408W, millä alakerralla n. 600hv?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Mites kaasutin puoli? Itse kallistuin Prosystemsin puoleen, niin kuin jotkut muutkin koto Suomessa. Ei voi tostakaan puljusta pahaa sanaa sanoa. Custom kaasutin karvan verran kalliimmalla kun Sumitilta HP hyllystä. Sopi ainakin meikäläiselle, kun en itse ole mikään kaasutin guru. kaukana siitä.

Ville ehtikin jo ton Bensan oikaisemaan, eli heidän 91 on meidän 95. MIksiköhän tätäkään ei ole vielä saatu standardisoitua...

Mahtavaa, 408 tulilla, voin kuvitella fiilikset lumen kaskellä! Mulla usein samanlaisessa tilanteessa kimppa tallin toisesta päästä on käynnistymisen hetkellä saattanut kuulua kiroilua ;)

Itse tässä suunnitelen 26x9 slicksejä ja 8x15 vanteiden hommaamista natikoihin, jos ei sitten jollain ole sopivasti. Dum dum dum... joo tämä OT.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Sorry tekee hiukan mieli kommentoida kansiasiaa kun siitäkin on tässä topikissa puhuttu. Modet poistakoon jos nyt joku paha kieli katsoo tämän mainokseksi tai olevan liikaa OT. Lopussa tulee kyllä rivillä viittaus alkuperäiseenkin topikin subjektiin.

TFS:llä käytännössä seuraavat kannet tarjonnassa pikkulohkoon:

Twisted Wedge 170cc
Twisted Wedge 185cc CNC
Twisted Wedge 190cc Fast-as-Cast
192cc High-Port (huom! ei CNC. Kansi 80-luvulta, josta käytännössä TFS:n taru alkoi ja silloin kansi oli vielä ihan muussa omistuksessa)
Twisted Wedge 205cc CNC
Twisted Wedge 206cc Race Fast-as-Cast (huom! ei CNC)
225cc CNC High-Port
Twisted Wedge 225cc Race CNC
240cc CNC High-Port
ja toki Clevelandin kannet jos Clevor-linjalle lähtee. Siellä on sitten 190cc ja 225cc tarjolla.

Huomaa high-port ei ole Twisted Wedge, vaan normaali inline-sijoittelu.

High-port = pakokanava nostettu = ei käy normaalien pakosarjojen kanssa
Fast-as-Cast = CNC-koneistetusta kannesta tehty uusi muotti, josta sitten valettu uusi kansi, jota ei ole CNC-koneistettu kuin palotilasta. Esim. 190cc f-a-c on 170cc kannesta tehdyn CNC-koneistetun version perusteella tehdystä muotista valettu uusi kansi...vähän vaikea selittää.
Twisted Wedge = venttiilien paikat ja venttiilikulmat muutettu vakiosta. Normaali SBF venttiilikulma on 20*, TW:ssä imuventtiilin kulma 15* ja pakoventtiilin 17*. Tällä TFS on saavuttanut erittäin tehokkaan palotilan ja optimaalisemmat kanavat, sekä mahdollisuuden ajaa 2.02" imuventtiilillä vakio-5.0:n alakerran päällä jopa 0.550" nostoisen nokan kanssa, pituudella luokkaa 225* 0.050"-nostolla. Tähän ei mikään inline-venttiilisijoitettu pysty 2.02" imuventtiilillä, ja sijoittelun lisäksi tähän vaikuttaa TFS:n kansien venttiilien sijainti "hiukan ylempänä" kuin monissa muissa kansissa. Tuosta em. nokkatasosta (suunnilleen) eteenpäin tarvitaan toki aftermarket -männät kuten inline-kansillakin jo paljon aiemmin, ja TW vaatii mäntään venttiilikolot hiukan eri paikkaan kuin inline-kansi. Tämä pitää huomioida siinä kohtaa kun ollaan tuota mainittua kovemmassa nokassa, ja valita alle tähän sopiva mäntä tai tehdä sopimattomiin mäntiin vähän koloja, jos männän laen paksuus salliin. Valmiita mäntiä TW-kansien alle tarjoavat esim. Probe, DSS, Diamond jne ja tietysti TFS itse. TFS:n männät ovat Ariaksen valmistamia.

TFS:n kansissa venttiilikopan rail on 0.400" ylempänä kuin normaalisti, joten vähän matalampien koppien kanssa on helpompaa eikä aina tarvita ultrakorkeita koppia että rullakiikut mahtuvat olemaan siellä. Olkoon tämä plussa.

Kun tälläisen kirjoituksen laitan niin ollaanpa objektiivisia toiseenkin suuntaan. Ehkä joku ajattelee nämä pari asiaa lievästi negatiivisena: TW:n venttiilisijoittelu poistaa keinuvipuvalikoimista kaikki shaft-mount -tyyppiset ratkaisut, sekä stud girdle on samoin custom ja ostettava TFS:ltä, mutta on toki saman hintainen kuin esim. AFR:n omiin kansiinsa tarjoama vastaava pala. Toinen pieni havaittu "vaiva" on ollut se, että kun tarkkaan kasataan koneita eikä tehdä pientäkään kompromissia työntötangon pituuden kanssa, TFS:n TW-kannet ovat tuntuneet usein vaativan eri pituiset työntötangot imuun kuin pakoon. Eli ollaan sekoiteltu settejä puoliksi näissä tapauksissa. Tänään juttelin tästä asiasta TFS:n edustajan kanssa ja hänkin oli vähän kysymysmerkkinä, ja kommentoi vaan että taidatte olla siellä vähän tarkempia kuin Average Joe.

AFR:n kaikki kansimallit ovat erittäin hyviä, niitä ei käy mollaaminen missään tapauksessa. Itse rakensin useita koneita AFR:n kansilla ennen siirtymistä TFS:ään. Hinta ja ominaisuudet ovat hyvin linjassa TFS:n kanssa. 600hp moottoriin TFS:n 205 CNC riittää hyvin ja sillä tuon tekisin. 408:n alakerran kanssa (hyvä stroker -kit takoakselilla 0-puntissa ja TFS- tai Diamond-männillä), riittävä nokka ja puristukset että pyörii luokkaa 6700rpm niin siitähän se suunnilleen taitaa tulla. Saatiinpa kommentti jollain tapaa liittyen tuohon alkuperäiseen kysymykseenkin...

Sorry ja lähetys loppu.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Lauri »

GT-350 kirjoitti: Fast-as-Cast = CNC-koneistetusta kannesta tehty uusi muotti, josta sitten valettu uusi kansi, jota ei ole CNC-koneistettu kuin palotilasta.
Tämä asia sotketaan aika monella keskustelupalstalla, tästähän se lähti 190 kohdalla, mutta nykyäänhän TFS käyttää "kaikista" porttaamattomista kansista FAC-nimitystä. Kaikki siksi lainausmerkeissä kun en ole jaksanut tarkistaa ihan kaikkia, tarpeeksi monta kuitenkin tehdäkseni tällaisen arvion että ne on aina joko FAC tai CNC.

Jokatapauksessa hieno asia kun siitä pääsee :nenu: saivartelemaan. Ja siitähän minä tykkään! :mrgreen:

(Sorry Antti, no hard feelings?)

TFS:n Race-kansissahan on myös nostettu pakokanavaa, 0,5" (High Portissa 0,75")
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ei mitään, hyvä kun korjasit ;) Netissä kaikki väärä tieto leviää tietona niin helposti...
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kiitos kotikylille valaisusta Trick Flown saloista. Oli tarpeen koska itsekin olin vähän pihalla noista eri malleista, niitä malleja tosiaan on aika paljon. Kyllä TF TW on tosi vahvoilla tässä mun combossa. Osaako joku kertoa mikä on TEA, joku porttauspaja?
Täytyy alkaa selvittelemään millä mäntä/kansikombinaatiolla pääsen haluttuun puristukseen, olkoon sen nyt luokkaa 10,5-11,0:1.
Kaasaria en ole ehtiny hirveesti pähkäilemään, mut koko varmaankin 950cfm. Imis Victor Jr tai Super Vic.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ahti kirjoitti:Kaasaria en ole ehtiny hirveesti pähkäilemään, mut koko varmaankin 950cfm. Imis Victor Jr tai Super Vic.
Tampesterin seudulla on tullut hyviä kokemuksia Dominatorista n. 600hv 408:n kanssa. Ainoa haittapuoli, että kone näyttää entistäkin pienemmältä kun massiivinen kaasari on koneessa paraatipaikalla.

edit:
piti vielä kansista sanoa, että Trickflow, Jon Kaase tai CHI linjalle lähtisin minäkin jos sb ford olisi kyseessä. Kai se vaan antaa tyydytystä että uskaltaa koittaa jotain muuta ettei aina sitä samaa peruskauraa? Tämähän ei tarkoita sitä, etteivät AFR:t tms toimisi.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

jäi taannoin sanomatta, että prepattu 850cfm riittää +600hv tehoille.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Haistanko pientä 408 match race / shootoutia ilmassa 2011 Natikoissa ? 8)
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Alkais noista "351w" koneista kohta eliminaattori muodostua...
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tutkin lisää kansia. Vertailu TFS ja AFR välillä hieman hankalaa koska TFS ilmoittaa virtaukset 4.030 porauksella ja AFR 4.125. Anyway, näyttää siltä että TFS TW 205 cnc vs. AFR 205: TFS imu parempi koko alueella kun taas AFR pako parempi .500 nostoon saakka. Sama toistuu vertailussa TFS TW225 Race vs AFR225. AFR eduksi sanottava että 205kansissa on vakiona kunnon jouset (225 seetipaine), 10ast. lukot, 7/16 studit kun taas TFS 205 joutuis kaikki em. vaihtamaan.
Sen sijaan TFS 225R kannen saa kunnon kamppeilla mutta se hinta...taitaa olla sellasen 700 kallimmpi kuin AFR205.
No, huomenna pitäisi hintojen varmistua niin saa kansiasian selväksi.
Jaa natikoihin? Parempi että en lupaa tulevalle kesälle mitään..
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

justiinsahan säästit tonnin kun et ottanut aftermarket lohkoa, joten vielä jää 300 usd säästöön 700 usd kalliimpien kansien jälkeen... Lähtökohtana moottorin rakentamiselle pitäisi olla, että ostaa niin hyvät kannet mihin ikinä on rahaa, muu tulee sitten perässä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Huomioihan vertaillessasi etta toi tfs 205 kanavan poikki pinta ala on 10% isompi.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti: Lähtökohtana moottorin rakentamiselle pitäisi olla, että ostaa niin hyvät kannet mihin ikinä on rahaa, muu tulee sitten perässä.
Tätä en allekirjoita.
Mutta, osata niin hyvä lohko kuin mahdollista, muut tulee sitten perässä.

Kannet on helppo vaihtaa jälkeenkinpäin parempiin, samoin muut osat. Lohkon vaihto vaatii jo hieman askartelemista. Jos lohko kajahtaa niin kannetkin voi hajota, samoin käy kampiakselin ja kiertokankien kanssa.

Minun lista:
1. lohko
2. kampiakseli
3. kiertokanget
4.1 männät
4.2 kannet
4.3 nokka-akseli
5. imusarja
6. pakosarjat
7. kaasutin / polttoaineen - ilman syöttö
8. sytytys laitteisto
jne...
Kansi, männät ja nokka-akseli on yhdistelmä jolla määritetään pitkälle tulevan moottorin luonne ja teho.

Asiaan.

AFR 205 vs. TFS 205
- molemmat ovat vähintään riittävän hyvät, vain hinta ratkaisee.
http://airflowresearch.com/articles/ult ... 5/A-P1.htm

Jos ja kun kaikki sinulla menee kohdalleen niin tuolla kombinaatiolla (kone, auto, kuski) kyykyttää natikoissa kaikki isolohkot varttimaililla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

**Jos ja kun kaikki sinulla menee kohdalleen niin tuolla kombinaatiolla (kone, auto, kuski) kyykyttää natikoissa kaikki isolohkot varttimaililla.**

Oliskohan tuo kuulunut olla: olisi kyykyttänyt? viime kesänä... :lol: Kyllä tässä nyt haastetta alkaa olla niin W-stroker kuin BB-rintamallekin, eiköhän poijaat panna paukkua peliin ja saateta ensi kesänä kaikki kynnelle kykenevät fordium -laitteet natikoihin hauskaa pitämään....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Syksyllä, alkutalvesta on uho aina kaikkein kovimmillaan, kyllä se siitä laantuu kevättä kohti mennessä. Onhan sitä 10 sekunnin vapari pikkulohkoautoa Natikoissa hetki odotettu, Dragsterilla se onnistui jo. Vapari BBF auto on vaparina mennyt jo 10s puolelle Natikoissa.

Sapelien kalistelusta päätellen 2011 Natikoihin on odotettavissa todellista tehokoneiden ärjyntää. Asiallista. Panokset kovenee. Talven rakentelubudjetistani lohkaisee uusi taka-akseli leijonan osan ja välityskin säilyy samana, joten taitaa ainoa virittely olla ennakon nosto.

Jyrin listaukseen sen verran, että jos koneen rakentaja/rakennuttaja tietää mitä haluaa (85 % tietää), niin kyllä siinä vaiheessa on päättänyt jo mitä kone tulee nielemään. Mistä tahansa lohkosta voi tempaista hetkellisesti 1000 hv ja sitten se on kaput. Mistä tahansa kansista ei tempaista edes hetkellisesti 500 hv. Kaikesta huolimatta olen samaa mieltä, että loistokannet tarvitsevat alakerrakseen toimivat ja kestävät kamppeet, siitä sanoin että loppu seuraa kansia. Minä käännän aina mielessäni, että millä kansilla tehotavoitteeseen päästään, sitten mihin kohtaan kierroslukualuetta tavoiteltu teho & vääntö halutaan - joka määrittää akselin iskua & nokka-akselia.

Nyt Ahti tahtia tallilla, niin saadaan Falconi Natikoihin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin