Sivu 13/16

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 21:27
Kirjoittaja Topias74
Mulle ei ole tulossa ahdinta. Ja tulossa compin XE 266 hr nokka, joten se F nokka jää käyttämättä.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 12:39
Kirjoittaja Mexico65
Viikonloppuna Kaaran kanssa mittailtiin Ford 289 C5AE portattuja kansia. Samalla lähdimme selvittämään minkälainen vaikutus imusarjalla ja kaasuttimella on lopulliseen virtaus tulokseen. Erittäin mielenkiintoinen ja valaiseva kokemus.
Hyvätkin virtausominaisuudet kannessa ei yksin takaa hyvää lopputulosta, imusarja rajoittaa virtausta ja kaasutin rajoittaa virtausta lisäksi vois ilmanputsarin laittaa jatkoksi niin suunnilleen saisi selvyyden koko yhdistelmän virtaus ominaisuuksista. (veikkaan, että kohta Ismo tekee vastaavan mittauksen)

OK. testin tulos tässä lukemat vain 0.600" nostolla 28" imukanava.
pelkät kannet 232 cfm
kannet ja imusarja 227 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 40 mm kurkulla 213 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 40 mm kurkulla, imusarja kohdistettu 213 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 43 mm kurkulla 216 cfm

Esimmäisessä kuvassa Trick Flow Box R imusarjan vaikutus virtaukseen, vaikutus hyvin pieni.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 13:41
Kirjoittaja Homer65
:shock: Onks imusarjan kohdistaminen niinko turhaa duunia, virtausten suhteen??

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 13:57
Kirjoittaja Mexico65
Homer65 kirjoitti: 08 Huhti 2019, 13:41 :shock: Onks imusarjan kohdistaminen niinko turhaa duunia, virtausten suhteen??
On ja ei, vaikutus aika pieni.
Toisaalta jos poikkeama on pienemmästä suurempaan reikään, niin eipä juuri merkitystä, mutta jos imusarjan kanava on suurempi kuin kannen kanava niin tekisin jotain (näin päin aika harvoin) minä olen näissä tapauksissa pienentänyt imusarjan kanavaa kanava kitillä.

Huomioitava kuitenkin on, että imusarja on suorassa eikä jää kantamaan lohko tasoa vasten ja, että imusarjan kiinnitys pultit ovat vapaina eivätkä ahdista kiristyksessä (vaatii joskus ovaali hionnan imusarjan kiinnitys reikiin) tämä esiintyy usein, jos lohkoa tai kantta on dekattu. Joskus myös joutuu imusarjaa koneistamaan sekä lohko tasolta, että kansien tasolta.

Eli virtauksen suhteen merkitys on pieni, mutta asennuksessa voi tehdä paljon virheitä, jotka usein esiintyy joko öljy tai vesivuotoina ulos tai sisään päin.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 06 Touko 2019, 15:39
Kirjoittaja Mexico65
Tuossa sitten dyno käppyrä 334 cid koneesta jossa tuo BOX-R "portattu" imusarja on ollut käytössä.
Siis laskennalisesti 574 hp, mutta toteutui vain 550 hp.
No ihan kivasti kuitenkin eikä harmita vaikka tuo 24 hp jäikin uupumaan. Kuitenkin 100 hp / litra, tehkää perässä.

Erona vain kannet jotka on 334 strokrin päällä, AFR 205 joiden mainosvirtaama käytetyn nokka-akselin max nostossa noin 315cfm.


Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 07 Touko 2019, 16:12
Kirjoittaja starsky
Kaaran pyynnöstä muutettu ketjun otsikkoa.

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 08 Touko 2019, 18:06
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti: 07 Touko 2019, 23:08
Aika jänskä juttu toi 1 ja 2 pytyn runnerien ero. Esim Parkerissa 1 pytyn kanava on lähes tuplasti 2 pytyyn verrattuna pidempi, mutta niin se vaan pidempänä virtaa 25 CFM paremmin kuin lähes suora 2 kanava.
Pikkufoordeihan on usein dual pattern, eli imu- ja pakonokat erilaisia. Olisiko ollut joskus 2013, kun compilta tuli just tuon takia four pattern nokkia.
https://www.summitracing.com/int/search ... ck-windsor

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 09 Touko 2019, 13:25
Kirjoittaja Mexico65
Tämä asia ei mielestäni kuitenkaan olen noin yksiselitteinen. Aina ei ole tarvetta täysin hyödyntää kannen virtauksen kautta saatua max. tehoa yleensä, riittää kun pääsee asetettuun tavoitteeseen. Tässäkin tapauksessa tulisi jotenkin huomioida koko systeemin virtaushävikki imusarja, kaasutin / läppärunko, imuputkisto ja ilmansuodatin.
Kukaan ei saa kaupasta optimaalista kokonaisuuta ei F1 tallit eikä NASCAR tiimit saatikka siten tavallinen koneen virittäjä. Asiat pitää tehdä itse tai teettä jollakin ulkopuolisella. Minä olen lähinnä turvautunut itsetekemiseen niiltä osin kuin osaamista ja työkaluja riittää.
Kansien viimeistely on kai ensimmäinen asia, toisena tulee imusarjan viimeistely / muokkaaminen, riittävän ison kaasuttimen tai läppärungon hankinta ja vähintään riittävä ilmansuodatin.
Jos kansien potentiaali riittää esim. 500 hp ja tavoite on 450 hp niin onnistumisen mahdollisuus on olemassa. Eli mitoita kannen virtaus 20 -30% suuremmaksi kuin tavoite max. teho sillä imujärjestelmä hukkaa kuitenkin vähintään tuon osuuden virtauksesta. Jos mahdollista mittaa / mittauta järjestelmän virtaus varmistaaksesi tavoitteen saavuttaminen, muutoin joudut vain arvioimaan riittävyyden.
On huomioitavaa, että nokka-akselin valinta tulee vastata käytettäviä herkkuja. Vaikka koko systeemin virtaus mittauksen kautta laskennallinen teho olisi korkea niin nokka-akselin valinnalla voidaan vesittää koko homma. Joo, pakosarja ja -putkisto tekee sopasta vielä vaikeamman.

Lopuksi on kuitenkin huomioitava, ettei juuri koskaan koneesta oteta täyttä tehoa irti, vaan ajaminen perustuu hyvin pitkälle joko alakierroksille tai kilvan ajossa keskialueen vääntöön. hyvin tärkeä asia kokonaisuudessa on moottorin vastaaminen kaasuun, toisin sanoen koneen täytyy olla jalan alla.

Kysymys kuinka moni ajaa kaasupohjassa täydellä teholla edes yhtä sekuntia kauempaa?

Ratakilpailuissa vain Motoparkin pitkällä suoralla on kaasupohjassa ja koneessa max. kierrokset (tarkoittaa täydellä teholla) noin muutaman sekunnin ajan muutoin mennään jossain max. väännön ja tehon välimaastossa joko kaasu auki tai osakaasulla. Sama asia toistuu myös varttimaililla, jossa vain (toivottavasti) maaliin tullaan roka auki max. kierroksilla, olisiko kesto aika ehkä 1-2 sekuntia.

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 10 Touko 2019, 09:17
Kirjoittaja Mexico65
Jos nuo tavaliset imusarjat ei riitä tai niissä on liian paljon korjattavaa niin kannattaa tutustua myös Kinslerin tarjontaan.
https://kinsler.com/Shop/

tai Hilborn

https://www.carid.com/images/hilborn/it ... atalog.pdf

ja onhan noita eight stack systeemejä aika paljon.

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 13 Touko 2019, 11:10
Kirjoittaja Topias74
Muuttuisiko arvot paljoa jos vielä kaasuläpän ja plenumin väliin laitetaan se mutka, joita joudutaan sn-95:ssa käyttämään?

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 13 Touko 2019, 13:38
Kirjoittaja Topias74
70mm on mutkassa sisämitta.

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 27 Kesä 2019, 17:07
Kirjoittaja Mexico65
kaara91 kirjoitti: 27 Kesä 2019, 16:32 Laitoin tilaukseen Dart Iron Eagle 200 cc tyhjät kannet. Noista saatte sitten lisää tietoa talvella miten ne virtaa. Tarkoitus olisi myös parannella niiden kanavia ja varustaa ne 0,63in nostolle tulevalle Compin custom blower nokalle. Toivottavasti kerkeen ens keväänä myös todentamaan, miten ne vaihtaa kaasuja uuden 347 Boss lohkon päällä.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Tuolta vähän tarkempaa tietoa kuin Summitin sivulta.

http://dartheads.com/dart-product/iron-eagle-20-200cc/

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 28 Kesä 2019, 10:09
Kirjoittaja Mexico65
Tuossa kuvassa nuo valmistajan antamat virtaus arvot.
Tiedot löytyy valmistajan catalogista:
http://dartheads.com/wp-content/uploads ... ressed.pdf

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 28 Kesä 2019, 11:16
Kirjoittaja Mexico65
Mexico65 kirjoitti: 28 Kesä 2019, 10:09 Tuossa kuvassa nuo valmistajan antamat virtaus arvot.
Tiedot löytyy valmistajan catalogista:
http://dartheads.com/wp-content/uploads ... ressed.pdf
Dart 200 Iron Eagle 200/73 2.02/1.60

No Pipe 58/62 cc -
flow
lift int / ex
.200-154/112
.300-208/139
.400-254/152
.500- 271/159
.600- 274/161
.700_276/163

Tuolta voi katsella erilaisten kansien virtausarvoja, mitattu siten missäli ja minkälaisilla penkellä tahansa.
http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm#Ford

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Lähetetty: 11 Heinä 2019, 23:38
Kirjoittaja porttari
Mihinkähän tuloksiin voi luottaa Jenkkien jälkeen, kun noita on mittaillut, niin aina noista tulee vähemmän :? Mutta kyllähän niistä saa ihan kelvollisia, kun jaksaa puuhata riittävästi niiden kanssa :peukku: . Pienemmätkin imuventtiilit olisivat saaneet olla, mutta ainahan näihin tällätään isoa. Tuo istukkarenkaiden toistensa sisälläolo ei paranna asioita kestomielessä, koska väli käy todella kuumana.

Mutta jos et höykkyytä isolla paineella, niin lämmötkin pysyvät kurissa. Paljonko näissä on milleiksi muutettuna ahtain kohta imupuolella?