Sivu 6/16

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 03 Joulu 2013, 23:52
Kirjoittaja Antti66HT
Joo, on varmaan ihan kovat kannet. oma nokka oli agressiivisilla rampeilla ja nostoa 6,3. Nyt tuli samaa luokkaa .050 asteita, mutta nostoa vain .596. Periaatteessa dilemma on, että jos meinaa ajaa ympyrää, eli kierrättää konetta vähän pidempäänkin, niin suositellaan hieman konservatiivisempaa nostoa. Toi venttiilin vinous auttaa, mitä enemmän on nostoa, ja tommonen .750 nosto ei tule ihan itsestään aikä tavallisilla jousilla, varsinkaan siten että niillä ajettas enempi kuin yksi nascar kisa, tai 402 metriä prostockerin keulalla.Kun aletaan kierrättämään konetta 8000 rpm nurkille, mistä en tiedä mitään, niin alakerta maksaa jotain, ja yläkerta vaatii huoltoa paljon. Kaasen kannet on ihan kivat, mutta noi kannet ei ole tehty niihin autoihin joissa on kilvet ja jotka liikkuvat oikeasti Suomen kesässä.

AFR / Ed Victor jr kannet on ihan hyviä kansia , vaikka p38:lla saisitkin 30hv lisää sinne 7000 kierroksen päälle... Samasta syystä Yates C3 /C2 kamaa ei paljon kadulla liiku( Sen lisäksi että kaikki osat peltisarjoista lähtien on kustomitavaraa. Täytyy pärjätä näillä perus red neck summit romuilla vaan...

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 04 Joulu 2013, 22:31
Kirjoittaja Fastback
Niin, se on aika pitkälle tottumiskysymys ja hyväksymiskysymys että minkä kanssa on valmis elämään. Erittäin hyvän tutun motti elää 1,3 hv/cid kertoimella, se vastaa 400 hv 302:sta, mutta siinä kuutiotuumia vähän yli 50 % enempi. Se on aika kesy kone jollain kertoimella. Olisi valmis elämään paljon karskimman koneen kanssa kylillä ja radalla, koska minulle tämä on harrasteauto, ei käyttöauto. Toi jonossa ajaminen ei kyllä ole mun suuria intohimoja, joten jätän sen ihan suosiolla siitä pitäville.

Käytettyjä nascar koneita saa verrattain sopuhintaan jenkkilästä, kun vähän venytteli suhteitansa niin sitä voisi saada verrattain hyvän vanhan 358 cid Nascar myllyn. Siinä olisi sitten kaikki kohdallansa laadukkaita osia myöten, paitti laahaava hydraulinokka olisi mukavaa päivittää rullaan ja jos ei muuta niin ottaa restrictor plate pois kaasarin ja imusarjan välistä. Jos ruttua on liikaa, niin siirtyy tankkaamaan RE85:sta. Johonkin '65 tanariin tollainen olisi ihan omiaan.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 04 Joulu 2013, 23:14
Kirjoittaja Ahti
Sen verran vaan tähän että kyllä se muukin siinä koneen ympärillä aika paljon vaikuttaa siihen ns. katuajettavuuteen. Mulla on n. 1,5hv/cid pikkulohkovapari eli periaatteessa kai pitäs olla ihan mahdoton kadulle tai ruuhkaan.. Kuitenkin turbiinilla ja välityksillä ynnä melko kevyellä kopalla on saatu aikaan se että aina nakit vinkuu aina kun painaa kaasua oli kierroksia vähän tai paljon rundikellossa. Eikä jonossa matelussa ole mitään ongelmaa. Siis tällä tarkotan vaan että jos olisi joku 2,73 perä ja kova laatikko, niin vois olla haastavampi ajettava keskustan ruuhkassa.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 05 Joulu 2013, 08:12
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, oikeanlaiset välitykset yms. seikat voimansiirrossa ovat merkittäviä, jo kun kierrosaluetta nostetaan vakiosta. Nuo yates / Nascar koneet taitavat vaan tehdä tehonsa 6000 - 9000 rpm alueella, ja tehoa kuutiotuumiin nähden löytyy 2,5 kertoimella.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 11 Joulu 2013, 19:27
Kirjoittaja Topias74
Oisko noissa Clevelandin kansissa järkee laittaa 302:sen päälle. Olisi edulliset tyhjät Pro Compin Cleveland-kannet tuolla tradepartsin valikoimissa. Onkohan niissä samat canted-valvet?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 10:33
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Oisko noissa Clevelandin kansissa järkee laittaa 302:sen päälle. Olisi edulliset tyhjät Pro Compin Cleveland-kannet tuolla tradepartsin valikoimissa. Onkohan niissä samat canted-valvet?
Clevelandin venttiilikulmat on oletettavasti OK.
Palotila aika isot!
Procomp Electronics#746-PC3061C
Complete Aluminum Cylinder Head
Ford 351C
Intake Runner: 200cc
Combustion Chamber: 74cc
Intake Valve: 2.19"
Exhaust Valve: 1.71"
Intake Port: 1.965'' H x 1.500'' W

Virtaa aika hyvin.
Vaatii pientä askartelua että on paikoillaan 302 Windsorin päällä saati sitten 65 - 66 konehuoneessa.
Männät, pakosarjat, imusarja, jne...

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 10:41
Kirjoittaja Topias74
Eikös myö aina tykätäkin vähän askarrella!? :wink: Meinaan vaan että onko turhan isot kanavat? Nythän mullakin on tossa koneessa puristukset noin 10,2 ja kannet on 64cc.

Intake runner on noissa Pro Compeissa 220cc.

Mutta eipä tuo ollutkaan niin mullistava tuo virtaus perus kannella ja 0.500 nostolla, jotain 250cfm luokkaa. Ford Racingin mukaan jo tuo minunkin 302X kansi virtaa samalla 0.500 nostolla 237cfm ja 0.600 nostolla sen 249cfm. Mutta ketä tässä uskoa? :roll:

Pitäis itse mittauttaa omat kannet että tietäis totuuden! Onko täällä jossain puljua missä voi mittautta kansien virtaukset?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 11:36
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Eikös myö aina tykätäkin vähän askarrella!? :wink: Meinaan vaan että onko turhan isot kanavat? Nythän mullakin on tossa koneessa puristukset noin 10,2 ja kannet on 64cc.

Intake runner on noissa Pro Compeissa 220cc.

Mutta eipä tuo ollutkaan niin mullistava tuo virtaus perus kannella ja 0.500 nostolla, jotain 250cfm luokkaa. Ford Racingin mukaan jo tuo minunkin 302X kansi virtaa samalla 0.500 nostolla 237cfm ja 0.600 nostolla sen 249cfm. Mutta ketä tässä uskoa? :roll:

Pitäis itse mittauttaa omat kannet että tietäis totuuden! Onko täällä jossain puljua missä voi mittautta kansien virtaukset?
Koneen suunielussa tulisi lähteä liikkeelle tavoiteasetannasta teho / rpm, vääntö / rpm, määrittää koneen käyttötarkoitus tai missä konetta tullaan käyttämään. Kun tuo määrittely on tehty niin sitten sopivia palikoita hankkimaan. Ja ehkä tärkein asia tämän jälkeen on pysyminen suunitelmassa.

Kansien suhteen on minulla sensuuntainen käsitys, ettei juuri koskaan valituista kansista ole saatu kaikkea potentiaalia ulos. Toisaalta vanhoista rautakansista porttaamalla on saatu oikein rakennetussa koneessa us-komattomia tehoja ulos vaikkakin kansien virtausarvot ovat kehnonlaiset verrattuna alumiinikansiin. En kui-tenkaan kiistä etteikö samasta koneesta hyvillä amiinikansilla saisi vielä enemmän tehoa ulos verrattuna portattuihin rautakansiin. Kone on kuitenkin kokonaisuus, ei yksittäisten osien summa. Huolellisella suunnittelulla, osien oikeanlaisella sovittelulla ja tarkalla- ja oikeanlaisella koneistuksella saadaan aikaan yllättävän paljon tehokkaampi ja kestävämpi kone kuin osia yhteen läiskimällä.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 12:10
Kirjoittaja Topias74
Eli summa summarum, parempi /viisain pysyä nykyisissä osissa ja parannella niitä, ja vaikka porttailla noita omia kansia paremmiksi, ja keskittyä myös muiden osien kohdisteluun toimivuuden kannalta. Kokoajanhan minä olen rakentanut autoa myös katukäyttöön soveltuvaksi käyttöautoksi, jolla voi vielä käydä kumminkin radalla milloin vaan! Ja olen mielestäni myös hyvin siinä onnistunut, vielä pieniä viilauksia ja korjauksia, ja se on sit siinä! :D

Vakioruiskujen asennus alkaa kohta kun viimeiset osat saapuvat, sitten kun se on saatu pelaamaan, sitten alkaa toisen imusarjan sovittelu, ja toteutus. Vaihtoehtoja on kaksi, joko se trukkiala imusarjasta tehty, tai victor jr:stä tehty. Molemmat kiinnostaa omalla tavallaan ja näöllään. Pääasia että toimii hyvin ja mikään ei enää ahdista,ja toimii kuin kello, että vaikka kauppareissu onnistuu rykimättä! :)

Ehkä viisain suunnitella noita muita osia ja kansia ihan kokonaan toiseen moottoriin joskus tulevaisuudessa!

Niin ja oliko täällä jotain firmoja joissa voi noita virtauksia mittauttaa?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 22:05
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:Nuo yates / Nascar koneet taitavat vaan tehdä tehonsa 6000 - 9000 rpm alueella, ja tehoa kuutiotuumiin nähden löytyy 2,5 kertoimella.
Käsittääkseni jos tuollaisen moottorin ostaa ihan omakseen niin on myös valinnan vapaus nokka-akselin suhteen. Laahaava nokka pois ja tilalle miedompi mekaaninen rulla tai jopa hytikkarulla niin luulisi kierroslukua ja maksimivääntöä saavan siirrettävän alemmaksi. Lähinnä oli ajatus että sitä saisi todella laadukasta kamaa suorastaan sopu hintaan. Jos tuntuu ettei toimi niin tietääkseni noitakin voi stroukata. Minun mielestä tuollainen vanha nascar motti olisi oikein asiallinen johonkin early tanariin.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 21:53
Kirjoittaja FFreak
Kyllä suakin koitellaan taas. Siinäpä taas etsiminen, että mistä johtuu. Voimia koitokseen. Tämä harrastaminen on välillä tällaista. Tuntuu olevan ongelmia muillakin, enkä ole ongelmaton minäkään. :(

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 21:55
Kirjoittaja starsky
Voi perskele, osanotto täältä.

Kannattanee kyllä minusta laittaa ihan oma ketju pystyyn tästä sinun koneongelmasta, saa paremmin keskitettyä tietoniekkojen mielenkiinnon, kun ketjun otsikko on selkeä.

Itselle tuli nyt mieleen, että kannattaisiko käydä jossain korjaamolla testaamassa tuleeko pakokaasuja jäähdytysnesteeseen. Jenkeissä taidetaan myydä jotain tee se itse testejä, en tiedä saako suomesta.

Muita tietenkin tuli:
-Avautuuko termostaatti varmasti? (testasitko vesikattilassa uuden termostaatin)

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 22 Elo 2016, 08:16
Kirjoittaja Mexico65
pete66 kirjoitti:Lueskelin uudelleen tätä muutama vuosi sitten aloittamaani ketjua kun tuo kansi asia on taas tapetilla. Nyt autossa on kiinni 302 jossa D0OE 58cc kannet jotka kunnostettiin ja niihin laitettiin 1,54 ja 1,85 venttiilit ja pakopuolelle kunnon seetit jotka kestää lyijytöntä bensaa.
Nokkana on compin xe-268H. Kone on toiminut hienosti pari kesää ja dynossakin on käyty ja 249,5hv sieltä on saatu.
Nyt pitäisi saada paremmat kannet ja teholukemat tuonne 300 hv:n paremmalle puolen. Ongelmahan on edelleen se että männät jää 1mm päähän kansitasosta se ainakin pitää korjata. Onkos porukalla uusia suosituksia kansivalintaan? Aikaa on kuitenkin kulunut tämä topicin aloittamisesta[emoji3] mielipiteitä kehiin kiitos!
Noilla kansilla (vähän laitettuna) ja nokalla + 331 stroker + hyvä imusarja ja kaasari tri-y sarjat. Huolellinen kokoaminen niin 350 hp ei mikään ongelma, ja vääntö yli 400 Nm 1500 rpm alkaen ja nousten yli 500 Nm tuossa 3000 rpm paikkeilla. Kyllä takuu varmasti sutii.
Mihin niitä jälkituotanto kansia tarvitaan?
Jaa, mistä tiedän? Juuri tein tuollaisen 331 strokerin rautakansilla 60 cc palotila.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 22 Elo 2016, 19:57
Kirjoittaja 1223
Moi

Tollainen löytyy netistä.

The most basic is a roller cam conversion kit, which generally features a roller camshaft with a reduced base circle, roller lifters specific to the application, and some sort of installation hardware/retainer. These kits offer several popular cam grinds for street use and most manufacturers can even offer custom grinds. The reduced base circle of the cam is to allow the retrofit to work in early blocks. Another option is to use a standard base circle roller cam with "link bar" lifters. Instead of the lifters being retained in the valley to prevent rotation, the lifters are linked to each other to prevent rotation. This allows a wider option of cam profiles, but is a bit more expensive when purchasing the lifters.

Tuolla lisää aiheesta.
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... e-upgrade/

Tästä on juttua corralissa 3/2009. Nämä sivut vaan puuttuvat tosta mikä on tuolla kerhon sivuilla.

Juha

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 22 Elo 2016, 20:33
Kirjoittaja Mexico65
Mainietsemassani koneessa on laahuri nokka! Rullanokalla lukemat varmaan pykälää paremmat.