Sivu 4/6

Lähetetty: 16 Heinä 2007, 21:39
Kirjoittaja Homer65
Lauri kirjoitti:
veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.
Olen Laurin kanssa samaa mieltä. Toisaalta jos sen termarin jättää pois voipi olla, ettei enää ehdikään lämmetä.

Lähetetty: 18 Heinä 2007, 16:00
Kirjoittaja Galaxie61
Homer65 kirjoitti:
Lauri kirjoitti:
veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.
Olen Laurin kanssa samaa mieltä. Toisaalta jos sen termarin jättää pois voipi olla, ettei enää ehdikään lämmetä.
selasin vanhaa oppikirjaa ja siellä lukee että ,virtausnopeus kasvaa kun tilavuutta pienennetään mutta paine pysyy vakiona .

termostaatin kun jättää pöis ,käy helposti niin että kun koneen saa lämpiämään niin jäähtyminen ei onnistukkaan enää kun vesikiertää kennon läpi liian nopeasti , eikä ehdi jäähtymään!

Lähetetty: 18 Heinä 2007, 16:53
Kirjoittaja SamiM
veekoo kirjoitti:Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Jäähdyttimen putket on aina mitoitettu sopivan kokoisiksi lämmön johtumista ajatellen (paitsi eräässä Kalajoella suunnitellussa sovelluksessa, vai oliko siinä syynä joku muu asia). Kun jäähdyttimen kokoa kasvatetaan suurenee toki virtauskapasiteetti (litraa/min), mutta lämpö siirtyy edelleen hyvällä hyötysuhteella nesteestä putkeen ja edelleen ilmaan, sillä nesteen virtausnopeus pienenee.

Tuo kerhon äijien ajatus toteutuisi, jos kennon virtauskapasiteetti olisi liian pieni, sillä silloin neste virtaisi liian nopeasti kennon läpi.
Galaxie61 kirjoitti:termostaatin kun jättää pöis ,käy helposti niin että kun koneen saa lämpiämään niin jäähtyminen ei onnistukkaan enää kun vesikiertää kennon läpi liian nopeasti , eikä ehdi jäähtymään!
Onko tätä kokeiltu ja todettu, että asia on näin? Kokemukset (kuulopuheet) sanovat toista.

Lähetetty: 19 Heinä 2007, 16:49
Kirjoittaja Galaxie61
todettu, kokeiltu ja nähty , muutamassa eri autossakin , ei tosin omassa !
pakkaskelillä voi olla eri asia !

Lähetetty: 19 Heinä 2007, 22:06
Kirjoittaja musse67
Tossa mun letukassa oli termari poistettu jo joskus Californian Joen toimesta. Asian huomasin vasta siinä vaiheessa kun nostin koneen pois ja purin sen. Eikä lämpöjen kanssa ollu mitään ongelmaa. koneessa oli ollut ties kuinka kauan pelkät vedet sisällä, niin oli vesikanavat ja syylari sen mukaiset...

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 10:42
Kirjoittaja veekoo
Lahinna kait se rivien maara oli kysymyksessa eli 3/4 rivinen. Ja joo, kokeiltu homma, etta ilman termostaattia keittaa, kun eras Jose nyppasi sen pois nopeammin, kuin ehdin huutamaan "no, njet, ningun" ja vastaukseksi tuli vain "que?" ja kasien levittelya. Kotiin kahden gallonan vesitonkan ja 50 mi pysahdyksien kanssa.

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 15:47
Kirjoittaja ROKI
Joo! pienemmällä kennolla on sopiva termari 72-74asteinen ja isolla kennolla 82-88asteinen. Omassa konissani on 72 asteinen ja käy viileänä ajossa , tulevan kennon kanssa laitan 82 asteisen termarin koko on alumiininen 19x26 tuumaa, leveillä pillistöillä jotka vastaa 4 rivistä kennoa.

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 18:03
Kirjoittaja MouTine
ROKI kirjoitti:Joo! pienemmällä kennolla on sopiva termari 72-74asteinen ja isolla kennolla 82-88asteinen. Omassa konissani on 72 asteinen ja käy viileänä ajossa , tulevan kennon kanssa laitan 82 asteisen termarin koko on alumiininen 19x26 tuumaa, leveillä pillistöillä jotka vastaa 4 rivistä kennoa.
Mielestäni jäähdytysjärjestelmää rakennettaessa termostaatin pitäisi olla vallitsevan vedenlämmön määrääjä, ei syylärin.

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 22:30
Kirjoittaja ROKI
Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 22:58
Kirjoittaja MouTine
ROKI kirjoitti:Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
Siis mitä? Jos kennon mitoittaa oikein ja huolehtii ilman vaihtumisesta, ei tarvitse kikkailla termostaatin kanssa.

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 11:14
Kirjoittaja veekoo
MouTine kirjoitti:
ROKI kirjoitti:Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
Siis mitä? Jos kennon mitoittaa oikein ja huolehtii ilman vaihtumisesta, ei tarvitse kikkailla termostaatin kanssa.
Jos laittaa termarin ylemmaksi, niin syylarin pitaa pystya jaahdyttamaan se vesi nopeammin, kun ei ole niin paljoa "varoaluetta". Edelleen olen sita mielta, eta jaatavasti virtaava syylari on huono idea. Tarkoitushan on jaahdyttaa vesi eika pumpata sita mahdollisimman nopeasti kennon lapi..

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 13:08
Kirjoittaja munmummu69
Jos termarin laittaa ylemmäksi, niin jäähdyttimen tehonsiirto kasvaa. Perustavaa laatua oleva parametri kuviossa on sisään virtaavan veden lämpötilan ja ympäröivän ilman lämpötilan erotus. Suurempi ero --> suurempi siirto. Mitä enemmän virtausta jarrutetaan niin sitä kauemmin ja sitä kuumempi neste jäähtyy syylärissä. :roll:

Jos termarin ottaa pois, niin jäähdytyssysteemi toimii hieman eri lainalaisuuksilla ja on tehottomampi tai 'ikäänkuin tehokkaampi' (lämpömittaria katsellen). Hallitsemattomampi se on ainakin, esim. ulkoilman lämpötila saa suuremman roolin kuin termarilla.

Eiks? :?:

Lähetetty: 23 Heinä 2007, 15:37
Kirjoittaja SamiM
munmummu69 kirjoitti:Eiks? :?:
Jooks.

Lähetetty: 12 Joulu 2007, 23:43
Kirjoittaja FBFIN65
Tohon kysymykseen kuinka ison syylarin saa 65 erlyyn ilman akun siirtoa ei tainnut tulla vastausta ? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia/suosituksia

Lähetetty: 13 Joulu 2007, 03:35
Kirjoittaja Fastback
FBFIN65 kirjoitti:Tohon kysymykseen kuinka ison syylarin saa 65 erlyyn ilman akun siirtoa ei tainnut tulla vastausta ? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia/suosituksia
Eihän siinä kun metrimitta kouraan ja mittaileen oman auton keulaa. Mitat paperille ja sitten esim. summitracinging sivuilta valitsemaan oikeianlevyinen ja paksuinen kikkare. Summitilla on älyttömän hyvä hakukone ja voit syöttää kaikki ehdot ja sivusto siivilöi sulle sopivat mallit. Siittä sitten summitin osanumero jollekin tavarantoimittajalle ja tilaus vetämään.