pakoputki

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
foord
Aktiivi
Viestit: 103
Liittynyt: 18 Kesä 2004, 11:42
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja foord »

Amateur kirjoitti:Samaa ongelmaa myös täällä Lahden suunnalla.

Ostin kesäkuussa HT 65' Mustikan ja koko ikinä uusilla autoilla ajaneena on sormi ollut perseen lisäksi myös suussa. Ja monesti. Joka viikko on saatu "uudistaa" ja ihmetellä kiesiä.

Joka tapauksessa auto käy ja kukkuu kuitenkin isoimman osan ajasta. Se lienee tällä haavaa meikäläiselle tärkeintä.

Autossani on jonkun velikullan rakentelemat suorat putket ja meteli on sen mukainen. En tavoittele autosta museoitavaa, mutta kun naapurit eivät ole ajeluistani kovin innostuneet olen pakotettu joihinkin muutoksiin.

Mitä mieltä kokeneet ketut ovat? Kannattaako haalia kokonaan uudet putket (kyselin moisia - rahalla saa ja ponilla pääsee) vai olisiko järkevää (taloudellista) lyödä väliin jonkinmoista pönttöä?

Muistakaa, että olette tekemisessä todellisen amatöörin kanssa. Tiedän autoista... Hmm... En juuri mitään. Tankkaaminen ja pissapojan täyttö onnistuu.

Joka tapauksessa halu oppia on helevetinmoinen.
Jos putket on uudet ja hyvan malliset niin ei kannata tehda uusia .Aanenvaimentajat laitat helpoiten kun leikkaat putket poikki rallakalla ja laitat vaimentajat kiinni putkenkiristimilla. Putken kiristin on hyva vaihto ehto silloin kun on ahdas paikka auton alla, saahan ne vaimentajat kiinni hitsaamalla jos laitteet loytyvat .hyva vaihto ehto aanen vaimentajaksi on turbo vaimennin jos haluaa suhkot hiljaiset aanet
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Re: Martelius

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

turkååsi kirjoitti: Jäin vielä itse miettimään, koska houkutelisi tehdä koko setti kollektorista taaksepäin 3" ja X-putkella. Ilmeisesti tarkoittaisi taka-akselin alitusta. En tiedä mahtaisiko olla mitään hyötyä, mutta kuulostaisi kivalta :)
-69 avoon kyllä mahtui 3" alusta loppuun, ja vieläpä ihan alkuperäistä reittiä.
X on lootan hännän alla. Putket X:n loppuun asti ovat haponkestävää, ja omat kommervenkkinsä aiheutti vielä avoissa oleva poikki-vahvikelevy kardaanitunnelissa ekan ristinivelen kohdilla.

Eli mahtui putket, vaikkakin kardaanitunnelissa kumpakin joutui hieman lutistamaan ovaalin muotoon.

Lisäksi kun 90ast pätkistä alun askartelin, niin sain aloituksen menemään niin pohjaa/vaihteistoa nuolemalla että pohjakosketuksiakaan ei tartte pelätä, alkuperäiset roikkuivat käytännössä samalla korkeudella.
Kuva
Avatar
turkååsi
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Elo 2004, 22:16
Auto: 67 HT 482 FE
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja turkååsi »

Pulttasin sinne juuri vakaajan, ja sekin vei jonkun verran pelitilaa. Tietääkö joku, onko olemassa joku syy, miksi putkia ei kannattaisi tai peräti saisi vetää suoraan akselin ali?
Petteri

_______________________________________________________________________
Miksi olla vain vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla täysin mahdotonkin? (Oscar Wilde)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

turkååsi kirjoitti:Tietääkö joku, onko olemassa joku syy, miksi putkia ei kannattaisi tai peräti saisi vetää suoraan akselin ali?
Mikään taho ei estä vetämästä putkia akselin ali. Lähinnä käytössä kun ISOO torvee olaan vetämässä.
Sattaa hankaloittaa perän ylös tunkkaamista, ja joissain tapauksissa ongelmia maavaran kanssa.
Tulee makeen näköiset kun kaksi 3" rööriä tulee rinnakkain suoraan akselin ja tankin ali.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
bootsi
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Kesä 2005, 11:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja bootsi »

457 kirjoitti: Tulee makeen näköiset kun kaksi 3" rööriä tulee rinnakkain suoraan akselin ja tankin ali.
Yhtä makeet ku kottikärryn aisat. :roll:
1962
Hiljaisempi
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 1962 »

turkååsi kirjoitti:Pulttasin sinne juuri vakaajan, ja sekin vei jonkun verran pelitilaa. Tietääkö joku, onko olemassa joku syy, miksi putkia ei kannattaisi tai peräti saisi vetää suoraan akselin ali?
mulla on vedetty 3" akselin ali. Ja on se vakaajakin siellä.
Maavaraa on ihan riittämiin.
Peltisarjojen laipat ne tahtoo ekana raapasta könteissä.

Niin täällä "järven eteläpuolella" :wink:
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

turkååsi kirjoitti:Pulttasin sinne juuri vakaajan, ja sekin vei jonkun verran pelitilaa. Tietääkö joku, onko olemassa joku syy, miksi putkia ei kannattaisi tai peräti saisi vetää suoraan akselin ali?
Tästä on kokemuksia ennen kuin foxi oli mulla, keväällä laitettiin ponyt trx:ien tilalle niin käytiin tunkkaamaan kuin volvoa, ping ping, mikäs se oli? ai niin putket men akselin ali ja laittamaan uusia putken kannatin kumeja :lol: Eikä kyllä sitten kannata nosturilla käydä nostamaan autoa, ite meinasin vetää putket akselin yli, pitäs vaan tilata uudet mutkat.
Avatar
turkååsi
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Elo 2004, 22:16
Auto: 67 HT 482 FE
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja turkååsi »

Enpäs ollut tuota tunkkausta ajatellutkaan, eli siis muualta kuin perämutikan alta nostaessa akselit makaavat putkien päällä. Entäs jos laittais jatkon heti vaimentien perään ennen takaakselia? Sitten ne loppupätkät olisi helppo irrottaa muutamalla pultilla.

Saattaisi olla ihan siisti, jos vielä laittaisi ne 3" päät keskelle melkein vierekkäin 8). Nyt kun vielä löytäisi paikan, jossa syntyisi 3" putkesta moiset. Eihän siihen jää taivuteltavaa juuri muuta kuin se X.

Alkaa meinaan rälläkkäversioiden meteli ja varsinkin se resonaatio tuossa vajaassa 2000 kierroksessa pikku hiljaa kyllästyttää.
Petteri

_______________________________________________________________________
Miksi olla vain vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla täysin mahdotonkin? (Oscar Wilde)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

turkååsi kirjoitti: Saattaisi olla ihan siisti, jos vielä laittaisi ne 3" päät keskelle melkein vierekkäin 8). Nyt kun vielä löytäisi paikan, jossa syntyisi 3" putkesta moiset. Eihän siihen jää taivuteltavaa juuri muuta kuin se X.
Tuota minä tarkoitin kaksi 3" putkea vierekkäin, eikä mitään kottikärryn aisoja niinkuin lähes jokaisessa tupla putkisessa näkee.
Tuolla Oikein tehdyllä X:llä saat ne euro saundit, kullostaa ainakin siltä, että kone kiertää korkealle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
voortinomistaja
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005, 14:21

Viesti Kirjoittaja voortinomistaja »

Aiheeseen liittyen, onko joku laitellut äänenvaimentimia siihenmalliin, että saadaan tosi hiljanen kaara ilman perunaa putkenpäähän, onko olemassa ratkasua esim tuplavaimentimilla jotka ei salpaa henkeä , mutta vie ääntä hyvin?

ongelma juontaa juurensa siihen, kun asun rivarialueella ja aamulla töihinlähtiessä tuppaa naapuritkin heräämään, jonkin sorttiset vaimentimet on kyllä olemassa, mutta äänet ovat reippaanlaiset..
prööt pröt pröt
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

voortinomistaja kirjoitti:Aiheeseen liittyen, onko joku laitellut äänenvaimentimia siihenmalliin, että saadaan tosi hiljanen kaara ilman perunaa putkenpäähän, onko olemassa ratkasua esim tuplavaimentimilla jotka ei salpaa henkeä , mutta vie ääntä hyvin?

ongelma juontaa juurensa siihen, kun asun rivarialueella ja aamulla töihinlähtiessä tuppaa naapuritkin heräämään, jonkin sorttiset vaimentimet on kyllä olemassa, mutta äänet ovat reippaanlaiset..
Pari periaatetta:
-Mitä lähempänä vaimennin on moottoria, sitä paremmin se vaimentaa.
-Ei ns. "viritysvaimentajia", vaan ihan normaalit tarvikeliikkeestä löytyvät
-Mustarautainen putki syö jo itsessään terävyyttä äänestä, ruostumaton ei
-X -pakoputkistossa tasoittaa myös ääntä hieman "pehmeämmäksi"
-Putkikoossa kannattaa pysytellä orggiksessa, mikäli auto on vakiohko.
Kuva
Avatar
turkååsi
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Elo 2004, 22:16
Auto: 67 HT 482 FE
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja turkååsi »

Kyselin eilen US Partsissa vaimentimien hintoja, ja samalla tuli puhuttua muutakin aiheesta. Kaupan setä oli vahvasti sitä mieltä, että parempi pysyä 2,5" tuuman tuubissa, koska 3" veisi alavääntöä.

Onko näin? Jos on, niin sitten taidan tehdä uudetkin kaksipuolikkaasta, koska auto ei muutenkaan ole voimissaan alle 2000 kierroksen.
Petteri

_______________________________________________________________________
Miksi olla vain vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla täysin mahdotonkin? (Oscar Wilde)
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

turkååsi kirjoitti:Kyselin eilen US Partsissa vaimentimien hintoja, ja samalla tuli puhuttua muutakin aiheesta. Kaupan setä oli vahvasti sitä mieltä, että parempi pysyä 2,5" tuuman tuubissa, koska 3" veisi alavääntöä.

Onko näin? Jos on, niin sitten taidan tehdä uudetkin kaksipuolikkaasta, koska auto ei muutenkaan ole voimissaan alle 2000 kierroksen.
Periaatteessa ja teoriassa näin, käytännössä en usko että ratin ja penkin välissä havaitsee eroa.

Itse päädyin kuitenkin 3" rööreihin samanlaisen pohdinnan kautta.
"Nyyttoni" sinne tänne, kun tunnelmaa painaa vaakakupissa niin ei haittaa.
Sou Not, vanhan auton pitääkin vähän pöristä! :wink:
Kuva
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

onko jollain tietoa vaikuttaako etuputkisto siihen millä kierroksilla putkisto resonoi. syy miksi kyselen on että tällä hetkellä mulla on vakio h putki alla 4 catilla ja se pitäs vaihtaa 2.5" macin pro chamberiin. catback on dynomaxin super turbo. ja kuinka paljon toi resonanssi mahtaa voimistua.

taidan kaivaa ns verta nenästäni kun toi reso pännii nyt jo ja catit varmaan vaimentaa sitä jonkin verran. mutta pitäshän ton sentään autolta kuullostaa. resonoimattatomia änkkäreitä ei varmaan juur ole. esim mac flowpath:it varmaan resois vielä enemmän?

corralissa oli tollanen topic oma valmiste resonaattoreista http://www.corral.net/forums/showthread ... ight=drone
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

on nää putkisto hommelit ihmeellisiä. kävin tossa koeajamassa sellasta 88gt mustia missä oli vakio etuputket ja putket ilman änkkäreitä isoilla ovaali pakoputkenpäillä. sanomattakin on selvää että soundit on aika mehukkaat.

mulla on nokian 5100 kännykkä ja se näytti että matka-ajo nopeudessa noin 1800-1900 kierroksilla olis 92-94db mikä on sama kuin noilla mun dynomaxin putkilla. lämä pohjassa tietty äänet käy vähän korkeemmalla kuin mun putkilla mutta ei kovin paljoa. tyhjäkäynti oli tietty myös melkko messevä. alemmilla kierroksilla meteliä ei ollu häiritsevästi.

en kattonut että oliko lisännyt konttiin äänieristeitä mutta ihme juttu tosiaan.
täytyykin ihmetellä että mikä ihme siinä on kun noinkin hiljaset vaimentajat kun super turbot kuitenkin resonoi samassa määrin kuin ilman änkkäriä olevat putket.
Vastaa Viestiin