Sivu 5/5

Lähetetty: 27 Tammi 2006, 14:43
Kirjoittaja Fastback
triniemen kanssa täysin samaa mieltä. Valmiin auton osto tuntuu kalliilta, mutta ostahan se katuauto ja ala jalostamaan siitä... hintaa tulee x 2 valmiiseen autoon nähden puhumattakaan kaikesta sovituksesta, rakentamisesta, punnertamisesta jne. Jos siinä uskoo pari tonnia säästävänsä kun itse tekee, niin viimeistään projektin jälkeen tietää ettei se valmis ollutkaan niin kallis. Minä en ole rakentanut mitään race autoa vaan isolohkoista katuautoa pienin muutoksin matka&katuajoon. Aina kun jotain edes ajattelee autoon niin 50e seteleitä leijailee lompakosta pihalle. Vanha tonni on aika herkässä teet tai ostit mitä vaan. Jos ikinä vielä ostan jonkun harrasteauton, niin mun aika ei riitä toiseen tälläiseen projektiin, vaan ostan valmiin vaikkakin ostohinta vähän kirpaisisi enemmän.

Jos tarkoitus on ajaa lujaa, niin isolohkosta saat matalammalla viritysasteella hyvän +600 hv kisakoneen verrattuna pikkulohkoon.

Lähetetty: 30 Tammi 2006, 22:03
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:triniemen kanssa täysin samaa mieltä. Valmiin auton osto tuntuu kalliilta, mutta ostahan se katuauto ja ala jalostamaan siitä... hintaa tulee x 2 valmiiseen autoon nähden puhumattakaan kaikesta sovituksesta, rakentamisesta, punnertamisesta jne. Jos siinä uskoo pari tonnia säästävänsä kun itse tekee, niin viimeistään projektin jälkeen tietää ettei se valmis ollutkaan niin kallis. Minä en ole rakentanut mitään race autoa vaan isolohkoista katuautoa pienin muutoksin matka&katuajoon. Aina kun jotain edes ajattelee autoon niin 50e seteleitä leijailee lompakosta pihalle. Vanha tonni on aika herkässä teet tai ostit mitä vaan. Jos ikinä vielä ostan jonkun harrasteauton, niin mun aika ei riitä toiseen tälläiseen projektiin, vaan ostan valmiin vaikkakin ostohinta vähän kirpaisisi enemmän.

Jos tarkoitus on ajaa lujaa, niin isolohkosta saat matalammalla viritysasteella hyvän +600 hv kisakoneen verrattuna pikkulohkoon.


Prkl :twisted: .Autosta mitään iloa ole jos ei ite ole rakentanu!!!

Lähetetty: 31 Tammi 2006, 08:26
Kirjoittaja Fastback
Galaxie61 kirjoitti:Prkl :twisted: .Autosta mitään iloa ole jos ei ite ole rakentanu!!!
Onhan tämä se toinen puoli!!! Saapahan olla ylpeä aikaansannoksestaan ja onhan siinä opittukin yhtä sun toista ja ennenkaikkea tietää mikä auto on. Rahaa siinä vaan yleensä palaa enempi mitä valmiin kanssa. Katuautojen kohdalla hinta vielä säilyy rakennettaessa, mutta kiihdytyskilpurin kohdalla asiaa mutkistaa se että todellisia ostajia on vähän. Toisinaan näkee edullisia rullaavia kilpureita, alustassa on coil-overia, nelilinkkiä, wilwoodin jarrua, msd:tä, aluperiä, metallipunosta jne. Auton hinta on useimmiten puolet käytettyjen osien hinnasta, onhan tavara käytettyä, mutta ei 40 splines perä kulu juuri mihinkään esim. SG käytössä. Esim. kaverin ostama ex SG auto sisälsi alukurpitsaisen gundrilled vetareilla olevan Mark Williamsin perän ja wilwoodin jarrut - uusien osien ostohinta sama mitä maksoi koko kasasta... :shock:

Lähetetty: 31 Tammi 2006, 15:06
Kirjoittaja Tapsa
joo ! kolikollakin on kaksipuolta... joskus vaan ei kannata
hakata päätä seinään ,jos ei taidot/ välineet/aika/ rahat riitä..
mutta on se hienoa nähdä kättensä ja muidenkin aikaan saannoksia !
osista varsinkin kilpurin rakentamiseen kuluu uskomaton määrä
työtä ja ilmaista se kuitenkin ei ole, mutta vauhtihan maksaa
ja paljonko haluaa mennä ... entisöinti onkin sitten toinen maailma 8)
mutta todellinen racekone on racekone 8)

Lähetetty: 31 Tammi 2006, 19:46
Kirjoittaja pikkumusti
Asioita seuranneena voin sanoa että jos myytävä auto on siisti, erittäin hyvin tehty, toimiva ja asiallisilla palikoilla niin kyllä se yleensä maksaa.

Ja tuo isolohkon (edullisempi, taloudellisempi, kestävämpi) mielikuva on totta jos ajetaan super ryhmiä ja kohtuu tehoilla, mutta jos street D, niin uskoakseni vähintään yhtä kallista ja herkkää ja särkyvää tehoista johtuen!

Kivampi se on tehdä itse, lapsiakin!.. vaikka ei aina onnistu, harjoitus tekee mestarin..no, ainakin luulen niin!

Lähetetty: 01 Helmi 2006, 12:45
Kirjoittaja Fastback
pikkumusti kirjoitti:Ja tuo isolohkon (edullisempi, taloudellisempi, kestävämpi) mielikuva on totta jos ajetaan super ryhmiä ja kohtuu tehoilla, mutta jos street D, niin uskoakseni vähintään yhtä kallista ja herkkää ja särkyvää tehoista johtuen!
tää on nyt sitten yksittäisen jantterin mielipide, mutta mun mielestä street D on säännöiltään hölmö, kuten 480 cid kuutiotuumaraja, tämä käytännössä rajaa entiset pro koneet pihalle. Street D:ssä mestaruudesta kamppailu on tosi kallista puuhaa. Fiksuinta olisi tehdä jos fordista puhutaan niin 4,300" tai 4,500" iskulla oleva racemoottori, jos katuajoa ei suoriteta, niin laakista 4,500" isku ja 0,080" yliporaus, siinä sulla olisi terveet 557 cid. Tämä syntyy vakiolohkolla. Tähän hyvät sylinterikannet esim. CNC portatut C460:t (nosto 0,600 - 450cfm/315cfm, 0,700 - 478/340, 0,750 - 490/347, 0,800 - 500/355), tunnelram tai hyvä singleplain, dominattori, raju nokka niin tuhannen kaakin raja on saavutettavissa vaparilla.

Jos koneesta tahdot vähemmän racemman niin 700 kaakin kone syntyy esim. 514 -557 alakerralla, scj alukansilla, victor jr. imusarjalla, 10,50 rutulla, Compcamsin XR292-R10 mekaanisella rullalla - jenkkiukot kehuvat kilpaa tuota nokkaa - ehkä minäkin joskus. Tuolla 700 kaakilla pääset kevyellä autolla lähes SG indeksiin jos auto vaan on muutoin moottorin tasalla.