Sivu 3/5

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 10:36
Kirjoittaja GTS
Joillakin pajoilla on vaan niin kovasti vakuuttava maine...

http://www.dssracing.com/

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:43
Kirjoittaja Fastback
457 kirjoitti:$6500 kone jenkeissä, mitähän mahtaa maksaa jos kone tulisi tuohon etuovelle? Rahdit USA, rahdit rapakon yli, tulimaksut, ALV, ym. muut maksut ovat vielä edessä kun konetta lähtee rapakon takaa roudaamaan. Ei taida ihan matkatavarana tulla jos lähtisi paikanpäällä käymään. Tietenkin osissa samat maksut, jos osina koneen tilaa tai osista rakentaa. Entä siten jos koneessa olisi joku pikku kämmi käynyt kasaamisvaiheessa ja pannu poikisi. Ei muuta kuin lähettämään mosa takaisin korjattavaksi ja matka takaisin Suomeen. Voipi käydä tuokin lompsan päälle.
Rahti usan sisäisessä liikenteessä riippuu täysin moottorin sijaintipaikasta sen oletettuun rahtauspaikkaan. Omalla kohdallani Tenneseestä Floridaan rahti n. 350 USD. Jenkki - Suomi rahdin hinta on täysin tuurista kiinni.Omalla kohdallani rahti oli todella edullinen - vain 150 euroa + 50 euroa kuluja. Tämä oli vapaasti vastaanottajalla eli huolitsijani hallissa Suomessa. Rahteihin minulla kului pyöresti 500 euroa Tennesee - Suomi välillä. Nyrkkisääntönävoidaan pitää, että moottorin osto/kuittihintaan ja rahteihin lisätään 30 % ja ollaan todella lähellä lopullisia kuluja koko savotasta. Omalla kohdallani tämä nyrkkisääntö toteutui täydellisesti tuottaessani jenkkilästä moottorini ja toisella kertaa vaihteistoni.

Esimerkkieni valossa esittämäni 6500 USD:n moottori ~ 5500 Euroa (nykykurssilla). Rahtia 500e saadaan 6000 Euroa, johon lisätään 30 % -> 7800 Euroa. 6500 USD kaunokainen tulee suomeen 7800 Eurolla. Koto-ovelle sen saa käytännössä samaan hintaan mitä sen hakeminen maksaisi kotimaiselta rakentajalta. Vastaavan 650hv 557 cid moottorin rakentaminen Suomessa jo pelkkine osineen lähestyy 10000 euroa + siihen rakentajan kulut ja työtunnit.

Käsimatkatavarana voisi tuoda korkeintaan alumiinista valmistetun tukevan viinipullotelineen kahdeksalle pullolle... uskoiskohan joku sitä alulohkoa tosissaan viinipullotelineeksi :roll: Sitäkin saisi kantaa kahteen ukkoon...Kasaamis vaiheen kämmi on aina mahdollista tehtiin se jenkeissä tai suomessa. Ammattitaitoinen ammattiylpeyttä tuntevalla rakentajalla ei ole varaa kämmeihin, yksi kämmi voi pilata useita asiakassuhteita. Kaikkihan on toki aina mahdollista.Voihan jossain uudessa osassakin olla valmistusvika joka johtaa moottorin ennenaikaiseen hajoamiseen.

Jos kone pitää lähettää takuukorjaukseen, niin edestakaiset rahdit voi laskea edellä olevasta laskelmasta. Suomi – jenkki liikennettä on todennäköisesti kohtuullisen hyvin edullisesta Euro – USD kurssista johtuen - tilaa uskoisi löytyvän. Tiedän tapauksen jossa nimekäs jenkkipaja antoi hajonneen mopar konsernin moottorinsa eräälle suomalaiselle firmalle takuukorjaukseen moottorin omistajan vahvasta suostuttelusta johtuen.

Omien kokemuksieni pohjalta ei jenkkilästä ostaminen hirvitä tai kauhistuta kunhan on toimiva ja luotettava kontakti olemassa.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:11
Kirjoittaja ROKI
Aku_81 kirjoitti:
ROKI kirjoitti:Tuosta osotteesta löytyy mielihaluihin apua, http://www.cobraengines.com tuolta se kaverinkin 373 heppane 302 tuli.
Tulipa tuolta jo moottoreita katottua, kyllähän tommonen 373 heponen peli menis mielellään omankin auton pellin alle :twisted: Kerroppas sitten mikä on totuus kun saatte koneen penkkiin, pitääkö jenkkien ilmottamat tehot paikkansa...
Joo se on sitten eriasia kokonaan, kyllä kerron kynhan kaveri tilaa penkityksen sämpyltä tuossa kevään aikana. Suoran sanoen en usko kyllä itekään noita jenkkien juttuja, vaikka ne kovin vakuuttaa että se niistä löytyy, aika näyttää. Lähden mukaan kattomaan lentääkö kiertokankeja pitkin seiniä.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:42
Kirjoittaja Tapsa
joup! kannattaa olla nurkan takana jos meinaa oksentaa..
lasikopin lasi ei ole särkymätöntä
ja varautua siivous sessioihin...
good luck! :wink:

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 12:27
Kirjoittaja pikkumusti
Nyt on tullut kyselyihini useita vastauksia tuolta rapakon takaa, valmistajilta joilla omasta mielestä hyvä maine.
Shortblockin hinnat 5500$ ja siitä ylöspäin
Longblockin hinnat 8500$ ja up
Halvemmalla toki saa katukäyttöön sopivia kombinaatioita, nää hinnat alkaen race mallit joko dartin tai Fordin R lohkoilla. (ilman mitään erikoista, optiot lisähintaan)
Voi jumangegulas mutta elämä on!!!!
Kyllä se on pakko myöntää että tässä itsekkin miettii että isolohkon saa rakennettua samoille tehoille halvemmalla, vaan toisaalta tuollainen kireä 347 on saundeiltaan ja olemukseltaan JUST RACE!

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 15:42
Kirjoittaja Fastback
pikkumusti kirjoitti:Nyt on tullut kyselyihini useita vastauksia tuolta rapakon takaa, valmistajilta joilla omasta mielestä hyvä maine.
Shortblockin hinnat 5500$ ja siitä ylöspäin
Longblockin hinnat 8500$ ja up
Halvemmalla toki saa katukäyttöön sopivia kombinaatioita, nää hinnat alkaen race mallit joko dartin tai Fordin R lohkoilla. (ilman mitään erikoista, optiot lisähintaan)
Voi jumangegulas mutta elämä on!!!!
Kyllä se on pakko myöntää että tässä itsekkin miettii että isolohkon saa rakennettua samoille tehoille halvemmalla, vaan toisaalta tuollainen kireä 347 on saundeiltaan ja olemukseltaan JUST RACE!
Minkä vuotinen pikkumustin auto on, onko mitään käytännön mahdollisuutta asentaa siihen isolohkoa? Tuleeko autosta katuliikennöinti kelpoinen vai puhdas rata-auto? Early Mustangiin pikkulohko on omiaan, mutta jo '67-'73 koppaan kannattaa jo harkita isolohkoa vakavissaan jos halutaan paljon voimaa ja matalaa viritysastetta -> käytännöllisyyttä & luotettavuutta. +600 hv on otettavissa vakiolohkosta, ei tarvita mitään moparin lohkoja :wink:

Jos nyt lähdetään fiilistelmään, niin kireä 347 on varmasti soundiltaan hieno, mutta mitä luulet miltä 650 hv 557 kuulostaa tai 750 hv 557? Tässä jotain ajattelemisen aihetta;
http://www.compcams.com/Community/Artic ... 1197265310

Minkä valmistajan moottoreita olet katsellut?

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 16:33
Kirjoittaja pikkumusti
Tosiasia on se että jos isolohkoon kallistun, se tulee kyllä sitten GM valikoimista. Varmasti on mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta totuus on kyllä se että hinnat/kestävyys/teho/tarjonta on siinä leirissä parempi.
Vaan kun tuo ovaali on päähän syöpynyt, niin siksipä tämä 331-347 valikoima pyörii päässä.
Mikäli pikkulohkolla ajetaan niin kone olisi tarkoitus istuttaa fox koppaan.
Ja jos isolohko niin joku GM??
Ja autoa ei ajateltu kadulle.

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 16:53
Kirjoittaja Fastback
pikkumusti kirjoitti:Tosiasia on se että jos isolohkoon kallistun, se tulee kyllä sitten GM valikoimista. Varmasti on mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta totuus on kyllä se että hinnat/kestävyys/teho/tarjonta on siinä leirissä parempi.
Vaan kun tuo ovaali on päähän syöpynyt, niin siksipä tämä 331-347 valikoima pyörii päässä.
Mikäli pikkulohkolla ajetaan niin kone olisi tarkoitus istuttaa fox koppaan.
Ja jos isolohko niin joku GM??
Fox koppaisia mustangeja fordin isolohkoilla harrastetaan kovasti jenkkilässä, niille löytyy hyllystä mm. moottorinkiinnikkeitä, peltisarjoja, takasumppuja jne. Esim. racing partsin kaikki bbf cratet ovat takasumpulla eli foxiin käypäisiä.

GM:n leirissä kestävyys & teho parempi???? Kröhöm. Mistä Car Craftista tämä on luettu??? Kannattaisi ehkä tutustua aiheeseen 385-sarjan ford moottorit ennenkuin moisia totuuksia töräyttää. En keksi kuin yhden syyn miksi GM:n isolohko on jollain tapaa parempi kuin Fordin isolohko ja sen on hinta eli siis se on halvempi. Valikoimaa on GM:n leirissä enemmän, mutta ei se tee fordia yhtään heikommaksi. Fordilla on ollut ja on erittäin hyviä osia lohkosta kansiin joilla pystyy GM:ää potkimaan persuuksille.

Mainitsemallasi logiikalla ei kannata katsella sinisen ovaalin tuotteita lainkaan, sillä letukan isoja stroker pikkulohkoja saa paljon halvemmalla kuin fordin vastaavia.

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 11:35
Kirjoittaja Make_O
Jotenki minusta sun pikkumusti kannattaa ensin hankkia mieleinen ja tarkoitukseen soveltuva auto mihin alat vasta sitten suunnittelemaan moottoria kun tiedät auton tulevan painon,sen jälkeen teho tavoitteen sen jälkeen vaihteiston,perän, renkaat yms... Tietysti niinkin voi tehde että hommaa moottorin missä on näin niinku hatusta vedettynä vaikka 700hp ...ja sitten vasta aletaan miettiä mistä löytyy sopiva kori siihen yms..
Mutta jos näin suoraan sanottuna katselee sun osto ilmoituksia Overdriven sivuilta missä lukee "Ostetaan projektikone, kunnolla ei väliä. HALPA tai melkein ilmainen." Niin täytyy kysyä että mihin rahkeet lompsassa riittää? sekin puoli asiassa kannattaa miettiä..
Sori vaan jos tuntuu että mä oon röyhkeä mutta, nää on tärkeitä asioita mitä kannattaa puntaroida ...

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 12:04
Kirjoittaja Homer65
Make O.n kanssa samoilla linjoilla. Helpompi ostaa auto ja rakentaa siihen tekniikka kuin toisinpäin. Rakennettuun tekniikkaan ei varmastikkaan ole helppoa löytää sopivaa autoa, varsinkaan jos hinta on yhtenä tekijänä.

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 12:44
Kirjoittaja pikkumusti
Pahoittelen että olen ihan P-A!
Eihän mulle ole edes autoa!








Mä nyt en tiedä mistään mitään, varmasti!

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 17:35
Kirjoittaja Make_O
Ei oo tarkoitus loukata kenenkään tunteita eikä arvostella varallisuutta,mutta itseäni aikoinaan vitutti vallan perkuleesti ku konees olis ollu potentiaalia muttei ollu fyrkkaa irrottaa kunnollisiin slikseihin sekä välityksiin..

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 18:37
Kirjoittaja Homer65
Sama juttu. Itelläni Musse seisonu aikanaan 2-3 vuotta tallissa, kun ei ollut varaa maksaa vakuutuksia, mistään rakentelusta puhumattakaan.

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 18:43
Kirjoittaja pikkumusti
Tässä ny ketään loukkaantunu :lol:
ja onhan mulla nuita autoja, ja vähän rahaakin.. ja se projektikone on kyllä ihan muihin tarkoituksiin.
Pojjaat.. pitää kannustaa jos joku yrittää!!
Kyllä se kuiteskin hienoa kun FoMoCo pauhaa, Ainakin itsellä hymy pakosta kun esim. Suojanen Bros pistää Mustin laulamaan.. on se hianoo!!

Lähetetty: 22 Tammi 2006, 22:31
Kirjoittaja fairlane
:D ei rahaa kumeihin :D se voi tulla tosi kalliiksi :o