Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Mulle ei ole tulossa ahdinta. Ja tulossa compin XE 266 hr nokka, joten se F nokka jää käyttämättä.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Viikonloppuna Kaaran kanssa mittailtiin Ford 289 C5AE portattuja kansia. Samalla lähdimme selvittämään minkälainen vaikutus imusarjalla ja kaasuttimella on lopulliseen virtaus tulokseen. Erittäin mielenkiintoinen ja valaiseva kokemus.
Hyvätkin virtausominaisuudet kannessa ei yksin takaa hyvää lopputulosta, imusarja rajoittaa virtausta ja kaasutin rajoittaa virtausta lisäksi vois ilmanputsarin laittaa jatkoksi niin suunnilleen saisi selvyyden koko yhdistelmän virtaus ominaisuuksista. (veikkaan, että kohta Ismo tekee vastaavan mittauksen)
OK. testin tulos tässä lukemat vain 0.600" nostolla 28" imukanava.
pelkät kannet 232 cfm
kannet ja imusarja 227 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 40 mm kurkulla 213 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 40 mm kurkulla, imusarja kohdistettu 213 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 43 mm kurkulla 216 cfm
Esimmäisessä kuvassa Trick Flow Box R imusarjan vaikutus virtaukseen, vaikutus hyvin pieni.
Hyvätkin virtausominaisuudet kannessa ei yksin takaa hyvää lopputulosta, imusarja rajoittaa virtausta ja kaasutin rajoittaa virtausta lisäksi vois ilmanputsarin laittaa jatkoksi niin suunnilleen saisi selvyyden koko yhdistelmän virtaus ominaisuuksista. (veikkaan, että kohta Ismo tekee vastaavan mittauksen)
OK. testin tulos tässä lukemat vain 0.600" nostolla 28" imukanava.
pelkät kannet 232 cfm
kannet ja imusarja 227 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 40 mm kurkulla 213 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 40 mm kurkulla, imusarja kohdistettu 213 cfm
kannet imusarja ja kaasutin 43 mm kurkulla 216 cfm
Esimmäisessä kuvassa Trick Flow Box R imusarjan vaikutus virtaukseen, vaikutus hyvin pieni.
Viimeksi muokannut Mexico65, 08 Huhti 2019, 13:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
On ja ei, vaikutus aika pieni.
Toisaalta jos poikkeama on pienemmästä suurempaan reikään, niin eipä juuri merkitystä, mutta jos imusarjan kanava on suurempi kuin kannen kanava niin tekisin jotain (näin päin aika harvoin) minä olen näissä tapauksissa pienentänyt imusarjan kanavaa kanava kitillä.
Huomioitava kuitenkin on, että imusarja on suorassa eikä jää kantamaan lohko tasoa vasten ja, että imusarjan kiinnitys pultit ovat vapaina eivätkä ahdista kiristyksessä (vaatii joskus ovaali hionnan imusarjan kiinnitys reikiin) tämä esiintyy usein, jos lohkoa tai kantta on dekattu. Joskus myös joutuu imusarjaa koneistamaan sekä lohko tasolta, että kansien tasolta.
Eli virtauksen suhteen merkitys on pieni, mutta asennuksessa voi tehdä paljon virheitä, jotka usein esiintyy joko öljy tai vesivuotoina ulos tai sisään päin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Tuossa sitten dyno käppyrä 334 cid koneesta jossa tuo BOX-R "portattu" imusarja on ollut käytössä.
Siis laskennalisesti 574 hp, mutta toteutui vain 550 hp.
No ihan kivasti kuitenkin eikä harmita vaikka tuo 24 hp jäikin uupumaan. Kuitenkin 100 hp / litra, tehkää perässä.
Erona vain kannet jotka on 334 strokrin päällä, AFR 205 joiden mainosvirtaama käytetyn nokka-akselin max nostossa noin 315cfm.
Siis laskennalisesti 574 hp, mutta toteutui vain 550 hp.
No ihan kivasti kuitenkin eikä harmita vaikka tuo 24 hp jäikin uupumaan. Kuitenkin 100 hp / litra, tehkää perässä.
Erona vain kannet jotka on 334 strokrin päällä, AFR 205 joiden mainosvirtaama käytetyn nokka-akselin max nostossa noin 315cfm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Pikkufoordeihan on usein dual pattern, eli imu- ja pakonokat erilaisia. Olisiko ollut joskus 2013, kun compilta tuli just tuon takia four pattern nokkia.
https://www.summitracing.com/int/search ... ck-windsor
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
)
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Tämä asia ei mielestäni kuitenkaan olen noin yksiselitteinen. Aina ei ole tarvetta täysin hyödyntää kannen virtauksen kautta saatua max. tehoa yleensä, riittää kun pääsee asetettuun tavoitteeseen. Tässäkin tapauksessa tulisi jotenkin huomioida koko systeemin virtaushävikki imusarja, kaasutin / läppärunko, imuputkisto ja ilmansuodatin.
Kukaan ei saa kaupasta optimaalista kokonaisuuta ei F1 tallit eikä NASCAR tiimit saatikka siten tavallinen koneen virittäjä. Asiat pitää tehdä itse tai teettä jollakin ulkopuolisella. Minä olen lähinnä turvautunut itsetekemiseen niiltä osin kuin osaamista ja työkaluja riittää.
Kansien viimeistely on kai ensimmäinen asia, toisena tulee imusarjan viimeistely / muokkaaminen, riittävän ison kaasuttimen tai läppärungon hankinta ja vähintään riittävä ilmansuodatin.
Jos kansien potentiaali riittää esim. 500 hp ja tavoite on 450 hp niin onnistumisen mahdollisuus on olemassa. Eli mitoita kannen virtaus 20 -30% suuremmaksi kuin tavoite max. teho sillä imujärjestelmä hukkaa kuitenkin vähintään tuon osuuden virtauksesta. Jos mahdollista mittaa / mittauta järjestelmän virtaus varmistaaksesi tavoitteen saavuttaminen, muutoin joudut vain arvioimaan riittävyyden.
On huomioitavaa, että nokka-akselin valinta tulee vastata käytettäviä herkkuja. Vaikka koko systeemin virtaus mittauksen kautta laskennallinen teho olisi korkea niin nokka-akselin valinnalla voidaan vesittää koko homma. Joo, pakosarja ja -putkisto tekee sopasta vielä vaikeamman.
Lopuksi on kuitenkin huomioitava, ettei juuri koskaan koneesta oteta täyttä tehoa irti, vaan ajaminen perustuu hyvin pitkälle joko alakierroksille tai kilvan ajossa keskialueen vääntöön. hyvin tärkeä asia kokonaisuudessa on moottorin vastaaminen kaasuun, toisin sanoen koneen täytyy olla jalan alla.
Kysymys kuinka moni ajaa kaasupohjassa täydellä teholla edes yhtä sekuntia kauempaa?
Ratakilpailuissa vain Motoparkin pitkällä suoralla on kaasupohjassa ja koneessa max. kierrokset (tarkoittaa täydellä teholla) noin muutaman sekunnin ajan muutoin mennään jossain max. väännön ja tehon välimaastossa joko kaasu auki tai osakaasulla. Sama asia toistuu myös varttimaililla, jossa vain (toivottavasti) maaliin tullaan roka auki max. kierroksilla, olisiko kesto aika ehkä 1-2 sekuntia.
Kukaan ei saa kaupasta optimaalista kokonaisuuta ei F1 tallit eikä NASCAR tiimit saatikka siten tavallinen koneen virittäjä. Asiat pitää tehdä itse tai teettä jollakin ulkopuolisella. Minä olen lähinnä turvautunut itsetekemiseen niiltä osin kuin osaamista ja työkaluja riittää.
Kansien viimeistely on kai ensimmäinen asia, toisena tulee imusarjan viimeistely / muokkaaminen, riittävän ison kaasuttimen tai läppärungon hankinta ja vähintään riittävä ilmansuodatin.
Jos kansien potentiaali riittää esim. 500 hp ja tavoite on 450 hp niin onnistumisen mahdollisuus on olemassa. Eli mitoita kannen virtaus 20 -30% suuremmaksi kuin tavoite max. teho sillä imujärjestelmä hukkaa kuitenkin vähintään tuon osuuden virtauksesta. Jos mahdollista mittaa / mittauta järjestelmän virtaus varmistaaksesi tavoitteen saavuttaminen, muutoin joudut vain arvioimaan riittävyyden.
On huomioitavaa, että nokka-akselin valinta tulee vastata käytettäviä herkkuja. Vaikka koko systeemin virtaus mittauksen kautta laskennallinen teho olisi korkea niin nokka-akselin valinnalla voidaan vesittää koko homma. Joo, pakosarja ja -putkisto tekee sopasta vielä vaikeamman.
Lopuksi on kuitenkin huomioitava, ettei juuri koskaan koneesta oteta täyttä tehoa irti, vaan ajaminen perustuu hyvin pitkälle joko alakierroksille tai kilvan ajossa keskialueen vääntöön. hyvin tärkeä asia kokonaisuudessa on moottorin vastaaminen kaasuun, toisin sanoen koneen täytyy olla jalan alla.
Kysymys kuinka moni ajaa kaasupohjassa täydellä teholla edes yhtä sekuntia kauempaa?
Ratakilpailuissa vain Motoparkin pitkällä suoralla on kaasupohjassa ja koneessa max. kierrokset (tarkoittaa täydellä teholla) noin muutaman sekunnin ajan muutoin mennään jossain max. väännön ja tehon välimaastossa joko kaasu auki tai osakaasulla. Sama asia toistuu myös varttimaililla, jossa vain (toivottavasti) maaliin tullaan roka auki max. kierroksilla, olisiko kesto aika ehkä 1-2 sekuntia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Jos nuo tavaliset imusarjat ei riitä tai niissä on liian paljon korjattavaa niin kannattaa tutustua myös Kinslerin tarjontaan.
https://kinsler.com/Shop/
tai Hilborn
https://www.carid.com/images/hilborn/it ... atalog.pdf
ja onhan noita eight stack systeemejä aika paljon.
https://kinsler.com/Shop/
tai Hilborn
https://www.carid.com/images/hilborn/it ... atalog.pdf
ja onhan noita eight stack systeemejä aika paljon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Muuttuisiko arvot paljoa jos vielä kaasuläpän ja plenumin väliin laitetaan se mutka, joita joudutaan sn-95:ssa käyttämään?
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
70mm on mutkassa sisämitta.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Tuolta vähän tarkempaa tietoa kuin Summitin sivulta.kaara91 kirjoitti: ↑27 Kesä 2019, 16:32 Laitoin tilaukseen Dart Iron Eagle 200 cc tyhjät kannet. Noista saatte sitten lisää tietoa talvella miten ne virtaa. Tarkoitus olisi myös parannella niiden kanavia ja varustaa ne 0,63in nostolle tulevalle Compin custom blower nokalle. Toivottavasti kerkeen ens keväänä myös todentamaan, miten ne vaihtaa kaasuja uuden 347 Boss lohkon päällä.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
http://dartheads.com/dart-product/iron-eagle-20-200cc/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Tuossa kuvassa nuo valmistajan antamat virtaus arvot.
Tiedot löytyy valmistajan catalogista:
http://dartheads.com/wp-content/uploads ... ressed.pdf
Tiedot löytyy valmistajan catalogista:
http://dartheads.com/wp-content/uploads ... ressed.pdf
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Dart 200 Iron Eagle 200/73 2.02/1.60Mexico65 kirjoitti: ↑28 Kesä 2019, 10:09 Tuossa kuvassa nuo valmistajan antamat virtaus arvot.
Tiedot löytyy valmistajan catalogista:
http://dartheads.com/wp-content/uploads ... ressed.pdf
No Pipe 58/62 cc -
flow
lift int / ex
.200-154/112
.300-208/139
.400-254/152
.500- 271/159
.600- 274/161
.700_276/163
Tuolta voi katsella erilaisten kansien virtausarvoja, mitattu siten missäli ja minkälaisilla penkellä tahansa.
http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm#Ford
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen
Mihinkähän tuloksiin voi luottaa Jenkkien jälkeen, kun noita on mittaillut, niin aina noista tulee vähemmän
Mutta kyllähän niistä saa ihan kelvollisia, kun jaksaa puuhata riittävästi niiden kanssa
. Pienemmätkin imuventtiilit olisivat saaneet olla, mutta ainahan näihin tällätään isoa. Tuo istukkarenkaiden toistensa sisälläolo ei paranna asioita kestomielessä, koska väli käy todella kuumana.
Mutta jos et höykkyytä isolla paineella, niin lämmötkin pysyvät kurissa. Paljonko näissä on milleiksi muutettuna ahtain kohta imupuolella?


Mutta jos et höykkyytä isolla paineella, niin lämmötkin pysyvät kurissa. Paljonko näissä on milleiksi muutettuna ahtain kohta imupuolella?
Anti -Histamiini 65