Sivu 3/4
Lähetetty: 15 Helmi 2005, 16:58
Kirjoittaja JaniC
Jep!...Kiitoksia! Eikun kuuntelemaan!

Lähetetty: 20 Helmi 2005, 16:40
Kirjoittaja JaniC
Joo-o!...Yritin eilen kaverin kanssa kuunnella moottoria, että mistä kolina kuuluu. Kolina ei kuulu kun autossa nostaa kierroksia sinne 4000rpm:n paikkeille auton ollessa paikoillaan. Vain ajossa! Kierroksien noustessa kuulostaa myös vähän siltä, että edestäpäin katsottuna moottoria oikealta puolelta ei kuulu niin kova kaasutuksen ääni kuin vasemmalta. Voisikohan olla mahdollista, että oikean puolen pakosarja vuotaa ja pitää ääntä???

Toinen juttu mikä tuli mieleen on, että kardaanissa vikaa???...Siis se laakeri vai mikä siellä nyt olikaan.

Hitto, kun ei vielä tiedä niin paljon noista koneista. Epätoivoisesti yritän etsiä vikaa!

Autoasentaja-kaveri lupasi vielä kuunnella tulevalla viikolla.
Jani
Lähetetty: 20 Helmi 2005, 23:15
Kirjoittaja veekoo
Jos se kolina kuuluukin jostain ihan muualta, kuten eturipustuksista / laakereista? Meinaan etta alkaa sopivilla kierroksilla joku paikka resonoimaan tms. Kolinahan voi "johtua" koria pitkin ja kuulua eri kohdasta sisaltapain kuunnellen...
Lähetetty: 21 Helmi 2005, 03:14
Kirjoittaja JaniC
Ai takapyörien laakerit? Ei oo tullu ajatelleeksi sitä. Pakoputkistosta sen verran, että kylmänä kun käynnistää niin toisesta putkesta tulee enemmän pakokaasua kuin toisesta...Se ei varmaankaan liity mihinkään?

Männänrenkaat ne ei varmaankaan ole. Autolla ajettu 172000km. Mites se kardaani?...voiko vika olla jossain siellä? Koneen öljyt väärät?...Edellinen omistaja viimeksi vaihtanut kesällä 2004. Itse tarkoitus vaihtaa kesäöljyt koneeseen heti kun hieman lämpenee.
Jani
Lähetetty: 22 Helmi 2005, 01:08
Kirjoittaja veekoo
djcombo kirjoitti:Ai takapyörien laakerit?
Kaippa siella edessakin jonkinlaiset laakerit on, jos pyorat pyorii..?

Vaan etta jos ainoastaan liikkeella ja kiihdyttaessa kuuluu, niin silloinhan etupaassa on "loysia" peran niiatessa ja joku osa voisi alkaa kolisemaan tietylla kierrosluvulla. Vahan kaukaa haettua, mutta tallainen tuli mieleen.
Lähetetty: 22 Helmi 2005, 17:20
Kirjoittaja JaniC
Kiitos VEEKOO! Autoasentajakaveri tutki tänään kolinaa ja tuli siihen päätökseen, että se kolina on jokin näistä:
- Kardaanin kannatinlaakeri
- Pohjapellit kolisee pakoputkea/pakosarjaa vasten
- Vaihdelaatikko (autossa T5 manuaali)
Kokeilimme liikutella renkaita ja ainakaan pyörien laakerit ne ei ole. Kolina kuulostaa ihan peltien kolinalta.
Jani

Lähetetty: 23 Helmi 2005, 01:09
Kirjoittaja ROKI
djcombo kirjoitti:Kiitos VEEKOO! Autoasentajakaveri tutki tänään kolinaa ja tuli siihen päätökseen, että se kolina on jokin näistä:
- Kardaanin kannatinlaakeri
- Pohjapellit kolisee pakoputkea/pakosarjaa vasten
- Vaihdelaatikko (autossa T5 manuaali)
Kokeilimme liikutella renkaita ja ainakaan pyörien laakerit ne ei ole. Kolina kuulostaa ihan peltien kolinalta.
Jani

Ja kun olette syynänneet kardinaalin, ja jotain peltejä tulette tulokseen ei ollut vika niissä, entäs sitten ? minä kyllä epäilen että ei tule alustasta. Kumminkin noinkin paljon ajettu mylly laitta epäilemään, tuleeko se ääni veto päällä, entä vapaasti kierrätettäessä, keroppa nyt viellä minkä tyylinen se ääni on. Onko terävä nakuttava , matala koputtava , hakkaava vai säksättävä entäs katit ja vaimentajat onko sisukset paskana?.
Lähetetty: 23 Helmi 2005, 02:21
Kirjoittaja Jukka
Ettei ois katissa suojapellit irti?
Lähetetty: 23 Helmi 2005, 02:42
Kirjoittaja JaniC
Kolina kuulostaa hakkaavalta ja vähän säksättävältä. Vähän niinku tökötökötökötökötökö! Ääni tulee veto päällä ja vasta 4000rpm:n kohdalla ja siitä ylöspäin, ei ennen sitä. Ei kuulu ääntä paikoillaan kierrätettäessä vaikka kierrokset olisivat 4000rpm tai enemmän. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Putkistoa kuunnellessa takaa katsottuna oikean puoleinen putki pitää hieman erilaista ääntä kuin vasen putki, kun laittaa korvan lähelle sitä ja kuuntelee. Ei kuulosta mielestäni ainakaan siltä, että putkisto vuotaisi jostain.
Mä oon vaan tällainen tyhmä nuori 22wee harrastaja, joka on vasta opettelemassa korjaamaan Mustangeja/muita autoja vikojen sattuessa. Täällä palstoillahan kysytään juuri neuvoja viisaammilta eix je!
Nuo viat, jotka kirjoitin muuten ylös tuohon viestiin, olivat kaverin ihan äänen perusteella arvattuja vikoja. Paha mennä auton alle makaamaan ja tutkimaan asiaa -10 asteen pakkasessa...Tulee vähän kylmä! Ei oo tallia ja auto seisoo ulkona.

Jos joku kerholainen on halukas tulemaan koe-ajamaan autoa ja kuuntelemaan kolinaa samalla niin annan mielelläni avaimet kyseiselle henkilölle.
Jani
95' GTS
------>AINA JOTAIN VIKAA!<------
Lähetetty: 23 Helmi 2005, 06:52
Kirjoittaja Jukka
Nokka kohti Ikaalisia niin vika löytyy ja korjaantuu varmasti.

Lähetetty: 23 Helmi 2005, 11:53
Kirjoittaja MarkkuJ
Kuten Jukka tuossa edellä ehdotti niin kattien suojapelti vois tehdä juurikin noin. Näin ainakin teki mulla foxissa ennenkuin se päätti siirtyä jonnekin lepikköön.
Lähetetty: 24 Helmi 2005, 02:40
Kirjoittaja veekoo
Onko toi kattein suojapelti sama kuin "exhaust system heat shield", joka huolto-ohjelmassa kasketaan (muistaakseni) tarkistamaan 15k mi valein?
Vihjaisi siihen suuntaan, etta on herkka loystymaan.
Lähetetty: 24 Helmi 2005, 03:50
Kirjoittaja JaniC
Täytyy varmaan viedä auto huoltoon, kun ei tuosta kolinan paikantamisesta tule mitään.

Lähetetty: 07 Maalis 2005, 00:03
Kirjoittaja JaniC
Jes! Löysin ihan itse ilman huoltoon menoa ainakin yhden mahdollisen vian, joka voi vaikuttaa kolinaan kovilla kierroksilla. Autoa takaapäin katsottuna oikeanpuoleisessa pakoputkessa on iso reikä takaäänenvaimentimen kohdalla. Reiästä tulee aika paljon savua (havaittu kylmäkäynnistyksessä auton alle kurkistaessa). Muutenkin takaäänenvaimennin pitää sellaista kolisevaa ja kilisevää ääntä kokoajan. Ihan niinku siellä sisällä olisi jotain, joka hakkaisi äänenvaimentimen seinämiin.

Hyvä, että itse löysin vian eikä huoltomies.

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista!!! Voiko vika olla siis tämä???
Jani
95' GTS
Lähetetty: 07 Maalis 2005, 06:19
Kirjoittaja veekoo
Kuulostaa silta, etta on pakko hankkia Flowmasterit. Harmillista...

Kolina ja sivusavu ei kylla ole tietaakseni tehdasvalmisteinen ominaisuus, eli uudet pontot ja putket vaan alle.