Sivu 3/4
Lähetetty: 15 Tammi 2005, 00:26
Kirjoittaja MONTTU
Toinen vierastaa moottorin avaamista ja toinen peltihommia. Minä olen mätähommani tehnyt ( piste ).
Minulle on älyttömän paljon helpompaa irrottaa kone ja vaihtaa kampiakseli ja kiertokanget kun lattioiden leikkaaminen ja suorien conectoreiden tekeminen.
Itse asiassa koko auton silpominen tuntuu yhtä pahalta kuin itse tehty umpisuolen leikkaus. Korin lisukkeeksi olen valmis hitsaamaan vaikka mitä, connectorit tai vaikka turvakaaret.
Amatöörimäistä ajattelua
Lähetetty: 15 Tammi 2005, 17:32
Kirjoittaja ROKI
BW-364 kirjoitti:Amatöörin pohdiskelua: Eikös se ole melkein parempikin, ettei ole ratakiskosta tehty, vaan on vähän joustava. Ei ole vaaraa että kori repeytyy irti, jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?
Jaa vai amatöörin pohdiskelua et näköjään tiedä ketä amatööriksi nimittelet, eipä se mitään ei tuo masenna, itse moottori vaihteisto tekiikan kirja tietous on kyllä hakusessa siihen tarviaa viisaampien apua. Mutta kori pulen tietämys on hallinnassa eikä se kori repeydy mistään irti, jos mikä irtoaa on moottori vaihteisto ja takaakselisto, jos kori jäykistetään oikea oppisesti se joustaa jus tarvittavan määrän. Eikä se repeile se on asia erikseen jos joku tee itse mies hitsata turaa röpelö saumaa, joka on kiinni vain sieltä täältä ne pettää, ja huohosti suunnitellut konstruktiot kuten korvakot. Esimerkki takaakselin alapuolinen tuki tanko, yksi puoline latta korvake ei sellaset kestä hirmusia voimia, siinäki on oltava 2 puoliset korvakkeet kunnon tavarasta. Tämä meni nyt ohi itse asian mutta tämä on totuus.
Lähetetty: 15 Tammi 2005, 21:10
Kirjoittaja Tahavo
Hei Camoon! Tarkoitin amatöörillä itseäni!!
Siis amatöörin, eli minun pohdiskelua.
Tässä on samat vaarat kuin kännykän tekstiviesteissä, tulee helposti väärin ymmärretyksi.
Lähetetty: 15 Tammi 2005, 21:41
Kirjoittaja Mexico65
Kysymys: Miksi Mustangiin on hyvä asentaa subframe connectorit?
Vastaus: Siksi, että koria saataisiin jäykistettyä niin, että joustava kori jäykistyy ja joustot tapahtuvat jousissa.
Minä olen jossain vaiheesa oivaltanut, että ne kierteele väännetyt pyöröteräkset edessä ovat ns. jouset jotka tarpeen tullen puristuvat kasaan ja palautuvat sitten ennalleen. Takaa löytyy sellaiset lattarautaa muistuttava lehtipakka joka joustaa myös. Näiden jousien tehtävä on joustaa. Näitä jousi muuttamalla voidaan joustoa jäykistää tai löysentää. Iskunvaímentajat eli iskarit hillitsevät jousien aihettamaa jatkuvaa edestakaista liikettä.
Korin osalta tavoite on täysin joustamaton yksikkö. Tämä helpottaa jousien työtä samoin iskunvaimentajien. Ja onhan aivan selvää, että jos kori joustaa niin sen jäykkyyttä on huomattavasti vaikeampi säätää kuin jousien.
Kaikenlaisten tukien ja jäykisteiden tehtävä on ottaa vastaan ja jakaa niitä voimia jotka joustojen aikana koriin kohdistuu. Apurunkojen yhdistäjillä jäykistetään koria ja siirretää apurunkojen kutta tulevia vääntövoimia toisaale niin, ettei yksittäinen apurunko joutuisi niin suurelle rasitukselle.
Väittämä: Jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?
Näyttää siltä, että systeemillä tulee melkoiset rasitukset apurunkojen päihin.
Vastaus: Jos kori on löysä ja jouset jäykät niin kori alkaa joustamaan ja notkumaan. Jäykkä kori jouset joustavat ja notkuvat ei kori. Ilman apurunkojen yhdistäjiä rasitus kohdistuu pienemmälle alueele kuin yhdistäjien kanssa. Yhdistäjät jakavat vääntövoimat laajemmalle alueelle eikä näin ollen rasita koria niin paljon.
Väittämä: Jos kori jäykistetään oikea oppisesti se joustaa jus tarvittavan määrän.
Vastaus: Jos kori jäykistetään oikea oppisesti se ei jousta.
Miten muuten voidaan hallita korin joustoa? Erilaisilla jousilla ja iskareillako?
Hitsi
Lähetetty: 15 Tammi 2005, 21:43
Kirjoittaja ROKI
Himputti se kun on minulla tuo kirjoitetun tekstin ymmärtäminen joskus vähän sitä sun tätä noh se oli väärin käsitys.
Joustoa
Lähetetty: 15 Tammi 2005, 22:27
Kirjoittaja ROKI
Joo tuon jousi jutun ymmärtää jo 10 vuotiaskin, mutta korin jousto saada se joustamattomaksi, se ei näillä putkenpätkillä poistu yksistään. Vaatii kehikon viellä sisälle ja sekin on hitsattava oikeista kohdin kiinni koriin, sitten rupeaa olemaan tukevuutta. Tai tekemällä täysin putki kehikko runko tai ontelo rakenteinen monokokki runko, yksi ongelma tulee jos ruvetaan työntämää paljon rautaa tulee painoa liikaa. Sitähän ei kukaan varmaankaan halua, ja kuten on varmaankin tullu esille jo normaali tallaaja ei näitä virityksiä tarvitse, ne on nämä kisa miehet ja naiset jotka niitä tarvitsevat.
Lähetetty: 18 Tammi 2005, 12:29
Kirjoittaja Antti66HT
Tottakai korin jäykistäminen, jos rakennetaan rata-autoa ja mukavuus ei ole merkittävä tekijä, vaatii kehikö kabiiniin.
Useimmat meistä kuitenkin myös ovat mukavuuden haluisia, joten kehikkö ei tule kysymykseen. Itse lukeudun tähän porukkaan.
Sub frame connectorit jäykistävät, koria juuri sieltä missä alkuperäisessä korissa on suunnittelu virhe, samalla lailla kuin export brace omalla paikallaan. Missään nimessä sub-frameconnectorit eivät vahingoita koria jäykistämällä koria liikaa. Tärkeätä korin jäykkyydessä murtumisen kannalta on ettei jäykistäminen kohdista rasitusta johonkni tiettyyn korin pisteeseen, mitä connectorit eivät tee.
Seikka joka putkimaisia connectoreita asentaessa tulee muistaa, on koriin kiinnityspisteiden riittävä vahvistaminen, jotta kiinnitys pisteeseen kohdistuva rasitus leviää muutamien millimetrien alueelta senttien alueella.
Itse rakensin aikanaan, samalla kun uusin koko auton pohjan, autoon neliö profiilista (60 x 60 x 2) connectorit, jotka on uitettu pitälle apurunkoihin ja hitsattu mahdollisuuksien mukaan kiinni joka puolelta. Palkit ovat edessä lattian tasalla, takana tulevat 2 cm jalkatilaan, uiden taka koteloon sisälle sen ala-reunan tasolla.
Jos ehjään pohjaan pitäisi connectorit tehdä, asentaisin ehdottomasti putkimallisen ja vahvistaisin kiinnityspisteet. Ehjää pohjaa en lähtisi tämän takia silpomaan.
Palkit
Lähetetty: 23 Tammi 2005, 19:24
Kirjoittaja ROKI
Joo sehän on selvää pässin lihaa, jokainen teköön sellaset vahvistukset kui parhaaksi näköö hyviä konsteja varmasti on muitakin, kuin huonekaluputki 2mm seinämällä suosittelisin kummiskin laittamaan RHS putkesta. On lujempaa ei ole sellasta möttö rautaa kuin huonekalu putki, eikä tosiaankaan kannata pilkkoa lattioita vaan muokkaa ne ala pintaan, ja jakaa se rasitus mieluummin viellä isommalle alalle. Eikä olenkaan ole pahasta jos laittais leveämpää tavaraa, kuin 60x60 esim 60x80 tai 60x120 aina vaan olisi tukevampi, hiukan tietysti paino nousee noin 2-3kiloa, mutta johan niillä alu virityksillä on sitä painoa saatu reilusti pois.
Lähetetty: 22 Maalis 2006, 12:20
Kirjoittaja Cosander
Mites on kun noihin vanhempiin musteihin laitetaan melkein järjestään noin vahvikkeet, niin onko noilla vahvikkeilla hyötyä vähän uudemmis? esim -94 ylös päin? Tai kuten itellä on -94 avo kannattaisko tommoset laittaa?
Lähetetty: 22 Maalis 2006, 13:32
Kirjoittaja Vee8
On hyotya ja varsinkin avoon kaytannossa pakolliset.
Lähetetty: 22 Maalis 2006, 15:18
Kirjoittaja Jukka
Vee8 kirjoitti:On hyotya ja varsinkin avoon kaytannossa pakolliset.
Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 15:19
Kirjoittaja Vee8
Jukka kirjoitti:Vee8 kirjoitti:On hyotya ja varsinkin avoon kaytannossa pakolliset.
Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.

Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjms

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 15:23
Kirjoittaja Jukka
Vee8 kirjoitti:Jukka kirjoitti:Vee8 kirjoitti:On hyotya ja varsinkin avoon kaytannossa pakolliset.
Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.

Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjms

Tuli kokeiltua Botniaringillä tallipäällikön avoa jossa on HHP:n rakentama alusta.
Kierrosajat olivat kympin,kahden sisään ihan samoja kuin omalla vakioalustaisella autolla.

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 15:27
Kirjoittaja Vee8
Jukka kirjoitti:Vee8 kirjoitti:Jukka kirjoitti:
Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.

Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjms

Tuli kokeiltua Botniaringillä tallipäällikön avoa jossa on HHP:n rakentama alusta.
Kierrosajat olivat kympin,kahden sisään ihan samoja kuin omalla vakioalustaisella autolla.

Eli siis kuskin raja tulee vastaan ennenkun auton...
Lähetetty: 24 Maalis 2006, 23:15
Kirjoittaja hannu