Sivu 11/22
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Tammi 2007, 08:38
Kirjoittaja razorass
lake kirjoitti:razorass kirjoitti:lake kirjoitti:Kyl mä käyttäsin mieluummin isompia suuttimia ja pienempää painetta, tollanen 80psi on jo aika pirusti ja pumpun tuottokin loppuu kovalla paineella nopeammin...
Näillä mennään mitä on. Kuten sanottu, isommat suuttimet vaatisi kunnollisen moottorinohjauksen, jota ei ole, mulla meinaan. Ja kun hyvin pelaa niin pelatkoon.
Juu, ei siinä mitään jos pelaa, niin hyvä niin...

Niin ja se että nykyinen setti toimii ei tarkoita että se sellaiseksi jää. Jos olisi 5ke heittää nyt ylimääräistä niin siellä olisi jo autronic, suorasytty ja isommat suuttimet. Pumpuista ei lopu tuotto vielä näillä bensanpaineilla. Kannattaa pumppua valitessa aina hiukan tsiigata mille paineille ne maksimituotot luvataan.. Mulla on tankissa Boschin 053 ja lisäksi linjassa ahdinsarjan mukana tullut boosteripumppu.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Tammi 2007, 11:41
Kirjoittaja 1969
Laitetaanpa nyt kun aiheesta keskustellaan, että jossain tuli vastaan tieto, että brand-X ruiskukoneissa käytetään nykyään 58psi painetta. Ilmeisesti tuo paine on kohtalainen kompromissi pienempien suuttimien tuoman käytettävyyden, paremman sumuuntumisen (teho ja päästöt) sekä luotettavuuden väliltä.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Tammi 2007, 12:59
Kirjoittaja Eve
lake kirjoitti:Kyl mä käyttäsin mieluummin isompia suuttimia ja pienempää painetta, tollanen 80psi on jo aika pirusti ja pumpun tuottokin loppuu kovalla paineella nopeammin...
Mitäs selkeää haittaa noista kovista bensanpaineista, yleisesti sitten on? Eli mikä osa brakaa tai kärsii eniten?
...Oppia kaikki uusi tieto.
Itsekkin muistan lukeneeni, et optimi paine olis jossain 55-60 tietämillä.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Tammi 2007, 14:02
Kirjoittaja Sulkava
onkohan millaisia eroja 302 koneissa eli onnistuuko 1995 mallisen 302 koneen virittäminen samalla tavoin kun tällä palstalla kerrotut 91 ja 89 mallisten viritykset.... käykö samat kannet jne ?
Tuli eilen uuden vuoden kunniaksi hankittua toinen - 95 Musse ---302 kasilla...

se niistä säästölupauksista....

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Tammi 2007, 14:14
Kirjoittaja Mexico65
Sulkava kirjoitti:onkohan millaisia eroja 302 koneissa eli onnistuuko 1995 mallisen 302 koneen virittäminen samalla tavoin kun tällä palstalla kerrotut 91 ja 89 mallisten viritykset.... käykö samat kannet jne ?
Tuli eilen uuden vuoden kunniaksi hankittua toinen - 95 Musse ---302 kasilla...

se niistä säästölupauksista....

En näe mitään oleellista eroa -91 ja -95 302 koneiden välillä.
Varmasti samat kannet käyvät, oli kone sitten -65 289 tai -95 302.
Rauta on samaa ja vaihto kelpoista mutta ulkopuolisissa heebeleissä saattaa olla eroja.
Onnittelut -95 V8 302 Mustangin hankinnasta.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 09 Tammi 2007, 21:50
Kirjoittaja Lauri
Yksi eroavaisuus tuli mieleen, -93 männät vaihtui hypereiksi, vanhemmissa tako.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 00:38
Kirjoittaja lake
Eve kirjoitti:lake kirjoitti:Kyl mä käyttäsin mieluummin isompia suuttimia ja pienempää painetta, tollanen 80psi on jo aika pirusti ja pumpun tuottokin loppuu kovalla paineella nopeammin...
Mitäs selkeää haittaa noista kovista bensanpaineista, yleisesti sitten on? Eli mikä osa brakaa tai kärsii eniten?
...Oppia kaikki uusi tieto.
Itsekkin muistan lukeneeni, et optimi paine olis jossain 55-60 tietämillä.
No pumppu joutuu koville kun se puskee jatkuvasti paljon painetta. Samoin kovat paineet saattaa tehdä suuttimessa sen että suihku ei tule enää sumuna, vaan yhtenä norona.
Kaikki suuttimien O-renkaat joutuu koville kovan paineen alla, eli vuotoriski kasvaa.
Tossa nyt jotain noin yleisesti ottaen...
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 01:46
Kirjoittaja Eve
Jep, noinhan se menee.
Sulla lake vaikuttaa olevan mielenkiintoinen projekti työn alla. Milläs ahtimella tai ahtimilla se laitetaan pelittää ja onko se jo liikenteessä tulevana kesänä?
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 01:52
Kirjoittaja lake
Eve kirjoitti:Jep, noinhan se menee.
Sulla lake vaikuttaa olevan mielenkiintoinen projekti työn alla. Milläs ahtimella tai ahtimilla se laitetaan pelittää ja onko se jo liikenteessä tulevana kesänä?
Varmaan joutuu tavoitteista tinkimään ja ajamaan vaparina ens kesän, jos nyt kuitenkin 393:lla....Voi olla ettei sitäkään kerkee, jää nähtäväksi...
Turbojen suhteen en sano vielä mitään, vaihtoehtoja kun on useita...
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 15:34
Kirjoittaja ac5
Noita tehoarvoja ei niin kannata tuijotella,erot on yllävän suuria eri paikassa mitattuna.Ja jos pitoa ei saa,viellä huonompi verrata keskenään.
Kaikki suuttimet ei kestä jatkuvaa kovaa b-painetta,sekä tuottomäärä
max.aukioloajoilla vaihtelee.Kai noilla teho/suutinkoko taulukoillakin jokin
tarkoitus on??
Paraneeko nykyaikaisilla suuttimilla sumuuntuminen oikeasti 1-2bar:n
paineen lisäyksellä?Isommissa suuttimissahan on useampi reikä kärjessä.
Useimmilla valmistajilla suuttimen tuotot ilmoitetaan n.3bar paineella.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 15 Tammi 2007, 09:29
Kirjoittaja Mexico65
Miten mahtaa suuttimien tuottoon vaikuttaa jos vastapainetta on 2,5 - 3,0 baaria (36 - 44 psi)?
Voiko V8:ssa ajatella että suuttimia olisi 2kpl / imukanava?
Kokonaismäärän ollessa 16 kpl, voisi saada tasaisemman täytön niin pienillä kuin korkeillakin kierroksilla.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 17 Tammi 2007, 15:50
Kirjoittaja ac5
B-painesäädin seuraa imarin painetta,eli paine-ero pysyy vakiona ja säädettävillä pystyy suhdetta muuttamaan haluamaansa suuntaan.
Ei taida paljoa bensaa lentää,mikäli paine esim sama suuttimen molemmin
puolin..
Lisäsuuttimet voi tulla mukaan painepuolella,kun ainetta enempi tarvii,nykyaikaiset ohjainpoxit pystyy aika isoja suuttimia säätämään
tarkasti, ilman käyntihäiriöitä.
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 27 Maalis 2007, 11:02
Kirjoittaja ac5
Itseäni kyllä edelleen hämää noi vakio suuttimet turbo härveleissä,joissa
reilut tehot otettu?Tässä pitäis pojan turbo subraa alkaa ihmettelemään,
siinä vakiona 430cc suuttimet ja riittävyydeksi annetaan max tehot +400hp,sen jälkeen sulamisriski pitemmissä vedoissa.Kuitenkin tuotto
2,6L,vastais musseen vähintään 30lb:n suuttimia

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 29 Maalis 2007, 20:56
Kirjoittaja petska
subrissa ja noissa muissa "datsuneissa" on aika reilun kokoiset suuttimet ettei niitä heti tarvi isonnella mut parempihan se on kun vähän isontaa....kaverin turbo lataankin laitettiin 200sx suuttimet ja etuvastus kun oli eri öhmiset kun boshit...ja bossit olisi maksanut reilusti enempi...
todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 06 Touko 2007, 21:44
Kirjoittaja Heppa-Höperö
Ruuna kompuroi rullilla tämmöset lukemat:
237.8kW (319hv) / 5640 rpm [takajaloilta 185.4kW (249hv)]
Vääntöä 457.9Nm / 3860 rpm
Jos "noustroukkerin" käppyrät enää nykyään ketään kiinnostaa
niin ne löytyy Ruunan kotisivuilta
http://www.nic.fi/~ruuna
Koneessa on rpm:n nokka ja imusarja, välilevy ja 600cmf carter, trick flown kannet, järjetön durasparkin jakaja, crane Hi6 boksi, pakopuolella hookerin 1 5/8" peltisarjat ja omatekele x-putki.
Nokan ajoitus on n. 1½ astetta aikaisella.
Sytytysennakko lähtee 21:stä ja saavuttaa 39 astetta n. 2750 kierroksella, alipainesäädin ei ole käytössä.
Varttimaili on mennyt parhaiten 14.3s / 157+ km/h.
Harva 3.0 perävälitys kuolettaa kiihtyvyyden tehokkaasti...
Toisaalta vauhtia riittäisi jos ei olisi ilmanvastusta; rullilla 4:lla laukatessa oli vauhtia 260 kmh / 6000 rpm!
