Sivu 4/4

Lähetetty: 22 Helmi 2005, 10:42
Kirjoittaja Tapsa
Jep! Ei muutako vettä Myllyyn....kyseinen sarja kuulostais
ihan toimivalta ! vieläkö pistäis sen käänteisesti pyörimään
ensin kansiin ja sitten... tästä komboa on mietitty kuis se vaikuittais
lämpöihin kadulla
omassa rakkineessa on osa kierrätyksestä suoraan
kansiin pumpulta

Lähetetty: 22 Helmi 2005, 10:56
Kirjoittaja GT-350
HEP! Tuohan on just sitä mitä haetaan, vaan silloin tyypillisesti hinta ei ole. Pumppu $250 ja controlleri $150. Toisaalta:

Hmmm...2000h käyttöikä EWP:lle jatkuvaa käyttöä täysillä (12V). 30000 km jos laskee 80km/h keskivauhdilla 1,5h/päivä tekee 5v 4kk, ja kun ei se kuitenkaan täysillä pyöri varsinkaan talviajossa niin iän voisi ajatella olevan pidempi, tosin arvon ovat antaneet tod. näk. yhtäjaksoiselle käytölle kun taas normaalikäyttö on tyypillisesti 3-6 kertaa päivässä on ja off.

Arvataan 6 vuotta... tullaan siihen perimmäiseen kysymykseen että paljonko tehoa/mpg:tä voisi tuolla saavuttaa, josta saadaan takaisinmaksuaika, ja päättyykö jakso koneremonttiin pumpun hajottua vai älyääkö vaihtaa uuteen ajoissa. Eikä sitten tarvitse vaihtaa kuin pelkkä pumppu, kontrolleri jatkaa. Miten hinnoitellaan tehonlisäys ja dare-to-be-different factor?

Ajatellaas alkupanos $150 kontrolleriin ja $50/vuosi pumppuun. Ei näytäkään kauhean isolta summalta, riittää kun kulutus laskee n. 0,15L / 100 km.

Miten niin ei talvikäyttöön...

Lähetetty: 22 Helmi 2005, 12:50
Kirjoittaja Mexico65
Pony kirjoitti:Miten niin ei talvikäyttöön...
Koska moottorin lämpeneminen normaalia hitaampi, koska termostaati puuttuu tai siis on poistettava kyseisen asennuksen yhteydessä.

Lähetetty: 22 Helmi 2005, 13:42
Kirjoittaja GT-350
En näe hitaassa lämpenemisessä suurta teknistä ongelmaa, valaise. Kuski voi hiukan aikaa palella, sehän on tuttua toissatalvelta...

Lähetetty: 23 Helmi 2005, 03:14
Kirjoittaja veekoo
Pony kirjoitti:En näe hitaassa lämpenemisessä suurta teknistä ongelmaa, valaise. Kuski voi hiukan aikaa palella, sehän on tuttua toissatalvelta...
Kylma kone syo enemman menovetta ja saastot jaa pienemmiksi?

Lähetetty: 23 Helmi 2005, 09:20
Kirjoittaja GT-350
Jep, totta, paljonkohan enemmän?

Lisäksi kylmä pata saastuttaa puhdasta Suomen luontoa hiukan enemmän.

Toisaalta; EWP säätää vedenkiertonopeutta lämpötilaohjatusti. Kylmässä koneessa vesi matelee ja paljonkohan kone oikeasti jää jälkeen normaalin vesipumppu/termari -ratkaisun lämpenemisnopeudesta? Ei välttämättä paljon, ja flektikin kun on sähköinen niin ei sekään hidasta lämpenemistä.

Lähetetty: 24 Helmi 2005, 05:17
Kirjoittaja veekoo
Pony kirjoitti:Jep, totta, paljonkohan enemmän?

Lisäksi kylmä pata saastuttaa puhdasta Suomen luontoa hiukan enemmän.

Toisaalta; EWP säätää vedenkiertonopeutta lämpötilaohjatusti. Kylmässä koneessa vesi matelee ja paljonkohan kone oikeasti jää jälkeen normaalin vesipumppu/termari -ratkaisun lämpenemisnopeudesta? Ei välttämättä paljon, ja flektikin kun on sähköinen niin ei sekään hidasta lämpenemistä.
Tuohon on pakko sanoa, ettei aavistustakaan. Homman mallintaminenkin voisi olla melko haastavaa, silla moottorin kanssa on useampi tuntematon tekija. Eniten vaikuttanee kuinka hyvin lohkossa lampo "tarttuu" veteen eri lampotiloissa. Virtaus eri osissa muuttuu pumpun kierrosten ja lammon mukaan varsinkin nollan lahettyvilla ja glykoli lisannee omituisuuksia veden kayttaytymiseen. Ison osan asioista voisi arviossa ohittaa mitattomina. Kulutuskayrista kylmalla koneella loytynee jotain mittaustietoa? Olennaistahan on, kuinka kauan kone on kylma ja paljonko soppaa palaa enemman per minuutti. Google ei pikaisella etsinnalla tarjoillut asian tiimoilta mitaan kayttokelpoista..

Mutta. Tee muutamat mittaukset ennen ja jalkeen. Saadaan loistava juttu Corraliin kuvaajien kanssa... :)

EDIT: Hommaahan voisi "simuloida" lohkolammittimella. Tietty. :D

Lähetetty: 24 Helmi 2005, 17:51
Kirjoittaja SamiM
Pony kirjoitti:Jep, totta, paljonkohan enemmän?

Lisäksi kylmä pata saastuttaa puhdasta Suomen luontoa hiukan enemmän.

Toisaalta; EWP säätää vedenkiertonopeutta lämpötilaohjatusti. Kylmässä koneessa vesi matelee ja paljonkohan kone oikeasti jää jälkeen normaalin vesipumppu/termari -ratkaisun lämpenemisnopeudesta? Ei välttämättä paljon, ja flektikin kun on sähköinen niin ei sekään hidasta lämpenemistä.
Tuli mieleen tuosta nesteen matelusta, että yksi vaikutus nesteen kierrolla lämpiävässä koneessa on lämpötilojen tasaus. Eli moottori kun ei lämpiä tasaisesti joka kohdasta, niin nesteen kierto auttaa poistamaan paikallisia kuumia paikkoja ja lämmittämään kylmempiä. Mitäkähän se mateleminen sitten tarkoittaa? Vastaako se esim. vakiotapauksen tyhjäkäyntiä/matalia kierroksia? Jäähdyttävä vaikutus olisi ehkä liian suuri kylmässä moottorissa, kun koko nestetilavuus täytyy lämmittää kerralla.

Re: Sähköllä voimaa Foxiin

Lähetetty: 14 Helmi 2019, 10:45
Kirjoittaja Firebolt
Löysinpä tällaisen aiheen, samaiseen autoon on sähköinen vesipumppu viimein hommattuna.

Ostin tuohon siis hihnavetoisen Moroson sähkömoottorin (josta jo kakkossivulla hieman juttua) ja yleismalliset asennustarpeet V8 moottorille, näyttäisi aika helposti menevän tuohon kutosenkin kylkeen tämä paketti. Alkuperäinen vesipumppu jää paikoilleen ja apulaitehihna laitetaan kiertämään eri kautta. Moottorihan on alunperin tarkoitettu kytkettäväksi race only ja kytkentä vain päälle ja pois, mutta ajattelin rakennella siihen jonkinlaista nopeussäätöä ja termostaattia, aivan kuten GT-350 aikaan ollut jo tarkoitus. Morosolta saisi siihen isompaa hammaspyörää moottorille, jolloin pumpun nopeus kasvaisi mutta vähemmällä virralla kierrokset saataisiin kohdalleen.

Saas nähä mitä tästä vielä tulee, tarkoitus olisi saada kone toimimaan ruiskulla hukkakipinäpuolan kanssa, joitain osia on jo hankittuna. Vielä kun saisi ne suuttimet tuohon imusarjaan jotenkin kiinni...

Re: Sähköllä voimaa Foxiin

Lähetetty: 14 Helmi 2019, 13:01
Kirjoittaja Mexico65
Noihin Davies Craig tuotteisiin kannattaa kyllä tutustua. Toimii erittäin hyvin, eikä tarvitse paljoa kikkailla. Tuotteet ovat huimasti kehittyneet siitä, kun minä kyseisen pumpun ohjaimineen ostin. Tuossa on se hyvä puoli, että voi itse päättää minkä lämpöisenä jäähdytys vesi kiertää. Lisäksi vesikierto on päällä niin kauan, kun tietty lämpö saavutetaan, niin kuin ns. nykyaikaisissa autoissa.

https://daviescraig.com.au/category/ele ... -pumps-ewp