Sivu 4/7

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 19:16
Kirjoittaja Vee8
Juu ny vasta huomasin. Kyllä se vielä vitosella tiettävästi kovempaa menee, nelosella loppuu jengat kesken pian 200 kmh:n jälkeen..

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 21:32
Kirjoittaja Kimi
Se on vissiin niin aerodynaaminen tollanen uuvempi mustangi, mä en oo kokeillu, että pääseekö mun autolla täysiä, mutta toiseks isoimmalla vaihteella meni dynossa kyllä 200:n raja reilusti rikki.

Huipuista...

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 22:44
Kirjoittaja TomiKoo
Onpas mennyt niin mielenkiintoiseksi tämä keskustelu, että tahtoo kommentoida...
Se on toinen asia, missä vaiheessa kasvavasta ilmanvastuksesta ja vierintävastuksesta syntyvä vastus nousee yhtäsuureksi kuin vääntömomentti (Näitä asioita puitiin Corralissakin taannoin), jolloin kiihtyvyys pysähtyy.
Mukava huomata, että joku luki jutun... :? Jutun kirjoittajalla löytyy "pikkunäppärä" excel-taulukko aiheesta. Eli jos kiinnostusta riittää, voi spekuloinneille tehdä lopun...

Tomi

Re: Huipuista...

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 23:20
Kirjoittaja Vieras
TomiKoo kirjoitti:Onpas mennyt niin mielenkiintoiseksi tämä keskustelu, että tahtoo kommentoida...
Se on toinen asia, missä vaiheessa kasvavasta ilmanvastuksesta ja vierintävastuksesta syntyvä vastus nousee yhtäsuureksi kuin vääntömomentti (Näitä asioita puitiin Corralissakin taannoin), jolloin kiihtyvyys pysähtyy.
Mukava huomata, että joku luki jutun... :? Jutun kirjoittajalla löytyy "pikkunäppärä" excel-taulukko aiheesta. Eli jos kiinnostusta riittää, voi spekuloinneille tehdä lopun...

Tomi
Jep, multa löytyy kanssa, tuli tehtyä koulussa joskus. Piirtää kuvaajat yms. kunhan syöttää rengasprofiilit, vääntökäyrät yms. Voi lisäillä sisäiset kitkat yms, auton ilmanvastuskertoimen määrittäminen oli vaan melkoista arvuuttelua vanhakoppaiselle mustagille. Et sattuisi tietämään mistä löytyisi? Kyllähän mä jutuin tavasin, hyvä juttu, ihan asiaa.

Re: Huipuista...

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 23:21
Kirjoittaja Fastback
Anonymous kirjoitti: Jep, multa löytyy kanssa, tuli tehtyä koulussa joskus. Piirtää kuvaajat yms. kunhan syöttää rengasprofiilit, vääntökäyrät yms. Voi lisäillä sisäiset kitkat yms, auton ilmanvastuskertoimen määrittäminen oli vaan melkoista arvuuttelua vanhakoppaiselle mustagille. Et sattuisi tietämään mistä löytyisi? Kyllähän mä jutuin tavasin, hyvä juttu, ihan asiaa.
Niin tuo oli siis mun kirotus.

Ilmanvastuksista...

Lähetetty: 01 Heinä 2004, 00:00
Kirjoittaja TomiKoo
Ilmanvastuskerroin ja otsapinta-ala oli vaikeinta löytää, mutta harrastajien ystävällisellä avustuksella löytyi seuraavat arvot:

Ford Mustang 65 0.42 ja 0.5
Ford Mustang 70 0.40
Ford Mustang 79 0,46

Ja jostain selvisi, että otsapinta-ala on 20 neliöjalkaa.

Näistä arvoista pähkäilimme Jyrin kanssa 0,43 ja 1,8344m2 sopivan hyvin 65 FB:lle.

Olisko noista apua?

Tomi

PS: Hauskinta oli muuten huomata, kuinka jo pienillä muutoksilla suorituskyky parani melkoisesti!

Re: Ilmanvastuksista...

Lähetetty: 01 Heinä 2004, 00:09
Kirjoittaja Fastback
TomiKoo kirjoitti:Ilmanvastuskerroin ja otsapinta-ala oli vaikeinta löytää, mutta harrastajien ystävällisellä avustuksella löytyi seuraavat arvot:

Ford Mustang 65 0.42 ja 0.5
Ford Mustang 70 0.40
Ford Mustang 79 0,46

Ja jostain selvisi, että otsapinta-ala on 20 neliöjalkaa.

Näistä arvoista pähkäilimme Jyrin kanssa 0,43 ja 1,8344m2 sopivan hyvin 65 FB:lle.

Olisko noista apua?

Tomi

PS: Hauskinta oli muuten huomata, kuinka jo pienillä muutoksilla suorituskyky parani melkoisesti!
Jep, tuo. '65 fb:n tietoja voin käyttää, mutta sitten tuolle
'71/'72 machille pitäisi saada ilmanvastuskerroin jostain. En ole kyllä kovin intesiivisesti sitä etsinyt enkä laskenut edes otsapinta-alaa, mutta ehkä sen kertoimen saisi jostain kaivettua. Moottorin tuottama vääntö eri kierrosluvuista on tiedossa yms. joten olisihan se hauskaa nähdä kuinka suuren huippunopeuden väännöt mahdollistavat.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 01:03
Kirjoittaja Futurage
Eikös asia ole ollut melko selkeä ja 60-luvulta Bullitin ajoista lähtien:urheiluautossa on manuaalivaihteisto ja cruiserissa automaatti...
Kiihdytysautot ovat asia erikseen mutta niitä ei nyt suoranaisesti kai voi pitääkään "urheiluautoina".
Nykyaikainen amerikkalainen 5-vaihteinen manuaalivaihteisto+ kytkin toimivat kevyesti ja äänettömästi sekä kestävät tehoa riittävästi. Luonnollisesti mallista riippuen. Käytössä on perinteiseen C4:ään verrattuna 2 pykälää lisää.Tämä tarkoittaa että tarpeen tullen moottori on aina vääntöalueella.
Kommentti tuohon huippunopeuskeskusteluun liittyen: perävälityksen ja laatikon välitysten päättämiseen riittää kadunmiehelle mielestäni melko hyvin se periaate että moottorin huipputeho saavutetaan 5.vaihteella huippunopeudella.Kuullostaa ehkä liian yksinkertaiselta mutta kasikoneen tehokäyrät eivät yleensä ole kovin piikikkäitä.Jokainen omaa autoaan säännölliseti kiihdyttävä tietää ehkäpä 200-300 kierroksen tarkkuudella missä makein 500 rpm alue sijaitsee.Toinen arvioitava seikka on luonnollisesti se , minkäverran moottorissa on tehoa ja minkälaiseen huippunopeuteen sillä ko.korissa on teoriassa mahdollisuus päästä.Tässä luonnollisesti auttaa moottorin testaaminen dynossa tai varttimailin loppunopeuden ja auton painon perusteella laskettava takapyöräteho/vauhtipyöräteho.
Seuraavassa "hatusta tempaistut" 65 fastbackia koskevat kampiakselitehot / teoreettiset huippunopeudet:
200 hv - 190 kmh
300 hv - 233 kmh
400 hv- 268 kmh
500 hv- 300 kmh
1000 hv - 424 kmh
Arvot on laskettu puhtaasti ilmanvastuksen kannalta.Laskimessa ei ollut neliöjuurinappulaa joten arvoissa on pientä heittoa...
Ilmanvastushan on määräävässä asemassa auton huippunopeuden suhteen- kori ottaa vastaan niin paljon että moottorin voima ei kertakaikkiaan riitä enempään.Ilmanvastus kasvaa toiseen potenssiin eli nopeuden kasvaessa kaksinkertaiseksi vastus( =vaadittava moottorin voima) kasvaa nelinkertaiseksi.
Muistaakseni Tekniikan Maailman vuoden 1965 numerossa koeajetun 65 HT:n huippunopeudeksi saatiin 225 hv:lla ( SAE gross) 192 kmh.Siitä on arvioitu fastbackin saavuttavan 190 kmh 200 hv:lla.
Pitää muistaa että ylläolevat laskelmat ovat karkeita eikä niitä sinänsä voida käyttää tieteellisen tarkkaan optimointiin.Parempi olisi käyttää takapyörätehoja sillä voimansiirron tehohäviö ei ole vakio, ei tietyn prosentin suuruinen vaan näiden yhdistelmä.
Mielestäni takapyörätehoihin perustuva laskutapa ja se tosiasia että ilmanvastus kasvaa neliössä antavat mahdollisuuden laskea mahdollisia teoreettisia huippunopeuksia riittävällä tarkkuudella.Tarvitsee vain tietää lähtötilanne. :shock:

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 13:18
Kirjoittaja Sami95GT
Itse olen jo vuosia leikkinyt tällaisella softalla:
http://www.cartestsoftware.com/cartest4.5/
Ilmainen, pieni ja näppärä. Ei vaadi kummoista perehtymistä jotta osaa käyttää.

Ihmettelen kyllä jos tuo kaiman 94 ottaa vauhtia sillä suolaperällä vielä lisää vitosella. Itselläni on 3.08 perä T5:n takana ja nelonen riittää aika tasan kahteen markkaan todellista nopeutta. Nopealla laskutoimituksella samin ysinelonen pitäisi ottaa samoilla rundeilla 225km/h ja risat. Ja mulla ainakin jo ton 3.08 perän kanssa noissa nopeuksissa on niin, että kun neloselta lyö kahdessa markassa vitosen sisään, ja newtonit kerrotaankin maahan saakka ykkösen sijaan 0.67:lla, niin meno hyytyy kuin seinään. Luulisi että harvemmalla perällä siellä 225km/h tietämissä ero olisi vielä julmempi.

Itse olen kelannut mittariin parhaimmillaan 243km/h (todellisuus lienee 235km/h paikkeilla, enkä tietenkään suomessa), mutta kyllä auton kiihtyminen sen 205km/h mittarinäyttämän jälkeen on säälittävää. Siinä kiihtyy mikä tahansa perheauto 200km/h-> paremmin, jos sille vaan on luvattu huippunopeuksia yli 220.

Mutta tuo T5:hän on kuusilovinen vaihteisto. Joku vaan unohti laittaa nelosen ja vitosen väliin sen kuudennen välityksen.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 16:29
Kirjoittaja Vee8
Jotenkin hiukan kahden jälkeen nelosella rupee vauhti loppuun, vitosella saadaan lisää tahtia, ei mitenkään maailman nopeimmin, mutta selkeästi taas mennään. Onkohan sulla poneja kesälaitumilla? ;)

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 18:35
Kirjoittaja Mosse
Onkos mahdollista että V8:n t-5 on eri välityksellä, mitä vitoseen tulee. Eikös niitä oo ton 0,67 lisäks tiuhempikin... Jotain , 0,8 luokkaa.

Jostain luin että -65 fastback menis lujempaa takaperin, mitä aerodynamiikkaan tulee.. lienee netti huhu.. :wink:

Itellä -66 toploader, 3:00 perä, terereettinen 5500 rpm, 236 km/h, eli aika ok.. Tällä hetkellä tosin vähemmän. Tehoja ehkä juuri tuohon riittävä... Esson baarissa ainakin.

Ja ettei mee ihan ohi topicin.. MANUAALI.piste.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 20:04
Kirjoittaja Futurage
1983 5.0 l T5 5.vaihteen välitys 0.725, muiden 5.0 0.675 ja Motorsport Z 7003 laatikon 0.625.
Tremec laatikoissa on muistaakseni kahta varianttia, 0.68 ja 0.82.
Itsellä on TKO II ja 0.82. Tämä on asiaa, sillä edellisen lootani Z 7003 0.63 oli aivan murhaavan pitkä.Vaikka kuinka pitkälle kierrätit 393:sta 4:lla niin viitoselle vaihdettaessa meno hyytyi. Nykyinen .82 on ikäänkuin luonteva jatke 4. vaihteelle.
Onneksi se T 5 hajosi totaalisesti ja jouduin hankkimaan Tremecin ( tämä on nk.mustaa huumoria).
Asiasta kiinnostuneille muuten kerrottakoon että vahvin T 5 kestää reilua 500 hv jonkin aikaa, mutta kun sillä ensimmäisen kerran ajaa viitosella kaasu pohjassa hieman pidempään ( esim. niin kauan että Kawasaki Ninja jää) niin loota on sen jälkeen kaputt. 8)

Joudun näköjään vähän vielä harjoittelemaan tämän Foorumin käyttöä-olenhan nk.computer moron. Terveisin Ville won Futurage.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 20:27
Kirjoittaja Mosse
Mahtukos TKO2 fairmontiin suosiolla? Early mustiin saa silppuroida jo aika lailla, mitä oon lehdistä kattellu, onneks ei oo 500 heppaa niin voi luottaa tohon Toploaderiin.(Ainoo mitä en oo vielä saanu rikki..)

Mikäs perävälitys sulla Fairmontissa on?

Lähetetty: 30 Heinä 2004, 00:37
Kirjoittaja Sami95GT
Vee8 kirjoitti:Jotenkin hiukan kahden jälkeen nelosella rupee vauhti loppuun, vitosella saadaan lisää tahtia, ei mitenkään maailman nopeimmin, mutta selkeästi taas mennään. Onkohan sulla poneja kesälaitumilla? ;)
En oikeen usko, koska mulla kuitenkin kiertää tuo kosla suht kivuttomasti sinne 200km/h pintaan nelosella, mikä tarkottaa noilla välityksillä punarajaa...

Lähetetty: 31 Heinä 2004, 15:05
Kirjoittaja Futurage
TKO II mahtuu vaivattomasti kardaanitunneliin, aivan samalla tavalla muuten kuin 79-93 Musseihinkin.
Perävälkkäri on tällä hetkellä terveellinen 4,11. 0.82 Viitosella 6800 rpm vastaa kutakuinkin 250 kmh.Rajoitettu samalla herrasmiessopimuksella kuin mersut, bemarit ja auditkin...Sen auto kyllä ottaa kevyesti ylämäkeenkin.
Hyllyssä on kyllä 3.25 ja 3.5 välitykset jos joskus tulisi kokeiltua paljonko tiiliskivi oikeasti kulkee. :roll: