Sivu 5/7
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 02 Marras 2013, 14:13
Kirjoittaja Topias74
Mutta joskus sitten, jos sais jotenkin säästettyä sellaisen summan.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 02 Marras 2013, 21:21
Kirjoittaja r.z.
Jaa mää vai?
347cid 500,24hp 620nm. Eikä mikään racemotti, tälläkin viikolla ajellu töihin, kartsalle ja kauppaan. Varmaan huomennakin liikkeellä.
Eikä tossa oikeesti oo ees mitään ihmeellistä palikkaa kiinni, edelin performer rpm:t ja kaikki. Huipputehon ja väännön kierrokset on niinku isolohkossa.
About 13k€ osat + koneistukset, alakertaan tosta summasta about 5,5k€, kansiin 3k€ jne. Itte tehty muut paitti koneistukset.
Käy 800rpm tyhjäkäyntiä(tai vaikka 600rpm jos käskee niin käymään), käynnistyy aina laakista, vetää tukevasti tonnista -> 6800rpm rajottajalle ja vie 16L/100km viinaa matkaajossa. Onks se huono?
Tosin tällä hetkellä detuunattuna(444hp/600nm) tilanahtauden takia kuten fastback tietää, eikä kyllä mee mihinkään. Ja voi olla että kori taas vaihtuu pannun ympärillä, paljon kevyempään.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 02 Marras 2013, 22:38
Kirjoittaja Fastback
Boss 351 kirjoitti:moottorin teko hinta ei ole julkista tietoa. ja mitä tulee koneen suoritus kykyyn joudutaan odottaa dyno päivään.
Pallokenttä heitto menee siis yli sen 15 tonnin - johtopäätös. Ei se ketään häiritse, pääasia että voimaa tulee.
Kaasen P-38 kansia on tuijotettu suomenmaallakin usean eri fordistin toimesta. Näistä ihmettelijöistä jotka minä tunnen niin sanoisin että yksi ostaa Kaasen kannet - Topias74:sta en tunne joten...
r.z. kirjoitti:Jaa mää vai?
347cid 500,24hp 620nm. Eikä mikään racemotti, tälläkin viikolla ajellu töihin, kartsalle ja kauppaan. Varmaan huomennakin liikkeellä.
Eikä tossa oikeesti oo ees mitään ihmeellistä palikkaa kiinni, edelin performer rpm:t ja kaikki. Huipputehon ja väännön kierrokset on niinku isolohkossa.
Käy 800rpm tyhjäkäyntiä(tai vaikka 600rpm jos käskee niin käymään), käynnistyy aina laakista, vetää tukevasti tonnista -> 6800rpm rajottajalle ja vie 16L/100km viinaa matkaajossa. Onks se huono?
Tosin tällä hetkellä detuunattuna(444hp/600nm) tilanahtauden takia kuten fastback tietää, eikä kyllä mee mihinkään. Ja voi olla että kori taas vaihtuu pannun ympärillä, paljon kevyempään.
juuri tätä hytikkarullamiestä kuulutin, eli 500 hv puhkaistu 347 cid hytikka rullalla. Mun mielestä ihan jees. Kyllä tuokin Jaggea kuljetti perus tukevasti, ei mikään ukkospilvi mutta harvan tarvitsee haastaa. On myös huomattavasti kauniimpi mitä vanha katkaistu Granada. Jos R.Z. ajelet Kyrössä käymään niin soittele, tuu kattomaan mun uutta trukki karputraattoria.
-----
edit:
Onko kenellekään tietoa missäpäin on nykyisin ex. Jari Ojala/Juhani Norbacka rakentama '66 ht Mustang? Auto oli svo pohjaisella 351c 4V moottorilla, 8/71 pumppu, 2 x dominaattorilla ja n. 15" leveillä takapalloilla kun Liikasen Esa möi auton etiäpäin. Viimeinen näköhavainto ratatoimissa oli Alastarossa joskus '99-'03, jossa C-ryhmän toisena aika-ajoissa. Blowerin remmi lensi 200 metrin kohdalla ekassa lähdössä ja toisessa lähdössä meni kansi halki, en muista muutakuin että aika oli jotain 10,8s luokkaa. Tämä Mustangi herättää edelleen kauhua Parkanon alueen moottoripyörämiehissä - sillä mikään pyörä ei pysynyt perässä kun Parkanon Shellin liittymästä avattiin urku pikatien suuntaisesti. Autolla oli hienot paperit, turbottu 289:llä joskus 80-luvulla ekaa kertaa. Olisin ostanut auton ensinäkemällä jos se olisi ollut Fastback korimallilla. Tämä on sen vuosimallin kori että siihen kuuluu pikkulohko ja ainoa isolohko joka '65-'66 earlyyn kuuluu on 427 SOHC eli Cammeri. Niitä tehtaan racetiimit tekivät aikansa kisakahinoihin, mulla ei vaan ole 40 tonnia heittää pelkkään koneeseen ja lakiteknisesti ei tarttisi ikinä ajaa kadulla tuolla vehkeelle paitti tulipas mieleen...

No silti puuttuu tuo 40 tonnia pelkkään koneeseen.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 02 Marras 2013, 23:34
Kirjoittaja Jukka
Fastback kirjoitti:
-----
edit:
Onko kenellekään tietoa missäpäin on nykyisin ex. Jari Ojala/Juhani Norbacka rakentama '66 ht Mustang?
Hetkinen..tää kuullostaa tutulta.
Oliko auto musta ja omistaja Treella Sisulla töissä?
Melkein väittäisin että vastaus molempiin on kyllä.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 03 Marras 2013, 00:30
Kirjoittaja Topias74
r.z. kirjoitti:Jaa mää vai?
347cid 500,24hp 620nm. Eikä mikään racemotti, tälläkin viikolla ajellu töihin, kartsalle ja kauppaan. Varmaan huomennakin liikkeellä.
Eikä tossa oikeesti oo ees mitään ihmeellistä palikkaa kiinni, edelin performer rpm:t ja kaikki. Huipputehon ja väännön kierrokset on niinku isolohkossa.
About 13k€ osat + koneistukset, alakertaan tosta summasta about 5,5k€, kansiin 3k€ jne. Itte tehty muut paitti koneistukset.
Käy 800rpm tyhjäkäyntiä(tai vaikka 600rpm jos käskee niin käymään), käynnistyy aina laakista, vetää tukevasti tonnista -> 6800rpm rajottajalle ja vie 16L/100km viinaa matkaajossa. Onks se huono?
Tosin tällä hetkellä detuunattuna(444hp/600nm) tilanahtauden takia kuten fastback tietää, eikä kyllä mee mihinkään. Ja voi olla että kori taas vaihtuu pannun ympärillä, paljon kevyempään.
Minkälainen nokka sulla on? Onko ruisku ja päästöystävällinen? Minkälaiset arvot nokassa?Pääseeköhän tolla mun 270XE:llä lähellekkään noita lukemia, jos stroukkais padan? Tai onko mahdollista edes tehdä 500hv moottoria joka menee ton -94 mussen arvoilla päästöistä läpi?
Tai kyllähän tuolla luvataan vaikka mitä mutta mikä on modest camshaft, niin mitkä asteet?
Equipped with Kaase P-38 cylinder heads, a modest camshaft, and an Edelbrock Junior intake, the 302, running on pump fuel and barely 9:1 compression ratio, easily generates 500hp @ 7500rpm.
Kukahan tommoset Kaasen kannet toimittais suomeen? Niitä ei kuitenkaan mikään summitti myy!
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 03 Marras 2013, 11:02
Kirjoittaja Ahti
r.z. kirjoitti:Jaa mää vai?
347cid 500,24hp 620nm. Eikä mikään racemotti, tälläkin viikolla ajellu töihin, kartsalle ja kauppaan. Varmaan huomennakin liikkeellä.
Eikä tossa oikeesti oo ees mitään ihmeellistä palikkaa kiinni, edelin performer rpm:t ja kaikki. Huipputehon ja väännön kierrokset on niinku isolohkossa.
About 13k€ osat + koneistukset, alakertaan tosta summasta about 5,5k€, kansiin 3k€ jne. Itte tehty muut paitti koneistukset.
Käy 800rpm tyhjäkäyntiä(tai vaikka 600rpm jos käskee niin käymään), käynnistyy aina laakista, vetää tukevasti tonnista -> 6800rpm rajottajalle ja vie 16L/100km viinaa matkaajossa. Onks se huono?
Tosin tällä hetkellä detuunattuna(444hp/600nm) tilanahtauden takia kuten fastback tietää, eikä kyllä mee mihinkään. Ja voi olla että kori taas vaihtuu pannun ympärillä, paljon kevyempään.
Minkälaisella hytikkanokalla pyörii 6800 rpm? Komeet lukemat kyllä.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 03 Marras 2013, 11:13
Kirjoittaja Ahti
Mua kiinnostaisi tietää minkälaisia loppunopeuksia nämä em. +500 hv autot on kulkenu vartilla? En nyt ainakaan ihan heti muista kovin montaa yli 200 kulkenutta?
Ja niin kun varmaan kaikki tietää, sillä lähdön onnistumisella ei kauheesti ole vaikutusta loppunopeuteen. Eli viivalta voi lähtee hyvinkin rauhallisesti ja loppunopeus on silti samalla alueella.
Kysyn tätä siksi koska dynotulokset vaihtelee aika paljon mittaustavan, kaluston ym mukaan. Varttimailin loppunopeus kertoo kuitenkin melko hyvin voimasta.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 03 Marras 2013, 12:27
Kirjoittaja MrFairlane
Laitetaas nyt toi Korpelan rääkterikin tähän vaikka katukäyttö taitaakin olla aika vähäistä.
http://www.korpelaracing.fi/Kalusto/Kalusto.html
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 03 Marras 2013, 21:02
Kirjoittaja Homer65
Jukka kirjoitti:Fastback kirjoitti:
-----
edit:
Onko kenellekään tietoa missäpäin on nykyisin ex. Jari Ojala/Juhani Norbacka rakentama '66 ht Mustang?
Hetkinen..tää kuullostaa tutulta.
Oliko auto musta ja omistaja Treella Sisulla töissä?
Melkein väittäisin että vastaus molempiin on kyllä.
Luulenpa, että kyseessä on "musta mörkö"!!
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 03 Marras 2013, 21:19
Kirjoittaja Fastback
Homer65 kirjoitti:Jukka kirjoitti:Fastback kirjoitti:
-----
edit:
Onko kenellekään tietoa missäpäin on nykyisin ex. Jari Ojala/Juhani Norbacka rakentama '66 ht Mustang?
Hetkinen..tää kuullostaa tutulta.
Oliko auto musta ja omistaja Treella Sisulla töissä?
Melkein väittäisin että vastaus molempiin on kyllä.
Luulenpa, että kyseessä on "musta mörkö"!!
joo tää ei ollut mikään suhnu vaan tosi mörkö. Sama vehje Jukka & Homer.
Ahti kirjoitti:Ja niin kun varmaan kaikki tietää, sillä lähdön onnistumisella ei kauheesti ole vaikutusta loppunopeuteen. Eli viivalta voi lähtee hyvinkin rauhallisesti ja loppunopeus on silti samalla alueella.
Kysyn tätä siksi koska dynotulokset vaihtelee aika paljon mittaustavan, kaluston ym mukaan. Varttimailin loppunopeus kertoo kuitenkin melko hyvin voimasta.
Tässä asiassa Ahtin kanssa täysin samaa mieltä, dynot on vertailukelpoisia jos käytetään samaa dynoa muutosten toteamiseen. Varttimailin loppunopeus on loistava työkalu kunhan auton paino kuljettajan kanssa tunnetaan. 60 ft aika ei juuri merkitse, mutta jos pyörä tarraa pidon 50 metrin jälkeen niin loppunopeus ei juuri vaihtele edes 60 ft ajasta riippumatta.
Mikä vaan uudempi auto menee päästöistä läpi kun siirrytte alkoholin kuluttajaksi. Ei Alko vaan RE85, johan tulee vettä, perhosia ja kukkasia pakoputken päästä, sekä tehoa sivutuotteena. Jos Topias tarttet P-38:t niin laita yv:tä, kerron mistä saat sellaiset kotimaassa ja sopuhintaan.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 05 Marras 2013, 16:43
Kirjoittaja Esaleeni 27
Musta mörkö on nykyään sininen salama, ja kaverilla tuolla kempeleessä.
Ja sanotaan että kun tulee kadulle, niin ei sille pärjää pyörät vieläkään...

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 09 Marras 2013, 23:35
Kirjoittaja Fastback
Esaleeni 27 kirjoitti:Musta mörkö on nykyään sininen salama, ja kaverilla tuolla kempeleessä.
Ja sanotaan että kun tulee kadulle, niin ei sille pärjää pyörät vieläkään...

Tervetuloa sininen salama! Onko mies tai nainen jo FMOC jäsen? Jos ei niin Esa, nyt menet ja pakotat jäseneksi. Auton esittely Corraliin.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 09 Marras 2013, 23:37
Kirjoittaja Fastback
Topicissa toisaalla suhtauduttiin hyvin vakavasti siihen, että 1055hv tehoilla minimi on 14” jarrut joita pitää vielä letkuilla jäähdyttää. Tämän lausunnon perusteella ollaan useamman tutun kanssa jo pohdittu, että ollaanko lyöty jarruissa takalaittoman puolelle. Tässä topicissa ei ole vielä samoihin tehoihin asti menty, joten olisiko paikallaan pieni jarrujen tarkistus? Jos 1055 hv tarvitsee 14” jarrut, niin tästä voitaneen olettaa, että puolet pois – 528 hv tarvitsee siten minimissään 7” jarrut. Nyt herää kysymys, että monellako on +528 hv? Moniko ajelee aivan liian suurilla jarruilla? Mistä noin pieniä jarruja saa vai tunteeko joku jotain halpaa sorvaajaa? Tuo kaikki paino levyissä on vielä jousittamatonta massaa, joten kaikki mikä sieltä on pois parantaa myös auton ominaisuuksia. Meikänkin machissa on sairaan ylimittaiset levyjarrut.
Älkää nyt kuitenkaan lähtekö tämän taulukon perusteella mitoittamaan jarruja. Jarrujen mitoituksessa ei moottorin hv määrällä ole ihan hirveästi merkitystä – vaan ihan toisilla jutuilla.
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 10 Marras 2013, 00:06
Kirjoittaja CFR-759
Fastback kirjoitti:Topicissa toisaalla suhtauduttiin hyvin vakavasti siihen, että 1055hv tehoilla minimi on 14” jarrut joita pitää vielä letkuilla jäähdyttää. Tämän lausunnon perusteella ollaan useamman tutun kanssa jo pohdittu, että ollaanko lyöty jarruissa takalaittoman puolelle. Tässä topicissa ei ole vielä samoihin tehoihin asti menty, joten olisiko paikallaan pieni jarrujen tarkistus? Jos 1055 hv tarvitsee 14” jarrut, niin tästä voitaneen olettaa, että puolet pois – 528 hv tarvitsee siten minimissään 7” jarrut. Nyt herää kysymys, että monellako on +528 hv? Moniko ajelee aivan liian suurilla jarruilla? Mistä noin pieniä jarruja saa vai tunteeko joku jotain halpaa sorvaajaa? Tuo kaikki paino levyissä on vielä jousittamatonta massaa, joten kaikki mikä sieltä on pois parantaa myös auton ominaisuuksia. Meikänkin machissa on sairaan ylimittaiset levyjarrut.
Älkää nyt kuitenkaan lähtekö tämän taulukon perusteella mitoittamaan jarruja. Jarrujen mitoituksessa ei moottorin hv määrällä ole ihan hirveästi merkitystä – vaan ihan toisilla jutuilla.
Sovitaan että pidetään tämä osio moottoreissa. Jokuhan voi aloittaa jarru-osion. Kenellä Isoimmat Jarrut
Vesa
Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot
Lähetetty: 10 Marras 2013, 18:52
Kirjoittaja Futurage
Olen Futurassa kokeillut hyvin paljon erilaisia 357-393-408 cid Windsor -moottorikombinaatioita viimeisten 21 vuoden aikana. Mulla on nyt menossa 4.lohko ( kaikki vakiolohkoja), 5.kampiakseli, nokkia kokeiltu varmaan 8 erilaista, imusarjoja: Performer, Performer RPM, Performer RPM AirGap, Weiand Stealth, Victor Jr ja Super Victor.Kaasareita kokeiltu samaan malliin ja kansia myös.
Tällä hetkellä moottori on seuraavanlainen: 408 cid, 10,5 puristus, 242 / 248 Comp mekaaninen roller, koskemattomat AFR 205:t TFS 1,7 rullavipoilla + tukisilloilla,Super Victor+ 950 Holley DP.
Varttimailin parhaat loppunopeudet ovat 393 - 408 moteilla ja manuaalilla olleet 202 ( 393 ) ja 204 kmh nykyisellä 408:lla.
Autoahan ei ole millää tavalla kevennettu vaan päinvastoin se on varustettu tuhdeilla ylimääräisillä äänieristyksillä, ovien turvapalkeilla sekä alkuperäisellä sähköpenkillä ( 49 kg), sähköikkunoilla, molemmilla tehostajilla sekä kattoluukulla ja stereoilla.
Auto painaa ilman putkia viivalla kuskin kanssa noin 1520 kg. 204 kmh loppunopeudella kaava antaa takapyörätehoksi noin 520 heppaa. Jos lasketaan voimansiirron tehohäviöksi 8 % niin tällöin moottoriteho olisi 565 heppaa.
Luotettavin keino todellisen suorituskyvyn / tehon mittaamiseen on nimenomaan varttimailin loppunopeus kun auton paino tiedetään. Eri dynot antavat samalle moottorille hyvinkin erilaisia teholukemia - varttimailin loppunopeus on se paras keino. Ja se ei todellakaan vaikuta merkittävästi loppunopeuteen sutiiko auto vai ei. Kiihtyvyyden paradoksi on siinä että mitä nopeammin auto kiihtyy sitä vähemmän sillä on aikaa kiihtyä ! Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että paras loppunopeus ja aika harvoin tapahtuvat samassa lähdössä. Jos auto sutii niin se kuluttaa aikaa jolloin sillä on aikaa kiihtyä ja saavuttaa hyvä loppunopeus.
Eri juttu on tietysti jos tehoa on tolkuttomasti niin että sutii puoleenväliin rataa.

Noi P 38 kannet ja 440-460 cid kuullostaa muuten hyvältä
Eiköhän noita P 38 kansia saa tilata suoraan Kaaselta. Kävin siellä muutama vuosi sitten joten yhteys on olemassa.