Sivu 15/15

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 21:02
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:
mussette kirjoitti:Olisikin kiva tietää millaisilla viri osilla saisi huolettomat 50tkm ja tehot olisi n.500hv. :?: Vai onko viriosilla rakennetut 500hv koneet sellaisia joista saadaan valmistumisen jälkeen hyvät teho ja vääntölukemat, mutta koneen saa läpikäydä vähintäin 5tkm ajon jälkeen. :( Jos pistää paljon rahaa harrasteauton koneeseen niin ainakin henk. kohtaisesti toivoisin että asian päälle saisi laittaa ruksin ja seuraavana talvena voisi keskittyä jonkin muun kohdan parantamiseen esim. alusta, sisusta jne.... Tietysti nämä on niitä valintajuttuja, voihaan sitä ajaa vakio koneella jos haluaa huoletonta menoa :wink:
Tämähän jo suorastaan vaatii kommentoimista. Tarpeeksi isolla motilla voidaan viritysaste pitää matalana ja potentiaalia on varastossa jos joskus haluaa huoltoväliä lyhentää.
Taitaa tuo vastaus olla tuossa, riittävän iso kone niin pääsee huolista.
Totuus on siinä, että nuo 50 ja 60 luvun pienet (alle 7 litraa) koneet eivät yksinkertaisesti kestä korkeita viritysasteita. Yksi suurimmista ongelmista on kannet ja ennen kaikkea raskas venttiilikoneisto. Turvallisten kilometrien toivossa on syytä kääntyä joko noihin isoihin norsumoottoreihin tai uudempiin koneisiin neliventtiili kansiin yläpuolisin nokka-akselein.
Muutoin joutuu varautumaan koneen aukaisuun lähes vuosittain. Suurimpana huolena tulee olemaan venttiilikoneiston kestävyys, ensimmäisenä antautuu venttiili jouset.

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 22:37
Kirjoittaja ROKI
Pentele Mexico eläs pelottele näin alkumetreillä, tässähän mene viellä kokkeli touhuiks :wink:.

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 01:34
Kirjoittaja kno1
mussette kirjoitti:Olisikin kiva tietää millaisilla viri osilla saisi huolettomat 50tkm ja tehot olisi n.500hv. :?: Vai onko viriosilla rakennetut 500hv koneet sellaisia joista saadaan valmistumisen jälkeen hyvät teho ja vääntölukemat, mutta koneen saa läpikäydä vähintäin 5tkm ajon jälkeen. :( Jos pistää paljon rahaa harrasteauton koneeseen niin ainakin henk. kohtaisesti toivoisin että asian päälle saisi laittaa ruksin ja seuraavana talvena voisi keskittyä jonkin muun kohdan parantamiseen esim. alusta, sisusta jne.... Tietysti nämä on niitä valintajuttuja, voihaan sitä ajaa vakio koneella jos haluaa huoletonta menoa :wink:
Koska uskon ajatuksena olevan rakentaa pikkulohko, suosittelen ehdottomasti stroukkaamista hyvillä osilla sekä tietysti hyvin hengittävää yläkertaa. En usko, että on kovin helppoa tehdä 500 hp mottia alle 6000 rpm:n ja sellaisella imusarjalla, että se mahtuu JÄRJELLISESTI konepeiton alle pikkulohkosta toivomillasi vaatimuksilla. Noille teholukemille vaadittavalla nokalla myös käyttömukavuus alkaa olla kohtuullisen rajattu.

Jos Suomen lainsäädäntö ei olisi täysin pe????stä, niin ahtaminen olisi ehdottomasti hyvä tapa tehdä tehokas auto(laillisesti), joka kestäisi normaalia käyttöä mainiosti ja voimaa olisi aina tarjolla oikean jalan vaatimuksesta. Helppoa ja halpaa? Ei varmasti, mutta se ratkaisisi teknisessä mielessä ongelman. Hyviä esimerkkejä löytyy muutamia "lippispojujen" autoista :-)

PS. "Lippispojut" ajelee Nissaneilla,Toyotoilla jne.....

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 11:05
Kirjoittaja mussette
Anteeksi huono asian esitys tapa. Kone on jo rakennettu AFR kansilla, stroke akselilla ja muutenkin parhailla osilla, pitäisi olla 500+hv. Seurataan nyt miteen kone kestää. Lohko halkesi viime kesänä ja updaten yhteydessä huomattin kuluneet venttiilin ohjarit ja kaikki tämä n. 1000km ajon jälkeen, mutta ei maalata piruja seinälle vielä. Nytpä saa oma kohtaista kokemusta. Aikaisemmin oli vaan sellainen mielikuva että ko. tehot ei ole vielä liikaa otettu ko. 351W koneesta ja että voisi huoletta ajella 10v muutaman tuhannen kesä km vuositahdilla. Saas nähdä.

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 11:14
Kirjoittaja Homer65
Jaahas! Mullao on ollu n. 15v. sama pata. Päivitys on jääny vuodesta toiseen, muut päivitykset on aina menny ohi. Täytyykin laittaa mietintä uusiin kehyksiin, tosin mulle riittää 400 kaakkia. Lippiksen ostin viime syksynä, että pitäiskö ruvetaa ahtaamaan! Koneesta kun ei paljoa ymmärrä tuntuu kohtuuttomalta avata sitä joka vuosi.

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 12:13
Kirjoittaja Make67
Homer65 kirjoitti:Jaahas! Mullao on ollu n. 15v. sama pata. Päivitys on jääny vuodesta toiseen, muut päivitykset on aina menny ohi. Täytyykin laittaa mietintä uusiin kehyksiin, tosin mulle riittää 400 kaakkia. Lippiksen ostin viime syksynä, että pitäiskö ruvetaa ahtaamaan! Koneesta kun ei paljoa ymmärrä tuntuu kohtuuttomalta avata sitä joka vuosi.
Siitähän se ymmärrys kasvaa kun sitä aukoo :lol: :lol: :lol: ...! Saas nähä, joudunko ittekkin opetteleen vuosittain kun kerran AFR:ää, Weiandia,hämähäkkiä, rullanokkaa ja -nostajaa, jakopäätä jne. laitellaan parhaillaan koneeseen... :shock: ???

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 13:32
Kirjoittaja Fastback
Mä sanoin tätä jo aiemminkin ja aion sanoa uudestaan. Jos minä haluaisin +500 hv pikkulohkon niin satsaisin uuteen aftermarket lohkoon. Ne maksavat 1500 USD ylöspäin ja sulla on uusi kestävä lohko. Yhden vanhan lohkon kun halkaisee & hajoittaa niin sitä on uusi lohko maksanut itsensä jo takaisin.

Rohkenen epäillä että Mussetten kone on tehty "parhaista" osista, mutta katukäyttöön erittäin sopivista kylläkin? Parhaita osia ei tarvita kuin hard core race käytössä, kuten NASCAR & krääk reis ja nekin on jotain muuta kuin 1600 USD stroukkisatsi jne. Jotkut Callies tms. ovat hinnaltaan 3-4 x normaali kampura jne.

Ps. mulla on eteisen hattuhylly täynnä lippiksiä (juu juu vaimo suorastaan rakastaa niitä...) :wink:

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 14:53
Kirjoittaja kno1
mussette kirjoitti:Anteeksi huono asian esitys tapa. Kone on jo rakennettu AFR kansilla, stroke akselilla ja muutenkin parhailla osilla, pitäisi olla 500+hv. Seurataan nyt miteen kone kestää. Lohko halkesi viime kesänä ja updaten yhteydessä huomattin kuluneet venttiilin ohjarit ja kaikki tämä n. 1000km ajon jälkeen, mutta ei maalata piruja seinälle vielä. Nytpä saa oma kohtaista kokemusta. Aikaisemmin oli vaan sellainen mielikuva että ko. tehot ei ole vielä liikaa otettu ko. 351W koneesta ja että voisi huoletta ajella 10v muutaman tuhannen kesä km vuositahdilla. Saas nähdä.
Tätä kirjoittaessani minulla on edessäni Engine Masters lehti, jossa on on rakennettuna 550 heppainen 351/408 stroker. Se pohjautuu Coast high performancen alakertaan, TFS R kansiin, super victor imusarjaan ja 850 Mighty Demoniin. Nokka on Comp Cams XFI roller. Kannet on vielä CNC-portattu. Kone tuotti dynossa 549 heppaa 6100 kierroksella. HIENOA!!! Se, mikä hommassa mättää, on kyseisen paketin KORKEUS!! Ainakaan minulle on turha tulla selittämään, että tämän paketin saa 65-66 Mustikan "Shelby-scoopin" alle. Se EI ONNISTU!!! Allekirjoittaneella on aivan sama ongelma -67 auton kanssa. Oma motti (FE) tuottaisi voimaa lähes varmasti paremmin Victor imusarjan kanssa, mutta sitä ei saa mahtumaan olemassa olevan konepeiton alle niin, että kone hengittää suodattimen kautta. Auton ulkonäkö ajaa helposti tässä kohtaa tehosta ohi valintaa tehtäessä.

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisella imusarjalla musseten motti on kasattu ja mihin autoon se on menossa.

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 20:16
Kirjoittaja Aku_81
kno1 kirjoitti:[
Jos Suomen lainsäädäntö ei olisi täysin pe????stä, niin ahtaminen olisi ehdottomasti hyvä tapa tehdä tehokas auto(laillisesti), joka kestäisi normaalia käyttöä mainiosti ja voimaa olisi aina tarjolla oikean jalan vaatimuksesta. Helppoa ja halpaa? Ei varmasti, mutta se ratkaisisi teknisessä mielessä ongelman. Hyviä esimerkkejä löytyy muutamia "lippispojujen" autoista :-)

PS. "Lippispojut" ajelee Nissaneilla,Toyotoilla jne.....
"Lippispoitsujen" autoissa alkaa ahtimet olla isoja että saadaan ne isot huipputehot ja matalilla kierroksilla on sama vaikka ajas vakioautolla suurimman osan aikaa, on monessa kasissa täys rähinä päällä silloin kun ne alkaa vasta heräillä. Kumpi tyyli on järkevin, se on jokaisen ite päätettävä.

Järkevä kohtalaisilla kovilla tehoilla oleva pikkulohko olis varmaan stroukkeri 393-> ja ei kovin suuri ahdin. Mutta se hinta alkaa olla vaan aika kiva ennenkuin paketti on nipussa :lol:

Pysytellään vielä rautakantisessa pikkulohkossa ja katotaan mitä irti saadaan :wink:

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 20:49
Kirjoittaja Homer65
Aku_81 kirjoitti:
kno1 kirjoitti:[
Jos Suomen lainsäädäntö ei olisi täysin pe????stä, niin ahtaminen olisi ehdottomasti hyvä tapa tehdä tehokas auto(laillisesti), joka kestäisi normaalia käyttöä mainiosti ja voimaa olisi aina tarjolla oikean jalan vaatimuksesta. Helppoa ja halpaa? Ei varmasti, mutta se ratkaisisi teknisessä mielessä ongelman. Hyviä esimerkkejä löytyy muutamia "lippispojujen" autoista :-)

PS. "Lippispojut" ajelee Nissaneilla,Toyotoilla jne.....
"Lippispoitsujen" autoissa alkaa ahtimet olla isoja että saadaan ne isot huipputehot ja matalilla kierroksilla on sama vaikka ajas vakioautolla suurimman osan aikaa, on monessa kasissa täys rähinä päällä silloin kun ne alkaa vasta heräillä. Kumpi tyyli on järkevin, se on jokaisen ite päätettävä.


Järkevä kohtalaisilla kovilla tehoilla oleva pikkulohko olis varmaan stroukkeri 393-> ja ei kovin suuri ahdin. Mutta se hinta alkaa olla vaan aika kiva ennenkuin paketti on nipussa :lol:

Pysytellään vielä rautakantisessa pikkulohkossa ja katotaan mitä irti saadaan :wink:
Hoohhoh! Ja aina pitää jonkun pudottaa. :arrow: :arrow: :arrow: Rautakansilla :cry: .

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 21:04
Kirjoittaja Aku_81
Homer65 kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:
kno1 kirjoitti:[
Jos Suomen lainsäädäntö ei olisi täysin pe????stä, niin ahtaminen olisi ehdottomasti hyvä tapa tehdä tehokas auto(laillisesti), joka kestäisi normaalia käyttöä mainiosti ja voimaa olisi aina tarjolla oikean jalan vaatimuksesta. Helppoa ja halpaa? Ei varmasti, mutta se ratkaisisi teknisessä mielessä ongelman. Hyviä esimerkkejä löytyy muutamia "lippispojujen" autoista :-)

PS. "Lippispojut" ajelee Nissaneilla,Toyotoilla jne.....
"Lippispoitsujen" autoissa alkaa ahtimet olla isoja että saadaan ne isot huipputehot ja matalilla kierroksilla on sama vaikka ajas vakioautolla suurimman osan aikaa, on monessa kasissa täys rähinä päällä silloin kun ne alkaa vasta heräillä. Kumpi tyyli on järkevin, se on jokaisen ite päätettävä.


Järkevä kohtalaisilla kovilla tehoilla oleva pikkulohko olis varmaan stroukkeri 393-> ja ei kovin suuri ahdin. Mutta se hinta alkaa olla vaan aika kiva ennenkuin paketti on nipussa :lol:

Pysytellään vielä rautakantisessa pikkulohkossa ja katotaan mitä irti saadaan :wink:
Hoohhoh! Ja aina pitää jonkun pudottaa. :arrow: :arrow: :arrow: Rautakansilla :cry: .
On rautakansia muitakin kuin vakiot :wink:

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 21:54
Kirjoittaja mussette
kno1 kirjoitti: Olisi mielenkiintoista tietää, millaisella imusarjalla musseten motti on kasattu ja mihin autoon se on menossa.
Fastbackille oikaisu; ei parhaimmista osista, mutta "hyvistä", perstasku ei kestä "parhaimpien" osien ostoa.

Kone menee 65 musseen, imusarjana Edelbrockin aircap. Ilman putsarina K&N:n vapaavirtaussuodatin jossa kannessa myös suodatin pintaa. Lasikuitukonepeitto jossa -69 Mustangin scooppi. Mahtuu just ja just olemaan leveyden ja korkeuden puolesta. Ilmanputsarin hieno Ford logolla oleva mutteri piti vaihtaa siipimutteriin.

Lähetetty: 12 Maalis 2007, 00:03
Kirjoittaja kno1
mussette kirjoitti:
kno1 kirjoitti: Olisi mielenkiintoista tietää, millaisella imusarjalla musseten motti on kasattu ja mihin autoon se on menossa.
Fastbackille oikaisu; ei parhaimmista osista, mutta "hyvistä", perstasku ei kestä "parhaimpien" osien ostoa.

Kone menee 65 musseen, imusarjana Edelbrockin aircap. Ilman putsarina K&N:n vapaavirtaussuodatin jossa kannessa myös suodatin pintaa. Lasikuitukonepeitto jossa -69 Mustangin scooppi. Mahtuu just ja just olemaan leveyden ja korkeuden puolesta. Ilmanputsarin hieno Ford logolla oleva mutteri piti vaihtaa siipimutteriin.
Aika looginen valinta ja varmasti hyvä sellainen. Nykyajan korkeat dual plane imusarjat toimii erinomaisesti ja ne on suunniteltu juuri tuollaisia stroker motteja varten. Toivottavasti motti saa myös kylmän imuilman scoopin kautta, koska muuten air gapistä ei ole mitään hyötyä.

Lähetetty: 13 Maalis 2007, 17:58
Kirjoittaja Mexico65
Antti66HT kirjoitti: Oliko kyseisissä kansissa havaittavissa jo vuoto? Mitattiinko koneistamossa ali paineella?

Onko tässä nyt sitten edessä se että tarvike alu kannet saa kauden jälkeen kiikuttaa seettien laittoon... :twisted:
Kasissa ei ilmeisesti ajossa havaittu mitään väsymisen merkkejä. Alipaine mittaus kertoi vuodon joka lakkasi seettit ja venttiili korjauksen jälkeen.

Niin kuin olen aiemmin maininnut, ei tämän pitäisi aiheuttaa mitään erityistä huolta alukansien omistajille.

Noiden ns. korkeaviritteisten koneiden osalta kannattaisi ehkä talvihuollon yhteydessä mitata venttiilijousien asennus paineet ja shimmaamalla korjata paineet tasaisiksi kaikkien jousien osalta. Näin välttää suuremmat ongelmat jatkossa. Muutaman shimmaus kerran jälkeen kannatta jo jouset vaihtaa uusiin.