Sivu 4/5

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 08 Marras 2012, 17:36
Kirjoittaja NooB
hege72 kirjoitti:Päivää taas.
onhan niin että kutosen turbiini on täysin eri kun kasikoneiden, eli startin hammastuksessa eroa?
65 musseeni turbiinia siis etsimässä.......
Eri on kun kasikoneisten. Tässä nopee googletus.

Kaikki 164 hampaiset 11.4375", 250cid, ja jotkut 300cid

157 hampainen 9.625", 302cid ja jotkut 250cid

148 hampainen 9.25", 302cid Mustang II

132, 134 hampaiset 200cid ovat 9.252"
siitä en tiedä onko pikkukakkosen turbiini yhteensopiva kutoseen. Itselläkin turbiinin vaihto tai korjaus edessä.

Teppo vois kertoo tarkemmin noista yhteensopivuuksista. Itse veikkaan että kasin turbiini ei mene muokkaamatta paikoilleen, flexplate ym...

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 08 Marras 2012, 22:50
Kirjoittaja GT-350
Olikos noi Noobin tuumat tuossa alla turbiinin pulttien kiinnitysjako vai mikä...

SBF tyypilliset ovat 10.5" ja 11.5" (siis turbiinin kiinnityksen "kehä", 4 pulttia/mutteria), joita vastaavasti käytetään 157- ja 164- hampaisten vetolevyjen kanssa. Orggiksena on myös ollut 160-hampaista, joka käytännössä yhteensopiva 157:n kanssa. Näin siis 221/260/289/302/351W/351C.

Kuutosessa (144/170/200) hammaskehä on turbiinissa, kasissa (ja 250 suora-6) se on vetolevyssä.

Kuutosen kamat ovat pienemmät; vähemmän hampaita, halk. pienempi jne. Stall speed kun turbiinissa kasvaa, yleensä halkaisija pienee valmistajasta riippuen ja siis korkeamman stallin omaavat V8-turbiinit lienee helpohko sovittaa kuutosen laatikkoon ja vetolevyyn. Hitsaustaitoinen pajaseppä tehnee, mutta toki varauksella. En ole koskaan tälläisiä sovitellut joten tarkkaa tietoa ei ole. Itsellä ollut tarkoitus liittää 250:nen V8:n voimalinjaan, mutta sehän on käytännössä bolt-on.

Muistaakseni ameriikan turbiinipajat kyllä tekevät kuutosellekin sopivia limppuja valmiina.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 17:19
Kirjoittaja NooB
Noston lisäys 0.500 ---> 0.600? nykyinen nokka Clay Smith 274S-110: 274/274 - 224/224 - .450/.450 - 110. Imuventtiilin halkaisija 48mm pako 40mm. Vaatiiko rullakeinut? Nyt 302:sen jouset. Riittääkö nuo jouset? sisäänpuristusta tarkoitan. Sekä kestääkö noi 7000rpm. Kun katsoo taulukkoa cfm nousee vielä tuon .600 :n jälkeenkin. Ajattelin jos ottaisi tästä moottorista kaiken irti. Mullahan on tuo ported.

Kuva
Kuva

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 17:43
Kirjoittaja Antti66HT
Kun mennään .5 yli nostoissa voi joutua laittamaan joko pidempää venttiiliä tai koneistamaan jousipesää syvemmäksi. Vakio 302 jousi?
Ei hyvä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen: Venttiilien ja muiden komponenttien paino, kierros alue ( venttiilin koneistolta vaadittu nopeus) nokan profiili (eli ramppien jyrkkyys, joka ei käy ilmi mainos asteista).

Lisää tietoa tarvitaan jos meinaat jousikaupoille: Mitta venttiili auki / kiinni, jousivoima venttiili auki / kiinni. Seuraava homma on sitten että saat laahurin kestämään kierrosten vaatimia jousipaineita... Sisään ajo jouset täytyy olla käytössä ettei pilaa nokkaa ihan heti.

Toinen asia on sitten että saat venttiilikoneiston geometrian toimimaan, eli oikean pituiset työntötangot, keinuvivuston akselien korkeudet oikeiksi ja etäisyyden venttiilin päähän. Sitten vielä minimoit rullan liikkeen venttiilin päässä.

Tuossa projektissa rullakeinuvipujen kustannus on pientä kun nyt siihen ryhdyt, mutta kyse on tietty kokonaisuudesta. Comp Cams:n gold sarjan vipuja voisi suositella jos sinne lähdetään. Parempia on paljon mutta nuo ainakin tuntuu toimivan.

LS tyylinen beehive jousi tarjoaa vaihtoehdon joka sallii isoja nousuja, mutta se on sitten kerrasta poikki vaurion sattuessa. Tuplajousissa voi toinen jousi pelastaa täydeltä tuholta.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 18:05
Kirjoittaja NooB
1.6 Roller-Tipped Rocker Arms http://classicinlines.com/proddetail.as ... D200%2DRTR

nykyiset jouset Specs: closed 80 lbs, open 200 lbs, inst hgt 1.68, duration up to 265.

Dual Valve Springs http://classicinlines.com/proddetail.as ... DTOY%2DSPG

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 18:54
Kirjoittaja Fastback
NooB kirjoitti:Kuva
Kuva
Melko mopon kansia on vertailuun saatu, enkä tarkoita kutosen kansia.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 20:24
Kirjoittaja NooB
Tämä kansi on paras mitä tähän salkkuun saa. Ja onhan tuo noin 100hv lisäys ihan tuntuva originaaliin verrattuna.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 21:33
Kirjoittaja Antti66HT
Tuo 30% optimi nosto saattaa olla hyvinkin lähellä totuutta, paitsi...

Jos puhutaan esim. SBF fordin inline kannessa jossa 4.030 poraus, jolloin venttiilin virtausta avattuna kuristaa lähellä oleva sylinterin seinämä.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 30 Marras 2012, 23:15
Kirjoittaja GT-350
Noissa Classic Inlinesin julkaisemissa virtaustuloksissa on hieman ilmaa ainakin sen perusteella, mitä olen havainnut. Noobin kansi virrattiin aikanaan kotimaassa penkissä ja tulos oli 173cfm out of box, ja 179cfm modattuna. Ainoa modaus oikeastaan minkä tein oli imuventtiilien back-cut, jolla saatiin ala- ja keskinostoille hurjat parannukset virtauksiin. Se modaushan ei tietenkään korkeilla nostoilla juuri vaikutakaan, kun venttiililautasen virtausvaikutus vähenee mitä enemmän vena on auki. Anyways, parhaimmillaan virtaus parani tuosta pikku modauksesta jopa kymmeniä prosentteja. Käytetty virtauspenkki antaa kohtuu tarkkoja tuloksia, tutkitusti. Ko. kansi ei ole CI:n portattu kansi, vaan ihan tavallinen CI:n alukansi.

Kannessa on 1.84" imuventtiilit ja 1.50" pakoventtiilit. Kuutosessa on pieni poraus 3.68" vakiona, joten palotila on ahdas ja väkisinkin ventiilit ovat palotilan seinän vieressä. Siksikin ventiilin viiste paransi virtausta niin paljon. Isompia venoja ei järkevästi saa mahtumaan. Classic Inlines myy tuollaista kantta 1.55" pakoventtiileillä turbokäyttöön, ja sellainenkin kappale Suomessa on.

Nokan nostojen suhteen ongelma on venttiilin onneton asennuskorkeus, mikä kuutosessa on vakiona n. 1.59" - 1.60" ja niin on tuossa alukannessakin. Venavarret ovat 5/16", jousipoterot kohtuu pienet ja venttiilithän tietysti ovat kulmassa. Ventiilin pituuden kasvattaminen tulee tietysti mieleen, mutta sitten tarvitsisi myös keinuvipuakselia siirtää taaksepäin koska venttiilit alkavat tulla "syliin", sekä tietysti akseleiden ständejä pidentää. Siinäpä sitten miettimistä kuinka se helposti tehdään; toisaalta, onneksi städien kiinnityspultit eivät ole samalla kansipultteja niinkuin joissain moottoreissa, joten siirto on sikäli mahdollisempi. Kannen poteroissa ei muistaakseni ollut kauheasti varaa mennä alaspäin. Beehieve -jouset tms. voisi olla ratkaisu. Jos ajatellaan jotain 230* nokka vaikka .550" -nostolla, niin vaatiskohan vaikka jonninmatkaa toista sataa asennuspaineeksi, vaikka 120lbs, noilla "kevyillä" kuutosen venttiilipuolen kamoilla...ei paljon löydy sellaisia single tai tuplajousia, jotka 1.60" asennuskorkeusta tuon tekisivät ja coil-bind olisi alle 1".

Ne '68 289:n jouset mitkä Noobin kannessa olivat, todistetusti ovat nämä kaikki vuodet kestäneet ainakin sillä Classic Inlines/Clay Smith Cams -nokalla mikä moottorissa on. On dynotettu, ajettu rataa ja slaalomia yms. hauskaa ja vaihdettu aina kuuden tonnin kohdalla eli hiukan yli tehohuipun. Retainerit ovat Fordin 4.0 V6:sta jne osalöytöjä, eli ei se maailma ihan valmis bolt-on ollut tuollakaan kokoonpanolla vaan vaati vähän spesifiä jenkkilähtöistä tietoa. Siihen tuli silloin aikoinaan Ford-orggis NOS tehdasuusi 250:n säädettävä keinuvipuakseli keinuineen jne.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 11 Tammi 2013, 00:02
Kirjoittaja NooB
Kysymyksiä: 250cid verrattuna 200cid

1. Lohkon korkeus?
2. Lohkon pituus?
3. Männän halkaisija sama, mutta mäntien soveltuvuus ristiin?
4. Koneenkorvat? käykö omat "early 65" uudet reiät? vai mave/comet korvat ja bräketit?
5. Korkeuden vaikutus konepeltiin.
6. Osuuko propeli syyläriin? vai sähköinen paketti?

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 15:51
Kirjoittaja NooB

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 16 Elo 2013, 15:41
Kirjoittaja hege72
ettei tämä nyt ihan hautautuisi niin....
kutoseni värinät ei poistunut vaikka vaihdoin vaurioituneen turbiiniin kunnolliseen....
minkälainen on 200cidin kampiakselissa tuo turbiiniin uppoava pää? onks siinä holkki vai onko kampi sökö jos ei keskitä.
meinasin josko tuo keskitys ei pelaa, eli kammen pää olisi kulunut. En tajunnut tsiikaa alkuunsakkaan aihetta.
toisaalta raju kulutus ja terävä epäsäännöllinen tärähtely viittaa jotta tuskin ongelmat tuolta tulee mutta kysyn kumminkin.

ps.
yhtään rokkaavaa kutoskonetta, ei ole tarjottu (ostoilmoitukseni) koko kesänä .
koska kutoseni poltaa yli 20l soppaa täysin puhtaasti käymättä rikkaalla ja lähes siedän tuon, pitäisköhän sittenkin laittaa kasi ensikesäksi.
t:h

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 17 Elo 2013, 00:22
Kirjoittaja JooSexSex
Ei pidä! Pitää olla parempi syy vaihtaa kasiin!
Jos kutonen polttaa yli 20 litraa sadalla, niin se käy rikkaalla tai sitten pakoputkesta valuu palamatonta bensaa. Onko kaasutin tutkittu ja vakuumivuodot pois suljettu ?

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 22 Syys 2013, 14:50
Kirjoittaja NooB
Hege ootko varma ettei siellä kampiakselin päässä vain ole manuaalilaatikon kytkimen neulalaakeria. silloin turbiini ei keskity kunnolla. Kyllä tuon munkin kutosen tuosta saa. Hinta on vaan eri kuin normi kutosessa.

Edit. Mulla kesän keskikulutus 9.17 litraa satasella.

Re: 200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic

Lähetetty: 23 Syys 2013, 08:41
Kirjoittaja hege72
Noob saattaapi hyvin ollakin.
entinen manuaaliautohan tämä......
joku viikko sitten tätä ounastelinkin ja soittelin tuumacidiin mutta isäntä oli vielä lomilla.Ei vain tullut turbiinia vaihtaessa tämä edes mieleen. ...keles
sittemmin jäin miettimään että mites tuo keskitys on edes hoidettu, mutta iso kiitos.

kerkeisi ennen talviunia rauhiottamaan tuon vatkauksen.
sit enää tuo kulutus kuntoon. kauhialla säätämisellä se on rauhoittunut "huomattavasti" . 12 litralla pääsen jotain 45 mailia....;0
t:h