Sivu 3/3
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 09 Marras 2008, 20:48
Kirjoittaja GT-350
GT-350 kirjoitti:sekä kannentiivisteen reiän halkaisijan (käytä 4.100") sekä kannentiivisteen paksuuden (esim. 0.041").
FFreak kirjoitti:Dekkikorkeudeksi sain 0,4mm noin!
Eli n. 0.016" alle dekin.
68-76 302 männässä taitaa olla n. 10.8cc palotilaa, joten esim. 60cc kannen palotilalla staattinen puristussuhde on n. 8.56. Fel-Pro 0.039 kansipahvilla 8.6., siitä vielä kiristämällä kantta laskemalla esim. 56cc palotilat = 8.98, tai vaikka 52cc palotilat = 9.41. Eli kovin ylös ei mennä noilla männillä, ja/tai lohkoa dekkaamatta.
Netistä löytyi että Y303:n palotila olisi 64cc eli nykyisellä setupillasi ja 0.039 kansipahvilla puristukset 8.245.
Muistetaan myös Foordin notet Y-kansille:
INSTALLATION NOTES
Will not fit 1986 5.0L with flat-top pistons unless pistons are notched for valve relief
Must use head bolt kit M-6065-D289 to install cylinder heads on 289/302 blocks
Check rocker arm clearance to valve springs with production rocker arms
Check your intake manifold for port match, not all intakes are compatible due to the tall high-flow ports
Sitten vaan päättämään että höyläätkö paljonko kansista pois ja sen mukaan suunnittelemaan nokkaa. Jatkakaa te muut tästä eteenpäin...
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 11 Marras 2008, 18:32
Kirjoittaja FFreak
Paljon kiitoksia GT-350:lle! Nyt ollaan paljon viisaampia. Asioita mietittyäni olen kuitenkin ajatellut katsoa pitemmän kaavan mukaan, eli pulttaan vaan palikat kiinni ja katson paljonko tuli lisää potkua vai tuliko.
Äkkiä kun tossa vilkaisin paikalla olleita rautakansia niin näytti et niissä oli vähän pienemmät palotilat ku aluissa. Merkkien mukaan taitais olla -69 302:t.

Nii, jos sitä sit pakertais siitä 289:stä ajan kanssa edellä saatujen vinkkien mukaan ja sijoittais myös osiin et tulee kerralla hyvä. Tai mistä sen tietää mihin tässä innostuu.

Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 18 Marras 2008, 20:51
Kirjoittaja FFreak
Tuli käytyä mittaamassa se 289 lauantaina. Iskunpituus oli mielestäni n.75,5mm ja dekki n.1,5mm. Mietin vaan et mittasinko sittenkin 5mm pieleen vai voiko olla noin? Männät on vakiot pyöreällä syvennyksellä ja pienillä venttiilitaskuilla. Hoonausjälkiä näkyi ja vähän rappua. Ja tässä motissa se 351:n nokka.
Ja ne 302:n männäthän oli tasaiset isoilla venttiilitaskuilla.
Mietin vaan kun haynesin kirjassa on 289:n iskunpituus 72,8mm. Ja 302:n 76,0mm. Puristukset 289:ssä 9.3 ja 302:ssa 8.0.
Ja mun koneissa dekit 289:ssä tuo 1,5mm ja 302:ssa se 0,4mm. Et taas vähän mietityttää. Ja itseasiassa mietin et panenko alukannet myyntiin ja ostan toiset pienemmillä palotiloilla tai alanko kairaamaan niitä 302:n rautakansia vai mitähän sitä.

Hoh hoijaa...
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 18 Marras 2008, 23:45
Kirjoittaja Arto65FB
FFreak kirjoitti:Tuli käytyä mittaamassa se 289 lauantaina. Iskunpituus oli mielestäni n.75,5mm ...
No, sitten se ei ole 289. Mistä päättelit, että se on 289?
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 19 Marras 2008, 18:06
Kirjoittaja FFreak
Siitä startin takana olevasta koodista. Eli D20E ja 6015. Joka taitaakin tarkoittaa sitä et meni koneet ja koodit sekaisin kun tässä vähän ihmettelin. Eli tuohan taitaa olla -72 fairlane/torino? ja iskunpituuden perusteella(75,8mm) 302?Tämä siis vanha kone, jossa männässä se pyöreä syvennys pienillä venataskuilla ja 1,5mm dekillä.
Ja paikoillaan oleva alakerta C80E-6015. Eli kai -68 faikku/torino? ja iskunpituuden perusteella(75,5) 302? Jossa tasapää männät isoilla venataskuilla ja 0,4mm dekillä.

Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 19 Marras 2008, 22:43
Kirjoittaja Arto65FB
Jep, eli molemmat ovat 302:sia. D2 = 72 ja C8 = 68. Tosin C8 -lohkossa on voinut olla tehtaalta lähtiessään 289 sisukset. Se O ei tarkoita, että kyseinen motti olisi Faikusta/Torniosta vaan sen suunnittelukustannukset on budjetoitu Faikku/Torino -linjaan.
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Lähetetty: 09 Maalis 2009, 14:12
Kirjoittaja FFreak
Väliaika tietoa koneen päivityksestä. Ja päivitin sit lootankin. Eli ostin sit uuden alakerran. Koneessa 10,5 männät, 274 laahaava hydr.nokka, tuplarullajakopää, tasap. kampura. Kansiksi tuli ne gt-40 303y:t. Rullakeinut Foordin kauniit siniset pedestiaalit. Air gap imari ja 500 edelbrock.
Koneen kasaus on nyt siinä vaiheessa, että alan mittailemaan työntötankojen pituuksia. Eli vähän on vielä yläkertaa kasaamatta. Ja samoin muuta osaa. Tarkoitus olisi päästä vapuksi liikenteeseen. Ja mukava olis käydä mittaamassa tehot ennen sitä.
Puristuksia taisi laskennallisesti tulla n.10,2. Eräällä tietsikkadynolla tehoja voisi olla n.380, mutta epäilen ,että voi jäädä paljonkin siitä. Jos jotain päälle 300 tulee niin hyvä.
Mutta pikkuhiljaa eteenpäin.
