Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Jees,kiitoksia,lähdetään nyt tosiaan huomenna liikkeelle noista kulmien tsekkauksesta,casteria Borgeson suosittelee +3-+4 astetta,aurausta varmaan se pari milliä ja camberit nollille?Vai onko muita mielipiteitä,toi Contin rengas on kyllä suht pyöreäolkainen.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Ilmanpaineitakin kannattaa kokeilla lisätä.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Onkos sulla borgesonin kaverina torinon orkkis tehostajan pumppu vai se GM:n Saginaw?
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Orkkispumpulla mennään,täytyy vähän aina jaksotella näitä kustannuksia kun tuota rahhoo tahtoo mennä muutenkin...Ja en ollu kyllä ihan varma siitä,että saako Clevelandiin sitä Saginaw-pumpun kiinnikettä,se kun on käsittääkseni erilainen kuin orkkispumpussa?Toinen mitä mietin tässä yhteydessä oli vähän isomman ratin hankinta,mulla on nyt 13" jos kokeilis 15",vois olla parempi vaihtoehto tähän pakettiin.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Uraherkkyys on pienistä aisioista kiinni...
Itsellä oli aiemmin 8,5"x18" ET18 235-40-18 renkaalla, ja oli todella uraherkkä. Nyt kaikki on muuten samaa, mutta renkaana 265-35-18, ja vanteena 9"x18 ET46.
Menee kuin juna, caster ja camber osimoilleen samat...
Itsellä oli aiemmin 8,5"x18" ET18 235-40-18 renkaalla, ja oli todella uraherkkä. Nyt kaikki on muuten samaa, mutta renkaana 265-35-18, ja vanteena 9"x18 ET46.
Menee kuin juna, caster ja camber osimoilleen samat...
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Jaahas, siellä borgesonillahan suositellaan saginawin käyttöä, koska ford orkkis pumppu ei tee tarpeeksi painetta pienillä kierroksilla. Voisi olla ratkaisu laittaa se saginaw pumppu, niin ei tarvii tehdä muita muutoksia.
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Joo,löysin ton saman jutun,toi voi hyvinkin pitää paikkansa,en millään voi uskoa,että tehostimella varustettu ohjaus olisi noin jäykkä,No,se on sitten seuraava investointi.Topias74 kirjoitti:Jaahas, siellä borgesonillahan suositellaan saginawin käyttöä, koska ford orkkis pumppu ei tee tarpeeksi painetta pienillä kierroksilla. Voisi olla ratkaisu laittaa se saginaw pumppu, niin ei tarvii tehdä muita muutoksia.
Auraukset oli persiillään ja paljon.Eturenkaitten paineet oli 2.2bar,nostin 2.8 ja nyt mennään suoraan ja uraherkkyys väheni jo huomattavasti,Casterin säätö ei onnistunut niin hyvin,sillä kuskin puolen reaktiotanko on saanut tälliä alhaalta sekä edestä,kierreosuus tangosta oli selvästi sisäänpäin taipunut ja se ei oikein reagoinut säätöyrityksiin.Ne on nyt eri säädöissä,kuskin puoli jäi 3,5 ja repsikan puoli 2,5.Reaktiotangot uusiksi,niin katotaans sitten lisää.
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Joo,jos oikein ymmärsin,toi tarkoitti ongelmaa liian ison paineen kanssa,"twitchy"=levoton ohjaus isoissa nopeuksissa.Nämä viimeisimmät viestit sopisi paremmin tohon toiseen ketjuun,pystyykö moderaattorit siirtämään?
- Hopia
- Aktiivi
- Viestit: 139
- Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
- Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Arvon tässä vaihtoehtoja rengastuksen suhteen, niin vähä mielipiteitä ja faktojakin kaipailen...
Eli onko jollain täällä ollu S197 alla 285 leveitä renkaita myös edessä? Aikas uraherkäthän ne niin leveet on, mutta mahtuuko ne ylipäätään alle kunnolla?
Tarkotus olis siis ainaki taakse hommata leveempää rengasta kun nykyset 275/40/18, mutta mietin tässä jatkanko samalla linjalla kun ennen, että voi kierrättää renkaita edestä taakse kun ovat saman kokosia, vai pitäskö suosiolla ostaa eteen kapeemmat nyt. Jos näin, niin meneekö 255/45/18 renkaat 9.5" vanteelle vielä fiksusti? Ainakin toiseen suuntaan mentäessä nuo 285/40/18 leveet pitäs sopia noille vanteille vielä ihan hyvin.
T. Matti
Eli onko jollain täällä ollu S197 alla 285 leveitä renkaita myös edessä? Aikas uraherkäthän ne niin leveet on, mutta mahtuuko ne ylipäätään alle kunnolla?
Tarkotus olis siis ainaki taakse hommata leveempää rengasta kun nykyset 275/40/18, mutta mietin tässä jatkanko samalla linjalla kun ennen, että voi kierrättää renkaita edestä taakse kun ovat saman kokosia, vai pitäskö suosiolla ostaa eteen kapeemmat nyt. Jos näin, niin meneekö 255/45/18 renkaat 9.5" vanteelle vielä fiksusti? Ainakin toiseen suuntaan mentäessä nuo 285/40/18 leveet pitäs sopia noille vanteille vielä ihan hyvin.
T. Matti
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Uraherkkyys on mitä on, ja näillä nyky teillä tuntuu vetelevän auto kun auto.
Early rauhoittu, kun vaihtui 235 265:kai edessä. Et muutos tekee paljon enemmän kuin leveys.
Early rauhoittu, kun vaihtui 235 265:kai edessä. Et muutos tekee paljon enemmän kuin leveys.
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Itsellä S197 ja tullut nyt vaihdeltua renkaita eri kokoisiin. Itse olen tehnyt johtopäätöksen, että leveydellä ei paljoakaan merkitystä, vaan renkaalla. Ollut nyt seuraavia yhdistelmiä: 235 ja 275 joka nurkassa, 255 edessä, 295 takana, 265 edessä ja 285 takana. Sen voin itse todeta, että huonoilla renkailla auto voi muuttua todella kamalaksi ajettavaksi, eli hakee joka suuntaan ( uristakin ja muutenkin). Tätä ei voi yleistää, mutta halvalla ei tahdo saada hyvää. Ostin taakse halvalla renkaat, niin johan alkoi perä seilata, kun hiukan mutkitteli. Melkein tuli ohitustilanteissa pelko päälle, että minne tämä oikein menee. Tarkoituksena oli ajaa niillä tämä kesä, mutta oli niin karmea ajettava, että oli pakko mennä uudelleen rengaskauppaan. No, oli niissä hyvääkin. Ne oli hiljaiset.
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Olet varmasti jäljillä...simppa 73 kirjoitti:Itsellä S197 ja tullut nyt vaihdeltua renkaita eri kokoisiin. Itse olen tehnyt johtopäätöksen, että leveydellä ei paljoakaan merkitystä, vaan renkaalla. Ollut nyt seuraavia yhdistelmiä: 235 ja 275 joka nurkassa, 255 edessä, 295 takana, 265 edessä ja 285 takana. Sen voin itse todeta, että huonoilla renkailla auto voi muuttua todella kamalaksi ajettavaksi, eli hakee joka suuntaan ( uristakin ja muutenkin). Tätä ei voi yleistää, mutta halvalla ei tahdo saada hyvää. Ostin taakse halvalla renkaat, niin johan alkoi perä seilata, kun hiukan mutkitteli. Melkein tuli ohitustilanteissa pelko päälle, että minne tämä oikein menee. Tarkoituksena oli ajaa niillä tämä kesä, mutta oli niin karmea ajettava, että oli pakko mennä uudelleen rengaskauppaan. No, oli niissä hyvääkin. Ne oli hiljaiset.
Varsinkin vanhemmassa kalustossa tuskin on kahta täysin samanlaista autoa, joissa olisi identtiset alustaratkaisut.
Jotkut renkaat saattavat toimia toisessa autossa ja toisessa ne eivät enää toimikaan niin hyvin.
-Jukka-
- Hopia
- Aktiivi
- Viestit: 139
- Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
- Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Hyviä pointteja, kiitoksia vastauksista! Alusta on autossa aika kova niin parempi olla vähä isomman profiilin renkaat ainaki näille suomen loistaville teille. Päädyin nyt tilaamaan eteen 255/45/18 ja taakse 285/40/18 bridgestone pontenzat. Eivät ehkä sieltä ihan halvimmasta päästä olleet, mutta laadun pitäs olla sen mukanen. Aika pieni valikoima noitten takarenkaiden suhteen on kyllä suomessa ylipäätään, sen verran erikoisempi koko on.
Kävi mielessä myös nuo "katuslicksit", ois vähä rata- ja katurenkaiden välimaastosta. Ne tosin on taas astetta kalliimpia, mutta onko rahan arvosia tuollasessa sekalaisessa ajossa, jos sinne radallekki eksyy sillon tällön? Kuluuko ne miten nopeesti verrattuna tavan renkaisiin yleensä? Toki riippuu merkistä ja mallista jne, mutta onko noista ylipäätään kokemuksia muilla?
Kävi mielessä myös nuo "katuslicksit", ois vähä rata- ja katurenkaiden välimaastosta. Ne tosin on taas astetta kalliimpia, mutta onko rahan arvosia tuollasessa sekalaisessa ajossa, jos sinne radallekki eksyy sillon tällön? Kuluuko ne miten nopeesti verrattuna tavan renkaisiin yleensä? Toki riippuu merkistä ja mallista jne, mutta onko noista ylipäätään kokemuksia muilla?
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Itsellä ollut nyt noi federalin rs-r 255/40-17 vallan alla ja ne toimii yllättävän hyvin myös märällä tiellä. Satella on runsaati pitoa jos ei niin paljon sada että vettä lainehtii tiellä. Kuvio on kuitenkin harvan puoleinen nuolikuvio ja pintaa nyt noin 5mm uutena 6.5mm.
Ihan hyvät radalla ja helpommat hallita pidon rajalla kuin normaalimpi sporttikaturengas. Nuo ei maksa oikein mitään. Niissä on vähän ilmennyt sellaista että kuvio halkeaa leveys suunnassa. Mullakin on yhdessä renkaassa halkeama ja Isällä on 99:ssa kahdessa renkaassa. Netistä löytyy kuvia miten halkeavat on tosin Toyo:stakin mutta niissä ei varmaan ole niin yleistä.
Nyt on tulossa uusi versio federalillta, rs-rr mutta ei tietoa millon niitä saisi euroopasta.
Tällä perusteella voisin kuvitella että Nangkang NS2R voisi olla vielä parempi ainakin märällä kelillä.
Itse olen myös paininut ajatuksella että ostaisi kunnon semisliksit. Esim kumho V70A tai Federal fz-201 samassa koossa mitä nykyiset ratarenkaat.
Toyolta ilmestyy myös tämän vuoden loppuun tai ens vuoden alkuun mennessä koosta riippuen R888R eli R888:in seuraaja. Se voisi olla myös mielenkiintoinen kummi.
Näissä on tosiaan se homma että ainakaan virallisesti ei voi slalomia ajaa kuin Natikoissa. Tosin Toyosta en tiedä mikä tulee treadwear indeksi olemaan.
Ihan hyvät radalla ja helpommat hallita pidon rajalla kuin normaalimpi sporttikaturengas. Nuo ei maksa oikein mitään. Niissä on vähän ilmennyt sellaista että kuvio halkeaa leveys suunnassa. Mullakin on yhdessä renkaassa halkeama ja Isällä on 99:ssa kahdessa renkaassa. Netistä löytyy kuvia miten halkeavat on tosin Toyo:stakin mutta niissä ei varmaan ole niin yleistä.
Nyt on tulossa uusi versio federalillta, rs-rr mutta ei tietoa millon niitä saisi euroopasta.
Tällä perusteella voisin kuvitella että Nangkang NS2R voisi olla vielä parempi ainakin märällä kelillä.
Itse olen myös paininut ajatuksella että ostaisi kunnon semisliksit. Esim kumho V70A tai Federal fz-201 samassa koossa mitä nykyiset ratarenkaat.
Toyolta ilmestyy myös tämän vuoden loppuun tai ens vuoden alkuun mennessä koosta riippuen R888R eli R888:in seuraaja. Se voisi olla myös mielenkiintoinen kummi.
Näissä on tosiaan se homma että ainakaan virallisesti ei voi slalomia ajaa kuin Natikoissa. Tosin Toyosta en tiedä mikä tulee treadwear indeksi olemaan.
Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Bridgestone ADRENALIN RE002 205/55 15, Endurance saloon tämän kauden rengas.
Vajaa tehoisella 1200 kg BMW 323 i autolla ajettu Alastarossa 1.30 s. aikoja ei siis ole kovin huono rengas. Ylihuomenna 17.5 nähdään mihin meidän biimeri menee.
Voi olla hyvä myös Mustangin alla 245 tosin levein vaihtoehto.
Vajaa tehoisella 1200 kg BMW 323 i autolla ajettu Alastarossa 1.30 s. aikoja ei siis ole kovin huono rengas. Ylihuomenna 17.5 nähdään mihin meidän biimeri menee.
Voi olla hyvä myös Mustangin alla 245 tosin levein vaihtoehto.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.