Asetin ajoituksen kiinteään arvoon 20 astetta (tuon saa laitetua vasta kun EFI kiinni softassa =
Enable Static Timing Set) - Auto käynnistyi hetken starttailun jälkeen ja virranjakaja kohdistettu. Sähköistä korjausta ei tarvinnut tehdä, niin pieni heitto 4krpm kierrätyksessä, että en alkanut muuttamaan sähköistä hienosäätöä.
Ajoitus takaisin Efin hallintaan karttapohjaiseen säätöön (+ tyhjäkäynnin "Idle spark") ja ajoituslampun näyttämä täsmäsi noin asteen tarkkuudella sähköiseen mittaukseen.
Polttoainepaine säädetty 45 psi arvoon (Efi mittauksena näyttää 45 psi ja mekaaninen näyttää melko samaa)
Tyhjäkäynti jätetty oletusarvoon (750 rpm) ja kone kun lämpesi pihassa, niin efi ei saanutkaan enää säädettyä tyhjäkäyntimoottorilla käyntiä pienemmäksi. Piti hieman säätää läppiä ja kuristaa ilmansaantia, jotta IAC pääsi säätämään tyhjäkäynnin asetusarvoon (ja säädön jälkeen uudelleenkalibrointi kaasuläpän liikeradalle).
Infoa IAC säätöön holleyn foorumilla mm tässä.
Tyhjäkäynnillä öljynpaine 3 bar (myös lenkiltä tullessa, kun öljyn lämpötila oli 100 astetta) ja ajossa 4 bar.
Vaikka tyhjäkäynti on noin pieni (en alkanut muutella oletusta), niin kone kävi tasaisesti vaihde päällä ja parkissa jne. (automaatti C4).
Laatikon öljyntarkistuksen jälkeen (parkissa kone tyhjäkäynnillä) ja takana noin 7 käynnistystä lähdettiin tankkausreissulle. Tankilla koetettiin kalibroida vielä lisää polttoainemittaria, mutta koho ei alkanut jostain syystä yhteistyöhön. 60 L tankki ainakin vetää kokonaisuudessaan ( tankattiin tankissa olleen 20 litran lisäksi 40 lisää) ja kun lähdettiin tankilta liikkeelle, niin mittarikin heräsi henkiin ja näytti täyttä tankkia.
Oli hieman käynnistysvaikeuksia tankkauksen jälkeen. Akku ei ole parhaassa terässä ja flekti kulutti tankatessa virtaa pyöriessään (pitää säätää manuaalinen termostaattiohjaus sen verran korkealle, että EFI varmasti huolehtii normaalitilanteiden puhallinohjauksen). Alkoi jo starttaus hyytyä ja kun Efissä vielä ei oikein saa kaasua painella (tai siitä ei ole hirveästi apua)...
Pientä kakomista esiintyi muutaman ensimmäisen kilometrin ajon jälkeen ja märkä tienpinta esti WOT-testaukset, mutta meno parani selkeästi ajon edetessä. parin kilometrin ajon jälkeen ja parin pikkukiihdytyksen jälkeen kakomiset katosivat. Ainoa ongelma oli oikeastaa opetella taas painamaan kaasua sukkasillaan käyttiksen jälkeen.
Jätin toiseen kollektoriin Innovaten mittarin ja melko tasaisia kartanmukaisia lukemia alkoi näyttää ajon aikana alkupätkän jälkeen.
Ajo- ja mittarivalot (saman sulakkeen takana) lakkasivat toimimasta loppumatkasta, mutta en alkanut tänään ihmetellä mistä johtuu.
Parikymmentä kilometria ajoa takana ja testailu jatkuu huomenna jos kelit sallivat ja sähköongelmat (ajovalot) saadaan korjattua.
Bensanhajuhommasta sen verran, että yllätys yllätys, parina aamuna tallissa on haissut bensa. Liitoksista en löytänyt ongelmia, mutta polttoaineletkut haisevat selkeästi bensalle! Vahva epäilys on, että nitriililetkujen läpi haihtuu läpi.
Letku jota olen käyttänyt on tämä:
http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance- ... 2/10002/-1
En tiedä tapahtuuko jotain muutoksia ajan kanssa (ainakin viimevuotiset polttoainesiirrossa käytössä olleet letkut ovat selkeästi kovettuneempia kuin uusi letku, joka ei ole ollut vielä polttoainekäytössä), mutta selvitellään mistä johtuu. Kyseessä siis uudet letkut (ja muutama pätkä vanhaa).
Efistä jäi tältä päivältä aika muikea maku. Melkein voisi todeta, että toimii luvatusti. Kakomisten katoaminen muutassa ajokilometrissä viittaa systeemin opetteluvaiheeseen ( kuten myös Innovaten lukemien tasoittuminen ajon aikana). Ainoa klikki oli starttaus tankilta lähdettäessä kun ei meinannut käynnistyä.