Sivu 17/22
Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 06 Marras 2010, 02:05
Kirjoittaja CFR-759
Hidas, hitaampi - hämäläinen. Eipä ole tänne tullut turistua ennen mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.
27.8.2008 GT 05 tuloksia (ja ihan vakiona):
Pyöräteho: 253,5 HP / 5465 RPM (laskennallinen 315 HP). Vääntö: 431 NM / 3855 RPM (vääntö yli 400 NM 3000 - 5500 RPM)
Tuolloin ajettuna n. 40000 km eli lievä sisäänajo suoritettu. Ainoa mikä ihmetyttää on lievästi alhaiset RPM:t? Kuin todettuna
kierroslukurajoittimen nopea toiminta heti 6000 RPM viivalla. Luulisi kestävän kiertoa enemmänkin? No luvatut pollet on kotona.
Niin ja CYRrin kuponki näyttää 13.9.2006 kun kone oli lopullisesti ajettu jenkeissä säätöihin seuraavaa:
Pyöräteho: 471 HP / 6500 RPM (460 HP / 7000 RPM).
Vääntö: 597 NM / 5000 RPM (vääntö yli 400 NM 2100 - 7000 RPM / 500 NM 3800 - 6500 RPM)
Ko. mittauksen jälkeen on päästelty n. 30000 km. Aika vähän sattuneista syistä tänäkesänä

Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 06 Marras 2010, 07:32
Kirjoittaja timppa
Olisin laittanu tänne pudjettimootorin käppyrät mut en saanu niitä liitettyä

Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 07 Marras 2010, 17:40
Kirjoittaja FFreak
Nonni, näyttää kelien osalta siltä, että mittaillaan niitä tehoja vasta keväällä. Ei viitsi lähteä vanhaa kiusaamaan näillä keleillä. Kunhan vaan sais talliin.

Olishan se mukava ollut tietää mitä on saanut aikaiseksi. Samille iso kiitos avusta!
Perävälitys juttu loppuu sit tähän, että 3,25:een se saattaa kallistua. Lukolla.

Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 07 Marras 2010, 19:26
Kirjoittaja Fastback
FFreak kirjoitti:Nonni, näyttää kelien osalta siltä, että mittaillaan niitä tehoja vasta keväällä. Ei viitsi lähteä vanhaa kiusaamaan näillä keleillä. Kunhan vaan sais talliin.

Olishan se mukava ollut tietää mitä on saanut aikaiseksi. Samille iso kiitos avusta!
Perävälitys juttu loppuu sit tähän, että 3,25:een se saattaa kallistua. Lukolla.

ootte vissiin laskiskellut asiaa jo? kerrohan vielä että mikä on käytettävä rengasprofiili tai rengas jonka haluat, mikä vaihteisto @ stallspeed ja mitä ominaisuuksia autolta haluat. paljonko on siedettävä matkajenka 100kmh? Koneena 302, imusarja, isku ja nokka-akseli?
Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 09 Marras 2010, 11:56
Kirjoittaja FFreak
Eekäkö ihan mutulla tuumiskelin.

Nyt renkaana takana 225/60/15 hankook joku uusi malli missä pitoa vähän paremmin(kuin general xp2000:ssa). Jos meinaa leveämpää niin täytyy vanteen offsettiä muuttaa, meinaa tollakin ottaa kaareen kiinni kun isompaan monttuun niiaa. En muista vanteen et:tä ulkoa.
Lootahan on c-4 2400stall turbiinilla.
Lohko -68 302 .030 ylikoossa, vakio isku, alakerta tasapainotettu ja kiillotettu
TRW pattimännät 10,5, joilla saadaan 10,2 laskennallisia puristuksia
Nokka Compcams 268XE
Kannet GT-40 303Y 64cc
Ford racing rullakeinut
Edelbrock Air Gap imusarja
Road Demon jr 625 kaasari
Matkaa/siirtymää tulee eniten ajettua. Eihän sitä hurjastella saa

. Ai ei vai

Jos nyt on mittareihin uskomista niin n.100km/h on n.2500rpm. Pakkohan se vähän on joustaa kierroksia ylöspäin jos meinaa kiihtyvyyttä saada. En siis ole laskenut paljonko kierroksia 100:sen vauhdissa 3,00 tai 3,25 välityksillä.

Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 09 Marras 2010, 12:04
Kirjoittaja SamiM
FFreak kirjoitti:
Jos nyt on mittareihin uskomista niin n.100km/h on n.2500rpm. ... En siis ole laskenut paljonko kierroksia 100:sen vauhdissa 3,00 tai 3,25 välityksillä.

2,79:1 100 km/h ~2500 RPM
3,00:1 100 km/h ~2700 RPM
3,25:1 100 km/h ~2900 RPM
Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 09 Marras 2010, 12:09
Kirjoittaja 65HT
Mulla 225/60-15 ja 3.4 välitys. 100 km/h = n.2900 rpm.
Matka-ajo 100 km/h alkaa olla jo siinä ja siinä.
Muuten kyllä mukava välitys. Oli ISO muutos kun 2.8 vaihtoi 3.4. Suosittelen.
Re: todellisia tehoja ja keskustelua välityksistä
Lähetetty: 09 Marras 2010, 14:56
Kirjoittaja Mexico65
Mulla menee jotenkin näin hieman pyöristeltynä;
laatikko: Ford TopLoader 4 speed
perä: 3.89:1
rengas: 225/45R16
80 km/h 2750 rpm
100 km/h 3500 rpm
120 km/h 4250 rpm
200 km/h 7000 rpm
230 km/h 8000 rpm max.
Nätisti kaikissa vaihdoissa kierrokset putoaa noin 5000 - 5500 rpm joka on max vääntöalue, siis riipuen siitä vaihtaako 7500 rpm vai 8000 rpm. Yleensä kisoissa mennään kolmosella ja nelosella, vaihto isommalle yleensä aika ajoissa 6000 - 7000 rpm, noin ei sudi niin herkästi nelosella, mutta jos sutii, niin sutii pitempään.
Eikä vielä ole kertaakaan mennyt rajoittajaan Suomen ratojen suorilla. Motoparkissa en ole ajanut tällä autolla. Mutta lähellä 7000 on menty, ei kovin tarkkaan vielä pysty seuraamaan mittareita kun jarrupaikkaa ei saisi missata.
4.11:1 perä ruuvi kävisi myös tuohon ympyrän kiertämiseen.
Re: todellisia tehoja
Lähetetty: 11 Marras 2010, 17:55
Kirjoittaja SamiM
timppa kirjoitti:Olisin laittanu tänne pudjettimootorin käppyrät mut en saanu niitä liitettyä

Tässä ensin liian vähällä syttyennakolla (kok ~26 astetta), alkaa rötäämään 4000 kierroksen paikkeilla:
Tässä sitten kun syttyennakkoa on sopivasti:

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 11 Marras 2010, 22:26
Kirjoittaja GT-350
Onpa nätit käyrät ja siinä on mallia katuauton vääntösuorasta, eihän tuosta voi oikein käyränä puhua...
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 25 Maalis 2011, 21:33
Kirjoittaja TPN
Nyt on meikäläisen 4.6 modulaari 2V käytetty dynamometrillä. Halvalla kun piti päästä tietty, niin mm. tulostimesta oli muste loppu.. kameralla räpsittiin kyllä ruutua, mutta käppyrät jää nyt liittämättä.
Kuitenkin, pyöräteho 266hp/5200rpm, moottorissa noin 315? Vääntöä 440nm/3810rpm.
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 06 Loka 2011, 17:19
Kirjoittaja FFreak
Nonni, eilen vihdoin ja viimein käytiin penkittämässä. Ja edellä mainituilla spekseillä löytyi vain 270hv ja 435Nm. Printtiä käppyröistä en osaa laittaa(peukalo keskellä hiirtä). Jos Sami vaikka antais siihen apuja jos faksaan kuvan sille. Eipä siinä muuta, kuin kannet vaihtoon.

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Loka 2011, 14:03
Kirjoittaja SamiM
Huomatkaa että liittämissäni käyrissä on takapyöriltä mitattu ja vain huippunumerot ovat korjatut lukemat. Väännössä turbiini sotkee huippulukemaa moninkertoessaan momenttia. Tartuntakierrosluku 2900 rpm paikkeilla, jonka jälkeen alkaa moottorin voimalinjan läpi tuottama voima.
Dynolla meni suhteessa paljon aikaa kaasuttimen perussäätöjen hakemisessa paikalleen. Kevyen kiihdytyksen alussa ilmeni laihallemenohetki, jota ei kovasta yrittämisestä huolimatta saatu korjattua ihan täysin. Parempaan päin kuitenkin paljon. Kuten viime syksynä illan pimeinä tunteina saatiin asetettua, piti toisioläpät laittaa riittävästi auki, jotta ilma riittää ja sitten ensiöpuolelta tyhjäkäyntikierrosluku ja -seos kohdalleen. Moottori ei suostunut käymään normaaliasetuksella toisioläpät kiinni ja pelkästään ensiöpuolelta tyhjäkäyntiseos ja -kierrosluku asetettuna. Vakiosuuttimet jäivät paikalleen, vaikka alueella 2000-4000 rpm hieman laihalla käykin, ei kuitenkaan vaarallisesti. #73-suuttimilla kevyen kiihdytyksen laihallemenohetki ja tuo hieman laiha alue korjaantuisi hieman kulutuksen kustannuksella.
Tuo dynossa saatu tartuntakierroslukukaan ei kuitenkaan mielestäni vastaa katuajossa saatavaa todellista, koska dynon rullat painonsa vuoksi tuottavat suuremman vastuksen kuin auto ajossa. Kysyin kerran minkä verran rullat painaa, niin vastaus oli että riittävästi. Eli saa mennä aika voimakkaalla vehkeellä niitä pyörittämään.
Tässä FFreakin dynokäyrä:
Kiitokset Mikalle MoTestiin
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 11 Loka 2011, 17:05
Kirjoittaja SamiM
Inertiadynossa rullien painolla on suuri merkitys, koska niitä kiihdyttämällä ja mitatusta nopeuden nousunopeudesta lasketaan kiihdyttävä momentti. Ja edelleen yhdessä kierrosluvun kanssa teho.
Tuossa MoTestin dynossa on myös jarru, jolla kierrosluku voidaan pitää vakiona kuormituksesta riippumatta. Ja lisää kätevän ominaisuuden hidastaa rullia tehokkaasti mittaustilanteessa ja/tai sen jälkeen. Dynon jarru ei mielestäni vaikuta kuitenkaan siihen, että momenttikäyrässä näkyvä turbiinin tartuntakierrosluku ei ole sama kuin valmistaja on siihen suunnitellut, eikä myöskään mikä autolla ajaessa siihen tulee. Siis jos on suunnitellut tuohon kohteeseen ollenkaan, hyllytavarassa ja kustomina tehdyssä toisen käden tavarassa kun käyttökohdetta ei voi määrittää riittävän tarkasti etukäteen turbiinin suunnitteluvaiheessa. Mutta se on jo oma tarinansa.

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 04 Joulu 2011, 15:07
Kirjoittaja SamiM
kaara91 kirjoitti:Tossa olis hyvä kehittelyn kohde suunnittelijoille. Venymäliuskalla varustettu kardaani, jolla voisi mitata laatikon jälkeen ulostulevan tehon. Tämä mahdollistaisi säätämisen kadulla, eikä seoksien ruuvaukseen tarvittaisi erillistä dynamometriä. Läppärillä seokset kohdalleen ja vetoja voisi tehdä esim.kesän aamuyön pikkutunneilla silloin kun itselle parhaiten sopii.
Onpahan tuo käynyt mielessä kun työn puolesta olen venymäliuskamittausten kanssa tekemisissä. Näkisin että kardaania helpompi tuo on toteuttaa laatikon pääakseliin, koska mittaustapa vaatii energian ja mittaussignaalin siirron magneettisesti ja se taas vaatii ns. power headin sijoittamisen vakioetäisyydelle akselista. Kardaanin liikkumisen vuoksi tuo olisi haastavaa. Hmm, pitääpä miettiä...