Sivu 11/15

Lähetetty: 24 Helmi 2005, 11:54
Kirjoittaja KooKoo
kylläpäs tuntuu isolta tuo ero! itse en ole vielä koskaan saanut kymmenesosaa suurempia heittoja mitattua ja aikas monta konetta on tullut tehtyä. joka tapauksessa ero on niin iso, että korjattava se olisi. 1 ja 4:sen korkeus on melko hyvä (jos siis mäntä jää sen kympin puolitoista alle, millisellä pahvilla ei saisi kovin paljoa mennä tason yli), mutta toisessa päässä yli viisikin kymppiä?
aar-porauksessa (ainakaan yleensä) ei kovin tarkasti mittailla tuota dekkikorkeutta, vaan yleensä se tehdään runkojen kohdistamiseksi toisiinsa. jos noin isoa eroa yrittäisi korjata runkolinjasta aar-poraamalla, taitaisiin tarvita ulkokehältään ylikokoisia laakereita? Takavuosina saksan foortteihin sai noitakin...
jos dekkikorkeus muuttuu tasaisesti lohkon etupäästä taaksepäin mentäessä, paras tapa lienee ajaa kansitasot vinoon. samalla voi tietenkin vähän virittää tuota 1 ja 4:nkin korkeutta, jos bvaan puristukset antaa myöden.......
mitä noihin venttiilien shimmaamisiin tulee, olen mitannut yhdellä sarjan jousella oikean asennuspituuden ja sitten viritellyt venat kansiin tuolle mitatulle pituudelle. oikeaoppisesti pitäis varmaan ainakin tarkistaa kaikki jouset, mutta itselleni on riittänyt ainakin tähän asti tuo vaatimattomampi tapa..... :roll:
antakaahan muutkin kommentteja, miten itse olette asian hoitaneet jos olette ongelman kohdanneet.......

Re: Venttiilit

Lähetetty: 25 Helmi 2005, 09:36
Kirjoittaja Mussemaan
ROKI kirjoitti: venat on 1.94 imu 1.60 pako pitäis laittaa noihin 85 - 302 saastekansiin. Kanavia on muokattu aika reilulla kädellä, hyvin ainakin pelittivät saas nähdä nyt sitten kun nuo uudet venat laitetaan, vaikuttaako mitään kommentteja kiitos.
Varmaan vaikuttaa, mutta vaikutuksen suunta ei välttämättä ole toivottu :wink:

Ratkaisevaa on että lautasen koon suhde suhteessa heti venttiilin "takana" olevaan kanavakokoon pitää olla kohdallaan.

Esmes omassa cleve 2V:ssä oli imupuolen kanavakoko suhteessa orggikseen 2.04" venttiiliin liian iso. Tämä ratkaistiin vaihtamalla imupuolelle 2.19" venttiilit.

Eli suhteet pitäis olla oikein, iso ei välttämättä ole aina paras

Kanavointia

Lähetetty: 26 Helmi 2005, 15:24
Kirjoittaja ROKI
Niinpä tietenkin kanavathan pitäis menna loivasti kartiona kaasarista venttiilille, näissä se ei kyllä onnistu kovin helposti, vai liekö tämä minu tietoni jo vanhentunutta tietoa. Noista rauta kansista on alkupää kanavista suurennettu, ja suurenee viellä lisää vaikkakin tässä kyseisessä mallissa on jo reilut kanavat. Verrattuna nykyisiin 289 HP kansissa on huomattavasti pienemmät kanavat, noh katellaan lähinnä laitan nuo rosteri venat ettei tarvii lisäaineita laittaa bensaan, niin ja laitan pronssiohjurit samalla eipä silti en ole käyttänyt ennenkään 95 on bensalaatu hyvinhän tuo häviää tankist tahtoo vain joskus nakutella.

Lähetetty: 14 Maalis 2005, 15:01
Kirjoittaja Ahti
Koneistamosta kerrottiin että nyt olisi sylinterit stressihoonattu molyrenkaille ja runkolinja aarporattu (ryhtiraudan kanssa). Haen blokin kotia ja mittaan vielä kerran dekit ihan varmuuden vuoksi, sitten bloki takaisin koneistamoon dekkien tasausta varten.

Lähetetty: 14 Maalis 2005, 18:24
Kirjoittaja Mexico65
Ahti.
Tarkastuta kiertokankien pituudet. On ehkä syytä tarkastuttaa myös niiden suoruudet ja laakeripesät. Juuri ostamani uudet kiertokanget olivat koneistettu liian väljiksi ja samalla kieroiksi. Tulipa tarkastettua ja korjattua valmistajan virkeet.

Jos sinulla mitat edellen pielessä lohkon eripuolilla niin sitten vaan höyläämään lohkoa. Tuliko männät lohkotason yli vai jäikö alle? Joutuuko vielä höyläämään mäntiä?

Jos männissä tapinkorkeudessa heittoja niin vie takaisin kauppaan.

Eikös sinulla ollut RF nokka? Lataa riittävästi asennuspainetta yli 140 lbs, että kone toimii korkeilla kierroksilla +6000rpm. Tarkasta myö huolella , ettei jouset pohjaa.

Saman tyypiset touhut menossa minullakin.

Re: Venttiilit

Lähetetty: 14 Maalis 2005, 20:03
Kirjoittaja jusu
mussemaan kirjoitti
Ratkaisevaa on että lautasen koon suhde suhteessa heti venttiilin "takana" olevaan kanavakokoon pitää olla kohdallaan
.



mikä on oikea suhde

Lähetetty: 14 Maalis 2005, 20:48
Kirjoittaja Ahti
457 kirjoitti:Ahti.
Tarkastuta kiertokankien pituudet. On ehkä syytä tarkastuttaa myös niiden suoruudet ja laakeripesät. Juuri ostamani uudet kiertokanget olivat koneistettu liian väljiksi ja samalla kieroiksi. Tulipa tarkastettua ja korjattua valmistajan virkeet.
Mitkä veivit ostit?
Jos ensin kokeilen yhdessä reiässä eri veivi/mäntäyhdistelmiä, niin saan selville onko niissä suuria pituuseroja. Sitten pisimmällä yhdistelmää käyttämällä jokaisessa reiässä mittaan dekit.

Jos sinulla mitat edellen pielessä lohkon eripuolilla niin sitten vaan höyläämään lohkoa. Tuliko männät lohkotason yli vai jäikö alle? Joutuuko vielä höyläämään mäntiä?
Männät jäi 1-4 syl. 0.10-0.15mm alle ja 5-8 syl. 0.50-055mm alle.

Jos männissä tapinkorkeudessa heittoja niin vie takaisin kauppaan.

Eikös sinulla ollut RF nokka? Lataa riittävästi asennuspainetta yli 140 lbs, että kone toimii korkeilla kierroksilla +6000rpm. Tarkasta myö huolella , ettei jouset pohjaa.
On RF nokka ja jouset on valittu CC:n nokkakirjan suositusten mukaan. itseasiassa vielä "premium" vaihtoehto. Asennuspituutta saatiin lisää shimmejä poistamalla ja offset lukoilla.

Saman tyypiset touhut menossa minullakin.

Lähetetty: 15 Huhti 2005, 09:55
Kirjoittaja Ahti
Alakerta puntitettu, 120g lähti akselista, maksoi 170e. Dekit tasattu, 0.35mm lähti toisesta tasosta, maksoi 60e.
Uudet jouset asennettu, as.pituus 1.900, paine 132 lbs. Korkeudet sain nätisti pienellä toleranssilla kun käytin 0.015 ja 0.030 shimmejä. Jouset tarkastettu, olivat 128-132 lbs sisällä. Jouduin käyttämään off-set lukkokiiloja että sain riittävän pitkän asennuskorkeuden. Aika vähän jää venan päätä retainerin yläpuolelle :?
Jokainen vena, retsku ja kiilapari on merkattu omaan reikäänsä, löysimmät jouset menivät lyhyimpiin kombionaatioihin. Ehkä hiusten halkomista mutta ei maksa muuta kuin hieman aikaa...

Lähetetty: 20 Touko 2005, 10:31
Kirjoittaja Fastback
Kun näitä pikkulohko AFR kansia yms. on tilailtu, niin onko kenelläkään käynyt mielessä nämä Kaase/Jegs yhteistyön hedelmät? Hurjan oloiset kannet ja niistä erittäin hyvä lukemisen arvoinen tarina;

http://www.jegs.com/photos/jegskaase.html

Lähetetty: 21 Touko 2005, 20:42
Kirjoittaja ROKI
Joo nuo limput on mielenkiintoisen näköiset, saattais 302 ruveta potkimaan eri tavalla mitä nyt.

Shortblock kysymyksiä...

Lähetetty: 23 Touko 2005, 10:13
Kirjoittaja Ahti
1. Mikä on suositus männänrenkaiden katkosten sijainnista männässä?

2. Mittasin rk-laakerivälykset välysnauhalla siten että lohkon puolella oli asennusöljy välissä (pukin puoli luonnollisesti kuiva). Vaikuttaako tuloksen oikeallisuuteen?

3. Öljyrenkaita ei kai yleensä tarvi viilailla, paitsi kun tehdään 347:aa jolloin öljyrenkaan alin osa on lyhennettävä. Öljyrengasurassa on tappi, joka lukitsee renkaan kohdilleen. Lyhennetäänkö rengasta tapin paksuuden verran vai kuinka mitoitan sen?

Re: Shortblock kysymyksiä...

Lähetetty: 23 Touko 2005, 11:04
Kirjoittaja Arto65FB
Ahti kirjoitti:1. Mikä on suositus männänrenkaiden katkosten sijainnista männässä?

2. Mittasin rk-laakerivälykset välysnauhalla siten että lohkon puolella oli asennusöljy välissä (pukin puoli luonnollisesti kuiva). Vaikuttaako tuloksen oikeallisuuteen?

3. Öljyrenkaita ei kai yleensä tarvi viilailla, paitsi kun tehdään 347:aa jolloin öljyrenkaan alin osa on lyhennettävä. Öljyrengasurassa on tappi, joka lukitsee renkaan kohdilleen. Lyhennetäänkö rengasta tapin paksuuden verran vai kuinka mitoitan sen?
Viimeksi laittelin Ponyn kutoseen renkaita mutten enää muista kuinka niitä sinne lätkin EDIT: tarkennetaan nyt sen verran, että renkaiden mukana tulleen ohjeen mukaan kuitenkin. Tuntuu olevan montaa mielipidettä puristusrenkaiden sijannista paitsi, että kukaan ei kait suosita renkaan välyksen laittamista männäntapin kohdalla. Yksi on, että puristusrenkaat vastakkaisille puolille ja öljyrenkaat samoin. Mutta sinähän joudut laittamaan öljyrenkaat samaan kohtaan sen tapin takia. Sen öljyrenkaiden keskimmäisen hässäkän liitoksen laitat sitten johonkin muuhun kohtaan.

Re: Shortblock kysymyksiä...

Lähetetty: 23 Touko 2005, 11:09
Kirjoittaja Ahti
Arto65FB kirjoitti:[Mutta sinähän joudut laittamaan öljyrenkaat samaan kohtaan sen tapin takia. Sen öljyrenkaiden keskimmäisen hässäkän liitoksen laitat sitten johonkin muuhun kohtaan.
Tappi ei ole aivan uran korkuinen, joten öljyrenkaan ylimmän osan voi pyöräyttää mihin kohti haluaa.

Kommentteja kaivataan...

Lähetetty: 24 Touko 2005, 20:32
Kirjoittaja Ahti
Huomenna pitäisi lyödä mukit sisään ja männänrenkaiden paikat on vielä vähän hakusessa.
Yritin katella muscle foorumiltakin mutta tosiaan vähän epämääräistä oli.

NYT hyviä neuvoja, kiitos.

Lähetetty: 30 Touko 2005, 09:55
Kirjoittaja Ahti
No vaikutti siltä ettei niitten rinkoloiden paikoilla ole niin väliä niin survasin mukit sisään ja sillä hyvä.
Laitoin Torcon punasta litkua renkaisiin, sitten yks insinööri tuli tallille ja sanoi jotta nyt sulla palaa renkaat jumiin. Näinkö on?