Sivu 13/15

Lähetetty: 17 Kesä 2005, 11:59
Kirjoittaja Tapsa
Kannattaa katsoa myös onko guideplaten tönäri uran reunat pyöristetty
yleensä ei ole / vain pelkkä leikkaus
muuten reuna leikkaa tönäriä osusessaan siihen
(jos ei ole muovi versio) platet pitää olla kuitenkin hyvin
kiinni ettei liikuskele tärinästä
preloadista sen verran että
mittakellolla saat myös preloadin nostimiin mitattua keinun päästä
Crane Cams ainakin ilmoittaa sopivaksi 0.20"-0.60" preloadin
myös mitä öljyä käyttää koneessaan voi vaikuttaa
"naputus" herkyyteen kuumana jos pitää kevyttä loadia

Lähetetty: 19 Kesä 2005, 23:30
Kirjoittaja Ahti
347 pyörii nyt omin voimin ja mukavalta kuullostaa. Ihan ei Hyvinkäälle keritty, harmi.

Lähetetty: 20 Kesä 2005, 23:26
Kirjoittaja Ahti
Poweria tuntuu olevan ihan kivasti mitä nyt hieman varovasti kokeillut. Aika hereesti reagoi kaasuun, pito irtoaa pelkällä kaasulla kuivalla asvaltilla pienistä nopeuksista helposti vaikka on lukkoperä ja 235 kumit.

Sellanen probleemi vaan tuli eteen että ei kestä venttiilin säätömutteri kohillaan, on nyt kaksi kertaa "korkannu". Taitaa olla liian vähän kierteellä ja kun nokkassa on nostoa ja kohtuu jäykät jouset niin kaasua nypätessä pärähtää irti. Elikkä ilmeisesti joudun investoimaan lyhyempiin tönäreihin.
Tyhjäkäynti on siinä 900-1000 ja perusennakko nyt jotain 15-17 astetta ja kok.ennakko n. 36. Mitäs muilla vastaavissa koneissa?

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 20:17
Kirjoittaja Ahti
Öljynpaineet ajossa kylmänä 90psi ja kuumana 70-80. Taitaa olla liikaa? Mitäs pitäs tehdä? Pumppu Melling HV ja mittari Autometer Pro Comp.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 21:42
Kirjoittaja ROKI
Ahti kirjoitti:Öljynpaineet ajossa kylmänä 90psi ja kuumana 70-80. Taitaa olla liikaa? Mitäs pitäs tehdä? Pumppu Melling HV ja mittari Autometer Pro Comp.
Ohuempaa öljyä koneeseen, josko paineet hiukan laskis.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 21:47
Kirjoittaja Mexico65
ROKI kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Öljynpaineet ajossa kylmänä 90psi ja kuumana 70-80. Taitaa olla liikaa? Mitäs pitäs tehdä? Pumppu Melling HV ja mittari Autometer Pro Comp.
Ohuempaa öljyä koneeseen, josko paineet hiukan laskis.
0-40 tai jopa 0-30 syntettinen kokeiluun.
Normaali öljyillä olisi vakio pumppu ehkä olut parempi vaihtoehto.
Tai välykset liian tiukat HV pumpulle.

Lähetetty: 30 Kesä 2005, 00:32
Kirjoittaja Ahti
Tuli tossa urakoitua taas tuon ventt.koneiston kanssa. Yritin kattella rullan liikettä venan päässä eri nostoilla mutta on se ilman väriä lähes mahdotonta. Sitten yritin shimmailla guide plateja kohdilleen. Samalla laitoin studien alle prikat että saan keinun säätömutteria enempi jengalle.

Koeajolla pelas hyvin, sitten päätin hieman antaa happea ja tulos oli tuttu: hirvee venan säksätys. Varovasti loput 500m tallille (oon jo oppinu ettei kannata kylillä rykästä) ja koppa auki. 7. pakokeinu se siellä oli löysänä. Kauhee noituminen ja tutkiminen: studin ja mutskun kierre ihan ok. Tuli mieleen että onkohan niin että kyse ei olekaan mutskun korkkaamisesta vaan mulla on yksi viallinen nostaja????

Lähetetty: 30 Kesä 2005, 08:05
Kirjoittaja Tapsa
Meneekö sama kiikku aina löysäksi ?
paljonko säätömutteri on studin kiertellä,
mutta pitäis kierteen pettäminen pitäis
näkyä, onko sulla lukittavat mutterit? jos ei niin Coolnutsit vois auttaa
jos säätö pysyy samana niin nokka/nostajassa on kulumaa...

Usein myös keinukoneiston geometria on pielessä

Lähetetty: 30 Kesä 2005, 08:19
Kirjoittaja Ahti
Taitaa olla sama kiikku. Nokassa/nostajassa tuskin kulumaa kun kaikki liikkuva on nyt 100 miles ajettua. Näissä kiikuissa on sellanen tsydeemi että säätö on mutterilla ja lukitus sen keskellä olevalla kuusiokoloruuvilla. Jotenkin näyttäis että säätö ei ole ainakaan pyörinyt auki. Toisaalta mutteria on vielä kierteelläkin. Ihme homma :shock:
Geometriassa voi olla vähän sanomista, sitä tässä on nyt yritetty kovasti tutkia. Eilen illalla oli tosiaan kaikki auki ja venan päitä kun kattelin niin kiikun rullan jälki oli jokseenkin keskellä. Pitäisikö olla enempi imusarjan puoleisessa reunassa?

Lähetetty: 30 Kesä 2005, 10:07
Kirjoittaja Tapsa
Katsoppa onko tönärin päät vielä kunnossa ? pystyykö kurkkaa myös
nostajan kuntoa ?
Rollerin kanssa ei pitäis olla kuluma ongelmaa noin lyhyellä ajomäärällä ? jos sisään ajo on tehty oikein...
Tosin kyllä mekaanistakin rolleria joutuu säätelee
tuon tuosta...
Keinun roller tipin keskilinja pitäis mennä venttiilin pään keskilinjan
imusarjan puolelle hieman kiinniollessaan , puoli nostoa keskellä
täys nosto pakosarjan puolella hydranostimilla on vaikeampi
määrittää täysnosto, mutta venanpäässä pitäis näkyä missä on
jälki liikkeestä värillistä vaseliiniakin voit sipaista venan päähän
jos öljy ei juorua , tsekkaa kiikun tönäri kuppi onko ehjä...

jos blokia on paljon dekattu tai tms se muuttaa aina tönäri
korkeutta. Custom mittaiset ainoa ratkaisu tai toisesta moottori
merkistä jos jos lyhyempiä puikkoja saatavilla Lash Capit yksi kikka...

Lähetetty: 01 Heinä 2005, 12:22
Kirjoittaja Mexico65
Mikä on tönärin pituus nyt?
Itselläni AFR ja Jesellin keinut tönäri 6.200" + lash cap.
Tietenkin asiaan vaikuttaa myös venojen pituudet.
Kuinka paljon säätömutteri kiertyy studiin?
Noita studeja on myös pidempiä.
Yhdessä mootorissani jouduin juuri käyttämään "pitkiä" studeja, että säätömutteri kiertyisi riittävän pitkälle studiin (normaalia pidemmät venat).
Eihän mikään kohta ventiilikoneistossa ota kiinni täysnoston aikana.
- eihän retaineri osu keinuvipuun
- eihän jouset pohjaa
- eihän tönäri osu keinuvipuun sivulta
- eihän retaineri osu ventiiliohjaimeen
Riittääkö jousipaineet nopea rampisen nokan kassa sulkemaan venttiilit riittävän mopeasti.
160 lbs asennuspaine ja noin 450 lbs aukipaine rupesi riittämään (140 lbs asennus 370 lbs auki ei riittänyt) minun koneessa jossa on huomattavasti miedonpi nokka kuin sinulla. Lisäksi helpotusta antaa titaani retainerit.
Kuitenkin noin 6500 rpm käytännössä maksimi koska noi hydraalinostimet ei kertakaikkiaan sovellu kovenpaan käyttöön. Parannusta kuulema tulossa.
Sinulla ainakin riitävästi öljyn painetta hydraalikoneistolle. Omassani vain 5 bar painetta / 6500 rpm 10W40 öljyllä.

Lähetetty: 01 Heinä 2005, 12:43
Kirjoittaja Ahti
Mä koitan tulla tänään hesacruisinkiin ja voin vetää kopan auki niin voidaan yhdessä ihmetellä lisää. Siis jos olet liikenteessä?

Lähetetty: 02 Heinä 2005, 12:37
Kirjoittaja Tapsa
JEP! Jyri lisäsi asiat jotka myös pitää huomioida!
Nämä lisä aiheet eivät mahtuneet mun tekstikenttään mutta hyvä et joku kirjoitti
niistä eiköhän
näillä evästysksillä saa dilemman korjattua... 8)

Lähetetty: 18 Heinä 2005, 22:43
Kirjoittaja Ahti
Olihan se vähän lyhyemmät tönärit tilattava. Keinut meni liikaa nokilleen maks.noston aikana. Entiset oli 6.700 ja nyt tulee 6.600.

Eilen illalla lähti sitten vuorostaan 8. kiikun säätö auki. Asiaa pähkittiin kaverin kanssa ja ei muuta keksitty kuin että se ei riitä että vetää lukitusruuvin T-kahvalla kiinni. Täytyy vetää vielä sen jlkn säätömutskusta lisää momenttia.

Öljyksi ostin tänään Mobil FE 5W30 puolsyntt. Se on joihinki uudempiin Fordeihin tarkotettua pienkitkaöljyä. Sillä varmaan kulutus laskee 3 litraa ja tehoa tulee 10hv lisää.....
Saas nähdä alkaako paineet laskea.

Seoksia katteltiin kanssa ajon aikanan sellasella Horiban kannettavalla. Suoraan laatikosta Mighty Demon 650 antoi tyhjäkäynnillä 0,82 lambda, cruisin 0,82-0,85, osakaasukiihdytys kolmosella 0,95 ja täyskaasu 0,82-0,83. Elikkä tyhjäkäyntiseokset säädettiin 0,90-0,93 ja ensiön pääsuutimet pitää vaihtaa pienempiin.

Tossa täysvedon aikana tuntus että kolmosella loota luistaa :evil:
Onkos noissa C4:ssa säädettävä alipainemodulaattori vai mistäs siihen pitoa saisi?

Lähetetty: 19 Heinä 2005, 16:52
Kirjoittaja PeteP
Ilmeisesti varaosamyyjät ei tunnu tietävän osien sopivuudesta? tai sitten kun ostetan monesta eri putiikista nin yhteensopivuus on arvailua/kokeilua? ajattelis et kun yhdestä paikasta ostaa palikat jossa tiedetään muustakin kun tuotteen katteesta, niin saa kasaan moottorin ilman tuskaa? Toi laatikon luistaminen on varmaan ilmiö kovista tehoista :wink: monestihan onkin että mietitään hirmu moottoreita, sen jälkeen vasta voimansiirtoa taikka alustan toimivuutta :roll: