Sivu 5/5
Lähetetty: 13 Elo 2004, 08:54
Kirjoittaja TomiKoo
fästback65 Lähetetty: Tor Elo 12, 2004 15:42 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Juu, mutta en kyllä sanoisi tuon pyörätehon olevan aivan lähellä totuutta. Jos pyörä lähtee sutimaan niin silloinhan todelliset kW ja Nm jäävät mittamatta sutimisesta lähtien. Minulla ainakin oli mahdoton pitää takapyörät rullilla heti tuosta tehopiikistä lähtien.
Tuo hävikki on myös aika käsittämätön 4-loviselle manuaalille laskettuna... Toivottavasti auto vielä dynotaan muualla ja saadaan sutimaton tulos. Tässä penkissä näyttäisi olevan 200kW maksimina.
Myöskin tuon moottorin pitäisi helposti tuottaa tuo 290kW noilla palikoilla...
Niin, kun asiaa oikein alkaa pohtimaan... (onnistuneeko nyt ollenkaan näin aamusta)
Ymmärtäisin, että kaikki käppyrät pitävät paikkansa tuonne 3900 kierroksen hujakoille, kuten mainitsitkin. Tällöin pito riittää ja laskennalliset tulokset ovat ok. Käytit mainintaa tehopiikki, mutta sellaista tuskin koneessa on. Itse veikkaisin, että pito loppuu lähellä huippuväännön aluetta. Siihen asti lepokitka pitää pyörän rullassa. Lepokitkan saavutettuaan rajansa, muodostuu käyriin piikki ja sen jälkeen pyörän ja rullan välissä vaikuttaa liukukitka (ja paljon savua!). Eli osa tehosta menee pyörän kiihdyttämiseen rullalla.
Siispä pidon menetyksen jälkeen vain takapyörätehon käyrä on jossain määrin luotettava. Takapyörätehon käyrään pitäisi lisätä vielä pyörien sudittamiseen kuluva teho jotta päästään oikeisiin arvoihin. Osaisikohan tuon savuna häviävän tehon laskea hehtaarilleen oikein...?

(muuttuva kitkakerroin, vetopyörästön hitaudelle kaava, momentille pyörällä kaava jne...)
Ja vetopyörästön häviöhän on ihan normaali tuohon 3900 kierrokseen asti. Sen jälkeen mennään puihin, sillä vetopyörästössä tapahtuu häviötä (ilmenee savuna)...
Tomi
Lähetetty: 13 Elo 2004, 11:07
Kirjoittaja TomiKoo
Tässä vielä Jyrin luvalla 457:n tulos alkukesän sessioista:
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/jyridyno.jpg
Ja Jyrin ehdotuksesta kommentti mukaan:
Vertailtaessa vetoja keskenään kannattaa tuijottaa vain autoa eteenpäin liikuttavaa tehoa, eli pyörätehoa (Wheel output).
Tomi
PS: Ja muistaessani, eikös tuo Stadian penkki ole aina antanut hieman alakanttiin olevia tuloksia...?

Lähetetty: 13 Elo 2004, 12:11
Kirjoittaja fästback65
Toi Jyrin lappu on kyllä tosi selkeä. Mutta täytyy tietenkin muistaa, että vääntöähän moottori tarvitsee myös kiihdytyksessä....
"Tehopiikistä" puheen ollen, punaisessa autossa sen tuntee täyskaasu kiihdytyksessä persauksessa, nimittäin moottori todella herää henkiin tuon 3900rpm:n kohdalla aivan kuten käyrä näyttää. Sen takia oli varmastikin vaikeuksia saada pitoa dynossa.
Jos pito saadaan kohdalleen niin varmasti tulee huomattavasti parempi pyöräteho. Mutta se onkin sitten uuden omistajan hommia.....
t: Mikko
Lähetetty: 13 Elo 2004, 13:01
Kirjoittaja TomiKoo
fästback65 Lähetetty: Per Elo 13, 2004 12:11 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Toi Jyrin lappu on kyllä tosi selkeä. Mutta täytyy tietenkin muistaa, että vääntöähän moottori tarvitsee myös kiihdytyksessä....
"Tehopiikistä" puheen ollen, punaisessa autossa sen tuntee täyskaasu kiihdytyksessä persauksessa, nimittäin moottori todella herää henkiin tuon 3900rpm:n kohdalla aivan kuten käyrä näyttää. Sen takia oli varmastikin vaikeuksia saada pitoa dynossa.
Jos pito saadaan kohdalleen niin varmasti tulee huomattavasti parempi pyöräteho. Mutta se onkin sitten uuden omistajan hommia.....
t: Mikko
Juu väännöllähän siellä pelataan, mutta muistetaan myös, että teholla ja väännöllä on suora laskennallinen yhteys... P=M*w (kulmanopeus) Eli kyllä tuolle äkkiä paikkansa pitävän vääntökäyrän piirtää...
Ja tehopiikistä en ala väittelemään, kaikki on mahdollista elävässä elämässä... Mutta kuten jo itsekin mainitsit, autoa kiihdytettäessä tarvitaan vääntöä ja tuossa kohti voidaan hyvinkin olla huippuväännön alueella...
No mutta, pikkuseikoista on varmaan aivan turha viilailla enää, kyseinen peli kulkee takuulla ihan mukavasti tuollaisella tekniikalla! Siispä onnea uudelle omistajalle!
Tomi
Lähetetty: 29 Syys 2004, 10:22
Kirjoittaja Surf-Pete
--
Lähetetty: 30 Syys 2004, 10:06
Kirjoittaja fästback65
Yht.tiedot lähetetty. Laita vaikka emailia...
t: M
Lähetetty: 09 Tammi 2005, 08:18
Kirjoittaja Dervish
Sattuiskos kellään olemaan kuvia täältä dynopäivästä ?
Lähinnä kaipaisin jotain hyvää kuvaa autosta rullilla ja porukka pällistelemässä.
Käyttötarkoitus: FMOC mainosbanneri messuille jne.
- Sami Partanen .
Lähetetty: 24 Huhti 2005, 09:48
Kirjoittaja Mikk0
Dervish kirjoitti:Mitäs kautta tuonne Kalevankatu 43 kannattaa ajella kun täälä Hämeenlinnan suunnasta tulee ?
Jotain maamerkkejä missä kääntyillään ?
Kolmostietä ilmeisesti hyvin pitkälle, lönnrotinkadulle asti ?
Kuis mää sitte tunnistan ton lönkan ku kohalle tuun että tietää kääntyä ?
Nimim. Landella ollaan

Kannattaisi mennä katselemaan Eniron sivuilta saa vielä hyvät ajo ohjeet

.
Lähetetty: 24 Huhti 2005, 11:44
Kirjoittaja Aku_81
Milloinkohan on mahdollisesti seuraava dynopäivä? Kiinnostaisi tietää mitä melko vakiokuntoinen pata työntäisi pihalle

Lähetetty: 24 Huhti 2005, 12:55
Kirjoittaja 2065
tarkkaile tapahtumatiedotteita... piakkoin saattaa jotain tapahtua....

Lähetetty: 04 Touko 2005, 17:13
Kirjoittaja Antti66HT
No joko tapahtuu?`

Lähetetty: 04 Touko 2005, 18:33
Kirjoittaja 2065
taaapaahtuupi kyllä jooooo, maltti on valttia.....piakkoin
ilkka
pääkaupunkiseudun aluemaakarihajoittelija
Lähetetty: 15 Touko 2005, 20:17
Kirjoittaja 2065
no nyt tapahtuu..kattelkaa tapahtumatiedotteista
ilkka
