Sivu 7/15
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 21:45
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa...

tais käydä niin että se olen minä joka liftailee kyytiä radalle.
tai jos huomenna tulee osia niin...

Että vähän niin kuin tiukille menee.

Toivotaan että osat tulee.
Antti älä keuli nyt sitten ollenkaan. Näyttää siltä ettei kannet ehdi palautua kotiin, jos en sitten aamusta saa soittoa että valamiit ovat. Summasummarum eli taidan minäkin nousta '57 Lincolnin kyytiin jo huomenna illalla ja painua radalle. Nyt viidentenä Natikkavuonna tulen
paikalle ihan puhtaasti maksavana katsojana/mekaanikko linjalla. Viimeiset neljä natikkavuotta on mennyt pelkästään töitä tehdessä ja nyt ajattelin tutustua kalustoon tarkemmin. Eka kerta viiteen vuoteen kun ei tartte jännittää tuleeko koko drag miehistö paikalle ja ei ole järjetön paniikki tälläi natikoiden alla, ihmeellinen tunne kerta kaikkiaan

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 22:07
Kirjoittaja JYK-90
Fastback kirjoitti:
Antti älä keuli nyt sitten ollenkaan. Näyttää siltä ettei kannet ehdi palautua kotiin, jos en sitten aamusta saa soittoa että valamiit ovat. Summasummarum eli taidan minäkin nousta '57 Lincolnin kyytiin jo huomenna illalla ja painua radalle. Nyt viidentenä Natikkavuonna tulen
paikalle ihan puhtaasti maksavana katsojana/mekaanikko linjalla. Viimeiset neljä natikkavuotta on mennyt pelkästään töitä tehdessä ja nyt ajattelin tutustua kalustoon tarkemmin. Eka kerta viiteen vuoteen kun ei tartte jännittää tuleeko koko drag miehistö paikalle ja ei ole järjetön paniikki tälläi natikoiden alla, ihmeellinen tunne kerta kaikkiaan

...järjetön paniikki tällai natikoiden alla... Ei ymmärrä miksi???
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 23:10
Kirjoittaja Futurage
Fastback kirjoitti:Futurage kirjoitti:Mitähän oikeat kisatkin olisivat jos kaikki äänet olisivat alle ns.virallisten desibelirajojen.Ou nou.Kiihdytysurheilu / Natikat ei edusta samaa kesätapahtumatyyppiä kuin esimerkiksi Hiltulan Hiljentymisretriitti, Seinäjoen Suviseurat tai Tuusulan Turvallisuus ja Yleinen Hissuttelu - tapahtuma.
Jaa-a, miltähän kuulostaisivat. Oikeissa kisoissa ajetaan vaimennetuilla autoilla, vain meidän päivillä katsotaan noita vaimentamattomia näin läpisormien. Tässä huomaa myös sen, että markkinamies sanoo, että ihan sama millä ajat ja se suorittava osa sanoo, että ehdottomasti vaimentajat. Kuten sanottua, tänä vuonna en stripillä patsastele, joten minulla on ihan sama vaikka nitrodragsterilla siellä ajavat.
http://www.fhra.fi/fi/drag+racing/saannot/
FHRA tekniset yleissäännöt:
STREET:
"PAKOPUTKISTO
Äänenvaimennus pakollinen max. 110 dBA. Katso Tekniset Yleissäännöt 1:3 ja 1:3.1."
OUTLAW (ihan oikea kisaryhmä):
"PAKOPUTKISTO
Äänenvaimennus vaaditaan, maksimi 120 dBA. Taipuisat pakoputket kielletty (1 joustonivel
sallitaan). Jos pakoputkisto kulkee jarruvarjon, sen remmien tai kiinnityspisteen
läheltä, tulee varjopaketin ja sen liinojen olla palamatonta materiaalia. Katso Tekniset
Yleissäännöt 1:3, 4:8."
SST (Super Street koppiautot - lähellä katuautoja, kiinteä 10.90s indexi), eli aika lähellä esim. Futuragen autoa.
"PAKOKAASUJÄRJESTELMÄ
Äänenvaimennus vaaditaan, maksimi 95 dBA. Katso Tekniset Yleissäännöt 1:3, 1:3.1."
Stocki ryhmissä sama 95 db ja siellä on oikeasti nopeita autoja.
Mitä tähän yleiseen liirumiin tulee, niin ei auto putkistoa kaipaa, se on vain tukko. Futuragen kaltaiset collector extensionit ovat varmasti katuautoihin ihan paikallaan, silloin kun pakoputkisto ei ahdista ja kaasu poistuu niin erityisesti kaasariautoissa pitää yleensä karputraattorin suuttimia suurentaa sillä menee muuten laihalle ja suorituskyky heikkenee. Nelitahti kone ei rallimiesten vastapainetta kaipaa.
No en minä ainakaan missään vaimentimia huomannut kun tuolla Alastarolla parissa kisoissa aikaani vietin, eikä se äänimaailma vaimennetulta kuullostanut. Kädet oli pakko katsomossakin laittaa korville useammankin kerran vaikkei kyseessä ollut edes nitrovehkeet.
Eikö nyt sovita niin että kukin saa tykätä ihan siitä mistä haluaa tykätä. Jos joku tykkää kasin karjunnasta ja joku ei niin molempi parempi. Natikoissa saa, ainakin toistaiseksi, ennenkuin virka- / turvallisuus-/terveys-/ paheksuntaintoilu, tai vain yleinen pelkotila tms. sen kenties lopettaa, ajaa kummallakin taktiikalla.Ei ole pakko ajaa putket kiinni taikka auki, valinta on vapaa.Aamen.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 00:02
Kirjoittaja CFR-759
Olkoon Villen viimeinen kommentti AAMEN tälle keskustelulle. Eiköhän vielä ÄÄNTÄ mahdu maailmaan, ainakin sinne missä sitä voidaan pitää.
Minun mielestä on vain hienoa että kalustoa on laidasta laitaan. Early 6:sta Race vekottimiin. Eiköhän tämä ole se Natikoitten tarkoituskin?
Ja lopuksi vain toivotaan että "pekkapouta" on suosiollinen lauantaina-sunnuntaina!
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 01:21
Kirjoittaja Ahti
No niin..meinas mennä vähän jännäksi. Sain auton tulille klo 00.30 perjantaina. Tai siis se oli ns. valmis jo n. 21.00 mutta ei kirveelläkään käyntiin
Vähän paukutti putkessa ja tussahteli kaasarissa mutta ei siis edes kunnolla luvannut.
Koska olin juuri tehnyt muutoksia venakoneistoon (mm. lyhyemmät tönäri)t, ajattelin että olin kämmännyt venasäädöt.
Säädin venat 3 kertaan ja joka kerta eri metodilla. Ja tässä kohtaa huomasin että tukisillat muuttavat hieman välyksiä vaikka ei pitäisi mutta lienee hieman vääntävät studeja eri asentoon.
No se on pientä mutta ei siltikään käymään. Tarkistin ajoituksen ja tein suunnillen kaiken mahdollisen sytkäpuolelle mutta ei käymään. Testasin MSD boxin tehtaan ohjeiden mukaan > toimii. Otin triggerin pois toiminnasta ja kytkin järjestelmän taas käyttämään jakajan modulia > ei käynnisty. Ohin virtalukon jne..mutta mikään ei auttanut.
Lopulta kytkin taas triggerin ja start saverin ja koko systeemin kiinni ja säädin triggerin ilmaraon suuremmaksi ja siirsin vähän paikkaa eli muutin ennakkoa. Ja lähti heti käyntiin.
Aivan ihme laite, koskaan ennen ei ole ollut mitään ongelmia käyntiin lähtemisessä mutta nyt meni 3,5h että sai käymään. En tiedä oliko lopullinen syy ilmaraossa vai ennakossa vai missä hitossa, Pääasia että nyt toimii.
Niin ne putket on nyt sitten kiinni, ihan taakse asti..tosin toinen änkkäri taisi saada vähän siipeensä kun pamautti ihan huolella putkessa.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 10:23
Kirjoittaja timppa
olis vapaata majoitus tilaa tarjolla
edit starsky 9.4.2017: poistettu puhelinnumero
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 11:09
Kirjoittaja Futurage
Ahti kirjoitti:No niin..meinas mennä vähän jännäksi. Sain auton tulille klo 00.30 perjantaina. Tai siis se oli ns. valmis jo n. 21.00 mutta ei kirveelläkään käyntiin
Vähän paukutti putkessa ja tussahteli kaasarissa mutta ei siis edes kunnolla luvannut.
Koska olin juuri tehnyt muutoksia venakoneistoon (mm. lyhyemmät tönäri)t, ajattelin että olin kämmännyt venasäädöt.
Säädin venat 3 kertaan ja joka kerta eri metodilla. Ja tässä kohtaa huomasin että tukisillat muuttavat hieman välyksiä vaikka ei pitäisi mutta lienee hieman vääntävät studeja eri asentoon.
No se on pientä mutta ei siltikään käymään. Tarkistin ajoituksen ja tein suunnillen kaiken mahdollisen sytkäpuolelle mutta ei käymään. Testasin MSD boxin tehtaan ohjeiden mukaan > toimii. Otin triggerin pois toiminnasta ja kytkin järjestelmän taas käyttämään jakajan modulia > ei käynnisty. Ohin virtalukon jne..mutta mikään ei auttanut.
Lopulta kytkin taas triggerin ja start saverin ja koko systeemin kiinni ja säädin triggerin ilmaraon suuremmaksi ja siirsin vähän paikkaa eli muutin ennakkoa. Ja lähti heti käyntiin.
Aivan ihme laite, koskaan ennen ei ole ollut mitään ongelmia käyntiin lähtemisessä mutta nyt meni 3,5h että sai käymään. En tiedä oliko lopullinen syy ilmaraossa vai ennakossa vai missä hitossa, Pääasia että nyt toimii.
Niin ne putket on nyt sitten kiinni, ihan taakse asti..tosin toinen änkkäri taisi saada vähän siipeensä kun pamautti ihan huolella putkessa.
Hieno homma että sait käyntiin. Mulla oli samantyyppinen vika, syy oli sekä uudessa että vanhassa MSD:n boxissa( sain MSDltä uuden boxin kun känisin) siinä liittimessä joka menee jakajalle !
Se 2 napainen liitin pätki.Päällepäin ihan ookoon näköinen ja simppeli laite mutta vika oli siinä !
Ps. nyt kun sullakin on putket kiinni ja mulla jää auto kotiin kardaaniongelman takia niin herkkäkorvaisimmat sielutkin voivat käyskennellä Natikoissa ilman minkäänlaisten vaurioiden vaaraa

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 11:43
Kirjoittaja Galaxie61
näillä näkymillä en ole tulossa paikalle ollenkaan.
pitäkää hauskaa.

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 22:21
Kirjoittaja JuhaV
Huonohkoa keliä vieläkin veikkaavat. Oma kaakki jäi Saloon ja sukkuloidaan nyt sitten japanin ihmeellä tästä yläneeltä alastarolle. Voin ottaa jonkun päivytysvuoron kärrylle jos on tarvetta?
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 15 Heinä 2012, 00:29
Kirjoittaja Firebolt
Helvetin hyvä kelihän täällä näyttää olevan

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 15 Heinä 2012, 08:23
Kirjoittaja 91GT
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 15 Heinä 2012, 09:12
Kirjoittaja Firebolt
Sehä on tullu etuajas, tänää vielä!
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 15 Heinä 2012, 09:14
Kirjoittaja Ahti
La päivän voisi kiteyttää: vaikeuksien kautta voittoon.
Pe iltana Falcon tärähti ekalla käymään ja ajoin sen trailerin päälle. La Alastarolla ei puhettakaan että lähtisi. 2h jumpan jälkeen sitten lähti ja päästiin ajamaan.
Vika on ilmeisesti Start Saverissa, koska se ohittamalla kipinä taas löytyi. Tässä kohti julkiset kiitokset Suojasille ja Tepolle hyvistä vinkeistä.
Ekalla vedolla otin tosi rauhallisen lähdön ja rata tuntuikin tosi liukkaalta mutta aika kuitenkin lupaava 11.51. Seuraavaan lähtöön otin jo vähän kierroksia enemmän ja aika parani 11.14.
Kaksi seuraavaa vetoakin olivat lähes identtisiä matalia 11 ja nopeutta 198-199, joten ajattelin että vedän vielä yhden vedon mutta tällä kertaa ruuvasin putket irti sarjoista.
Aika 10.97 ja nopeutta 202,82 eli tavoite tälle kesälle saavutettiin ja samalla tuli todistettua se että ainakin minun kohdallinen putkien irroittamisella tuli n. 4km/h lisää loppunopeutta mikä on mielestäni aika paljon. Mitään muita muutoksia ei tehty.
Kiitokset kaikille paikalla olleille. Oli mukava ajaa ja kannustusta tuli mukavasti.
Jatkosuunnitelmat Falconin kohdalla ovat nyt täysin auki. Saattaa olla että auto tulee rullaavana myyntiin ja tekniikka siirrtetään toiseen autoon.
Nyt ollaan siinä pisteessä että vakioalusta ja -voimansiirto (pl- vaihteisto ja turbiini) ei oikein enää riitä. Ihmeen vahvoja on kyllä nuo -68 vuoden voimansiirron ja alustan komponentit

Mulla on tosiaan alkuperäiset kardaani ja vetoakselit ja alusta täysin vakio, ainostaan lehtijousipakkoihin on pultattu traction barsit kiinni.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 15 Heinä 2012, 11:30
Kirjoittaja balez
tavotteet täytty toisen osalta ja hauskaa oli..
lauantaina 6.00 kohti alastaroa ja vartilla foxilla 13.0/174 ja 95 avolla 13.2/177.. liukasta oli, rataa tuli kokeiltua ihan vähäsen ja sekin oli ok
ajamalla paikalle ja kotia ja siitä vielä lahti cruisinkiin. Ilokaasupullokin tuli tuhlattua avossa sutimiseen ja tolla kelillä olis tarvinnut pullon lämmitintä
tavotteet oli ajamalla kotiin ja siitä suoriuduttiin kunnialla

parasta on se ettei tarvi ruuvailla vaan keskittyä olennaiseen eli ajamiseen

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 15 Heinä 2012, 14:40
Kirjoittaja Galaxie61
tuonne sitten täytyy jo mennä kun ei nyt mukaan päässy.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 41&t=11129
myös se kansipahvivaivanen musse aurasta.
