Sivu 3/4
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 06 Touko 2017, 10:36
Kirjoittaja Pertti
Topias74 kirjoitti: ↑05 Touko 2017, 17:33
Mulla oli noissa 2-mäntä satuloissa letkut paikallaan ja banjopultti taitaa olla se 10x1,5 ja pituus 30mm.
Mitenköhän muuttuu jarrutuntuma, kun alun perin yksi iso mäntä ja tilalle tulee 2 pienempää. Tuleeko jarruista kevyemmät käyttää vai raskaammat? Eli jarruttaako herkemmin vai pitääkö painaa enemmän jarrua että pysähtyy entiseen malliin.
Luulisin, että fysiikan lakien mukaan menee männän pinta-alojen mukaan.
Jos yksimäntäisen ala on sama kuin kahden yhteensä poljinvoiman tarve ei muutu.
Jarrutuntuma ja teho saattaa parantua kyllä, kun pala painuu tasaisemmin levyyn ja onhan siinä palassa kai enemmän kitkapintaakin.
Jos pinta-ala muuttuu isommaksi, poljinvoiman tarve vähenee. Poljin saattaa myös tuntua pehmeämmältä ja liike suurentua. Asiat päinvastoin kun pyöräsylinterin ala pienenee orkkikseen nähden.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 06 Touko 2017, 11:48
Kirjoittaja Firebolt
Samalla muuttuu etu- ja takapään balanssi jos nuo etupään männän/mäntien pinta-ala muuttuu.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 06 Touko 2017, 21:30
Kirjoittaja Topias74
Täytyy vilkaista ne mäntien koot, että minkälaiset on pinta-alat. Toki tässä jarrujumpassa ei ole tarkoitus huonontaa jarruja, joten täytyy mitata ja laskea ettei mene huonompaan suuntaan.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 07 Touko 2017, 01:30
Kirjoittaja ToniH
Jooh, mäntien pinta-ala on yksi tekijä mutta ei suinkaan ainoa. Mäntien pinta-alojen ero 95 GT -satulan ja 99-04 GT -satulan välillä on noin 7% ja niinpäin, että 95 -satulan yhden männän pinta-ala on isompi kuin uudemman 2 männän yhteensä. Mutta, toisaalta 99-04 -satulan jarrupalat (kitkapinta) on kymmeniä (?) prosentteja suurempi. Sen lisäksi itse satula on jäykempi.
Eli vaatii isompaa tehostinta tai pienempää pääsylinteriä ja säädintä takajarruille.
Muutos on loppujen lopuksi niin pieni, ettei käytännössä
vaadi yhtään mitään. Karkeesti: jos etujarruilla on jo vakiona esim. noin 70% jarruvoimasta niin satulanvaihto em. tyyliin tuottaa niin pienen eron tasapainossa, että sitä ei huomaa ajossa kukaan. C4 Vetteissä 40% isompaan jarrupalaan ja 1" isompaan levyyn vaihtaminen ei vielä vaadi tasapainon säätöä. Tasapainon säädöstä on mittanauhalla mitaten pieni hyöty mutta ajossa sitä ei tunne. Ja toisaalta siitä samasta säädöstä (tehdastasapainosta vähän enempi takapainoisemmaksi) on ihan yhtäpaljon hyötyä vakiojarruilla.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 07 Touko 2017, 14:21
Kirjoittaja ToniH
Foxien ja SN95:sten välillä voi tosiaan olla vielä isompia eroja. SN95 1-mäntäisen satulan mäntä on lukemani mukaan 66mm ja 2-mäntäisten 45mm per mäntä.
Jos tuo linkkaamasi juttu pitää paikkansa niin kaikissa 94 tai uudemmissa GT:ssä sama pääsylinteri etusatuloista riippumatta.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 07 Touko 2017, 14:54
Kirjoittaja Firebolt
Mutta SVO onkin niin suurella takasatulalla että se on pitänyt laittaa noin iso eteenkin. Jos nuo uudemman jarrut on muuten täysin samat (takasatulat, pääsylinteri) mutta eessä vaan eroa, tulee se toimimaan hyvin sellaisenaan, sehän vastaa tuotantoauton jarruja. Netistä löysin tuollaisen laskurin kun itelle on vielä hakusessa pääsylinteri noille nelimäntäsille satuloille:
brakepower.com
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 09:17
Kirjoittaja Firebolt
Minkäs pitusia noi muuten on?
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 10:04
Kirjoittaja ToniH
kaara91 kirjoitti: ↑09 Touko 2017, 21:21
Räppäsin kuvan jarrupaloista. Vasemmalta oikealle. SN95 4.6 -95, Fox 5.0 -91 ja oikealla SSBC päivitys satula Ford mustang.
Eipä noissa palojen koossa paljon eroja ole. Foxin ulkopuolen pala keskellä on vielä pari cm pitempi kitkapinnaltaan ja metalliosaltaa, kuin kuvassa näkyvä sisäpuolen pala. SN95 ja SSBC molempien puolien palat ovat kooltaan ja malliltaan samanlaisia.
Mikä on SN95 4.6 -95?
Kuten oli aikaisemminkin puhetta, SSBC:llä on myös SN95:seen päivityssatula, joka on 4-mäntäinen ja molemmiin puolin puristava. Palat ovat tyystin erilaiset. Männät sinulla 3x38mm ja siinä 4x45mm. Se voipi olla ihan hyvä setti.
Kyllähän se sinänsä on hassu ajaa jotain nykyperheautoa, kun jarrut ovat niin herkät, että meinaa nenä osua tuulilasiin jos hyppää 90-luvun jenkistä suoraan (merkistä/mallista huolimatta). Se lienee enempi kyllä tehostuksen funktiota kuin itse jarrujen? Aika aneemisia jarrua näkyy em. perhevankkureissakin mutta erikoisen ärhäkkäät jarrut katuajossa.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 13:59
Kirjoittaja Topias74
Mulla oli kans edellisessä diesel Mondeossa tosi herkät jarrut, meinas oikeesti olla nenä ratissa, kun lähti sen puikkoihin jonkun toisen auton jälkeen.
Vähän kerkesin jo porata 320mm RS -Focuksen levyihin uudet pultin reijät. Huomenna täytyy mallata paikoilleen toisten satuloiden ja siirtosarjan kanssa.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 15:16
Kirjoittaja Late
kaara91 kirjoitti: ↑10 Touko 2017, 14:46
Mikä on SN95 4.6 -95?
Ehkä muille kerholaisille ei tarvii tota selventää. Vuosimalli -94 on myös SN95 jatkuen 1998 saakka. Ja niitä tehtiin joko 5.0 Windsorilla tai 4.6 modulaarikoneella. SN96 taitaa olla sitten jo modulaarilla. Kohta kysytään mikä on modulaari vai. Tietysti voidaan sanoa jokaisesta vuodesta SN96, SN97, SN98, mutta myös -94 on SN95. Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti
Sori, täysiä lillukanvarsia ja OT. Mutta SN95 on perusrakenteen tyyppi vm 94-2004, faceliftattu New Edge-kori vm 99->. Ja kone oli 5,0 -94 ja -95, siitä eteenpäin Modular 4,6 eri versioina. Tässä tämä alkuperäisen kysyjän piikki, -95 ei ollut 4,6 :sta. SN-tunnus ei liity vuosimalliin mitenkään, vaan kaikki perusrakenteen jakavat autot ovat SN95.
Ja sitten takaisin jarruihin...

Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 17:53
Kirjoittaja kari gt
Late kirjoitti: ↑10 Touko 2017, 15:16
kaara91 kirjoitti: ↑10 Touko 2017, 14:46
Mikä on SN95 4.6 -95?
Ehkä muille kerholaisille ei tarvii tota selventää. Vuosimalli -94 on myös SN95 jatkuen 1998 saakka. Ja niitä tehtiin joko 5.0 Windsorilla tai 4.6 modulaarikoneella. SN96 taitaa olla sitten jo modulaarilla. Kohta kysytään mikä on modulaari vai. Tietysti voidaan sanoa jokaisesta vuodesta SN96, SN97, SN98, mutta myös -94 on SN95. Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti
Sori, täysiä lillukanvarsia ja OT. Mutta SN95 on perusrakenteen tyyppi vm 94-2004, faceliftattu New Edge-kori vm 99->. Ja kone oli 5,0 -94 ja -95, siitä eteenpäin Modular 4,6 eri versioina. Tässä tämä alkuperäisen kysyjän piikki, -95 ei ollut 4,6 :sta. SN-tunnus ei liity vuosimalliin mitenkään, vaan kaikki perusrakenteen jakavat autot ovat SN95.
Ja sitten takaisin jarruihin...
Kait sen verran vielä voi lisätä että myös 351 oli saatavana muistaakseni 94 vuosimalliin (saleen) anteeksi takaisin asiaan
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 18:20
Kirjoittaja Topias74
Joo, ja -95 Cobra R :ssä oli myös 300 heppainen 351 vinkkeli. Valmistettu 250 kpl. Sellainen olisi kiva rakentaa!
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 10 Touko 2017, 18:26
Kirjoittaja Jones
kari gt kirjoitti: ↑10 Touko 2017, 17:53
Late kirjoitti: ↑10 Touko 2017, 15:16
kaara91 kirjoitti: ↑10 Touko 2017, 14:46
Mikä on SN95 4.6 -95?
Ehkä muille kerholaisille ei tarvii tota selventää. Vuosimalli -94 on myös SN95 jatkuen 1998 saakka. Ja niitä tehtiin joko 5.0 Windsorilla tai 4.6 modulaarikoneella. SN96 taitaa olla sitten jo modulaarilla. Kohta kysytään mikä on modulaari vai. Tietysti voidaan sanoa jokaisesta vuodesta SN96, SN97, SN98, mutta myös -94 on SN95. Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti
Sori, täysiä lillukanvarsia ja OT. Mutta SN95 on perusrakenteen tyyppi vm 94-2004, faceliftattu New Edge-kori vm 99->. Ja kone oli 5,0 -94 ja -95, siitä eteenpäin Modular 4,6 eri versioina. Tässä tämä alkuperäisen kysyjän piikki, -95 ei ollut 4,6 :sta. SN-tunnus ei liity vuosimalliin mitenkään, vaan kaikki perusrakenteen jakavat autot ovat SN95.
Ja sitten takaisin jarruihin...
Kait sen verran vielä voi lisätä että myös 351 oli saatavana muistaakseni 94 vuosimalliin (saleen) anteeksi takaisin asiaan
Rupesi kiinnostamaan että mistä tuo SN95 koodinimi tulee. Lähde:
tietää kertoa "sporty North American market, concept no. 95". Myös FOX-4 nimitystä käytetään, viitaten gen.4 tuotantoon. Mainio kirja muutenkin...ja sorry off topic.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 11 Touko 2017, 17:34
Kirjoittaja Topias74
Tossa kuvassa 320mm levy sovitukset.On muuten levy samankokoinen kuin takana oleva pölysuoja.
Re: SN95 -jarruhommia
Lähetetty: 18 Touko 2017, 16:36
Kirjoittaja ToniH
Havainto:
- '95 GT (94-98?) etu- ja takasatulat sekä telineet ovat rautaa
- '99-04 etusatula on alumiinia, teline rautaa ja takasatula telineineen rautaa, kuten vanhemmissa.