Sivu 3/4

Lähetetty: 08 Elo 2005, 21:19
Kirjoittaja Tarkkailija
457 kirjoitti:
veekoo kirjoitti:
janne260 kirjoitti: Lakifaktaa, Annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1992:

...

4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.
Perskuta. Laskeskelin juuri, etta ei mene kaukaa, ettei kasikoneiseen vakio '05:een ei suomessa saa lain mukaan vaihtaa edes alkuperaismoottoria.. :lol:
3560lbs / 300hp = n. 7.21 kg/kW
Pitäiskö huolestua n. 4,30kg/kW :wink:
Katsastusinssi mumisi jo jotain viimeksi kun vein leimalle. Mulla menee karvan yli 5 kiloa / kW.
Vein alkukesän sadepäivänä Fb:n vuosikatsastukseen.
Jarrutesterissä Inssi pudotti märät takapyörät rullille, polkas kaasua ja kuului hirvee mekkala rullista ja kiroilua kuljettajan paikalta. Ajattelin että noniiin, ei menny läpi.
Auto suti paikallaan tovin, ennenkuin inssi älysi testata takajarruja.
No, ei hätää, jarrut oli OK, mutta auto ei noussut ilman työntöapua rullakuopasta kun oli märkä teräsrulla, ja kabiinissa polkaistiin liikaa kaasua.
Sitten piti ajaa pieni lenkki. Nuoruuden innolla poljettiin taas kaasua, takapää heitti poikittain sateen kastelemalla asvaltilla, joten loppu kurvattiin nenä valkoisena siististi hiljaisuuden vallitessa. Auto tarkastettiin ja hyväksyttiin ilman muita kommentteja.
Saas nähdä ensi vuonden leimassa, onko auto ja omistaja "merkitty", vai hoidetaanko homma asiallisesti.

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 14:32
Kirjoittaja Nasse
V8-moottori (tai siis öljypohja) tulee alemmaksi, ja siten ohjauksen nivelistö on runkoon nähden vastaavasti alempana. Tästä seuraa, että jarrukilvestä taaksepäin oleva reaktiotanko (johon kiinnittyy raidetangon pää) on 6-syl autossa suora, V8-autossa loivan S-kirjaimen muotoinen alaspäin. Siten raidetanko tulee luonnottomaan kulmaan/asentoon (jos 6:n nivelistö, ja V8:n jarrut, jos nyt V8:n kanssa edes mahtuu koko nivelistö paikoilleen), ja riskinä ainakin kuluneena raidetangon pään putoaminen pois paikoiltaan esim pienen töyssyn jälkeen, ja en uskalla kuvitella seurauksia, jos 100:n vauhdissa noin tapahtuu.
onko tämä ongelma myös 67- eteenpäin esim.240 koneella?onko ne/se myös 4 pulttiseilla akseleilla?.onnistuuko kasitus jos tekee kuivasumppuvoitelun ja heittää öljypohjalla vesilintua?tietysti vaihtaa jouset ja jarrut?


-nimimerkillä mustangia hankkimassa

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 15:32
Kirjoittaja Mexico65
Nasse kirjoitti:onnistuuko kasitus jos tekee kuivasumppuvoitelun ja heittää öljypohjalla vesilintua?tietysti vaihtaa jouset ja jarrut?


-nimimerkillä mustangia hankkimassa
Onnistuu :pomps:
Ohjauksen muutos tosin monta kertaa edullisempi :peukku:

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 16:46
Kirjoittaja Nasse
Onnistuu
Ohjauksen muutos tosin monta kertaa edullisempi
:shock: oho,en ole kyllä koskaan tehnyt moista voitelusysteemiä mutta oletan että jostain on sitten saatavilla valmis sarja "halvalla".Lähinnä moottoripyörissä tutustunut tuohon k.sumppuvoiteluun.

tarkennus vielä edelliseen,ajatus tuli lähinnä mieleen JOS tuossa 67-68 ja 4litran ja 155hp kutosella on vahvempi taka-akseli yms.,ettei siis aivan kaikki mene välttämättä alustasta vaihtoon.Vai onko tosiaan näin että kaikki kutos mustangit vuosimallista ja koneen koosta riippumatta on 4pulttisilla akseleilla ja muutenkin omanlaisillaan alustaratkaisuilla vai löytyykö poikkeuksia?

sillä kyselen koska tällähetkellä tuntuu että v8 ei ole ehdoton pakko ja melkein jopa ennemmin kutonen :shock: .mutta toisaalta eihän sitä koskaan varma voi olla miten se mieli muuttuu.tässä vaiheessa muutenki hyvä ottaa kaikki asianhaarat huomioon. :)

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 21:19
Kirjoittaja 200cid
Nasse kirjoitti: tarkennus vielä edelliseen,ajatus tuli lähinnä mieleen JOS tuossa 67-68 ja 4litran ja 155hp kutosella on vahvempi taka-akseli yms.,ettei siis aivan kaikki mene välttämättä alustasta vaihtoon.Vai onko tosiaan näin että kaikki kutos mustangit vuosimallista ja koneen koosta riippumatta on 4pulttisilla akseleilla ja muutenkin omanlaisillaan alustaratkaisuilla vai löytyykö poikkeuksia?
menee koko perä vaihtoon. nekään jarrut ei riitä. kaikki early-kutoset ovat 4-pulttisia ja uudemmatkin.
Nasse kirjoitti: sillä kyselen koska tällähetkellä tuntuu että v8 ei ole ehdoton pakko ja melkein jopa ennemmin kutonen :shock: .mutta toisaalta eihän sitä koskaan varma voi olla miten se mieli muuttuu.tässä vaiheessa muutenki hyvä ottaa kaikki asianhaarat huomioon. :)
aivan. kasi ei ole ehdoton pakko.. ;) saa siitä kuutosestakin voimaa kun vähän kikkailee. jenkeissä on valmisteilla kansi jonka avulla voi kyykyttää ainakin vakio-kaseja :twisted: potenttiaalia vaparina 300 polleen asti ja ylikin sillä kannella joten 200hp sopinee vielä vaikka joka päivä ajelis.. :P yksi itse suosimani vaihto-ehtohan on ahtaminen :vihellys: :pepputanssi:

btw. mullehan tulee viisi-pulttinen alusta ensi talven aikana että kestää woemaa.... mutta kyllähän se vakionakin "jotain" kestää

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 22:55
Kirjoittaja Aku_81
200cid kirjoitti:
aivan. kasi ei ole ehdoton pakko.. ;) saa siitä kuutosestakin voimaa kun vähän kikkailee. jenkeissä on valmisteilla kansi jonka avulla voi kyykyttää ainakin vakio-kaseja :twisted: potenttiaalia vaparina 300 polleen asti ja ylikin sillä kannella joten 200hp sopinee vielä vaikka joka päivä ajelis.. :P yksi itse suosimani vaihto-ehtohan on ahtaminen :vihellys: :pepputanssi:
Onhan se erilaista kun on kuutonen, ite en ehkä menisi kasia asentamaan jos kutos earlyn ostaisin, turbolla tai remmillä samat tehot kuin vakiokasissa ja dare to be different :wink: Taitaa melkein kaikki kasi konevaihtoehdot earlyissä olla nähty joten jos kutonen kiinnostaa niin antaa palaa vaan :twisted:

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 00:54
Kirjoittaja 200cid
Aku_81 kirjoitti: Onhan se erilaista kun on kuutonen, ite en ehkä menisi kasia asentamaan jos kutos earlyn ostaisin, turbolla tai remmillä samat tehot kuin vakiokasissa ja dare to be different :wink: Taitaa melkein kaikki kasi konevaihtoehdot earlyissä olla nähty joten jos kutonen kiinnostaa niin antaa palaa vaan :twisted:
juu! ameriikassa tiedän olevan yhden -65 HT:een joka menee vartin 10,8 sekkaa... 8) 450hp :twisted: kyllä näihin kuutosiin saa järjettömän väännön joka on laaaaaaaja

LUU KURKKUUN!!! 8)

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 01:05
Kirjoittaja Aku_81
200cid kirjoitti:
juu! ameriikassa tiedän olevan yhden -65 HT:een joka menee vartin 10,8 sekkaa... 8) 450hp :twisted: kyllä näihin kuutosiin saa järjettömän väännön joka on laaaaaaaja

LUU KURKKUUN!!! 8)
Ja äänen joka on hieno, tepon kuutos foksin ääni on sellainen että aina kuuntele mikäs vekotin lähtee käyntiin kun on niin munakas käyntiääni, kehutaan taas sitä kun ääni on hiano :wink:

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 03:33
Kirjoittaja Fastback
Onko kukaan ikinä kuullut kun kasi laulaa yli 10.000 rpm?? Siinä on mun mielestä äänessä sitä paljon puhuttua meisseliä, kyrpää, keppiä tai munaa ihan miten kukin haluaa sen lausua. :huh1: Vakavasti ottaen niin ymmärrän varsin mainiosti, dare to be different asenteen. Hienoa että uskalletaan tehdä jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Jos ihmiskunnan historiassa ei oltaisi ikinä tehty mitään outoa tai tavallisuudesta poikkeavaa niin eiköhän me vieläkin käveltäisi neljällä raajalla ja kasvettaisiin karvaa kuin apinat. Toinen lähestymistapa on se, että kun työnnät valuuttaa kiinni siihen 350 hv kutoseen, niin entäs sitten kun se ei enää riitä? Mistä lisää potentiaalia? Tulee seuraava investointi ja jos osista on kaivettu jo se maksimi teho ulos, niin lisää kaivaminen alkaa olemaan vaikeaa ja ehkä kallistakin. Loppupeleissä suurin säästö syntyy kun tekee kerrasta parhaan ja isoimman vaihtoehdon mikä mahdollista. Sehän toki maksaa, mutta loppupeleissä se on vain säästöä kun jää "turhat" välivaiheet pois.

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 12:48
Kirjoittaja GT-350
Nasse kirjoitti:onko tämä ongelma myös 67- eteenpäin esim.240 koneella?onko ne/se myös 4 pulttiseilla akseleilla?
Pikku täsmennys ja ihmetys koska Nassen alkuperäisessä postissa tässä kohtaa vielä luki 250. Jostain syystä muutit.

144/170/200/250 ovat sukulaisia keskenään, puhutaan vaikka ns. small-six -koneista. Mm. kannet näissä vaihtuvat keskenään ja muutenkin samantyyppisiä. Asennettu Mustangiin 170-250.
240/300 ovat sukulaisia, puhutaan niistä vaikka ns. big-six. Näitä ei ole tehdasasennettu Mustangiin koskaan. Eivätkä helposti mahdukaan, esim. 300:nen tiettävästi on 91cm pitkä lohko. Löytyy varsinkin pick-upeista, Econolineista jne. truck-puolen kulkineista.

250 tuli vuodelle 1969 Mustangiin optioksi.

Navat vaihtuivat kasin kanssa samoihin 5-pulttisiin myös kuutosissa mutta olikos se juuri '69 vai '71 nyt en muista.

Tervetuloa Nasse harrastamaan, toivottavasti joka tapauksessa löydät mieleisen Mustangin. Kuten huomaat, täälläkään ei voi täysin välttyä wars-posteista, vaan kai sitä kaikkialla hierotaan nenää suolauksen tarpeellisuudesta, nasta vs. kitka, tai vaikka pikkulohko vs. isolohko, 6 vs. 8, ääni vs. ÄÄNI tms. :ranting:

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 14:44
Kirjoittaja Fastback
Joo. En tahallani hiero suolaa kämmeneen ennen tequilan ottoa. En myöskään ottanut kantaa isolohkoon, pikkulohkohan on ainoa oikea moottori early '64 1/2 - '66 Mustangiin. Mainitsemani 10.000 rpm oli lievesti stroukattu pikkulohko. Mitä tulee +350 hv tehoihin, niin moniko meistäkin haaveilee sellaisista?!? Todennäköisesti JOKAINEN oli samankokoiset renkaat edessä & takana tai sitten ei :huh2: Mullahan ratti kääntyy myös kummallekin puolelle ja renkaat ovat takana kapeammat mitä edessä :shock:

Edellisestä postauksestani paistaa lävitse omat kokemukseni aiheesta tekniikan vaihto eli nälän kasvu syödessä. Aikoinani kun suunnittelin omaa moottoriani, niin otin lähtökohdaksi terveellisen ajelumoottorin. Mitä tiedän siinä olevan voimaa ja mitä olen muiden tehottomampien ja tehokkaampien kyydissä istunut, niin odotan kuin hullu puuroa sitä ensimmäistä lenkkiä ja tekniikan sisäänajoa. Sitä on vaan tullut ajeteltua jälkikäteen, että mitä jos olisin silloin vähän lisää tuohon ja tuohon jne... Minulla on jo nyt suunnitelma valmiina moottorille ja jos se tuntuu yhtään mopolta niin seuraa kansien porttaus ja Comp Camsin XR292 R-10 nokka-akseli. Tein kuitenkin periaatepäätöksen että autolla ajetaan ensin yksi ajokausi ennen kuin moottoriin kosketaan. Tähän asti ollaan nippanappa pysytty suunnitelmassa.

Ehkei jokainen vihkiydy Ford teeman Total Performance, mutta jokainen kuka tuntee piston sydämessään niin tietää mihin high pervoilu johtaa. :ban: Jatkakaa rauhassa kuutos keskustelua.

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 16:43
Kirjoittaja 200cid
GT-350 kirjoitti:
Navat vaihtuivat kasin kanssa samoihin 5-pulttisiin myös kuutosissa mutta olikos se juuri '69 vai '71 nyt en muista.
kas perhana.. näinhän se onkin :juu:

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 22:36
Kirjoittaja Nasse
ai perkkele kun tulee vasta noin "uuteen",sama alusta molempiin.Kiima päällä 67-68 malliin.
Pikku täsmennys ja ihmetys koska Nassen alkuperäisessä postissa tässä kohtaa vielä luki 250. Jostain syystä muutit.
joo sekoilin lähdekirjallisuuden kanssa ja olin siinä luulossa että 250 olis ollut saatavilla jo 67-68 ja lisää ähräiltyäni tulkitsin että se onlikin 240 mutta se onkin ollut saatavilla muihin fordin malleihin ja 200:en ainut kuutonen mustangiin?meniköhän nyt oikein. :roll:

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 23:14
Kirjoittaja janne260
Fastback kirjoitti:Onko kukaan ikinä kuullut kun kasi laulaa yli 10.000 rpm??
Eikös tuota kuulis helpoiten vaikkapa F1 kisassa nykysäännöillä?

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 23:59
Kirjoittaja GT-350
Nasse kirjoitti:ai perkkele kun tulee vasta noin "uuteen",sama alusta molempiin.Kiima päällä 67-68 malliin.
Pikku täsmennys ja ihmetys koska Nassen alkuperäisessä postissa tässä kohtaa vielä luki 250. Jostain syystä muutit.
joo sekoilin lähdekirjallisuuden kanssa ja olin siinä luulossa että 250 olis ollut saatavilla jo 67-68 ja lisää ähräiltyäni tulkitsin että se onlikin 240 mutta se onkin ollut saatavilla muihin fordin malleihin ja 200:en ainut kuutonen mustangiin?meniköhän nyt oikein. :roll:
Jep, siis 200 ainoa kuutonen Mustangiin vuoteen '68 saakka. Vuonna '69 ja '70 200 oli vakio ja kaikki muut olivat optioita, uutena sellaisena 250. Vuonna '71 uuden korimallinkin myötä 200 jäi historiaan kymmeneksi vuodeksi ja 250 oli ainoa kuutonen ('71-'73).

250 tuli yleensäkin Fordin valikoimaan 1969 mallivuodelle. 240 big-six vuodesta 1965 lähtien ja tosiaan muissa automalleissa.

5-pulttiset tulivat kuutoskoneisiinkin vuodelle 1971, piti ihan kirjasta tarkistaa.