Sivu 3/8

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 16:58
Kirjoittaja 96PurpleStang1
[quote="pokkinen"]Onkos kukaan laittanut pelkästään näitä vaparikittejä (Cold Air Intake + SCT tune valmis-softa)
Myyjästä riippuen lupaavat 25-40 heppaa pelkällä vaparisuodattimella ja valmis-softalla. Onko pelkkää myyntimiespuhetta ja persdyno ei huomaa mitään muutosta ?

Niin, tarkoitat nyt varmaan S197 malliin?Tuosta en tiedä mutta aika kova tehonlupaus tuo on.Kyllä noista varmaan löytyy
mittauksia ainakin jenkkisaiteilta ja sitä kautta faktaa miten paljon vaikuttaa.Ainakin Bbk:n sivuilta löytyy joitain
dynotuloksia mutta niistähän ei kukaan tiedä paljonko on "lapinlisää"..Hieman kyllä suhtaudun varauksella ilmoitettuihin
tehonlisäyksiin eli ajatuksena se että ehkä joitain hevosia mutta ei kyllä kymmeniä...Mutta tuon softan vaikutus voi
kyllä olla isompi kuin tuon suodattimen..

Omista muutoksista vielä sen verran OT:a että seuraaville Bbk:n osille valmistaja "lupaa" seuraavaa:
Alikokopulley sarjalle luvattu tehonlisä 10-15hp, 78Mm läppärunko/plenum 12-15hp, Lyhyet peltisarjat, 10-14hp, ja sitten
tuo vaparisuodatin systeemi 8-25, Putkisto x-pipellä noin 10hp+Frpp Pi-muutos tuohon soch-koneeseen 45-50Hp.1996 Gt:n
vakiotehon ollessa 215hp.Eli jos luvatut tehonlisät pitäisivät yhtään paikkaansa pitäisi moottorista irrota noin 310hp
mitä kyllä vahvasti epäilen.Mutta kesällähän tuo sitten selviää kun vien auton penkkiin.

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 18:26
Kirjoittaja TPN
Sehän olisi pyöriltä joku 250hp, ei välttämättä ihan hirveän kaukana todellisuudesta..?

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 19:23
Kirjoittaja 96PurpleStang1
TPN kirjoitti:Sehän olisi pyöriltä joku 250hp, ei välttämättä ihan hirveän kaukana todellisuudesta..?
Niin, voihan tuo olla.Useita topikkeja on tullut tuosta lueskeltua usan puolelta ja onpa vastaavilla muutoksilla
irronnut takapyöriltä jopa 270RWHP, kuten jenkit sen tapaavat ilmoittaa eli onko se "rear wheel horse power"??
Mutta tuo vaatii yleensä sen "tunen" eli ohjelmoinnin..
Tiedä sitten onko heillä tuo mittaustapa muuten sama kuin täällä?Jos joku tietää tästä faktaa voisi infota..
Yleensä se on aina tuo "RWHP" ja -96-98 Gt Mustangeista siellä kovasti kilvoitellaan että kuka saa sen 300RWHP..

Ahdinjutut on sitten toki erikseen..juutuubista löytyy muuten hurja video jossa kaveri oli ympännyt -98 Gt:n
jossa jo pi-muutos, ahtimen perään ja kyllähän kulki niin kauan kun kone hajosi, eipä se tuolla rutulla voi
millään kestääkään ahdinkäytössä.Kisaava auto videossa oli muistaakseni E90 M3 Bmw jossa lienee jokusen
verran yli 400hp ja joutui katselemaan mustin takavaloja, mikä lie sitten totta ja mikä ei, tuolla tuubissa
kun on kaikkea maan ja taivaan väliltä ja vähän muualtakin.

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 21:12
Kirjoittaja pokkinen
96PurpleStang1 kirjoitti:
pokkinen kirjoitti:Onkos kukaan laittanut pelkästään näitä vaparikittejä (Cold Air Intake + SCT tune valmis-softa)
Myyjästä riippuen lupaavat 25-40 heppaa pelkällä vaparisuodattimella ja valmis-softalla. Onko pelkkää myyntimiespuhetta ja persdyno ei huomaa mitään muutosta ?

Niin, tarkoitat nyt varmaan S197 malliin?Tuosta en tiedä mutta aika kova tehonlupaus tuo on..
En tarkoittanut pelkkää S197 mallia. Ajattelin vaan tiedustella huomaako pelkällä suodatin ja softa-virillä eroa käytännössä vai tuleeko pelkkää "esson baari" tehoa vaan.
Kai täällä nyt pelkkiä airintake+softatune paketteja joku on vanhempiinkin laittanut ... vai onko joka ukolla kaikki herkkupalikat, niin kuin 96PurpleStang1:selläkin?

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 21:16
Kirjoittaja TPN
semmonen tuli tossa ajellessa mieleen että taitaa -96 GT:ssä olla kaikkein heikoin ennakkokäyrä mitä löytyy mistään mustangista, jostain joskus luin. Eli siinä olis tosissaan hyötyä joko tunesta tai sitten ainakin sellasesta timing adjusterista. -98 malliinhan tuli se 10 hp lisää ohjelman ja pakoputken muutoksilla.

Mä olen laittanu tavoitteen just siihen 270rwhp kohdalle, eli noin 100 lisää :)

En tiedä tosta CAI jutusta sen enempää kun että tähän vanhempaan luvataan n.10hp lisää ja uudempiin se 40-50hp niin kai siinä joku ero on oltava?

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 23:25
Kirjoittaja 96PurpleStang1
pokkinen kirjoitti:
96PurpleStang1 kirjoitti:
pokkinen kirjoitti:Onkos kukaan laittanut pelkästään näitä vaparikittejä (Cold Air Intake + SCT tune valmis-softa)
Myyjästä riippuen lupaavat 25-40 heppaa pelkällä vaparisuodattimella ja valmis-softalla. Onko pelkkää myyntimiespuhetta ja persdyno ei huomaa mitään muutosta ?

Niin, tarkoitat nyt varmaan S197 malliin?Tuosta en tiedä mutta aika kova tehonlupaus tuo on..
En tarkoittanut pelkkää S197 mallia. Ajattelin vaan tiedustella huomaako pelkällä suodatin ja softa-virillä eroa käytännössä vai tuleeko pelkkää "esson baari" tehoa vaan.
Kai täällä nyt pelkkiä airintake+softatune paketteja joku on vanhempiinkin laittanut ... vai onko joka ukolla kaikki herkkupalikat, niin kuin 96PurpleStang1:selläkin?
Joopa, en osaa tuoreimmista muutoksista vielä sanoa (siis kesällä oli jo kannet/nokat ja pakosarja) kun en ole vielä autolla päässyt ajamaan, kohtahan se
selviää.Eli siis kaikki muut mainitsemani muutokset on tehty tässä talven aikana.Hyvin portatuilla Pi-kansilla tai Patriotin Stage 2:lla ja
sopivilla nokka-akseleilla voi tuo 300RWHP olla hyvinkin saavutettavissa.Mitkään höpinäthän ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa että
pienihän tuo moottori on ja tehonälkäiset stroukkaa tuon 5.1 litraan tai sitten survoo sinne F150 pikkiksen 5.4 litraisen joka vääntää
jo aika paljon paremmin, saas nähdä mitä tuo oma hulluus tässä vielä tulee aiheuttamaan..tietysti sen 1.6 corollan inistessä vierellä
tuo 4.6:kin joltain vielä tuntuu.. 8)


Niin minulla se moottorin-ohjaus softa on tod.näk. orgis, täysin varma en ole, putkisto oli laitettu jo usassa ja Carfaxissa lukee
"tune-up performed" jossain kohtaa mutta muuta en tiedä.Näkeekö sitä boxista mistään onko sitä käpälöity?Siis jos on chippi vaihdettu?
Obd-portin kautta tehtyjä muutoksiahan ei tietenkään näe mistään.Vai onko se flash-ohjelmointi vielä -96:n mahdollistakaan?

Eikös muuten kaikki S197:n tarjotut Cold-air paketit sisälläkin sen uuden kalibroinnin boksille?Vanhempiin yleensä tarjotaan pelkkää
suodatin systeemiä.Sen puolesta tuo ilmoitettu tehonlisäys voisi siis paikkansa pitääkin.

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 07:23
Kirjoittaja TPN
kyllä pitäisi -88 ylöspäin onnistua se flash ohjelmointi, niissähän on jo se eec-jotain..

Siitä tietokoneesta ei näe muuta kun että jos siinä on sellanen joku power chip laitettu, sitten siitä törröttää ulospäin joku palikka.

Se tune up voi tarkottaa ihan tulppien ja öljyjen vaihtoakin..

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 14:07
Kirjoittaja 96PurpleStang1
TPN kirjoitti:kyllä pitäisi -88 ylöspäin onnistua se flash ohjelmointi, niissähän on jo se eec-jotain..

Siitä tietokoneesta ei näe muuta kun että jos siinä on sellanen joku power chip laitettu, sitten siitä törröttää ulospäin joku palikka.

Se tune up voi tarkottaa ihan tulppien ja öljyjen vaihtoakin..
Niinhän se voi olla.Huollot on kyllä kaikki mainittu erikseen, esim "Vehicle serviced, miscellaneous service, brakes serviced, cooling
system serviced, air conditioning service", sitten on erikseen tuo "tune-up".Mutta kuten todettu sehän voi tarkoittaa ihan mitä
vaan.

Joka tapauksessa en itse niin tuohon tuneen usko koska ei se auta yhtään millään lailla esim, ilman parempaan virtaukseen
ahtaassa vakioimarissa eikä liioin matalilla kierroksilla käyviin autoihin tarkoitettuihin nokka-akseleiden nostoihin.Noiden osien
vaihdolla se suurin vaikutus vaparina saadaan ja kaikki muu on pelkkää sipistelyä tuohon koneeseen.Tuon "tunen" vaikutus on ollut
Pi-Swapin jälkeen 8-10RWHP mitä olen lueskellut, ainahan se on lisätehoa tietenkin sekin.

Tuo ennakkokäyrä juttu on varmaan myös totta ja kokonaisuutena voikin todeta että -96-98 Gt:t on todettu laiskimmiksi Mustangeiksi
näistä "uudemmista" malleista.Ja sen takia minä nuo omat muutokset melkein heti teinkin..

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 16:37
Kirjoittaja TPN
Siinä vaiheessa siitä tunesta alkaa olla hyötyä kun laajakaista lambdan kanssa säätää seokset justiinsa kohilleen, koska esim. isommasta läppärungosta saadut hevoset johtuu yleensä siitä että seos menee laihemmalle. Ja kyllä se sytytysennakon saaminen sinne nakutuksen rajamaille auttaa myös tuntuvasti..
Eli jos on dyno vertailu missä ei ole seoksia mitattu ja tehoja on tullut lisää niin sopii aina epäillä. Voihan ne tietenkin mennä ne seokset osuvampaankin suuntaan... Mutta luulo ei ole koskaan tiedon väärti.

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 18:08
Kirjoittaja 96PurpleStang1
TPN kirjoitti:Siinä vaiheessa siitä tunesta alkaa olla hyötyä kun laajakaista lambdan kanssa säätää seokset justiinsa kohilleen, koska esim. isommasta läppärungosta saadut hevoset johtuu yleensä siitä että seos menee laihemmalle. Ja kyllä se sytytysennakon saaminen sinne nakutuksen rajamaille auttaa myös tuntuvasti..
Eli jos on dyno vertailu missä ei ole seoksia mitattu ja tehoja on tullut lisää niin sopii aina epäillä. Voihan ne tietenkin mennä ne seokset osuvampaankin suuntaan... Mutta luulo ei ole koskaan tiedon väärti.
Ei ole luulo tiedon väärti joo enkä tässä nyt mitään väittelyä yritä aikaan saadakaan.Autoharrastus on oppimista koko ajan ja tässähän
näitä arvokkaita tietoja ja kokemuksia vaihdellaan.Nyt on muuten asiasta villahousuihin Bbk:lta tullut markkinoille myös -96-98 Gt
sopivat maffit joita saa kalibroituna Cold-Air intake ja normaalille suodatinsysteemille.Tässähän sitten tulee suuttimet kuvaan,
jostain luin että vakiosuuttimet riittäisivät tuonne 400hp asti mutta onko tästä jollain parempaa tietoa?

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 18:55
Kirjoittaja TPN
jotenkin vähän tökerölsti tuli toi mun edellinen viesti, sori vaan, en minäkään väitteleen ala.

Näitähän on erilaisia laskureita noille suuttimille, esim. 300 hp kampuralta kahdeksalla suuttimella 80% aukioloajalla (on ns. turvallinen luku) tarttis olla 23lb/hr suuttimien virtaus.. vakiothan on 19. mutta jos jollain konstilla sais bensanpainetta nostettua niin siinähän nousee virtaus suuttimesta samalla.

mulla ainakin on kiinteä paineensäädin suutinrungossa, joten täytyy vaan seurata sitä lambdaa ja jos menee laihalle niin sitten ryhtyä toimenpiteisiin.. -98:ssa on vielä toi bensa systeemi tosi mielenkiintoinen, siinä on -99uudemman tietokoneohjattu pumppu mutta kuitenkin vanhempien tapaan paluukiertoiset putket.

Tuosta MAFista niin senKIN pystyy sillä tunella kalibroimaan mieleisekseen... :)

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 19:31
Kirjoittaja 96PurpleStang1
Onko siinä tosiaan ne paluuputket?Mulla on Chiltonin manuaali jossa kuvataan -98 Gt jo yksiputkiseksi järjestelmäksi?
Mikä on auton valmistuskk kuskin ovesta katottuna?Tuossahan silloin pitäisi paineensäädin olla tankissa integroituna
bensapumppuun?Eli se FPDM moduuli säätelee pumpun toiminta nopeutta/sykliä ja tällöin siis myös bensanpainetta.

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 19:33
Kirjoittaja TPN
Kyllä siinä paluuputki menee ja paineensäädin on konehuoneessa, ikävä kyllä :) Niitä on -98:ssa sekä että.

11/97 on valmistuspäivämäärä, runkonumerossa kuitenkin W on 10. merkki.

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 19:50
Kirjoittaja 96PurpleStang1
TPN kirjoitti:Kyllä siinä paluuputki menee ja paineensäädin on konehuoneessa, ikävä kyllä :)
Eli auto on Ford Mustang Gt vuosimallia 1997.??

Re: -98 Gt moottorinohjaus

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 19:54
Kirjoittaja TPN
No tästä voisin kyllä jo alkaa sitten vaikka väitteleen :)