I6--->V8

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Tarkkailija
Aktiivi
Viestit: 123
Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55

Viesti Kirjoittaja Tarkkailija »

457 kirjoitti:
veekoo kirjoitti:
janne260 kirjoitti: Lakifaktaa, Annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1992:

...

4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.
Perskuta. Laskeskelin juuri, etta ei mene kaukaa, ettei kasikoneiseen vakio '05:een ei suomessa saa lain mukaan vaihtaa edes alkuperaismoottoria.. :lol:
3560lbs / 300hp = n. 7.21 kg/kW
Pitäiskö huolestua n. 4,30kg/kW :wink:
Katsastusinssi mumisi jo jotain viimeksi kun vein leimalle. Mulla menee karvan yli 5 kiloa / kW.
Vein alkukesän sadepäivänä Fb:n vuosikatsastukseen.
Jarrutesterissä Inssi pudotti märät takapyörät rullille, polkas kaasua ja kuului hirvee mekkala rullista ja kiroilua kuljettajan paikalta. Ajattelin että noniiin, ei menny läpi.
Auto suti paikallaan tovin, ennenkuin inssi älysi testata takajarruja.
No, ei hätää, jarrut oli OK, mutta auto ei noussut ilman työntöapua rullakuopasta kun oli märkä teräsrulla, ja kabiinissa polkaistiin liikaa kaasua.
Sitten piti ajaa pieni lenkki. Nuoruuden innolla poljettiin taas kaasua, takapää heitti poikittain sateen kastelemalla asvaltilla, joten loppu kurvattiin nenä valkoisena siististi hiljaisuuden vallitessa. Auto tarkastettiin ja hyväksyttiin ilman muita kommentteja.
Saas nähdä ensi vuonden leimassa, onko auto ja omistaja "merkitty", vai hoidetaanko homma asiallisesti.
Avatar
Nasse
Aktiivi
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 23:04
Auto: -68 HT Projekti

Viesti Kirjoittaja Nasse »

V8-moottori (tai siis öljypohja) tulee alemmaksi, ja siten ohjauksen nivelistö on runkoon nähden vastaavasti alempana. Tästä seuraa, että jarrukilvestä taaksepäin oleva reaktiotanko (johon kiinnittyy raidetangon pää) on 6-syl autossa suora, V8-autossa loivan S-kirjaimen muotoinen alaspäin. Siten raidetanko tulee luonnottomaan kulmaan/asentoon (jos 6:n nivelistö, ja V8:n jarrut, jos nyt V8:n kanssa edes mahtuu koko nivelistö paikoilleen), ja riskinä ainakin kuluneena raidetangon pään putoaminen pois paikoiltaan esim pienen töyssyn jälkeen, ja en uskalla kuvitella seurauksia, jos 100:n vauhdissa noin tapahtuu.
onko tämä ongelma myös 67- eteenpäin esim.240 koneella?onko ne/se myös 4 pulttiseilla akseleilla?.onnistuuko kasitus jos tekee kuivasumppuvoitelun ja heittää öljypohjalla vesilintua?tietysti vaihtaa jouset ja jarrut?


-nimimerkillä mustangia hankkimassa
Viimeksi muokannut Nasse, 19 Kesä 2006, 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Nasse kirjoitti:onnistuuko kasitus jos tekee kuivasumppuvoitelun ja heittää öljypohjalla vesilintua?tietysti vaihtaa jouset ja jarrut?


-nimimerkillä mustangia hankkimassa
Onnistuu :pomps:
Ohjauksen muutos tosin monta kertaa edullisempi :peukku:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Nasse
Aktiivi
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 23:04
Auto: -68 HT Projekti

Viesti Kirjoittaja Nasse »

Onnistuu
Ohjauksen muutos tosin monta kertaa edullisempi
:shock: oho,en ole kyllä koskaan tehnyt moista voitelusysteemiä mutta oletan että jostain on sitten saatavilla valmis sarja "halvalla".Lähinnä moottoripyörissä tutustunut tuohon k.sumppuvoiteluun.

tarkennus vielä edelliseen,ajatus tuli lähinnä mieleen JOS tuossa 67-68 ja 4litran ja 155hp kutosella on vahvempi taka-akseli yms.,ettei siis aivan kaikki mene välttämättä alustasta vaihtoon.Vai onko tosiaan näin että kaikki kutos mustangit vuosimallista ja koneen koosta riippumatta on 4pulttisilla akseleilla ja muutenkin omanlaisillaan alustaratkaisuilla vai löytyykö poikkeuksia?

sillä kyselen koska tällähetkellä tuntuu että v8 ei ole ehdoton pakko ja melkein jopa ennemmin kutonen :shock: .mutta toisaalta eihän sitä koskaan varma voi olla miten se mieli muuttuu.tässä vaiheessa muutenki hyvä ottaa kaikki asianhaarat huomioon. :)
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

Nasse kirjoitti: tarkennus vielä edelliseen,ajatus tuli lähinnä mieleen JOS tuossa 67-68 ja 4litran ja 155hp kutosella on vahvempi taka-akseli yms.,ettei siis aivan kaikki mene välttämättä alustasta vaihtoon.Vai onko tosiaan näin että kaikki kutos mustangit vuosimallista ja koneen koosta riippumatta on 4pulttisilla akseleilla ja muutenkin omanlaisillaan alustaratkaisuilla vai löytyykö poikkeuksia?
menee koko perä vaihtoon. nekään jarrut ei riitä. kaikki early-kutoset ovat 4-pulttisia ja uudemmatkin.
Nasse kirjoitti: sillä kyselen koska tällähetkellä tuntuu että v8 ei ole ehdoton pakko ja melkein jopa ennemmin kutonen :shock: .mutta toisaalta eihän sitä koskaan varma voi olla miten se mieli muuttuu.tässä vaiheessa muutenki hyvä ottaa kaikki asianhaarat huomioon. :)
aivan. kasi ei ole ehdoton pakko.. ;) saa siitä kuutosestakin voimaa kun vähän kikkailee. jenkeissä on valmisteilla kansi jonka avulla voi kyykyttää ainakin vakio-kaseja :twisted: potenttiaalia vaparina 300 polleen asti ja ylikin sillä kannella joten 200hp sopinee vielä vaikka joka päivä ajelis.. :P yksi itse suosimani vaihto-ehtohan on ahtaminen :vihellys: :pepputanssi:

btw. mullehan tulee viisi-pulttinen alusta ensi talven aikana että kestää woemaa.... mutta kyllähän se vakionakin "jotain" kestää
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

200cid kirjoitti:
aivan. kasi ei ole ehdoton pakko.. ;) saa siitä kuutosestakin voimaa kun vähän kikkailee. jenkeissä on valmisteilla kansi jonka avulla voi kyykyttää ainakin vakio-kaseja :twisted: potenttiaalia vaparina 300 polleen asti ja ylikin sillä kannella joten 200hp sopinee vielä vaikka joka päivä ajelis.. :P yksi itse suosimani vaihto-ehtohan on ahtaminen :vihellys: :pepputanssi:
Onhan se erilaista kun on kuutonen, ite en ehkä menisi kasia asentamaan jos kutos earlyn ostaisin, turbolla tai remmillä samat tehot kuin vakiokasissa ja dare to be different :wink: Taitaa melkein kaikki kasi konevaihtoehdot earlyissä olla nähty joten jos kutonen kiinnostaa niin antaa palaa vaan :twisted:
Go tell Alice....
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

Aku_81 kirjoitti: Onhan se erilaista kun on kuutonen, ite en ehkä menisi kasia asentamaan jos kutos earlyn ostaisin, turbolla tai remmillä samat tehot kuin vakiokasissa ja dare to be different :wink: Taitaa melkein kaikki kasi konevaihtoehdot earlyissä olla nähty joten jos kutonen kiinnostaa niin antaa palaa vaan :twisted:
juu! ameriikassa tiedän olevan yhden -65 HT:een joka menee vartin 10,8 sekkaa... 8) 450hp :twisted: kyllä näihin kuutosiin saa järjettömän väännön joka on laaaaaaaja

LUU KURKKUUN!!! 8)
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

200cid kirjoitti:
juu! ameriikassa tiedän olevan yhden -65 HT:een joka menee vartin 10,8 sekkaa... 8) 450hp :twisted: kyllä näihin kuutosiin saa järjettömän väännön joka on laaaaaaaja

LUU KURKKUUN!!! 8)
Ja äänen joka on hieno, tepon kuutos foksin ääni on sellainen että aina kuuntele mikäs vekotin lähtee käyntiin kun on niin munakas käyntiääni, kehutaan taas sitä kun ääni on hiano :wink:
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Onko kukaan ikinä kuullut kun kasi laulaa yli 10.000 rpm?? Siinä on mun mielestä äänessä sitä paljon puhuttua meisseliä, kyrpää, keppiä tai munaa ihan miten kukin haluaa sen lausua. :huh1: Vakavasti ottaen niin ymmärrän varsin mainiosti, dare to be different asenteen. Hienoa että uskalletaan tehdä jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Jos ihmiskunnan historiassa ei oltaisi ikinä tehty mitään outoa tai tavallisuudesta poikkeavaa niin eiköhän me vieläkin käveltäisi neljällä raajalla ja kasvettaisiin karvaa kuin apinat. Toinen lähestymistapa on se, että kun työnnät valuuttaa kiinni siihen 350 hv kutoseen, niin entäs sitten kun se ei enää riitä? Mistä lisää potentiaalia? Tulee seuraava investointi ja jos osista on kaivettu jo se maksimi teho ulos, niin lisää kaivaminen alkaa olemaan vaikeaa ja ehkä kallistakin. Loppupeleissä suurin säästö syntyy kun tekee kerrasta parhaan ja isoimman vaihtoehdon mikä mahdollista. Sehän toki maksaa, mutta loppupeleissä se on vain säästöä kun jää "turhat" välivaiheet pois.
Viimeksi muokannut Fastback, 20 Kesä 2006, 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Nasse kirjoitti:onko tämä ongelma myös 67- eteenpäin esim.240 koneella?onko ne/se myös 4 pulttiseilla akseleilla?
Pikku täsmennys ja ihmetys koska Nassen alkuperäisessä postissa tässä kohtaa vielä luki 250. Jostain syystä muutit.

144/170/200/250 ovat sukulaisia keskenään, puhutaan vaikka ns. small-six -koneista. Mm. kannet näissä vaihtuvat keskenään ja muutenkin samantyyppisiä. Asennettu Mustangiin 170-250.
240/300 ovat sukulaisia, puhutaan niistä vaikka ns. big-six. Näitä ei ole tehdasasennettu Mustangiin koskaan. Eivätkä helposti mahdukaan, esim. 300:nen tiettävästi on 91cm pitkä lohko. Löytyy varsinkin pick-upeista, Econolineista jne. truck-puolen kulkineista.

250 tuli vuodelle 1969 Mustangiin optioksi.

Navat vaihtuivat kasin kanssa samoihin 5-pulttisiin myös kuutosissa mutta olikos se juuri '69 vai '71 nyt en muista.

Tervetuloa Nasse harrastamaan, toivottavasti joka tapauksessa löydät mieleisen Mustangin. Kuten huomaat, täälläkään ei voi täysin välttyä wars-posteista, vaan kai sitä kaikkialla hierotaan nenää suolauksen tarpeellisuudesta, nasta vs. kitka, tai vaikka pikkulohko vs. isolohko, 6 vs. 8, ääni vs. ÄÄNI tms. :ranting:
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Joo. En tahallani hiero suolaa kämmeneen ennen tequilan ottoa. En myöskään ottanut kantaa isolohkoon, pikkulohkohan on ainoa oikea moottori early '64 1/2 - '66 Mustangiin. Mainitsemani 10.000 rpm oli lievesti stroukattu pikkulohko. Mitä tulee +350 hv tehoihin, niin moniko meistäkin haaveilee sellaisista?!? Todennäköisesti JOKAINEN oli samankokoiset renkaat edessä & takana tai sitten ei :huh2: Mullahan ratti kääntyy myös kummallekin puolelle ja renkaat ovat takana kapeammat mitä edessä :shock:

Edellisestä postauksestani paistaa lävitse omat kokemukseni aiheesta tekniikan vaihto eli nälän kasvu syödessä. Aikoinani kun suunnittelin omaa moottoriani, niin otin lähtökohdaksi terveellisen ajelumoottorin. Mitä tiedän siinä olevan voimaa ja mitä olen muiden tehottomampien ja tehokkaampien kyydissä istunut, niin odotan kuin hullu puuroa sitä ensimmäistä lenkkiä ja tekniikan sisäänajoa. Sitä on vaan tullut ajeteltua jälkikäteen, että mitä jos olisin silloin vähän lisää tuohon ja tuohon jne... Minulla on jo nyt suunnitelma valmiina moottorille ja jos se tuntuu yhtään mopolta niin seuraa kansien porttaus ja Comp Camsin XR292 R-10 nokka-akseli. Tein kuitenkin periaatepäätöksen että autolla ajetaan ensin yksi ajokausi ennen kuin moottoriin kosketaan. Tähän asti ollaan nippanappa pysytty suunnitelmassa.

Ehkei jokainen vihkiydy Ford teeman Total Performance, mutta jokainen kuka tuntee piston sydämessään niin tietää mihin high pervoilu johtaa. :ban: Jatkakaa rauhassa kuutos keskustelua.
Viimeksi muokannut Fastback, 21 Kesä 2006, 03:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

GT-350 kirjoitti:
Navat vaihtuivat kasin kanssa samoihin 5-pulttisiin myös kuutosissa mutta olikos se juuri '69 vai '71 nyt en muista.
kas perhana.. näinhän se onkin :juu:
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
Nasse
Aktiivi
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 23:04
Auto: -68 HT Projekti

Viesti Kirjoittaja Nasse »

ai perkkele kun tulee vasta noin "uuteen",sama alusta molempiin.Kiima päällä 67-68 malliin.
Pikku täsmennys ja ihmetys koska Nassen alkuperäisessä postissa tässä kohtaa vielä luki 250. Jostain syystä muutit.
joo sekoilin lähdekirjallisuuden kanssa ja olin siinä luulossa että 250 olis ollut saatavilla jo 67-68 ja lisää ähräiltyäni tulkitsin että se onlikin 240 mutta se onkin ollut saatavilla muihin fordin malleihin ja 200:en ainut kuutonen mustangiin?meniköhän nyt oikein. :roll:
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Fastback kirjoitti:Onko kukaan ikinä kuullut kun kasi laulaa yli 10.000 rpm??
Eikös tuota kuulis helpoiten vaikkapa F1 kisassa nykysäännöillä?
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Nasse kirjoitti:ai perkkele kun tulee vasta noin "uuteen",sama alusta molempiin.Kiima päällä 67-68 malliin.
Pikku täsmennys ja ihmetys koska Nassen alkuperäisessä postissa tässä kohtaa vielä luki 250. Jostain syystä muutit.
joo sekoilin lähdekirjallisuuden kanssa ja olin siinä luulossa että 250 olis ollut saatavilla jo 67-68 ja lisää ähräiltyäni tulkitsin että se onlikin 240 mutta se onkin ollut saatavilla muihin fordin malleihin ja 200:en ainut kuutonen mustangiin?meniköhän nyt oikein. :roll:
Jep, siis 200 ainoa kuutonen Mustangiin vuoteen '68 saakka. Vuonna '69 ja '70 200 oli vakio ja kaikki muut olivat optioita, uutena sellaisena 250. Vuonna '71 uuden korimallinkin myötä 200 jäi historiaan kymmeneksi vuodeksi ja 250 oli ainoa kuutonen ('71-'73).

250 tuli yleensäkin Fordin valikoimaan 1969 mallivuodelle. 240 big-six vuodesta 1965 lähtien ja tosiaan muissa automalleissa.

5-pulttiset tulivat kuutoskoneisiinkin vuodelle 1971, piti ihan kirjasta tarkistaa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin