Sivu 3/5

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 30 Syys 2017, 15:28
Kirjoittaja ak72
Mitenkähän suuri synti on olla vaihtamatta noin 1000km ajettuja synteettisiä öljyjä nyt syksyllä tai enskeväänä vaan samoilla päästellä suoraan talvisäilytyksestä kevään ajoihin?
Moottorissa on RVS lisäaine ja tuntuu etten millään saa mittariin vaadittavaa 1500-2000km ajoa tälle syksyä että käsittely tulisi täysin tehtyä.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 30 Syys 2017, 16:22
Kirjoittaja ToniH
Mitäköhän se RVS-mömmö tekee, jos ajoon tulee 6kk tauko? Vajoaa sinne öljypohjaan varmaan, jos on öljyä raskaampaa, mutta lähteekö sitten keväällä enää sieltä liikkeelle vai meneekö koko hommeli hukkaan? Tuskin valmistajakaan on paljon moista tilannetta testaillut mutta kannattaa ehkä kysyä.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 30 Syys 2017, 16:49
Kirjoittaja ak72
Joo ehkä paree vaan ajaa niin paljo ku pystyy nyt ja sitten vaihtaa öljy joko ennen talvea taikka keväällä ennen ajoja.
Mut laitan vielä kyselyä valmistajalle.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 30 Syys 2017, 17:24
Kirjoittaja Firebolt
Siis onko RVS laitettu 1000 km sitten? Jos on en näkisi tuossa mitään ongelmaa.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 30 Syys 2017, 17:30
Kirjoittaja ak72
Juu palttiarallaa 1000km sitten. Toinen ja viimeinen käsittely menossa.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 30 Syys 2017, 21:48
Kirjoittaja Firebolt
Ajele ihan rauhassa vaan, turhaa niitä on vielä vaihtaa. Ens kesänä sit.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 27 Maalis 2018, 15:31
Kirjoittaja ToniH
Vinkki: Red Linen öljymallisto uudistuu ja Mätänetissä on vanhat mallit -50% eli jopa reilusti halvempaa kuin Mobil 1 Rallye Formula, jos noin litran pulloja verrataan. Osa on jo loppuunmyyty eikä kaikista liikkeistä enää löydy kaikkea mutta kävin hakemassa parit satsit esteriä (6x5W40 Extreme ja 6x10W60). Täyteen hintaan en noita enää ostaisi mutta näillä hinnoilla en voinut vastustaa.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 27 Maalis 2018, 16:06
Kirjoittaja ak72
Kappas vaan, nythän Redlinea sais kohtuu hintaan. Mitähän nuista kannattas laittaa rullanokka 289:iin? 5w30?

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 27 Maalis 2018, 16:51
Kirjoittaja ToniH
Kantsii varmaan oletuksena laittaa samaa viskositeettia, kuin tähänkin asti - jos siitä on hyviä kokemuksia.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 12:55
Kirjoittaja ToniH
Kattelin noita Red Line 5W40 Extreme Street -pulloja niin silmään pisti semmonen yksityiskohta, että kaikissa muissa Red Line -puteleissa lukee Made in USA. Näissä lukee Red Line Oils Sweden. Googlaamalla näitä öljyjä on myyty lähinnä Suomessa. Pari linkkiä johonkin ruottiin tai venäjälle noiden lisäksi. Putelit ovat ihan samoja kun jenkkiöljyissäkin mutta tarrat on hieman huonommalla laadulla printattu.

Mikäköhän tässä on takana? Onkohan pohjoismaisia varten teetetty joku ihan oma öljy täällä Euroopassa? Voikohan tässä luottaa siihen, että pullossa on vastaavaan laatuista tököttiä kuin jenkkipulloissa?

Tossa ko. tuote pääkallopaikalla sweduissa.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 10:18
Kirjoittaja musseGT
ToniH kirjoitti: 28 Maalis 2018, 12:55 Kattelin noita Red Line 5W40 Extreme Street -pulloja niin silmään pisti semmonen yksityiskohta, että kaikissa muissa Red Line -puteleissa lukee Made in USA. Näissä lukee Red Line Oils Sweden. Googlaamalla näitä öljyjä on myyty lähinnä Suomessa. Pari linkkiä johonkin ruottiin tai venäjälle noiden lisäksi. Putelit ovat ihan samoja kun jenkkiöljyissäkin mutta tarrat on hieman huonommalla laadulla printattu.

Mikäköhän tässä on takana? Onkohan pohjoismaisia varten teetetty joku ihan oma öljy täällä Euroopassa? Voikohan tässä luottaa siihen, että pullossa on vastaavaan laatuista tököttiä kuin jenkkipulloissa?

Tossa ko. tuote pääkallopaikalla sweduissa.
Käyköhän Shelby GT500 tää öljy? Vuosimalli 2009. En googlella heti löytänyt vastausta...Toi 5.4L kone vetää varmaan 5-6 purkkia tuota?

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 11:40
Kirjoittaja ToniH
Eiköhän se passaa (tietämättä juuri mitään koneesta). Tehtaan suositus taitaa olla 5W-50 ja öljyä menee vakiopannuun 6.5 quarttia (Red Line -putelit ovat quartin pulloja). Allaolevan ketjun mukaan jengi käyttää aika monenlaista öljyä ko. koneessa.

Luettavaa: ;) https://www.svtperformance.com/forums/t ... st13900704

Siinä taulukossa on siis oikeiden yksittäisten autojen käytettyjen öjyjen laboratoriotulokset, jenkeissä on halpaa lähettää öljy analysoitavaksi (~25€). Analyysistä näkee sopiiko öljy autoon ja niistä jäännösluvuista paljonko öljystä on löytynyt käytön jälkeen eri aineita, osa niistä oli öljyssä vakiona ja osa on peräisin moottorista, jäähdytysnesteestä jne. Raportista näkee myös kuinka viskositeetti jne. ovat muuttuneet käytön aikana ja raportista voi myös päätellä kuinka monta kilsaa voi ajaa yhdellä öljynvaihdolla. Silmiinpistävää on se, että valtaosa ajaa Motorcraftin öljyllä mutta sen tulokset eivät tosielämässä ole kovin mairittelevia.

Postaus #133: "I think we have already proven that the Shelby engine doesn't like 50 grade lubricants as well as some people believe is required to protect this engine.

Olispa Suomessakin moisia labroja, olisi foorumeissa paljon enempi puhuttavaa ja niille, jotka tykkääväät säätää hitosti enempi säädettävää! ;) Minä ainakin käyttäisin moista palvelua.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 13:15
Kirjoittaja Power_boat
Onhan niitä labroja, laita mulle viestii jos haluut öljyt tutkimuksiin.

Mut sen verran voin valaista että siitä ei ole juurikaan mitään apua jos ottaa yhden näytteen. Pitäis olla perustaso puhtaasta öljystä ja sen jälkeen seurata useammalla näytteellä tuloksia.
Lähinnä niistä näkee alkaako olemaan jossain laakerissa kulumista tai josko öljyn joukkoon päätyy nestettä/polttoainetta.
Ja kaiken huipuksi pitää tietää mitä ainetta mistäkin laakerista irtoaa.
Toki nää viskositeetit ja sinkkimäärät näkee mikä nyt usein kiinnostaa.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 14:26
Kirjoittaja ToniH
Power_boat kirjoitti: 03 Huhti 2018, 13:15Onhan niitä labroja, laita mulle viestii jos haluut öljyt tutkimuksiin.

Mut sen verran voin valaista että siitä ei ole juurikaan mitään apua jos ottaa yhden näytteen. Pitäis olla perustaso puhtaasta öljystä ja sen jälkeen seurata useammalla näytteellä tuloksia. Lähinnä niistä näkee alkaako olemaan jossain laakerissa kulumista tai josko öljyn joukkoon päätyy nestettä/polttoainetta.
Ja kaiken huipuksi pitää tietää mitä ainetta mistäkin laakerista irtoaa. Toki nää viskositeetit ja sinkkimäärät näkee mikä nyt usein kiinnostaa.
En epäile, etteikö olisi labroja. Olen itse töissä käyttänyt VTT:tä mutta ne ovat tyyliin 2 tonnia per analyysi + alv jo aika yksinkertaisten aineiden kanssa. Mutta, jos täältä löytyy labroja, jotka voivat tarjota tämmösiä kuluttaja/harrastaja -budjetin analyysejä niin toki kiinnostaa.

Luin ton linkkaamani ketjun jo aika pitkälle ja sieltä tosiaan selviää, että kannattaa teettää testejä suht useasti, jotta näkee tilanteen kehityksen ja öljyn/öljyjen soveltuvuuden pidemmällä aikavälillä. Kertovat, että esim. uusissa moottoreissa on asennusmömmöjä, silikoneja ja sisäänajojäämiä, jotka sitten ajan mittaan vähenevät joka öljynvaihdolla, eli uudessa moottorissa voi olla aika hurjat lukemat joillakin aineilla, vaikka se on ihan normaalia.

Re: Moottoriöljy

Lähetetty: 04 Huhti 2018, 12:14
Kirjoittaja Mexico65
Kai tuohon öljyn jäämiin vaikutta jonkin verran myös ajotapa / auton käyttö.
Hurjan lyhyillä vaihtoväleillä mennään Shelby 500 osalta? Jopa alle 1000 mailia??? Suositus kuitenkin "Every 7500 Miles (12000 KM) or 6 Months (whichever comes first)"

Nykyaikainen moottori normaali käytössä kestää yleensä pidempään kuin moni uskookaan. Mutta jos käyttö on jatkuvaa, moottorin äärirajoilla menoa niin käyttöikä laskee huomattavasti. Normaali käytössä valmistajan öljynvaihtoväli on OK ja vielä jos käyttää valmistajan suosittelemia öljyjä ei paljoa tarvitse murehtia.

Voihan myös omakohtaista analysointia tehdä aina öljynvaihdon yhteydessä avaamalla suodattimen ja silmämääräisesti tutkia mitä sinne on kertynyt, tämä ei maksa mitään.

Käyttötapa kannattaa huomioida vaihtovälissä ehkä jopa öljyn laadussa.
Kilpakäyttö on siten oma lukunsa.