Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Vähän saman suuntaisia testauksia.
Jokaisessa tapauksessa on sovellettava suodatin, suodatin kotelo ja imuputkisto käyttötarpeen mukaan ja käyttö olosuhteiden mukaan. Eri tapauksissa on tarve joko saada suodatettua mahdollisimman hyvin epäpuhtaudet pois tai sitten varmistaa riittävä ilmansaanti koneelle parhaan tehon tuottamiseksi.
Asia monimutkaistuu kun konetta oikeasti ruvetaan virittämään.
Tämäkin asia kokonaisuudessaan kuuluu aiheeseen hyvä tietää ja ymmärtää. Mutta pelkällä imuputken ja filtterin vaihdolla ei juuri juhlita kuin Esson Baarissa (mielestäni kuuluu sarjaan kromatut pakoputken päät).
Building and Testing an Airbox
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=110281
Air Intake Systems
http://donsnotes.com/products/air_filter.html
Air Filter Test
http://www.billswebspace.com/AirFilterTest.htm
Jokaisessa tapauksessa on sovellettava suodatin, suodatin kotelo ja imuputkisto käyttötarpeen mukaan ja käyttö olosuhteiden mukaan. Eri tapauksissa on tarve joko saada suodatettua mahdollisimman hyvin epäpuhtaudet pois tai sitten varmistaa riittävä ilmansaanti koneelle parhaan tehon tuottamiseksi.
Asia monimutkaistuu kun konetta oikeasti ruvetaan virittämään.
Tämäkin asia kokonaisuudessaan kuuluu aiheeseen hyvä tietää ja ymmärtää. Mutta pelkällä imuputken ja filtterin vaihdolla ei juuri juhlita kuin Esson Baarissa (mielestäni kuuluu sarjaan kromatut pakoputken päät).
Building and Testing an Airbox
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=110281
Air Intake Systems
http://donsnotes.com/products/air_filter.html
Air Filter Test
http://www.billswebspace.com/AirFilterTest.htm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Tässä on minun näkemys 5.5 litraisen ruiskukoneen imuputkistosta.
Ensin mentiin tuolla Greenin suodattimella, koska siinä on vain 78 mm lähtö niin vaihdoin sen K&N versioon jossa 100 mm lähtö.
Läppärunko 90 mm, imusarjan yhde 90 mm vakio Trick Flow Box R 302 imusarjassa. MAP anturi imusarjan plenumissa.
Imuputki 100 mm, lämpöeristys alumiinista hitsatun putken päällä. Imuilman lämpötila mittaus imuputkessa.
90 asteen kurvi 100 mm, tuo ei ole paras mahdollinen, mutta tilan takia jouduin tyytymään siihen.
Suodatin on konehuoneessa koteloituna ja ilman otto 2 x 100 mm rei'istä maskin kautta.
MAP lukemat ei viittaa suureen imuvastukseen koska läppä auki ei merkittävää (havaittavaa) alipainetta anturi ilmoita.
Ensin mentiin tuolla Greenin suodattimella, koska siinä on vain 78 mm lähtö niin vaihdoin sen K&N versioon jossa 100 mm lähtö.
Läppärunko 90 mm, imusarjan yhde 90 mm vakio Trick Flow Box R 302 imusarjassa. MAP anturi imusarjan plenumissa.
Imuputki 100 mm, lämpöeristys alumiinista hitsatun putken päällä. Imuilman lämpötila mittaus imuputkessa.
90 asteen kurvi 100 mm, tuo ei ole paras mahdollinen, mutta tilan takia jouduin tyytymään siihen.
Suodatin on konehuoneessa koteloituna ja ilman otto 2 x 100 mm rei'istä maskin kautta.
MAP lukemat ei viittaa suureen imuvastukseen koska läppä auki ei merkittävää (havaittavaa) alipainetta anturi ilmoita.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Ja siis toi on ilmeisesti Bosch tai Mann, tais olla Wixin suodatin motonetissä jotain 20€. Enkö mää sulle sanonu että koita Ducaton suodatinta vaikka onki vähä kalliimpi ku Hiacen?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Suurin virhe kun lähtee näitä virittelee on kun ekaks lähdetään ostaa isompia suuttimia. 19lb suuttimet riittää vaparissa hyvin pitkälle. Itse ajanut 19lb suuttimilla vartilla 13.0/174 ja ilokaasuilla 12.3s. Nyt ostan isommat suuttimet kun jatkan virittämistä mutta jos haluu vaan vähän virittää konetta niin paras on just vaihtaa maffi, läppärunko ja joku halpa imusarja. Sit vielä pakosarjat ja putkisto vaihtoon niin voi ajella matalia 14s aikoja.kaara91 kirjoitti:Vähän myös ihmetyttää noiden vuosimallien tehot. Molemmissa on sama teho, mutta toisessa 55mm MAF putkistossa jarruttamassa ilman kulkua. Ehkä muutaman hepan eroa ei ole noteerattu. Sama outoushan on Cobrassa, jossa tehoa on vain 10hp enemmän, mutta tehdas on kuitenkin vaihtanut isommat 24lb suuttimet. Ei noi nyt vielä niin tarkalla ole, kun 19lb riittää hyvin 270hp ja 24lb reilu 300hp.Firebolt kirjoitti:Siinä on kyllä viisaasti suunniteltu, onneks en tartte moisia kun megalla riittää letku imusarjasta.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukonee
Kaaran pyynnöstä yhdistetty ilmanpuhdistintutkimusketjut toisiinsa.
Otsikoksi ensimmäiseen ja tähän viestiin "Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen"
Jaaha, rullasin ketjun läpi, niin kahden ketjun yhdistämistoiminto näytti tällä kertaa laittaneen ketjujen viestejä välillä toistensa limiin. Yhdistäessä laittaa viestit aikaleimojen perusteella peräkkäin. Jospa ajatus ei tuolta liikaa katkea.
Otsikoksi ensimmäiseen ja tähän viestiin "Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen"
Jaaha, rullasin ketjun läpi, niin kahden ketjun yhdistämistoiminto näytti tällä kertaa laittaneen ketjujen viestejä välillä toistensa limiin. Yhdistäessä laittaa viestit aikaleimojen perusteella peräkkäin. Jospa ajatus ei tuolta liikaa katkea.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukonee
Sekavia kirjottajia ja sekavaa tekstiä, eiköhän kukin ymmärretä tai ainaki luullaan ymmärtävämme 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukonee
Tällaset tuli tuolla varastossa seikkaillessa vastaan, nämä siis noita Ducato/Boxer suodattimia.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Dynossa selviää riittääkö vai ei.
Tavoite lienee, ettei moottorin teho ainakaan laskisi kun putsari pannaan päälle / otetaan käyttöön.
Vaikea on saada lisää tehoa putsarin kanssa, mutta +/- 0 on hyvä tulos.
Muutama testi on ajettu dynossa ilman putsaria ja putsarilla. Yleensä pyrin käyttämään sitä kokonpanoa dynossa joka tulee lopulta kiinni autoon.
Pienessä koneessa 289 / 302 riittää yleensä tavallinen putsari eikä tehoihin negatiivistä vaikutusta, isoissa koneissa jotka tarvii enemmän ilmaa on tilanne vaikeampi.
Tavoite lienee, ettei moottorin teho ainakaan laskisi kun putsari pannaan päälle / otetaan käyttöön.
Vaikea on saada lisää tehoa putsarin kanssa, mutta +/- 0 on hyvä tulos.
Muutama testi on ajettu dynossa ilman putsaria ja putsarilla. Yleensä pyrin käyttämään sitä kokonpanoa dynossa joka tulee lopulta kiinni autoon.
Pienessä koneessa 289 / 302 riittää yleensä tavallinen putsari eikä tehoihin negatiivistä vaikutusta, isoissa koneissa jotka tarvii enemmän ilmaa on tilanne vaikeampi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Hengittävän kannen osalta mielenkiintoista, että pelkkä kansi, tai pelkkä kyljestä hengittävä oli parempi, kuin kansi + sivulta hengittävä. Itsellä kun tuo kombinaatti tulee kuitenkin konepellistä läpi, nykyään, niin taidan tuon drop-basen hylätä, tai sitten laitan vaan 3" elementin tilalle korkeamman,
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Tuo minun viimeinen tuotti ilman sudatinta ja suodattimen kanssa saman tehon. Eli suodatin on riittävä kyseiselle koneelle ainakin tehon / ilmamäärän kannalta.
Jos haluaa olla täysin varma suodattimen toiminasta ja riitävyydestä on syytä testata dynossa, oli kysessä siten penki tai pyörä dyno.
Ollaan myös kokoiltu likaisella suodattimella isoa moottoria ja tulos oli -20 hp.
Jos haluaa olla täysin varma suodattimen toiminasta ja riitävyydestä on syytä testata dynossa, oli kysessä siten penki tai pyörä dyno.
Ollaan myös kokoiltu likaisella suodattimella isoa moottoria ja tulos oli -20 hp.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Toisen merkin tehdasversio asiasta ihan herättämään ajatuksia. Tässä eristetään ilmanputsari lämpimästä konehuoneesta ja otetaan viileää ulkoilmaa konepeiton takaosan aukoista tuulilasin edessä olevasta korkeapainealueesta. Eli kaasarissa onkin vain dropbase ja eriste, itse suodatin sujautetaan konepeittoon liimattuun "ilmakammioon", joka on siis auki konepeiton takaosasta. Tehokas ja toimiva rakenne. Olen näitä nähnyt jenkkien virittävän muihinkin autoihin.
Tässä tehtaan versio L88-droppibasesta noin vuodelta 68-69 tjsp. Ritilä on muistaakseni liekkisuoja tms.

Ja konepeiton puoli eli se "air chamber", ilmansuodattimen suojana peltiritilä:

Tässä sama kokonaisuus sulavalinjaisella aftermarket -droppibasella, suodatin paikallaan paljaana:

Tässä tehtaan versio L88-droppibasesta noin vuodelta 68-69 tjsp. Ritilä on muistaakseni liekkisuoja tms.

Ja konepeiton puoli eli se "air chamber", ilmansuodattimen suojana peltiritilä:

Tässä sama kokonaisuus sulavalinjaisella aftermarket -droppibasella, suodatin paikallaan paljaana:

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Se ottaa ilman tosta ritilän yläpuolelta. Eli konepeiton keskiosa on ehkä 2" korotettu ja tulee senverran ritilän yli. Itseasiassa, kun istuu ohjaamossa ja katto lasin läpi niin näkee vilauksen ilmanputsaria. L88-ilmanputsarisysteemi oli mm. tehtaan LeMans -autoissa. Tässä lyhyt nettivideo, jossa näkyy ilmanotto.
Tommosen voi rakentaa mun mielestä melkein millaiseen vaan keskiosaltaan korotettuun konepeltiin. Ei ole vaikea tehdä kokonaan alusta lähtien (esim. vanerista/pahvista mallailee sen siihen ja käyttää mallia plugina muotille) mutta jos ei jaksa ruveta leipomaan niin saahan niitä irtokamana, josta voi varmaan soveltaa.
Tossa airboxi: https://www.zip-corvette.com/68-72-l88- ... amber.html
Ja tossa kaavio muista osista, jos kiinnostaa: https://www.paragoncorvette.com/c-23381 ... FilterID=0
Mutta, helpoin moinen on ostaa Finnvetteltä. Soitto sinne niin saat hinnan ja se hommaa moisen. Siltä saa myös noi muut hilut, jos jotain tarttee mutta helppohan niitäkin on säveltää. Mielikuvitusta vaan ja fabrikoimaan
Mulla oli itellä eka toi GM:n L88 base Holleyn kanssa mutta, kun vaihdoin Quickfueliin niin siinä kaasarissa oli joku pokkaus, eikä base olisi istunut ilman modausta. Helpompi oli hakea vauhtiputkasta alumiininen base.
Tommosen voi rakentaa mun mielestä melkein millaiseen vaan keskiosaltaan korotettuun konepeltiin. Ei ole vaikea tehdä kokonaan alusta lähtien (esim. vanerista/pahvista mallailee sen siihen ja käyttää mallia plugina muotille) mutta jos ei jaksa ruveta leipomaan niin saahan niitä irtokamana, josta voi varmaan soveltaa.
Tossa airboxi: https://www.zip-corvette.com/68-72-l88- ... amber.html
Ja tossa kaavio muista osista, jos kiinnostaa: https://www.paragoncorvette.com/c-23381 ... FilterID=0
Mutta, helpoin moinen on ostaa Finnvetteltä. Soitto sinne niin saat hinnan ja se hommaa moisen. Siltä saa myös noi muut hilut, jos jotain tarttee mutta helppohan niitäkin on säveltää. Mielikuvitusta vaan ja fabrikoimaan

Mulla oli itellä eka toi GM:n L88 base Holleyn kanssa mutta, kun vaihdoin Quickfueliin niin siinä kaasarissa oli joku pokkaus, eikä base olisi istunut ilman modausta. Helpompi oli hakea vauhtiputkasta alumiininen base.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Äkkiseltään kätevän näkönen, mutta pelti auki käyttäessä moottori imee paskaa. Eikös joissain dynoissa ajella pelti auki, siis näillä etupäästä nousevilla pelleillä?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Luulen, että hiekka-aavikolla, missä tuo voisi olla ongelma, ei kannata pitkiä aikoja käyttää pelti auki - ainakaan tuulisella kelillä 

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
Reikä airboxissa ja alapelti pitää olla sitten isompi kuin putsari. Mutta ei kait ole kovin iso ongelma tehdä jostain hedelmäkulhosta semmonen
Tehtaan vakioratkaisussa reikä on pienempi kuin putsari ja putsari tungetaan sinne reiästä painamalla se ovaaliksi, pysyy paikallaan. Alalevy taas on normaalikokoinen. Ratkaisu on ollut käytössä yli puoli vuosisataa ja oli aikoinaan tehtaan kilpa-autojen lisäksi myös yleisölle myytävissä high perf -autoissa.
En ole huomannut, että muutenkaan hetken ilman suodatinta käyneiden koneiden vaurioraportit ole kovin yleisiä. Toki pitää varmaan vähän kattoa mikä on ilmanlaatu ja sää ennen kuin tykittää ilman suodatinta. En minäkään missään syysmyrkyssä lehtien lennellessä niin tekisi.
Myönnettäköön, että tämänhetkinen viritys omassa autossani on sellainen, että putsari jää kaasarin päälle mutta menee airboxiin konepeitto kiinni. Tiivistyksestä en ole tämän kanssa isommin stressaillut, airboxin reikä on vähän raiskattu. Mulla on toinen (uusi) peitto varastossa, jossa priima airbox ja on tarkoitus jossain kohtaa asentaa se ja muuntaa ylläolevien kuvien mukaiseksi.
Tuli mieleeni, että jos tommosen airboxin tekee itse niin sitä ei suotta kannata lasikuiduttaa tai epoksoida peltiin kiinni vaan tekee boksiin semmoset laipat, että sen voi koriliimalla tms. joustavalla massalla laittaa kiinni peltiin. Näin joustoissa se ei rapsahda irti tai halki. Niin se orkkiksissakin laitetaan.

Tehtaan vakioratkaisussa reikä on pienempi kuin putsari ja putsari tungetaan sinne reiästä painamalla se ovaaliksi, pysyy paikallaan. Alalevy taas on normaalikokoinen. Ratkaisu on ollut käytössä yli puoli vuosisataa ja oli aikoinaan tehtaan kilpa-autojen lisäksi myös yleisölle myytävissä high perf -autoissa.
En ole huomannut, että muutenkaan hetken ilman suodatinta käyneiden koneiden vaurioraportit ole kovin yleisiä. Toki pitää varmaan vähän kattoa mikä on ilmanlaatu ja sää ennen kuin tykittää ilman suodatinta. En minäkään missään syysmyrkyssä lehtien lennellessä niin tekisi.

Myönnettäköön, että tämänhetkinen viritys omassa autossani on sellainen, että putsari jää kaasarin päälle mutta menee airboxiin konepeitto kiinni. Tiivistyksestä en ole tämän kanssa isommin stressaillut, airboxin reikä on vähän raiskattu. Mulla on toinen (uusi) peitto varastossa, jossa priima airbox ja on tarkoitus jossain kohtaa asentaa se ja muuntaa ylläolevien kuvien mukaiseksi.
Tuli mieleeni, että jos tommosen airboxin tekee itse niin sitä ei suotta kannata lasikuiduttaa tai epoksoida peltiin kiinni vaan tekee boksiin semmoset laipat, että sen voi koriliimalla tms. joustavalla massalla laittaa kiinni peltiin. Näin joustoissa se ei rapsahda irti tai halki. Niin se orkkiksissakin laitetaan.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73