Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 22:11
se on jo tuuman verran halkasijaltaan isompi kuin 245/45-17 mikä lienee vakio koko.
Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
https://www.mustangclub.fi/board/
Juu ei voi omia testikierroksia pitää pohjana. Viimekesänä uusilla gummeilla ajoin melkein koko lämmittelykierroksen Alastarossa!kaara91 kirjoitti:Tuossa tuo "voittaja". Jos tuohon on uskominen, niin nuo nittothan on todella huonot renkaat, mikä kyllä vahvistaa omia epäilyksiänikin/ kokemuksia hyvinpitkälle. Ei ne huonot ole, mutta uskon että varmasti parempiakin löytyy, kuten tuo testikin kertoo.
Tässä kuitenkaan montaa 1000€ rengassettiä pysty kokeilemaan joka vuosi. Rupee oleen muutoinkin noita puoliksi ajettuja jo muutama rengaskerta.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... irezza+ZII
meinaat tosissas että sun mosse kulkee niin kovaa että saat tollaset kumit lämpenemään niin että alkavat pitämään niinkun on suunniteltu.kaara91 kirjoitti:Paras on, mitä leveämmän saat alle pyörimään. 385 levee rengas ei ole varmasti paska kumista valmistettu oli halkaisija mikä tahansa profiilista riippumatta, jos se on urheiluautoon valmistettu. Ja taatusti pitää tehokkaassakin kotterossa oli laji mikä tahansa. Ei ole vaikea huomata, miksi oikeissa kilpailuissa renkaan max leveydet ja koko on määritelty.
Kerhossahan ei ole määritelty renkaita ratapäiville, vai onko. Parhaat renkaat mitä minä näkisin tähän tapahtumaan on hankkia turboaikakauden F1 3 kierroksen vaikka käytetyt aika-ajorenkaat. Veikkaan, että ei kummoisia tehoja tarvita, saati sitten vajaatehoista isolohkoa, jotta suut menee rinkuloille pelkästä ihmettelystä.
F1 rengas valmistajat? Pirelli = osaa tehdä sontaakin. Bridgestone = osaa tehdä sontaa... jne... Noita pieneriä saa minkälaisia vaan kun latoo taalaa pöytään, saa lähes millä vaan seoksellakin. Meidän vakiotanareilla on paljon yhteistä Lambojen kanssa, jopa niin paljon että on kummassakin neljä rengasta ja ratti!!!kaara91 kirjoitti:Ei tuo renkaan lämpiäminen tehosta välttämättä ole kiinni, kuin suoraan ajossa. Olette kait huomanneet miten F1 kisoissakin safety carin perässä pidetään renkaita lämpimänä. Ja varmaan sama onnistuu painavammassakin autossa helpommin kun kaarteisiin ei tarvitse jarrutella yhtä tehokkaasti, kuin nyt näillä harraste katukumeilla. Harjoitusrenkaat tuolla aikakaudella oli muutoinkin parin kierroksen renkaita, jotka ylikuumenivat ja kuluivat loppuun jos niillä ajettiin useampi kierros yhtäjaksoisesti. Niiden pito on muutoinkin kylmänäkin jo sitä luokkaa, kun näiden meidän harrasterenkaiden parhaimmisto lämpimänä.
Enemmänkin arveluttaa renkaan kantokyky, joka saattaa sotkea tuon homman. Renkaat jotka on suunniteltu autoon, joka painaa vain 600kg eivät välttämättä toimi yli tuplasti-3 kertaa painavammassa autossa vastaavalla tavalla. Kantokyky muodostuu ongelmaksi, jolloin rikkoontuminen 2 kankaisella tukirakenteella muodostuu ongelmaksi. Samoin elastisuuden kasvu myös vastaavasti lämmittää rengasta pyöriessään enemmän. Auton keveys muodostaa sen ongelman renkaan pysymisestä lämpimänä, koska kevyemmällä autolla kitkaan kuluva teho on myös pienempi ja näin rengas vastaavasti lämpiää vähemmän. Mikroautossa tämä on helppo huomata. Samoin rekassa 80 kilometrin nopeudella vajaa rengas voi rikkoontua lämmetessään ja räjähtää pelkästään kitkan vaikutuksesta. Joku vois osata kaivaa jonkun linkin, onko joku kokeillut noita jossakin kevyessä harrasteautossa. Saattaa olla, että eivät helposti jakele niitä yleisölle. On kuitenkin high teckkiä rengasalalla.
Ja löytyyhän -80 luvun lambostakin 345 leveet takarenkaat jo vakiona. Niitäkin tehdään nykyisin vain tilauksesta kyseiseen autoon pieninä sarjoina ja valmistaja on kuulemma sama kun F1 renkaissakin. Eli vain muutama valmistaja. Ja silloinkin kun F1 autoihin tilaukset on ensin hoidettu. Tehoja oli muistaakseen jotain tuossa kirveellä muokatussa mallissa 340- 400 kieppeillä. Myöhäsimmissä 500.
Epäilen ettei hitechistä huolimatta kukaan ole testannut rekan tai kuorma-auton renkaita kevyessä harrasteautossa. Saamme varmasti todistaa F1 renkaita tai em. rekan hitech renkaita tulevan suven tapahtumissa kaaran auton alla? Tästähän voi tulla pään avaus?kaara91 kirjoitti:Samoin rekassa 80 kilometrin nopeudella vajaa rengas voi rikkoontua lämmetessään ja räjähtää pelkästään kitkan vaikutuksesta. Joku vois osata kaivaa jonkun linkin, onko joku kokeillut noita jossakin kevyessä harrasteautossa. Saattaa olla, että eivät helposti jakele niitä yleisölle. On kuitenkin high teckkiä rengasalalla.
Antti66HT kirjoitti:Joo, ja periaatteessa Nittolta voisi olla BFG Rival:a vastaan NT-01, eikä tuo NT-05 MIkäsähn näissä on TW?
Joo, takapyörätehoa kun on tuliset 300hp niin slicksit = way to go, jos meinaa hätyytellä kärkeäFastback kirjoitti:Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa...
Jos auto painaisi vaikka 1000 kg niin 300 hp todellisella teholla ollaan tuloslistoilla aika korkealla. Toisaalta eipä tartte olla niin tarkkana kaasun kanssa jos olisi 600 hv tai 900 hv.NoNeed4Boost kirjoitti:Joo, takapyörätehoa kun on tuliset 300hp niin slicksit = way to go, jos meinaa hätyytellä kärkeäFastback kirjoitti:Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa...
Auto painaa nyt 1500 kilon nurkilla, voi olla kevyempikin. Tarkoitus on vielä mitata kulmapainot ja säätää jos mahdollista. Kyllä 300 hp riittää sekunnin sisään kärjestä vallan mainiosti. Tavoiteaika on 1:28. Kokonaistuloksissa ei kyllä pärjää, koska varttimaili vaatii jo sitä tehoa enemmän.Fastback kirjoitti:Jos auto painaisi vaikka 1000 kg niin 300 hp todellisella teholla ollaan tuloslistoilla aika korkealla. Toisaalta eipä tartte olla niin tarkkana kaasun kanssa jos olisi 600 hv tai 900 hv.NoNeed4Boost kirjoitti:Joo, takapyörätehoa kun on tuliset 300hp niin slicksit = way to go, jos meinaa hätyytellä kärkeäFastback kirjoitti:Asialliset slicksit!!! Mitä sitä turhaan antamaan tasoitusta kun slickseillä saa ajaa...