Imuventtiilin sulkeutumisaika on tärkein yksittäinen kriteeri nokka-akselia valittaessa.
Eihän se mitään rakettitiedettä ole,se on hetki jolloin imuventtiili sulkeutuu suhteessa männän asentoon.Koska mäntä on jo tällöin mennyt ylöspäin silloin kun venttiili menee kiinni ja tiivistää sylinterin.Näin muodostuu männän syrjäyttämän tilauvuuden suhteeksi kokonaispalotilaan pienempi suhdeluku ( = puristussuhde) kuin staattisessa laskentatavassa, jossa lasketaan männän olevan alakuolokohdassa,luonnollisesti.
KB Silvoliten sivuilla oleva laskuri on mielestäni melko hyvä. Siinä pyydetään imuventtiilin sulkeutumisaika @0.050" + 15 astetta. Mutta eri muuttujista johtuen saattaa olla ettei imuventtiili vielä silloinkaan mene täysin kiinni, vaan osa seoksesta karkaa edelleen takaisin imukanavaan.
Näin esimerkiksi 390 FE:n kohdalla.Mua alkoi tää asia oikeasti kiinnostamaan tänä syksynä syvemmin, koska mulla on menossa Fairlane GTA:n moottoriprojekti. Tutkin astelevyn ja mittakellon kanssa mitä männän asennolle verrattuna nokan asteisiin oikeasti tapahtuu, halusin ikäänkuin havainnollistaa itselleni tämän asian jota on mielessään pyöritetellyt jo vuosia.
Joo, 390:n suhteen tilanne oli, että DEH 275 hydraulinokan ( 219 /232 @0.050") kanssa imuventtiili oli vielä noin millin auki kun kampiakselin asteita oli 50,5 jälkeen alakuolokohdan( JAKK) . Tämä nokka sulkee imuventtiilin 35,5 astetta JAKK @0.050", kun tähän pannaan se laskurin 15 astetta lisää niin saadaan siis se 50,5. Mutta vena oli vielä silloin auki noin sen millin,kyllä siitä puristuspaineet vielä karkaa.
Täytyy muistaa että kyseessä oli normi hydraulinokka jossa ramppi on loivempi kuin rullanokassa.Rullanokka todennäköisesti sulkeekin sen venttiilin kokonaan jo tossa ajassa.
Futuran 408:ssa SCR on 10.5 ja DCR 8,6. Imuvena menee kiinni 47 JAKK @0.050". Toimii hyvin.Ei nakuta tai käy jälkikäyntiä 98:lla.
Moottori on täysin ajettava kadulla, mutta on se jonkin verran tunnoton alle 3000 rpm. Tähän vaikuttaa myös Super Victor ja 950 tuplapumppu.
225 kuution imukanava on 10 % suurempi kuin 205.Tarkoittaa sitä että poikkipinta-ala ja virtausnopeus ovat 10 % pienemmät.
Eihän se vaikuta poikkipinta-alaan mikä moottori on kyseessä, short( 8,2" )vai long deck( 9,5") eli 302 vai 351 dekkinen moottori, imusarjan kanava tosin on lyhyempi 302:ssa.
Eihän tolla pikku tunnottomuudella ole mitään merkitystä jos ajat automaatilla, tiheällä perävälityksellä ja korkealla stallspeedillä. Moottori karjuu käskettäessä koko ajan yli 3000-4000 rpm. Eri asia on manuaalilla ajaminen normiliikenteessä. Se alkaa äkkiä harmittaa jos moottori tuntuu alle 4000 rpm:n 2 litran kaasarieskortilta.
Tällainen moottori on esimerkiksi 355 W jossa 205 cc imukanavat, 248 /248 nokka, 11 puristus, Victor Jr ja mekaaninen kaasari.
Olen ollut myös sellaisesten isolohkojen kyydissä jotka ovat tuntuneet suuruudestaan huolimatta samalta liian äreiden palikoiden ja liian pienen DCR:n takia.