Sivu 3/4

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 14 Elo 2009, 23:09
Kirjoittaja GT-350
Viidellä tonnilla valmis tekniikka, näppärä auto päälle:

http://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/2484791

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 15 Elo 2009, 11:21
Kirjoittaja musti80
ei oo rahaa tommoseen kun just ostin mustangin 2.3 -80 joka makso 1000e ja siitä pitäs tehä ajo kuntone :D

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 16 Elo 2009, 10:57
Kirjoittaja GT-350
Lähinnä laitoin siksi linkin, että kyllähän 2.3L:stäkin on tässä maassa näköjään tehty ihan pirtsakkaa pakettia.

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 16 Elo 2009, 13:21
Kirjoittaja musti80
nii onhan niitä :)

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 18 Elo 2009, 23:10
Kirjoittaja Aku_81
Halvin konstihan tuohon on saada lisää voimaa on heivata tuo nykyinen tekniikka pellolle ja hankkia joko valmis turbotekniikka tai v8-tekniikka. Tekemistähän niissäkin on, mutta ei halpaa ole 2.3:nkaan virittäminen.

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 19 Elo 2009, 10:07
Kirjoittaja Mexico65
Turbon kanssa vain taivas on rajana. 2.3 turbo lohko on vahvempi kuin 5.0 V8:n lohko samoin kampiakseli, ei halkea kun on jo lähtötilanteessa halkaistu :wink: , näin olen 2.3 turbo on lähtökohtana jo parempi kuin 5.0 V8.

Niin kuin GT-350 mainitsi helpointapa ja mahdollisesti halvin loisi siirtää TB:n 2.3 turbo tekniikka mustangiin.

Tuollaista löysin pika haulla.

By far the cheapest, most thorough and simplest way to add a turbo to your N/A Mustang is to purchase a donor car and swap everything over. The first choice would be a '87-'88 Thunderbird TurboCoupe. They come with a factory 195 hp turbo'd 2.3, T5 and 8.8 rearend with disc brakes and 3.55:1 gears. All this can be easily swapped into a Mustang. In addition, you'll have everything you need along with a zillion nuts, bolts, fasteners, etc. There are many other parts that can be swapped into a Mustang as well. Interior pieces, suspension pieces, brakes, the list is endless. Here's the kicker. '87-'88 TC's are a dime a dozen, at least on the West Coast. $500 will get you a good running, high mileage TC. And as you know, 2.3's are pretty much bulletproof! The iceing on the cake is, what you don't use on your project, you can resell on Ebay or any of the message boards dedicated to 2.3 turbos. There's a good sized market out there for used TC parts. Your $500 will be recouped in no time!

If you can't find a '87-'88 TC, the next best thing would be a '83-'86 TC, followed by an '85-'89 Merkur XR4ti. There are turbo Cougars out there that are also good candidates. I believe '85-'86 are the years for them. Of course an SVO would be the ultimate! However, they're pretty rare and you probably wouldn't want to part one out. Below is a list of websites of both vendors and just regular Turboforders that offer tons of information. I hope this addressed some of the basic questions of turboing a N/A 2.3. It really isn't a very hard swap. If you have some basic mechanical ability and a good set of handtools, you can easily perform this swap. You'll learn a few things along the way and the sense of accomplishment you'll acquire will make it all worthwhile. Oh, and you'll be amazed at how quick you car is gonna be!

List of websites:
http://www.stinger-performance.com - wiring conversion
http://www.flemworld.com - wiring conversion
http://www.turboford.net - turbo 2.3 website
http://www.turbotbird.com - TurboCoupe website
http://www.craigslist.org - if you're looking for a donor car
http://www.ebay.com - all the used parts you could ever want
http://www.forced4.com - lots of 2.3 performance parts
http://www.esslingeracing.com - more 2.3 performance stuff
http://www.racerwalsh.com - even more 2.3 performance stuff
http://www.summitracing.com - cheapest forged pistons I've found - P/N - TRW-L2500F
http://www.rockauto.com - dirt cheap namebrand auto parts
http://www.boostvalve.com - aftermarket boost valve

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 19 Elo 2009, 11:55
Kirjoittaja Aku_81
Mexico65 kirjoitti: Niin kuin GT-350 mainitsi helpointapa ja mahdollisesti halvin loisi siirtää TB:n 2.3 turbo tekniikka mustangiin.
Halvin tapa olisi silti hankkia joku perämällätty tai tax-free 87-93 v8 musse muualta. Sellaisen hinta on kuitenin max.3k€. Ite kyllä ennemmin ottaisin tuon turbo tb:n ajoon kuin tekniikan luovuttajaksi, nelarimusseja riittää, mutta tb turbocoupeja on harvemmassa....

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 23 Elo 2009, 17:40
Kirjoittaja musti80
paljonko tulis maksamaan jos laittas tupla kaasarit,jyrkempi nokka-akseli,vapaa virtaava suodatin ja avartas kantta?
ja paljo tulis heppoja lisää? :D

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 23 Elo 2009, 18:38
Kirjoittaja JXA-26
musti80 kirjoitti:paljonko tulis maksamaan jos laittas tupla kaasarit,jyrkempi nokka-akseli,vapaa virtaava suodatin ja avartas kantta?
ja paljo tulis heppoja lisää? :D
tupla kaasarit = kunnon imuäänet, iiiiiso kulutuksen kasvu, 45 webru/lortto pari öpaut 400e, imusr. (josjostainlöytää) = 100e. Oma 2 kurkkunen riittää tosi pitkälle.
jyrkempi nokka-akseli = ilman puristuksien nostoa et voita muuta kuin alavääntö katoaa. = n. 400e
vapaa virtaava suodatin = ...joo, ja kromattu pakoputken pää !! :LMAO: = 100e
avartas kantta = ensimmäinen järkevä vaihtoehto tässä listassa. Mutta kairaaminen on vain yksi vaihe virityksessä, yksinään tehon kasvu ei merkittävää. xxxe.

Tässä vaiheessa on moottoriin menny jo yli tonni, ja tehot on "kasvanu" -20hp / +30hp. Älä sitten missään vaiheessa sekota tätä moottoria 2.0 OHC.n kanssa, sillä MIKÄÄN osa ei ole vaihtokelpoinen !!

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 23 Elo 2009, 19:12
Kirjoittaja musti80
kiitoksia tiedoista!! :D

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 23 Elo 2009, 21:22
Kirjoittaja musti80
miten sais puristuksia lisää ja mikä on pakari? :)

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 24 Elo 2009, 08:13
Kirjoittaja JXA-26
musti80 kirjoitti:miten sais puristuksia lisää ja mikä on pakari? :)
HÄH !?!?! Olekko nyt ihan tosissas ? Kaikkihan nyt tietää että puristuksia voi ostaa jokaisesta hyvin varustetusta S-marketista, ne on siinä samalla hyllyllä irtokipinöiden kanssa. Hanna Pakarinen, se Esa Pakarisen laulava serkkupoika on siellä samassa liikkeessä rocla kuskina... :lolkops:
Jos aikuisten oikeesti tämä on sun ensimmäinen moottori, niin nyt kaikki liikkeet seis !! Ensimmäisenä ne kaikki tuning lehdet kierrätykseen ja opiskelemaan moottorin virityksen alkeita. :luku: :luku: :luku: ja vähän lisää: :luku: :luku: :luku:

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 24 Elo 2009, 10:16
Kirjoittaja Antti66HT
Lueppa ensin vaikka Virittäjän käsikirja.

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 24 Elo 2009, 12:13
Kirjoittaja harmi80
Esko Maunun opuksia en kyllä suosittele kuin vessareissulle; silloinkin niissä on käytettynä enemmän asiaa :lol:

Re: Ford Mustang 2.3 -80

Lähetetty: 24 Elo 2009, 13:05
Kirjoittaja Mexico65
musti80 kirjoitti:miten sais puristuksia lisää ja mikä on pakari? :)
Eipä nyt lannisteta.

Puristuksiin voidaan vaikuttaa seuraavasti;
1. Palotilan kokoa muutamalla.
1.1 Tapahtuu helpoiten "höyläämällä" kansitasosta materiaalia pois -> palotila pienenee.
1.2. Vaihtamalla kansi pieni palotilaisempaan.
2. Dekkitasoa muutamalla, olettaen, että mäntä jää lähtötilanteessa hieman dekkitason (sylinterin lohkon kanta vasten oleva tasopinta) alapuolelle.
2.1. Sylinterin lohkosta höylätään tasoa alemmaksi niin, että mäntä tulee joko samalle tasolle dekin kanssa tai max.0,25mm yli tason (olettaen, että kannentiivisteen paksuus on 1,0 mm)-> palotila pienenee.
3. Vaihtamalla ohuempi kannen tiiviste (samansuuntainen toimenpide kuin kohdassa 1 ja 2)-> palotila pienenee.
4. Vaihtamalla männät joko tasalakisiksi tai ns. patti mäntiin -> palotila pienenee.
5. Suurentamalla iskutilavuutta -> palotila suhteessa sylinteri tilavuuteen pienenee.
jne.

Pakari = pakoputki