Sivu 4/5
Lähetetty: 23 Tammi 2006, 10:17
Kirjoittaja Fastback
Kumit kannattaa pitää kunnossa, tarkoituksen mukaan pitävää kumia ja sitten vähän luistavampaa... ... ... .driftaukseen...

Tottakai kaveria pitää kannustaa jos aloittaa raceprojektia rakentamaan ei siinä mitään. Siinäkään ei mitään jos laittaa mazdan wankelin foxiin, mutta sitä GM bullshittiä en sulattanut. Varsin yleinen stereotypiä massoilla on se että gm:n moottorit ovat ylivertaisia foordiin nähden, me fordistithan tiedämme ettei se pidä paikkaansa. Niille asiaanvihkiytymättömille on erittäin hyvän nettisivu, joilta selviää miksi fordin 429/460 on parempi kuin gm:n 396/402/427/454. Keille asia ei vielä ole selvä, niin olkaa hyvä ja lukekaa tämä sivusto:
"Advantages of Ford Over Chevy"
Pikkumustille toivotan antoisaa projektia ja onnea moottorin ja auton etsintään.
Lähetetty: 23 Tammi 2006, 12:34
Kirjoittaja Tapsa
toi oli hyvä vertailu vanhoista taistelupareista
mutta letukan 396-427 2gen ei vastaa gen IV 454tai gen V 502 tai Bowtie lohkoo, (tehdaslohko) ovat eri planeetalla mutta kuitenkin ihan hyvä juttu

Lähetetty: 23 Tammi 2006, 12:45
Kirjoittaja Jukka
pikkumusti kirjoitti:Pahoittelen että olen ihan P-A!
Eihän mulle ole edes autoa!
Mä nyt en tiedä mistään mitään, varmasti!
Tapani mukaan taas OT...
Eipä täällä mitään tulo- tai varallisuusrajoja tietääkseni ole?
Vai onko multa jäänyt jotain huomaamatta?
Eihän kysyvä tieltä eksy ja tämä on hyvä foorumi juuri tuohon kyselyyn.
Suvaitsevaisuutta siis myös uusia nimimerkkejä kohtaan.

Lähetetty: 23 Tammi 2006, 13:35
Kirjoittaja Fastback
Tapsa kirjoitti:toi oli hyvä vertailu vanhoista taistelupareista
mutta letukan 396-427 2gen ei vastaa gen IV 454tai gen V 502 tai Bowtie lohkoo, (tehdaslohko) ovat eri planeetalla mutta kuitenkin ihan hyvä juttu

Vertailu oli lähinnä henkilöautomoottoreista, ei aftermarket moottoreista GEN V tai fordin vastaavista. Letukalta on saanut 454:sta henkilöautossa mutta ei ikinä, Mark IV, GEN V tai VI 502:sta henkilöautossa. GEN V alkaa olemaan jo alueella, sokeat kannenpultit ja siamilaiset pytyt. Kaikista uudituksista huolimatta 502:n veivisuhde on edelleen 1,53 (25 pitemmillä veiveillä lähellä 1,59), borespacing 4,84" ja deckheight 9,800". GEN 6:ssa erona taitaa olla korkeammat nostajan reiät, eli stabiilimmat korkeammilla nostajilla. Mä kyllä pitäydyn 385-sarjan parissa.
--------
Tapsa, tähdennähän mulle vielä miten niin 396/427 on ihan eri planeetalta kuin Mark IV, koska en mä nyt niin hirveesti tunne GeeÄmmäläisiä? Mitä järisyttäviä uudistuksia niissä on muita kuin uudemmissa sokeat kansipultit ja siamilaiset pytyt?
Lähetetty: 23 Tammi 2006, 21:37
Kirjoittaja Make_O
pikkumusti kirjoitti:Tässä ny ketään loukkaantunu
ja onhan mulla nuita autoja, ja vähän rahaakin.. ja se projektikone on kyllä ihan muihin tarkoituksiin.
Pojjaat.. pitää kannustaa jos joku yrittää!!
Kyllä se kuiteskin hienoa kun FoMoCo pauhaa, Ainakin itsellä hymy pakosta kun esim. Suojanen Bros pistää Mustin laulamaan.. on se hianoo!!
No hyvä
Ostin muuten vuonna olikohan -95 Suojaselta sen Repan entisen 302:n moottorin
millä ajettiin sillä vauhtiperällä 11.6 Alastaros.. Aika hienosti se kone kyllä kiersi ja 64 puolikas liikahti..
Tapsa varmaan muistaa vieläki miten annettiin hopean väriselle Dusterille opetuksen cruisingissa ,ku olit kuskina

Tais tulla jonkin asteinen Mannerheimintien ennätys silloon...
Joo ei muutaku tsemppiä vaan projektiin pikkumusti!
Lähetetty: 24 Tammi 2006, 11:55
Kirjoittaja Tapsa
näistä chevyn rekkuloista sen verran, no on ne samaa perhettä
vaikka sanoin että kolmosta , vanhemmat 396-427 eri porauksella
muutenkin heikompia keneration alkupäässä
IV keneraatiossa on muutenkin eri variaatiota 9.800-10.200 dh ja 2-4bolt maincaps ,osa sokeita täyssokeita kansi lisäpulttiversiot yms
454 lohko 90´asti 4840 bs uudemmissa 4900bs 502> 572 cid
Bowtie on tehtaan replacemetti paksummalla valulla std 4bolt HD use
alsalohkokin tullut takaisin tuotantoon ZL-1 427
eli sekametelisoppa... itsellä bowtie90´lohko käytössä
tässä pari linkkiä
jos kyseiset moottorit kiinnostaa...
taikuri Merlinit jo poikkeavat monessa suhteessa näihin lohkoihin
verrattaessa, Darteista yms puhumattakaan
http://www.mortec.com/
http://www.nescaracing.com/BBCinfo.html
lopuksi kyllä olen aika kaikkiruokainen merkkien suhteen
kai hermoletti on loppu peleissä ainakin edullisin rakentaa
vaikka nykyään muutkin merkit rynnistää markkinoille...
Maken kanssa on tullut ajettua rallia kruisingingissa kunnes emäntä
väsyi köröttelyyn... skoudet olis varmaan taputellut käsiään...
siinä jokunenkin lähtö suoritettin , Dasteri yritti karkuun...
camaroakin jäi jalkoihin hyvä ettei suojateillä ollut ketään..
onneks ajoissa lopetettin ennekuin tsetti liukenee lopullisesti käsistä
oli se kiva ex "racekone" kepeessä kopassa

Lähetetty: 24 Tammi 2006, 14:53
Kirjoittaja Fastback
Tapsa kirjoitti: 454 lohko 90´asti 4840 bs uudemmissa 4900bs 502> 572 cid
Mitä lohkoja 4,900" borespacingit ovat, onko jotain lähdettä & linkkiä heittää? Muistaakseni vain GM prostock lohkoissa on ollut isompi 4,900" bs. Ovatko kannenpultit samoilla paikoilla lohkossa, jossa bs on suurempi - miten käy sylinterikansien kanssa? Fordin 4,900 - 5,000 bs lohkot vaativat omat sylinterikannet.
Lähetetty: 24 Tammi 2006, 19:26
Kirjoittaja pikkumusti
Ilomielin otan vinkkejä vastaan sopivista aihioista jotka myynnissä (fox)
V8 Papereilla (ehkä paperitonkin)vaikka ilman konetta kunhan ei ole hinnalla pilattu, hyvää en ilkeä pilkkoa tähän tarkoitukseen.
Lähetetty: 24 Tammi 2006, 19:51
Kirjoittaja PeteP
Fastback kirjoitti:Tapsa kirjoitti: 454 lohko 90´asti 4840 bs uudemmissa 4900bs 502> 572 cid
Mitä lohkoja 4,900" borespacingit ovat, onko jotain lähdettä & linkkiä heittää? Muistaakseni vain GM prostock lohkoissa on ollut isompi 4,900" bs. Ovatko kannenpultit samoilla paikoilla lohkossa, jossa bs on suurempi - miten käy sylinterikansien kanssa? Fordin 4,900 - 5,000 bs lohkot vaativat omat sylinterikannet.
Ompa voortinmiehellä kova kiinnostus asiaan, heh! ittelle nää valtavan hienot termit ulkomaankielellä,ja tuumamittahöpinät on raskasta luettavaa

Lähetetty: 24 Tammi 2006, 21:24
Kirjoittaja Make_O
pikkumusti kirjoitti:Ilomielin otan vinkkejä vastaan sopivista aihioista jotka myynnissä (fox)
V8 Papereilla (ehkä paperitonkin)vaikka ilman konetta kunhan ei ole hinnalla pilattu, hyvää en ilkeä pilkkoa tähän tarkoitukseen.
Ookkos kattellu nettiautoa,todenäköisesti kyllä olet,mutta siellä on nyt ex. en kyllä äkkiä muista nimeä -70 `Stangi entinen ns. kisapeli...siinä olis ehkä hyvä aihio alkaa rakentaa.. mahtuis ainakin kunnon pannu kuidun alle... ei kylläkään fox koppanen mutta..
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=587810
Lähetetty: 25 Tammi 2006, 03:02
Kirjoittaja Fastback
Speedy kirjoitti:
Ompa voortinmiehellä kova kiinnostus asiaan, heh! ittelle nää valtavan hienot termit ulkomaankielellä,ja tuumamittahöpinät on raskasta luettavaa

Eikäkö kyllä minä tunnustaudun aivan fordfreakiksi, mutta mä oon aina ollu siinä uskossa että gemsun isolohkot ovat 4,840" borespacingilla jopa nää uudet 572:t. No silläpä tää asia Speedy kiinnostaakin ja ainahan mua on rallimoottorit kiinnostanut, jopa GM&mopar leirin moottorit....

-------------
edit:
kerkesinhän hieman tutkailla tuota tilannetta.... Eli talldeck GEN VI 572 cid on todellakin 4,840" lohkolla. 4,900" borespacing on vasta DRCE2 Pro Stock lohkoissa. Toiseksi 572 alkaa olemaan todellakin purpose built aftermarket pannu, noita rajuja koneita voidaan kaivaa myös fordin leiristä, kuten A460, C460, A500, B600, A94, IDT:n lohkot jne.
Lähetetty: 25 Tammi 2006, 03:40
Kirjoittaja Fastback
Unohtuihan vielä sanoa, että valmiin auton löytäminen olisi edullisin ratkaisu. Rullaava tai avaimet käteen ratkaisu, rullaavan kanssa pääsisi suunnittelemaan voimalinjaa!
Lähetetty: 25 Tammi 2006, 11:57
Kirjoittaja Tapsa
joup! tosiaan myös viimeiset oem keneraariot on sittenkin
pienemmällä, bs olin ymmärtänyt että nää viimeset
versiot olisi jo isommalla sorry! uudemmat porostokki , ollssi yms lohkot
ovat jo isommalla, merlin ,dart, fulton CCN Blocks yms hardcore
tavaraa, no ralli on rallia.. kansipahvit kaikki yms näissä
pitkissä pitkä oma juttu !
Lähetetty: 26 Tammi 2006, 16:37
Kirjoittaja triniemi
Tee nyt pikkumusti ensin itsellesi selväksi mitä olet hakemassa. Jos haluat itse rakennella, niin siitä vaan, mutta rahaa palaa vähintään kaksinkertainen määrä valmiiseen verrattuna. Jos hommaisin nyt itse rasevehjettä, hommaisin joko a) täysin valmiin tai b) rullaavan kilpurin johon pudottaisin samanlaisen tekniikan kuin siinä on ollutkin.
Mä ostin pari vuotta sitten rullavan kilpurin ja innostuksen huumassa en tullut ajatelleeksi miten paljon työtä teetti ja vieläkin teettää että erimerkkisen tekniikan saa sopimaan. Pientä listaa: kaikki moottorin ja laatikon kiinnikkeet, bensalinjat, pakosarjat, kardaani, kaasuvivustot, kaikki mittarien anturit, letkut ja johdot, nokkapelti yms. Kyllä noihinkin rahaa palaa ihan tuhansissa kuitenkin.
Moottoriksi sitten niin iso vaan kuin lompakko kestää, tulee loppupeleissä edullisemmaksi. Pikkulohkot unohtaisin ihan heti jos kerran mitään palikkaa ei ole vielä valmiina. Ja jos Fordilinjalle lähdet niin sitten 514cid vähintään. Kun puhutaan tehoista 600hp ja yli, alkaa isolohko olla jo edullisempi rakentaakin, ainakin vapaastihengittävänä.
Vielä valmiista autoista: Leather Heaven Racing myi syksyllä 9-sekan SG Dusteria 12000 euroon täydellisinä mikä on ihan pilkkahinta valmiista autosta. Yritäpä itse rakentaa 9-sekan oviauto 12000 eurolla, ei taida onnistua. 9-sekan ja 12000 euron dragsteri tai alteredi vois jo onnistuakin ja niillähän saa ajaa uudessa Super Pro ET-luokassa.
Kun pankistakin saa vielä alle 5% vielä lainaa, harkitsisin kyllä vakavasti valmiin koko setin ostamista ja vaikka ns. suoran päästä eli tulet kisoihin seuraamaan kun autolla ajetaan ja jos se kulkee niinkuin pitääkin, teet kaupat maalialueella.
Lähetetty: 27 Tammi 2006, 09:57
Kirjoittaja Tapsa
tekee minkälaisen tahansa, rahan menoon saa enemmän tai vähemmän aina varautua
tosin mitä kovemmat vaatimukset , yleensä sitä silti enemmän palaa...
kustannuksetkin kohoaa muutenkin vuosi vuodelta räk reisinkissäkin...
ei muutakuin visiot käytäntöön, itsekkin joutuu punnertaa...
kesä tulee kuitenkin taas ...

toi edellisen allekirjoitus oli aika hyvä ...
