Sivu 6/15
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 11 Heinä 2012, 14:40
Kirjoittaja Antti66HT
kaara91 kirjoitti:Tää on taas pelleilyä. Ääntä saa lisää aikaan kun ottaa peltisarjatkin pois. Tehoon nähden pelkillä peltisarjoilla ja oikein mitoitetuilla ja rakennetuilla putkilla alle 110db metelillä koneesta kyllä saadaan yli 95 % tehosta ulos verrattuna mihin hyvänsä avonaiseen viritykseen verrattuna. Jos joku luulee vartin ajan parantuvan putkien poisotolla yli 0,5 sekuntia kannattaa seuraavana vuonna ostaa väljemmät pakoputket, niin saattaa aikakin parantua. Tietävä rakentaja ei muutenkaan aja pelkillä sarjoilla. Kollektorin jälkeen tarvitaan vapareissa poikkeuksetta 1m putkea jotta kaasunvaihto toimisi optimaalisesti, vaikka kone kiertäisikin yli 8000 kierrosta. Ahdetut on sitten erikseen. mutta niidenkin teho perustuu kaikkeen muuhun kuin turhaan lyhennettyihin ja ääntä pitäviin pakoputkiin.
Vai onko joku nähnyt juuriputkilla toimivia formuloita.
Ahti kysyi tätä, koska putkisto on alimitoitettu, eikä ole aikaa tehdä uutta.
Futurage voi tähän kommentoida vaikutusta. Paino vaikuttaa ehkä kevyessä autossa enempi kuin virtaus vastus.
Ei kai nyt kukaan kuuvittele että sillä 0,5s lähtee ajasta.
Jos putken jälkeen "tarvitaan" metri putkea, niin miksi kiihdytys autoissa ei tätä käytetä. Jonin pitäisi kertoa Poutiaisen Ristollekin tämä. Vaparillahan Ristokin ajaa...

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 11 Heinä 2012, 17:55
Kirjoittaja arrakis
Fastback kirjoitti:arrakis kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:on sitte ihan turha katella mitään säätietoja ennakkoon tonne radalle. siellä on vissiin ihan oma ilmasto ja sääjutut.
huittisten tai alastaron ennusteilla ei ole mitään tekemistä virttaalla olevan radan kanssa.
Esim. viime vuonna meni ennustus ihan nappiin.
Mutta ei kai niitä tarvi/kannata kattella, kun täällä jotkut tietää paremmin.
Turha vetää herneitä nenään, nämä meidän ennustukset perustuvat koettuihin säämalleihin ja minun kokemus alkaa vuodesta 1995. Ikävä kyllä viime vuonna ennustus meni nappiin.

Tosin 1 / 30 ennustuksesta joka menee tasan nappiin Virttaan kankaalla.. Tällä kertaa haluaisin oikein mielelläni ettei ennustus osuisi ees lähelle. Foreca ja ilmantieteenlaitoksen ennusteet ovat erilaiset. Galaxie sanoo siinä asiaa, että rata on Virttaalla, joka liittyi Alastaroon ja sittemmin Loimaaseen. Se radan kanjonimainen lähtöalue tekee kyllä aina ihmeitä sääällä kuin säällä. Mitä olen vuodesta '95 juossut radalla kisoja katsomassa niin ei ole mikään yllätys ettei säätiedote pidä paikkaansa rata-alueen yllä. Myös tumma asfaltti tekee omia nosteitaan rata-alueen yllä. Harrastin monesti sitä, että jos piti kisoihin lähteä ja kelit näytti huonolta, niin puhelinsoitto radalle jollekin tutulle kaverille ja sieltä tieto ajetaanko vai ei. Joskus myös täydellinen hellekeli naapuruskunnissa on tarkoittanut että se ainoa "#¤#¤%R#¤ pilvi joka on alueelle osunut kastelee radan - vähän kuin Ford Korpelan häissä, tietää ken on siellä ollut. Sieltä lanseerattiin myös uusi sananlasku monsuunille "sataa kuin Korpelan häissä", sitä tosin kesti 5 min ja sitten katosi yhtä nopeastio kuin alkoikin...
Tottakai kaikki toivomme ettei Nokian kumppareita tarvita. Sitä vedenpaisumusta riitti ihan tarpeeksi usealle vuodelle. Jos vartin pätkä on märkänä, niin sitä on ihan turha ajaa, se on kuin jäällä ajaisi.
Noup, täällä ei ole palkokasveja nenässä, eikä missään muuallakaan.
Hitto, onpas!
Keittiön pöydällä näyttää lojuvan pussi herneitä. Emäntä oli näemmä ostanut. Vannon, etten tiennyt siitä mitään.

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 11 Heinä 2012, 18:10
Kirjoittaja Takavalojen tarkistaja
pokkinen kirjoitti:pokkinen kirjoitti:Terve
Jos jollain on vetokoukku ponissa, tai joku muu viisaampi konsti tiedossa, miten kerhokärry (ponipuoti) kulkee pe tai la. aamu Riihimäeltä Alastarolle,
ottakaapa suoraan yhteyttä minuun vaikka yv tai puh. 0400639779.
Myös paikanpäällä minua hihasta kiinni vapaa-ehtoiset, että saadaan vähän tiskin takana vaihdeltua porukkaa päivän mittaan.
JP
Tilanne muuttui.
Hain kerhokärryn juuri äsken Riihimäeltä eli se on nyt mun pihassa Nokialla.
Onko nyt siis Tampereelta Alastaroon koukullisia autoja menossa , tästä saisi kärryn peräänsä pientä korvausta vastaan.
JP
Onneksi et meinaa ite hankkia sitä Roushiin koukkua, vois olla kärry ja tavarat lie missä

Ja perässätulijat keräisivät niitä.... Vai mitä luulet...

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 11 Heinä 2012, 21:10
Kirjoittaja pokkinen
Takavalojen tarkistaja kirjoitti:
Onneksi et meinaa ite hankkia sitä Roushiin koukkua, vois olla kärry ja tavarat lie missä

Ja perässätulijat keräisivät niitä.... Vai mitä luulet...

Noh eipä tämä juuri diisselimersua kummempi enää ole näillä nykyisillä 450+ cruisailu tehoilla, eli melkein voisi tähän jo koukunkin perään laittaa

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 11 Heinä 2012, 21:47
Kirjoittaja Fastback
arrakis kirjoitti:
Noup, täällä ei ole palkokasveja nenässä, eikä missään muuallakaan.
Hitto, onpas!
Keittiön pöydällä näyttää lojuvan pussi herneitä. Emäntä oli näemmä ostanut. Vannon, etten tiennyt siitä mitään.

No hyvä. Jotkut vetävät poroja nokkaan... se se vasta on kansallislaji, eihän niitä elä ees kuin poronkasvatusalueella.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 11 Heinä 2012, 23:11
Kirjoittaja Galaxie61
sinne ylemmäs vastaus.
v*ttu nii tiiäki. ei sitä erikseen tarvii mainostaa.
diisseleitä tuli mieleen kun joskus kauan sitten hinasin hajonnutta vanhaa diisselimersua. ukko kerto että olis vähän kiirekkin.
no ei muuta kun mersu narulla galaxieen kiinni ja kiireellä se 20 km kaupunkiin.
perillä tärisevä mersukuski irrotti narua ja kun oli irti saanu niin kysyin että eikös käynykki äkkiä, ei ookkaan vissiin nokimopo ikinä menny noin kovaa maantiellä.
turpaan olis varmaan tullu mutta juoksin autoo ympäri nopeemmin.

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 01:31
Kirjoittaja Antti66HT
Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa...

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 10:01
Kirjoittaja Futurage
Ahti kirjoitti:Joo no mullakin on aika vaiheessa vielä.. Traileri ja vetoauto puuttuu, pitäs varmaan alkaa huomenna jostain kyselemään.
Asensin crank triggerin ja nyt sytkä on ns. jotain sinne päin tai siis se toimii mutta oikeat ennakot on hakusessa. Kun eihän tuossa pystynyt pitämään pointeria enää, nyt on sellanen rautalankapointter.
Venttiilikoneisto päivitys piti kansa tehdä, hain jo Tepolta vähän osiakin. No onhan tässä vielä aikaa..
Niin ja siksi kysyin sarjoilla ajamisesta kun toi putkisto on sama mikä oli autossa v. 2004 kun sen ostin ja se on mitoitettu 289 koneelle. Se ja huonot pakosarjat

Siis mitä mitä ? Pelkillä sarjoilla saa ja on jopa suositeltavaa ajaa ! Peltorit tai kädet korville jos ei korvat kestä kasin karjuntaa.
Kyseessähän on kiihdytysajo jossa osa nautinnosta tulee nimenomaan äänimaailmasta. Eihän oikeissa kisoissakaan ajeta putket ja vaimentimet kiinni.
Natikoissa ei ole kuin muutama auto joka ajaa putket auki ja oikeissa kisoissahan kaikki kymmenen kertaa tehokkaammatkin/ äänekkäämmätkin laitteet päästävät koko viikonlopun pelkillä sarjoilla.Nämä tuovat sitä oikeaa fiilistä.

Ja siellähän onkin lähetys/ratamiehistöllä peltorit päässä.
Mulla oli fjytyyrässä viime kesänä bulletit kiinni vain sen takia että ruuvasin ne jo tallilla kiinni, ajoin niillä Alastaroon, siellä Natikat ja takaisin Tampereelle.
Fiiliksestä oli kyllä dragstripillä aika iso osa pois kun kasi ei karju samalla tavalla jalkojen juuressa.
Mitähän oikeat kisatkin olisivat jos kaikki äänet olisivat alle ns.virallisten desibelirajojen.Ou nou.Kiihdytysurheilu / Natikat ei edusta samaa kesätapahtumatyyppiä kuin esimerkiksi Hiltulan Hiljentymisretriitti, Seinäjoen Suviseurat tai Tuusulan Turvallisuus ja Yleinen Hissuttelu - tapahtuma.
Kädet tai peltorit siis mukaan jos äänet tuntuvat liian kovilta

.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 10:25
Kirjoittaja Futurage
kaara91 kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:kaara91 kirjoitti:Tää on taas pelleilyä. Ääntä saa lisää aikaan kun ottaa peltisarjatkin pois. Tehoon nähden pelkillä peltisarjoilla ja oikein mitoitetuilla ja rakennetuilla putkilla alle 110db metelillä koneesta kyllä saadaan yli 95 % tehosta ulos verrattuna mihin hyvänsä avonaiseen viritykseen verrattuna. Jos joku luulee vartin ajan parantuvan putkien poisotolla yli 0,5 sekuntia kannattaa seuraavana vuonna ostaa väljemmät pakoputket, niin saattaa aikakin parantua. Tietävä rakentaja ei muutenkaan aja pelkillä sarjoilla. Kollektorin jälkeen tarvitaan vapareissa poikkeuksetta 1m putkea jotta kaasunvaihto toimisi optimaalisesti, vaikka kone kiertäisikin yli 8000 kierrosta. Ahdetut on sitten erikseen. mutta niidenkin teho perustuu kaikkeen muuhun kuin turhaan lyhennettyihin ja ääntä pitäviin pakoputkiin.
Vai onko joku nähnyt juuriputkilla toimivia formuloita.
Ahti kysyi tätä, koska putkisto on alimitoitettu, eikä ole aikaa tehdä uutta.
Futurage voi tähän kommentoida vaikutusta. Paino vaikuttaa ehkä kevyessä autossa enempi kuin virtaus vastus.
Ei kai nyt kukaan kuuvittele että sillä 0,5s lähtee ajasta.
Jos putken jälkeen "tarvitaan" metri putkea, niin miksi kiihdytys autoissa ei tätä käytetä. Jonin pitäisi kertoa Poutiaisen Ristollekin tämä. Vaparillahan Ristokin ajaa...

Näistä on tällä foorumilla turha huudella ja kinastella. Tieto perustuu kirjoitettuun tekstiin ja käytännön kokeisiin. En väitä enkä piittaa miten jonkun auto toimii, mutta vapareiden kaasunvaihto perustuu ejektorilla toimivaan pakosarjaan. Se että joku on ajanut jonkun ajan tai nopeuden jollakin kombolla, ei tarkoita että se on maailman paras ratkaisu. Moottorin rakentaminen perustuu useiden, ERITTÄIN valittujen komponenttien yhteen sopivaan tulokseen, jolloin jokaisella osalla on ratkaiseva merkitys lopputulokseen. Jos joku ajaa ilman kollektoreita ja toinen niillä, niin suoraan sanoen v... se mulle kuuluu. Ei nää oo yksiselitteisiä asioita, joku moottori toimii noin paremmin, mutta varmasti sekään ei tehoiltaankaan välttämättä ole paras mahdollinen vaikka hyviä aikoja ajaakin. Yleensäkin ääneen perustuva teho näillä foorumeilla näyttelee suurinta osaa, kun moottorin virityksestä on kysymys. Tietysti poikkeuksiakin löytyy, mutta niistä ei täällä foorumilla liiemmin huudella.
Heh. 33 vuoden aktiivisen harrastamisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen että ilman putkia on kisoissa kivempaa !
Teoriaa asiasta on tullut luettua paljon. Mulla käytännössä mulla ainakin parhaat loppunopeudet ovat tulleet kun kollektorin jälkeen on tollanen 30 cm pätkä 3" putkea, näin on myös Suuressa Maailmassa yleisimmin todettu.Ainakin näissä normi teholuokissa ( alle 700 heppaa esim).
Tämä perustuu siinä tumpissa tapahtuvaan imuun joka imee sylinteritä tyhjiksi.
Mulla putket painaa 40 kg. Syyt ilman putkia ajamiseen ovat fiilis, painonpudotus ja arvioitu pieni teholisä. Dynoissa ajetaan samoja tehoja 600 hepan luokassa täydellä tupla 3" putkistolla kuin pelkillä peltisarjoilla, mutta oma arvioni on että esim. oma auto kulkee pari kymppiä nopeammin ja 2-4 kmh loppunopeutta enemmän peltisarjoilla + 30 cm putkitumpeilla.
Mulla 3" tuplaputkisto H-putkella, kulkee suorana taka-akselin alapuolella, ennen takapuskuria "läpinäkyvät" 3" Simonsin hyvin vaimentavat noin 50 cm pitkät ja 20 cm leveät ovaalipöntöt. Maantieajossa ei sitten kuulu pakoääntä juuri lainkaan.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 10:27
Kirjoittaja Galaxie61
Antti66HT kirjoitti:Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa...

tais käydä niin että se olen minä joka liftailee kyytiä radalle.
tai jos huomenna tulee osia niin...

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 11:50
Kirjoittaja Antti66HT
Galaxie61 kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa...

tais käydä niin että se olen minä joka liftailee kyytiä radalle.
tai jos huomenna tulee osia niin...

Että vähän niin kuin tiukille menee.

Toivotaan että osat tulee.
Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 18:58
Kirjoittaja Takavalojen tarkistaja
pokkinen kirjoitti:Takavalojen tarkistaja kirjoitti:
Onneksi et meinaa ite hankkia sitä Roushiin koukkua, vois olla kärry ja tavarat lie missä

Ja perässätulijat keräisivät niitä.... Vai mitä luulet...

Noh eipä tämä juuri diisselimersua kummempi enää ole näillä nykyisillä 450+ cruisailu tehoilla, eli melkein voisi tähän jo koukunkin perään laittaa

Älä ny viitti....

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 19:55
Kirjoittaja GT-350
Jos mielesi tekee hengailemaan Natikoihin muulla kuin Nissanilla niin tässä vinkki:
Lainataan 6-hengen lauluauto "hyviin ja tuttuihin käsiin" Natikoihin. Noudettava pe virka-aikana Riiihimäeltä. Kysessä alle 40tkm ajettu Merc Cougar '78, tavaratilaa riittävästi ja tosiaan 6 hlö mahtuu mukaan. Omakustanteiset kulut eli bensat jne.
Kyseessä ei ole kilpa-auto

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 20:47
Kirjoittaja Jukka
GT-350 kirjoitti:Jos mielesi tekee hengailemaan Natikoihin muulla kuin Nissanilla niin tässä vinkki:
Lainataan 6-hengen lauluauto "hyviin ja tuttuihin käsiin" Natikoihin. Noudettava pe virka-aikana Riiihimäeltä. Kysessä alle 40tkm ajettu Merc Cougar '78, tavaratilaa riittävästi ja tosiaan 6 hlö mahtuu mukaan. Omakustanteiset kulut eli bensat jne.
Kyseessä ei ole kilpa-auto

Ilmosta jäi enää puuttumaan että Cougarissa on laulettu vain lastenlauluja..

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 21:35
Kirjoittaja Fastback
Futurage kirjoitti:Mitähän oikeat kisatkin olisivat jos kaikki äänet olisivat alle ns.virallisten desibelirajojen.Ou nou.Kiihdytysurheilu / Natikat ei edusta samaa kesätapahtumatyyppiä kuin esimerkiksi Hiltulan Hiljentymisretriitti, Seinäjoen Suviseurat tai Tuusulan Turvallisuus ja Yleinen Hissuttelu - tapahtuma.
Jaa-a, miltähän kuulostaisivat. Oikeissa kisoissa ajetaan vaimennetuilla autoilla, vain meidän päivillä katsotaan noita vaimentamattomia näin läpisormien. Tässä huomaa myös sen, että markkinamies sanoo, että ihan sama millä ajat ja se suorittava osa sanoo, että ehdottomasti vaimentajat. Kuten sanottua, tänä vuonna en stripillä patsastele, joten minulla on ihan sama vaikka nitrodragsterilla siellä ajavat.
http://www.fhra.fi/fi/drag+racing/saannot/
FHRA tekniset yleissäännöt:
STREET:
"PAKOPUTKISTO
Äänenvaimennus pakollinen max. 110 dBA. Katso Tekniset Yleissäännöt 1:3 ja 1:3.1."
OUTLAW (ihan oikea kisaryhmä):
"PAKOPUTKISTO
Äänenvaimennus vaaditaan, maksimi 120 dBA. Taipuisat pakoputket kielletty (1 joustonivel
sallitaan). Jos pakoputkisto kulkee jarruvarjon, sen remmien tai kiinnityspisteen
läheltä, tulee varjopaketin ja sen liinojen olla palamatonta materiaalia. Katso Tekniset
Yleissäännöt 1:3, 4:8."
SST (Super Street koppiautot - lähellä katuautoja, kiinteä 10.90s indexi), eli aika lähellä esim. Futuragen autoa.
"PAKOKAASUJÄRJESTELMÄ
Äänenvaimennus vaaditaan, maksimi 95 dBA. Katso Tekniset Yleissäännöt 1:3, 1:3.1."
Stocki ryhmissä sama 95 db ja siellä on oikeasti nopeita autoja.
Mitä tähän yleiseen liirumiin tulee, niin ei auto putkistoa kaipaa, se on vain tukko. Futuragen kaltaiset collector extensionit ovat varmasti katuautoihin ihan paikallaan, silloin kun pakoputkisto ei ahdista ja kaasu poistuu niin erityisesti kaasariautoissa pitää yleensä karputraattorin suuttimia suurentaa sillä menee muuten laihalle ja suorituskyky heikkenee. Nelitahti kone ei rallimiesten vastapainetta kaipaa.