Sivu 3/4

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 01 Marras 2013, 20:12
Kirjoittaja Jukka
FFreak kirjoitti:Toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä. Mun mielestä kukin saa ajaa millä tykkää.
.
Aivan samaa mieltä.
FFreak kirjoitti: Nastojen rapina ei ole ikänää haitannut. Radiocity kuuluu yleensä sen verran kovalla.
No juu.
Eipä juu paljon nastojen ropina kuulu, kun soittimessa Jokisen Vesku kertoo erittäin selkeällä ja kuuluvalla äänellä Klamydian olevan aivan perseestä ja vitun syvältä. :LMAO: :LMAO: :LMAO:

Talviautoon harkitsin naapuripitäjän Ärräkakkosia mutta ei ollut tarve kuin kahdelle renkaalle niin laitoin saman firman Kasit.
Noita edellämainitun yrityksen uusimpia tuotteita käytiin koeajamassa viime talvena ja nuo Ärräkakkoset yllättivät mut pidollaan.
Pitoa löytyi ihan jäätikölläkin. :shock:

Koeajotapahtumassa eräs edustaja pahoitteli erään koeajoauton nastarenkaiden liiallista nastaulkonemaa josta johtuen nastoista kuului ääntä paljaalla ja sulalla asfaltilla.
Meinasin lipsauttaa ja ihmetellä että niissä yleensäkin oli vielä nastoja...
Uusi ST Focus nimittäin oli ihan kiva auto ajaa... :wink: :wink:

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 01 Marras 2013, 20:51
Kirjoittaja Ville K
Ajoinpa tänään firman Datsun Paskailla, alla ihan pränikät Nokian nastarenkaat, autokin ihan uusi. Voi hesus mikä jyrinä ja meteli! Muistin just samalla hetkellä miksi en laita enää euron latia kumisaappaiden nimeä kantaviin tuotteisiin :roll:
Varmaan pitää juu, mutta niin pitää ääntäkin, melkein korvatulpat olis tarvinnut ettei kuulo vaurioidu.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 01 Marras 2013, 21:12
Kirjoittaja Jukka
Ville K kirjoitti:Ajoinpa tänään firman Datsun Paskailla, alla ihan pränikät Nokian nastarenkaat, autokin ihan uusi. Voi hesus mikä jyrinä ja meteli! Muistin just samalla hetkellä miksi en laita enää euron latia kumisaappaiden nimeä kantaviin tuotteisiin :roll:
Varmaan pitää juu, mutta niin pitää ääntäkin, melkein korvatulpat olis tarvinnut ettei kuulo vaurioidu.
Oisko Tatsunin äänieristyksessä hiukan toivomisen varaa??
Omassa lähes rippikouluikäisessä talviautossa ei talvirenkaiden ääni juurikaan häiritse, edes soitin suljettuna.
Tien pinta vaikuttaa aika hurjasti ääneen. Pyörän mitta urista sivuun niin johan hiljenee. :wink:

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 01 Marras 2013, 21:22
Kirjoittaja Ville K
No, varmasti on vikaa siinä äänieristyksessäkin, monen muun asian lisäksi (en ymmärrä miten tollanen voi olla suomen myydyin auto!). En tosiaan edes tiennyt mitkä renkaat siinä on alla, heti kun pääsin maantielle alkoi kauhea vollotus alta.. n.80km tuli ajettua, varmaan välillä osui uriinkin, mutta kyllä pääsääntöisesti koitin ajaa muissa kuin urissa. Perille päästyä piti kattoo, ja kas vaan Nokian Hakkapeliitat.. ei oikeestaan ollut ees yllätys-olishan se pitänyt arvata. Noi ei mun mielestä oo todellakaan hintansa arvoiset tuotteet, kumpikaan, datsun eikä nokia.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 01 Marras 2013, 22:18
Kirjoittaja CFR-759
Eipä juu paljon nastojen ropina kuulu, kun soittimessa Jokisen Vesku kertoo erittäin selkeällä ja kuuluvalla äänellä Klamydian olevan aivan perseestä ja vitun syvältä. :LMAO: :LMAO: :LMAO:

Jukkaa lainatakseni se alkaa Peellä - loppuu - Aalla Hianoo olla P............ No sinnehän huomenna ollaan matkalla
eikä noi naulojen äänet haittaa kun pistää Maunoo soittaan stereoo ja lujaa!?
Ja asiaan, ensitalvena vasta pääsee testaan näitä uusia Nokian 8:ja toivottavasti jäällä viimeistään Orhiveden
jääratapäivillä helmikuussa. Ainakin pito on parempi kuin viimetalvena 6-v. käytetyillä naularenkailla.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 01 Marras 2013, 22:49
Kirjoittaja Jukka
CFR-759 kirjoitti: Ja asiaan, ensitalvena vasta pääsee testaan näitä uusia Nokian 8:ja toivottavasti jäällä viimeistään Orhiveden
jääratapäivillä helmikuussa. Ainakin pito on parempi kuin viimetalvena 6-v. käytetyillä naularenkailla.
Jos et ole tyytyväinen noihin Kaseihin niin voit haukkua mut. :wink: :wink:

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 05 Marras 2013, 16:15
Kirjoittaja Ville K
pete66 kirjoitti:Nastojen puolella ollaan ihan siitä syystä että pito jäällä on parempi. Ainakin täällä etelässä on paljon noita jäisiä kelejä. Äkkitilanne kun tulee niin siinä ei ennakointi auta. Jos se nasta pysähtyy vaikka 3 metriä aikaisemmin niin se voi estää kolarin tai vaikka hengen lähdön.
.
Nyt täytyy ihan kysyä, että onko oikein kokemusta kitkarenkaistakin?
Näillä nykykitkoilla kun monella on testien mukaan ihan samat pysähtymismatkat jäällä kuin nastarenkaillakin... :roll:

Niin ja: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... si_news_p2

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 05 Marras 2013, 17:02
Kirjoittaja Jukka
Ville K kirjoitti: Näillä nykykitkoilla kun monella on testien mukaan ihan samat pysähtymismatkat jäällä kuin nastarenkaillakin... :roll:
Just joo.
Nastarenkaitakin on monenlaisia, jopa "hyviä ja halpoja" kiinalaisia.
Kaljalaatikko vetoa että Veskun talvi-Mustangissa on huomattavasti lyhyempi pysähtymismatka kuin sinun autossasi nastattomilla renkailla.
Kokeilkaa helmikuussa Orivedellä?

Tuolta lisää propagandaa: http://safewintertyre.eu/fi/tyres

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 06 Marras 2013, 15:45
Kirjoittaja Arto65FB
Noista nastojen irtoiluista, eikö se riipu vähän nastoittajastakin kun renkaastakin ja siitä pyöriikö renkas aina samaan suuntaan? scorpissa oli jotku winterwikingit ja hyvin irtoili nastat, mutta enpä tiedä kuinka päin ne pyörivät toisena talvena.

Nyt on toisessa harrastekäyttiksessä kitkat ja toiseen harrastekäyttikseen vaihtuu nastat, ajellaan sitten sen mukaan.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 06 Marras 2013, 16:54
Kirjoittaja Jukka
Arto65FB kirjoitti:Noista nastojen irtoiluista, eikö se riipu vähän nastoittajastakin kun renkaastakin ja siitä pyöriikö renkas aina samaan suuntaan? scorpissa oli jotku winterwikingit ja hyvin irtoili nastat, mutta enpä tiedä kuinka päin ne pyörivät toisena talvena.
Joo.
Jos nastakummeissa pyörimissuunta vaihtuu, niin saattaa olla että nastat irtoavat.
Continentaleissa kun ei ole pyörimissuuntaa niin äkkiä ne menee väärälle puolelle jos pyörien paikkoja/puolta ei ole merkattu.
Olisko käynyt juuri näin?

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 06 Marras 2013, 18:27
Kirjoittaja Make67
Mä olen ajellu aina nastoilla. Ja meinaan ajaa niinkauan kuin niitä myydään. Mua ei oo koskaan häirinny nastojen äänekkyys kun en ole sitä kuunnellu tai kuullut. Noi vanhat kulkineet joita perheessä ollut, ovat sellaisia joihin ei sisälle ulkomaailman äänet juurikaan kuullu. Olen tosin valtion tarjoomien kulkineiden(VW, FORD, SKODA) kanssa ajellut nastarenkailla ja silloin on jotkin rengasäänet alkaneet kuulumaan herkästi. Mutta siis näitä automerkkejä ei meidän perheessä ole eikä tule joten ajelen nastarenkailla tulevaisuudessakin silloin kun on talvirengaspakko... Peukku siis nastarenkaille!

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 06 Marras 2013, 23:19
Kirjoittaja kari gt
Tää nyt vähän lipsahtaa aiheen ohi, mut jalostaisin tuota kaaran ajattelua. Et jos pintaa jättää jotain niin ei siitä mitään kulu poiskaan .Elikkä seuraavan kerran kun maksan mussen käyttömaksua, vähennän tiehen jättämien mustien viiivojen verran pois summasta. Koska valtio on saannut tie parannus materiaalia :devilhehe: .Sitten noista renkaistaa itellä on mondeossa nasta renkaat, mut olemme ajanneet myös kitkoilla kummalakin versiolla on pärjätty .

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 07 Marras 2013, 16:27
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti:Eipähän noiden nastarenkaiden pito ole mennyt kuin huonompaan suuntaan. Joku varmaan muistaa -70 luvun kometa nastat. Silloin ei ajateltu teiden pintoja. Nastat tuli monta milliä ulos ja jokainen valmistaja kehui paremmuudellaan jarrutusmatkan lyhyyttä jäällä.

Kuitenkin nastarengas on tulevaisuudessa julistettu pannaan. Jokainen voi hyvin nähdä niiden aiheuttamien urien syntymisen vilkkailla kaduilla ja teillä. Kesällähän tätä ilmiötä ei tapahdu, muutoin kun kuumina kesäpäivinä raskaan kaluston mankeloimilla tieosuuksilla.
Muistan, kun rallissa nuristiin siitä, kun tuli ns. Ruotsin mallin nastat vanhojen piikkipyörien tilalle. Ainakin huolto kiitti, kun ennen otettiin piikit pois siirtymää varten, jos niissä vielä oli piikkejä pätkän jälkeen jäljellä. Eikä tarvinnut kevlar- tms. hanskoja enää.

Ajelin pitkään katua, jossa oli ha- ja bussikaista, kyllä siinä bussikaistalla saattoi olla syvemmät urat kesän jälkeen kuin ha-kaistalla talven jälkeen, eli umpiluisimmilta nastojen vastustajilta saattaa jäädä tuo Kaaran raskaan liikenteen vaikutus huomaamatta.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 11 Marras 2013, 13:17
Kirjoittaja Firebolt
Vai ettei makelle tuu foordia :nenu: joo, itellä ei oo vielä ollu varaa semmosiin kitka-renkaisiin että uskaltais talvella niillä ajaa ;) mut eiköhän sitä joskus vois rikastua sen verran ;)

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 11 Marras 2013, 14:32
Kirjoittaja Ville K
Toi kitkarenkaalla ajaminen on nimenomaan uskalluskysymys, vähän kuin polkupyörällä ajo ilman apupyöriä, enpäs tiedä ketään joka olis halunnut apupyörät laittaa takasin kun on oppinut ilman ajamaan :nenu: