Sivu 3/4
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 30 Kesä 2008, 09:42
Kirjoittaja IronHorse
Olethan tarkistanut ankkuriakselin laakeroinnin eli puslauksen, oletpa tietenkin mutta siitä huolimatta eräs näkökanta asiaan: Aika pienilläkin liikavälyksillä ankkuri voi ottaa kentän kestomagneetteihin hiukan kontaktia ja aiheutaa pyörimisliikkeen hidastumista vaikka mitään ylimääräistä hankaavaa ääntä ei laitteesta kuuluisikkaan. Irtaallaan kokeiltaessa laite voi toimia moitteettomasti mutta normaali toimintatilanteessa kun pendix- laitteen hammaspyörä syöksyy starttikehän hammaspyörälle tulee ankkuriakselille väkisinkin vääntöä ja tapahtuu edellä kerrottu mekaaninen/sähköinen ilmiö.
Olikohan tarpeeksi sekava kommentti.
P.S. Ja kannattaa tosiaan tarkastaa ja tehdä kaikki kaapelikenkäasennukset ja niiden liitännät huolella, kuten edeltävissä kommenteissa mainitaan.
Nimimerkillä kokemusta tuli taas kerran kun korjailtiin Roivaisen Karin pihalla Kajaanissa viimekesänä starttikaapelointia kesken Kuopion reissun.

Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 30 Kesä 2008, 10:53
Kirjoittaja Mexico65
Tuossa tallin lattialla pyörii jaloissa kaksi Ford Racingin starttia, toinen olisi joutava jos vanha kesän käytetty ehjä startti kiinnostaa.
http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=1331
hintaan 175 €
Aikansa pyöri ei enää...meni jo.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 30 Kesä 2008, 16:51
Kirjoittaja jallu64
Mulla oli omassa sama vika, eli startti pyöritti konetta laiskahkosti.Sitten hyytyi kaupungille kun ei pyörittänyt ollenkaan.Startti purettiin ja se oli kuluneena pyörittänyt jo ankkurin paskaksi sisältä eikä kannatanut korjata.Niemensivulta löytyi hyllystä uusi ja kohtuu hintaan.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 30 Kesä 2008, 20:36
Kirjoittaja 65HT
Uusin tänään akku-runkomaapiuhan liitokset. Aiemmin olen jo uusinut solenoidin ja moottorin maadotuksen. Ei vaikutusta.
Maadoitin startin kiinnityspultista suoraan käynnistyskaapelilla akun miinukseen. Ei vaikutusta.
Yritin saada startin pyörimään vetämällä suoraan akulta käynnistyskaapeleilla plussan startin plussaan ja akulta miinuksen startin kiinnityspulttiin. Ei tapahdu mitään. Miten on mahdollista? Eikös startti pitäisi maadottua tuon kiinnityspultin kautta?
Tilanne edelleen sama, eli kun startti on kytketty niinkuin pitää, startatessa lyö startin kiinni vetolevyyn mutta ei pyöritä tai pyörittää äärimmäisen hitaasti. En vaan ymmärrä miksi se ei toimi jos siihen vetää suoraan akulta virrat.
Jossakin oli myös että maadoitusongelmia voi tutkia mittaamalla akun miinusnavan ja moottorin/rungon väliä jännitemittarilla ja jos näyttää yli 0.1 V on jossain maadoitusongelma. Ei näyttänyt mittari juuri mitään. Välillä heilahti joku 0.01-0.02 arvo.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 30 Kesä 2008, 21:49
Kirjoittaja SamiM
Ovatkohan startin sisällä johtimet kunnossa ja eristeet ehjät? Myös hiilet kannattaa kuitenkin tarkistaa vaikka on aika uusi startti, siis jos et ole jo tarkistanut.
Mittaamalla voit tarkistaa maadoituskärjen toiminnan ja mahdollisen muun eristyvian mittaamalla akkukaapelin ruuvin ja startin rungon väliltä resistanssia. Sitten käytät rotanloukulla kärjet auki niin pitäis muuttua resistanssin.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 14 Heinä 2008, 17:15
Kirjoittaja 65HT
Kaverilta startti lainaan ja käyntiin lähti. Eli siinä siis vika, mitä viimeiseksi epäilin. Järjestelmän uusin osa, startti, paskana. Tulipahan uusittua samalla muitakin osia ja maadoitukset on varmasti kunnossa.
Kiitoksia vaan lyhyttukkaiselle kaverille tampereelle ystävällisestä startin lainasta.

Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 27 Elo 2008, 22:47
Kirjoittaja MustangGT
Ei pyöritä startti
Solenoidi naksahtaa lujaa...
Startti pöyrittää kun antaa suoraan akusta virtaa....ja startti on irrallaan pöydällä....
Paljonko pitäsi tulla virtaa startti piuhalle....
Joku kosketus tai mikälie ongelma. Akku on uusi ja täyteen ladattu...
LTD Ford kyseessä....
Starttaa sillo tällö...

Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 27 Elo 2008, 23:08
Kirjoittaja Fastback
Virrasta en tiedä, mutta jännitettä pitäisi tulla startille mitä akku antaa ~ 12v tai vähän enemmän. Onko maadoitukset kunnossa. Jos epäilyttää maadoitus niin maadoita moottori erikseen piuhalla runkoon tms - sillä varmistat että onko maadoitus kunnossa. Mittaa vielä mitä solenoidin startille menevä napa antaa jännitettä - jos se antaa 12v startille niin alkaa maadoitusvika olemaan selviö. Jos solenoidi taasen antaa jotain muuta niin se voi olla pskana.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 28 Elo 2008, 00:09
Kirjoittaja MustangGT
Maadoitusvirta on pistetty uusiksi jykevällä johdolla maahan ja
jännitteensäädin on uusi!
Mittailen huomenna!....
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 28 Elo 2008, 18:50
Kirjoittaja jusu
MustangGT kirjoitti:Maadoitusvirta on pistetty uusiksi jykevällä johdolla maahan ja
jännitteensäädin on uusi!
Mittailen huomenna!....
akun miinuskaapeli pitää liittää suoraa moottorin lohkoon ja sieltä eri johdolla
maadoittaa kori
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 28 Elo 2008, 20:07
Kirjoittaja Fastback
jusu kirjoitti:MustangGT kirjoitti:Maadoitusvirta on pistetty uusiksi jykevällä johdolla maahan ja
jännitteensäädin on uusi!
Mittailen huomenna!....
akun miinuskaapeli pitää liittää suoraa moottorin lohkoon ja sieltä eri johdolla
maadoittaa kori
Tein samalla lailla, tai oikeastaan kytkin akulta maan vaihteiston ja lohkon väliseen räjähdyssuojaan.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 28 Elo 2008, 23:22
Kirjoittaja Galaxie61
kävi tässä pari kuukautta sitten niin että uusi startti ei toiminu kun pöydällä.
päällisin puolin ihan sama kun entinenkin, eipä vaan toiminu kiinni ollessaan.
tein sitten teräskoppaan uudet kiinnitys reiät ... toimii moitteetta...
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 29 Elo 2008, 00:02
Kirjoittaja MustangGT
Galaxie61 kirjoitti:kävi tässä pari kuukautta sitten niin että uusi startti ei toiminu kun pöydällä.
päällisin puolin ihan sama kun entinenkin, eipä vaan toiminu kiinni ollessaan.
tein sitten teräskoppaan uudet kiinnitys reiät ... toimii moitteetta...
öö... teräskoppaan....? Mihin...?
Sori tyhmä kysymys!!
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 29 Elo 2008, 09:53
Kirjoittaja Fastback
MustangGT kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:kävi tässä pari kuukautta sitten niin että uusi startti ei toiminu kun pöydällä.
päällisin puolin ihan sama kun entinenkin, eipä vaan toiminu kiinni ollessaan.
tein sitten teräskoppaan uudet kiinnitys reiät ... toimii moitteetta...
öö... teräskoppaan....? Mihin...?
Sori tyhmä kysymys!!
Galaxie osti uuden startin ja teki startille uudet kiinnitys reiät vaihteiston ja moottorin väliseen teräksiseen räjähdyslevyyn. Alkuperäiset reiät eivät olleet ihan kohdallaan tai niitä oli kalvettu edeltäjien toimesta. Näin mä asian käsitin, Galaxie korjaa jos meni pieleen

Teräskopalla tarkoitetaan räjähdyskoppaa ts. kytkinkoppa, alkuperäisissä autoissa ne ovat usein alumiinia, sitten kun tehoa kasvatetaan ja haluataan suojatua esim. rikkoontuvalta kytkimeltä on kytkinkopan materiaalissa syytä siirtyä SFI hyväksyttyyn teräskoppaan. Mahdollisen kytkinrikon sattuessa ei lennä palaset hyttiin. Automaateissakin voi räjähtää hyttiin asti, niissäkin käytetään räjähdyskuoria jos ei ole tyyliin dedenbearin kuoret.
Re: Starttausongelmaa
Lähetetty: 18 Loka 2008, 21:56
Kirjoittaja Pyry
Iltaa
Mistäköhän kannattaisi lähteä vikaa etsimään, kun -94gt ei tahdo kylmänä eikä varsinkaan haalean lämpimänä startata...
Lämpimällä moottorilla on tähän asti aina heti käynnistyny. Konepellin alta tekniikka on hyvinkinpitkälti vakio, joskin vikaa on yritetty metsästää uusimalla virranjakajan pyörjä, kansi, tulpanjohdot, tulpat sekä puola. Ei auttanu.
Startti pyörittää moottoria ihan terveen kuuloisesti, muttei vain käynnisty. Polttoainepumppukin kuulostaisi toimivan ihan normaalisti.
Aikaisemmin vesivuoto kiusasi ja sitä etsiessä on moottoriin vaihdettu imusarjan ylempi ja alemmat tiivisteet sekä jakopäänkopan tiiviste. Ja dampperikin meni vaihtoon, sen kumin takia. Käynnistys ongelma on kylläkin ollut jo alusta-asti. Tuon imusarjan tiivisteiden uusimisen jälkeen ennakko säädettiin 11 kohdalle.
Muuten mustangi on kyllä toiminut mukavasti ensimmäisen kesän! Varsinkin nyt kun sai alustan viimein kuntoon..
Auto siis on 94gt kovalla katolla, 302 jonka perässä T5
-Pyry