Sivu 3/4

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 23 Loka 2020, 13:58
Kirjoittaja ToniH
Itse en ole KYB-fani sitten vähääkään, halvalla saa halpaa tavaraa. Oranssit Konit ovat yksi suht ok vaihtoehto. Keltaiset Konit vielä paremmat. Mutta, konien ongelma on kuoren ruostuminen. Ei ongelma, jos ajaa vain kesäkeleillä. Itelleni laitoin Eibachin Pro-kitin ja Bilsteinin (muistaakseni) B8:t.Ihan hyvä ajaa. 8)

Edellämainituista keltaiset Konit (=Sportit) ovat säädettävät ja säädöillä saa kyllä yleensä tämänpainoisesta autosta löysimmillään ihan pullan tai kovimmillaan aika jämäkän. Ellei sitten Mussen Koni-versiot ole jotenkin täysin epäonnistuneet(?). Mulla on keltaiset Konit käyttiksessä (1520kg) ja toisessa harrasteessa (1464kg) eikä mitään valitettavaa ajettavuudessa.

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 23 Loka 2020, 16:14
Kirjoittaja ranger
PeteP kirjoitti: 23 Loka 2020, 10:30 Omaan ex sn95 musseen Hakala suositteli jousiksi maximummin jousia, ja iskareiksi Kybil exel-G. Maximummin jousilla etupää pysyi just ihanteellisella korkeudella, niin että sen geometria ei mennyt päin vettua. Jos lätkäset sinne esim jotkin keltaset ralli konit, saat autosta kivikovan pomppijan löysimmälläkin säädöillä.
Keltaiset konit toimii hyvin. Foxissa edessä MM.Coiloverit ja takana Ford Racing jouset ja säädettävät alatukivarret . Edessä ja takana säädettävät keltaiset konit. Ei ole kivikova pomputtaja, menee oikein hienosti. On ollut keltaisia koneja muissakin autoissa ja hyvät on niistä kokemukset. Kybejä on ollut myös, ei kylläkään noita edellä mainittuja. Ei nekään huonoja ole mutta jos harraste auton alustaan haluaa panostaa niin en niitä laittaisi itse omaan autooni.
Näin sitä toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. :D

Bilstein B8 on hyvä. Laitoin saksalaiseen melko matalaan premium autoon sellaiset ja toimivat hienosti.

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 24 Loka 2020, 13:14
Kirjoittaja ToniH
ranger kirjoitti: 23 Loka 2020, 16:14Bilstein B8 on hyvä. Laitoin saksalaiseen melko matalaan premium autoon sellaiset ja toimivat hienosti.
Käyttiksen keltaiset konit (ABT:n alustasarja) alkavat olla käyttöikänsä päässä (iskaritesti edelleen hyvä mutta iskarien kuori murenee pois). Uudet Eibachin Pro Kit -jouset + Bilstein B8:t odottavat siihenkin asentamistaan. Sen jälkeen onkin niinkin hassu tilanne, että sekä Mussessa että "saksalaisessa premiumissa" on Eibach Pro Kit + B8:t. Voiko tästä vetää mitään johtopäätöksiä - no tuskin mutta anyways... ;)

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 02 Marras 2020, 04:04
Kirjoittaja Mustangiman20
Renkaat menee myös uusiksi. On viritetty vähän kuin kuminauha vanteelle 😁 paljonkohan on leveyttä vanteella kun 245 leveä rengas näyttää tältä kuin kuvissa. Miten että laittaisin taakse ainakin leveimmät mitä vanteelle menee. Onko tietoa mikä ton vanteen maksimileveästä versiosta on halkaisijalta suunnilleen sama kuin 245/35/20?

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 02 Marras 2020, 18:27
Kirjoittaja musfire

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 03 Marras 2020, 20:00
Kirjoittaja Mustangiman20
Ok. Miten vaikuttaa jos halkaisija kasvaa vähän? Toisi vähän mukavuutta kun on kumia vähän enemmän.

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 04 Marras 2020, 10:04
Kirjoittaja ToniH
Kun pyörän halkaisija kasvaa niin todennäköisyys, että rengas ottaa johonkin kiinni esim. töyssyissä kasvaa. Mulla on takana 285/35 R18 10" vanteella ja vanhoilla jousilla + ei säädettävillä tukivarsilla joskus kuului raapaisu. Asensin uudet jouset + korkeussäädettävät tukivarret ja pääsin eroon ongelmasta. Edessä on 255/40 ZR18 ja ne raapii parkkipaikalla pyöritellessä äärikäännöllä hieman johonkin sisälokariin. Hommasin ohjaukseen rajoitusrenkaat mutta en ole jaksanut laittaa paikalleen.

Että tämmösiäkin pikkujuttuja voi tulla vastaan. :)

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 05 Marras 2020, 20:20
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti: 03 Marras 2020, 21:42 En ole varma, mutta jos muutoskoko muuttaa enemmän kuin 5% virhettä, joutuu muutoskatsastamaan ja muokkaamaan, esim laatikon mittarirattaat silleen, että näyttää taas alle ton 5% oikein...
Toinen vaihtoehto on pienentää vannekokoa..
Toi 5% voi olla jostain vuosimallista alkaen, sillä mulla ei nopeusmittari ole toiminut moneen vuoteen.

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 06 Marras 2020, 08:47
Kirjoittaja Pertti
1.1.1984 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja moottoripyörissä nopeusmittari pakollinen.....katsastajan käsikirjasta.
Löytyy vaikka tuolta http://www.harrika.fi/wiki/images/4/43/ ... o20-1-.pdf

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 07 Marras 2020, 04:36
Kirjoittaja Mustangiman20
Saikos tuon mittarivirheen ohjelmallisesti muutettua 1999 mallissa ? Ainakin joku sanoi että jos perän muuttaa niin softa pitää päivittää ja siinä samalla tuo mittari laitetaan softalla kohdilleen. Mutta onko se uudempien mallien herkkuja?

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 07 Marras 2020, 18:33
Kirjoittaja Homer65
kaara91 kirjoitti: 07 Marras 2020, 11:04 The only way to correct the speedometer on a 1999-2010 Mustang is via a Speed-Cal, or an aftermarket Tuner (Such as SCT)
Eli näissä malleissa on sitten jo sähköinen anturi nopeudelle..

Se miten tuo sitten todennetaan katsastuksessa on eriasia. Ainakin navigaattorin tarkkuus riittää vertailtavqaksi kunhan ajaa jossain pitkää tasaista suoraa muutamalla eri nopeudella..esim 40,80,100,120 km/h vertaamalla auton mittarin näyttämään.
Vaikee uskoo, että katsuria mitenkään kiinnostaa :roll-roll: . Itellä öörlissä Stewart Warnerin kalibroitava sähköinen ja välillä näyttänyt reilusti liian vähän. Ei ole ketään :devilhehe: kiinnostanut pätkääkään. Olen välillä kattonut vertailuvauhdin navista. Nooo... oon sen nyt jo saanut kalibroitua kohilleen :krooh: .

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 07 Marras 2020, 19:00
Kirjoittaja Power_boat
2005 mallissa ainakin voi tunerilla koplata mittarin näyttämää kohdalleen. Syöttää ensin oikean perävälityksen jos sitä muutettu ja sitten säätelee renkaan vierintäpituutta. Osasta renkaita löytyy se mitta heti ja hienosäätämällä sitten loppu jos ei aivan nappiin osu.

Se onkin sitten toinen juttu miten näkee sieltä s197 mittarista sen nopeuden kun se on semmonen pimee ämpäri minkä pohjalla nopeus näkyy... maileina tietty isommalla ja kilsat pienellä

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 08 Marras 2020, 00:28
Kirjoittaja Mustangiman20
27cm ja jotain millejä on vanteen leveys mitattuna. 245 leveä näyttää olevan aika kapea. Kyljet tulee viistosti sisään, kulutuspinta on selvästi kapeampi kuin vanne.

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 08 Marras 2020, 11:00
Kirjoittaja Homer65
kaara91 kirjoitti: 07 Marras 2020, 19:21 Ei kait niitä katsureita kiinnostakkaan jos rengaskoko on oikea, eli sama halkaisija kuin otteessa. Mutta nyt olikin kyse jos rengaskoko muuttuu oleellisesti, niin tarvitaan todistus, että nopeusmiittari ei näytä liian vähän..Vertaavat muutosrenkaita kuitenkin alkuperäisiin renkaisiin..
Oon ite käyny leimalla, ainakin neljällä eri rengas koolla, eikä ole koskaan puhuttu nopeusmitrarin näyttämästä mitään :shock: . Pienin on ollut 14" 205/60 ja suurin 17" 255/40, loput siihen väliin. Alkuperäinen on vissiin jotain 14" 195/75. Voi olla, että on vaan lykästäny :devilhehe: . Niitä kiinnostaaa vaan ettei ota kiinni mihinkään, varsinkaan edessä missään asennossa :sexbed: .

Re: 1999 GT koneen, välityksen ja alustan järkevät parannukset

Lähetetty: 08 Marras 2020, 13:04
Kirjoittaja ToniH
Mä olen käynyt katsurilla erilaisten orkkista isompien vanteiden ja matalaprofiilirenkaiden kanssa yli 30v eikä koskaan ole mainittu nopeusmittaria tai mitenkään sen näyttämää yritetty todentaa. Muutoskatsastuksessa on katsottu vain se ettei ota kiinni (enemmän tai vähemmän menestyksellä) tai törrötä lokarista enempää kuin sallittu.