Make67 kirjoitti:Kuusseiska hootee kaipais jossain vaiheessa levyjarrut ainakin eteen. Valmiiden bolt on-pakettien hinnoista on jokaiselle muodostunut jonkinlainen käsitys(paaaaljon euuuuroja!) :evil: joten ajattelinkin jotain huokeampaa vaihtoehtoa. :lol:
Vanhalla keskustelupalstalla oli aikoinaan mielenkiintoinen juttu aiheesta malliin Tojo Subran levyt, omavalmisteiset bracetit ja muuta hauskaa. :twisted:
Muistaakseni Pony oli tehnyt jonkunlaisen konstruktion aiheesta, oliskohan ollu kuuskutoseen oikeen kuvan kanssa. Itsekin osallistuin silloin keskusteluun jotenkin, en vaan muista miten. :oops:
Mitenhän sen katsastuksen kans kävi? :shock:
Joku puhu että tulevissa??? Coraaneissa olis juttua aiheesta. Missä mennään? :roll:
Nyt kun on tiedossa tämä
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=1335
niin voisipa tuota pelle peloton -viritystä hiukan aukaista lisää, eli earlyyn (V8) levyjarrukonversio eteen suht edullisesti (projektin kustannus luokkaa 400-500e):
Levyt: Toyota Supra 3.0:n 12" jäähdytetyt (80-luvun lopulta, ei tbo). Miksi? Sama pulttijako kuin Mussessa (5x4,5"), sopivan kokoinen (n. 300mm x n. 23,5mm) ja pienillä modifikaatioilla asennettavissa suoraan Mussen originaalin laakeripesän päälle. Siis pesän päältä rumpu irti ja levy tilalle. Ensin kuitenkin uuden levyn pultinreiät porataan 16mm kokoon ja sisäpuolelta sorvataan hiukan, jotta hubin laippa mahtuu sinne. Tai fiksumminkin kannattanee ottaa hubin laipasta pois niin levy ei heikkene.
Satulat: Girling, Saab 9000 kelluvat yksimäntäiset. Saabissa on about saman paksuinen jarrulevy kuin Suprassa, joten sikäli levy ja satula ovat ok keskenään. Saabissa vain oli levyn halkaisija pienempi, mutta periatteessa se ei haittaa Supran levyä käytettäessä. Jos haluaa sorvata levyn halkaisijaa pienemmäksi niin siitä vaan. Itse asiassa jälkeenpäin levyjä on halkaisijaltaan pienennetty 2mm vanneongelmien takia (ei mahtunut monikaan vanne pyörimään alla, otti satulaan kiinni). Kiinnitysbräkettiratkaisu taas esti satulan viemistä enää lähemmäs napaa.
Satulan kiinnitys:
Tämä on se hard stuff. Satula pitää saada sopivaan asentoon napaan nähden, sekä sivusuunnassa levyyn nähden. Luonnollisesti rumpujarrun koko jarrukilpi kaikkineen irrotetaan ensin pois. Bräketti täytyy tehdä itse; lähtökohdaksi otin aidon earlyn levyjarrullisen bräketin, josta kopioitiin n. 2/3 navan puoleisesta päästä ja kustomoitiin omaa designia satulan kiinnityksen puoli. Muutaman erehdyksen jälkeen tuli sopiva, ja kaikki kolme osaa ovat laserleikkaamossa tehtyjä. Bräketti koostuu kolmesta osasta, joista 2 on 12mm teräslevyä ja keskimmäinen "välipala" 8mm levyä. Sillä sivusuuntainen kohdistus toteutettiin lopullisesti. Palat on kiinni toisissaan kolmella 10mm 12.9 pultilla.
Muut jutut:
Jarruputket uusiksi, jotkun Rotollan letkut ja vielä takajarrupiiriin Summitin säädettävä paineenalennusventtiili. Autossa on 67:n 2-piirinen sylinteri, ei tehostajaa.
Nyt auto ei nyt kimpoa jarruttaessa kohti jumpaa kumpaa pusikkoa vaan jarruttaa suoraan ja tasaisesti, eikä konttorilla ole ollut pienintäkään huolta etteikö etujarrut menisi läpi. Ratkaisun ehkä parasta antia on ettei tarvitse muutella mitään akselistossa vaan vakio spindle ja hub käy, ja lisäksi bräketti liittyy alkuperäisiin bräketin/jarrukilven kiinnityspisteisiin orggispulteilla. Vanne tosin pitää olla vähintään 15".