Sivu 2/3

Re: Museoinnista

Lähetetty: 19 Helmi 2011, 09:39
Kirjoittaja Nasse
Eli tuo lause sen kertoo, eihän se ole alkuperäinen tai entisöity, jos sen moottori on vaihdettu isommaksi. Lukee myös tuolla vaatimuksissa, "moottori alkuperäinen tai vastaava"
Joo mutta eikös valmistus vuonna saatavilla ollut isolohko mene tuohon vastaava sanan sisälle? :roll: vähän miten sen haluaa tulkita :lol: omituista että autoon saisi ruuvata alle jotku ajan mukaiset tarvike vanteet mutta ei asentaa tehtaalta saatavilla ollutta moottoria?

Re: Museoinnista

Lähetetty: 20 Helmi 2011, 14:47
Kirjoittaja raunoh
Jos muun kokoinen moottori on ollut saatavissa ko. vuosimallin autoon jo tehtaalla, niin käsittääkseni sen saa laittaa/vaihtaa, kunhan muutoin spesifikaatiot täyttyy. Tiedän, että yhteen tehdasasenteiseen muistaakseni 71-HT:hen ostaja halusi 250 cid moottorin, mutta tehtaalla oli valmiina tarjota 351-4V, joten vaihdettiin jo tehtaalla tuohon yksilöön 6-syl moottori, runkonumero oli siis 351-4V:n M-koodi. Samoin ostaja saattoi ennen auton lunastamista autokaupasta vaihtaa autoon muun moottorin, joten mikä on alkuperäinen ?

Shelbyn vertailu repro-Shelbyyn on ihan toinen asia. Se kun on ihan eri auto, vaikkakin Shelby on alunperin Mustang-pohjainen.

Tiedän yhden 67-avon, joka maalattiin ostajan toiveesta rouvan hamemekon väriseksi vihreäksi, eli ei ollut listaväri. Sekin on originaali eli ns. listaväri ei ole ehtoton vaatimus auton nykyvärille, asia on OK, kunhan maalattu muutoin kuten pitää.

Re: Museoinnista

Lähetetty: 17 Maalis 2011, 21:05
Kirjoittaja Firebolt
Mitenkäs on tummennettujen ikkunoiden kanssa? Jos ny laittais nii pitäiskö museotarkistukseen sitte repiä irti?

Pakoputkisto? saako olla vähän vapaammin muotoiltu vaiko alkuperäinen? V6 fokseihin ei oikein taho löytyä noita pakosarjoja sun muita...

Eikös kuitenki putkea oo ollu kaheksankytäluvullaki, onko se silloin ajan henkinen :idea:

Re: Museoinnista

Lähetetty: 18 Maalis 2011, 13:10
Kirjoittaja Arto65FB
24 §
Museoajoneuvo

Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.

Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita 1 momentissa tarkoitetun lausunnon sisällöstä ja menettelystä hyväksyttäessä ajoneuvo museoajoneuvoksi.


Huom. tuo "Entistetty asianmukaisesti", ei siis ajan mukaisesti tai ajan henkisesti :D

Tuolta lisää
http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf

Re: Museoinnista

Lähetetty: 18 Maalis 2011, 16:29
Kirjoittaja IronHorse
Arto65FB kirjoitti: Huom. tuo "Entistetty asianmukaisesti", ei siis ajan mukaisesti tai ajan henkisesti :D
Käsittääkseni "Entistetty asianmukaisesti", tarkoittaa museoinnissa juurikin "ajan mukaisesti tai ajan henkisesti" :idea: :D

Re: Museoinnista

Lähetetty: 18 Maalis 2011, 18:49
Kirjoittaja JXA-26
Arto65FB kirjoitti:Museoajoneuvo....
Huom. tuo "Entistetty asianmukaisesti", ei siis ajan mukaisesti tai ajan henkisesti :D
Tarkoittanee mallimerkiin aikakautena saatavana olleita alkuperäisiä "viriosia". Tuskin omatekoiset -pakaritummennukset- menee missään läpi. Kaveri museoi Lempäälässä Mexico Escortin tuplakaasereilla, lukkoperällä ja muilla kivoilla osilla, kun olivat aikakaudella Fordilta saatavilla olevia osia, vaikka eivät tehtaalta auton mukaan lähteneetkään.

Re: Museoinnista

Lähetetty: 18 Maalis 2011, 19:53
Kirjoittaja Ville K
Tollanen lisävarusteitten lisääminen onkin ihan jees, ja vallankin jo alunperin urheilulliseen autoon on tollaset alkuperäiset urheilulisävarusteet mukava lisä. Mutta alunperin kutoskoneisen auton museorekisteröinti isolohkoveekasikoneella ei ole tuon museoajoneuvopykälän mukaista, liioitellen ilmaistuna. Se ei ole silloin alkuperäinen tai alkuperäiseksi entisöity.
Ei esim. 1100 escortista 1600:seksi muutettuna tule mexicoa, se on tonnisatku hinnat alkaen malli edelleen, ja rakenneltu, ei entisöity.

Tulkaapa hyvät herrat joita asiat askarruttaa, poikkeamaan natikoissa museotarkastajan juttusilla.. :wink:

Re: Museoinnista

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 00:11
Kirjoittaja Firebolt
No pitääpä laittaa kalvot ikkunoihi ja kysyä asiantuntijan neuvoa :mrgreen:
Se on varma ettei se putkista tuu tykkäämää mut kysyähän aina kannattaa, ei se kysymys oo tyhmä vaa useimmite kysyjä :nenu: Toivottavasti sitte kerkiän sinne natikoihi...

Re: Museoinnista

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 05:50
Kirjoittaja Arto65FB
IronHorse kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti: Huom. tuo "Entistetty asianmukaisesti", ei siis ajan mukaisesti tai ajan henkisesti :D
Käsittääkseni "Entistetty asianmukaisesti", tarkoittaa museoinnissa juurikin "ajan mukaisesti tai ajan henkisesti" :idea: :D
Näin sen minustakin pitäisi olla, vaan kun ei ole lain kirjaimen mukaan enää. Museoajoneuvomääritelmä kirjoitettiin uusiksi 2003, sitä aiemmin tekstissä oli mainittu ajan henki tms., nykyisessä ei. Entistetty on sama kuin restaurointi, ei tuunaaminen samalla tavalla kuin 70-luvulla tehtiin. Vaikka Finlandia-kattoluukku olisi ajan mukainen lisävaruste, ei se kuulu museoajoneuvolain mukaiseen museoajoneuvoon. Tuosta Villen mainitsemasta olen vähän samaan mieltä, eli liimaamalla Shelbyn tarra kylkeen kutosmussesta ei tule Shelby Mustangia. Mutta sen verran olisi tulkitsemassa, että kutosmusseen voi vaihtaa kasin ja siihen kuuluvat kilkkeet ja se olisi silti museorekisterikelpoinen, koska sellaisena se olisi kuten tehtaalta tullut.

Tuossa mun heitossa oli oikeastaan kaksi läppää. 1) Jos muistelen niitä ajan mukaisia ja henkisiä "korjauksia", joita naapurin ukot tekivät, niin huhhuh. 2) Minusta tuo nykyinen aiempaa (siis pre-2003.) tiukempi laki on huono, joskin melko yksiselitteinen. Museoissa on ympäri maailmaa autoja, jotka eivät pääsisi Suomen museoajoneuvorekisteriin ja Suomen museoajoneuvoissa autoja, jotka eivät pääsisi muuhun kuin kuubalaisen sutkiuden museoon. Minusta Suomessa pitäisi museoajoneuvoksi päästä 3+3 leppäjeepit ja Finlandia-kattoluukut, ne ovat enemmän suomalaista ajoneuvohistoriaa kuin minkälaisena Jose kasasi San Josessa minun autoa.

Re: Museoinnista

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 10:59
Kirjoittaja Ville K
Arto65FB kirjoitti: Mutta sen verran olisi tulkitsemassa, että kutosmusseen voi vaihtaa kasin ja siihen kuuluvat kilkkeet ja se olisi silti museorekisterikelpoinen, koska sellaisena se olisi kuten tehtaalta tullut.

.
Vaan kun se on silti T-koodin kutosmustang rungonnumeron mukaan, eikä mun mielestä siinä asiassa ole mitään eroa siihen esimerkkiin escortista. Ja kutosellahan se tehtaalta on tullut, ei kasilla. Kyllähän tollanen varmaan vahingossa museokilpiin menee, vallakin jos on jo jenkeissä muutettu kasille, eikä papereissa tietenkään asiasta mitään lue..

Re: Museoinnista

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 11:35
Kirjoittaja Arto65FB
Ville K kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti: Mutta sen verran olisi tulkitsemassa, että kutosmusseen voi vaihtaa kasin ja siihen kuuluvat kilkkeet ja se olisi silti museorekisterikelpoinen, koska sellaisena se olisi kuten tehtaalta tullut.

.
Vaan kun se on silti T-koodin kutosmustang rungonnumeron mukaan, eikä mun mielestä siinä asiassa ole mitään eroa siihen esimerkkiin escortista. Ja kutosellahan se tehtaalta on tullut, ei kasilla. Kyllähän tollanen varmaan vahingossa museokilpiin menee, vallakin jos on jo jenkeissä muutettu kasille, eikä papereissa tietenkään asiasta mitään lue..
Niinpä, fine line. Minusta 1100 Escosta voi tehdä 1600 Escon mutta ei 1600 Esco Mexicoa. Minusta entistetty asianmukaisesti tarkoittaa auton identiteetin säilyttämistä ja identiteetti on nimessä, eli Mustang on Mustang oli sitten kutonen tai kasi mutta täydellisinkään Shelby-klooni ei ole Shelby. Moottorin vaihto voi minusta olla asianmukaista entistämistä, jos lopputulos on sellainen kuin se auto olisi linjalta tullut. Ei varmaan välityksenkään vaihtamista pidetä museoleiman esteenä.

Niin, paitsi minusta pitäisi hyväksyä sellainen 1100 Esco => 1600 Esco Mexico, joka on tehty 30 vuotta sitten mutta niin ei tällä hetkellä taida olla.

Toki arvostan matching numbers -ajoneuvoja enemmän autoina, mutta hyvin tehty tekniikan vaihtoa voi arvostaa puolestaan hyvänä tyonä.

Re: Museoinnista

Lähetetty: 07 Huhti 2011, 12:22
Kirjoittaja sininenIII
Moi

Muutama askarruttava kysymys museointikriteereistä:

Sallitaanko alustassa uretaanipuslat?
Jos pohjaa on korjattu hitsaamalla, täytyykö olla ns. huomaamatonta jälkeä, eli saumoja ei näy ja korjauspalat täydelliseti originaaleja vastaavat?
Entä pohjan maalaus, täytyykö olla alkuperäinen sävy, vai saako olla vaikka vaan mustaksi maalattu?

Kiitos etukäteen jos joku jaksaa vastailla.
Aatu

Re: Museoinnista

Lähetetty: 07 Huhti 2011, 13:09
Kirjoittaja Ville K
puslien materiaali voi olla vähän vaikea tarkastajan todeta, paitsi jos jotain keltaista tai violettia tms. loistaa alta. Hitsaukset pitäis toteuttaa ns. huomaamattomasti, mutta sekin on vähän tarkastajakohtainen juttu. Pohjaan saa vetää vaikka alustamassan.

Re: Museoinnista

Lähetetty: 07 Huhti 2011, 13:20
Kirjoittaja Late
Morjens Aatu,

Jos sun uretaanipuslat on väriltään mustat, niin tarkastaja ei niihin varmasti puutu kun eivät pistä silmiin. Jos ne taas ovat punaiset tms. erottuvan väriset, niin saattaakin olla toinen juttu. Toki ainahan ne värikkäät osat voi ainakin tarkastuksen ajaksi maalata jollain mustalla värillä. Tämä on varmaankin asia mikä kannattaa varmistaa tarkastajalta. On nimittäin varmasti eroja tarkastajakohtaisestikin.

Korjaushitsaukset pitää olla tehty huomaamattomasti, eli saumat tasaten ja osien alkuperäistä ulkoasua mukaillen (pokkaukset yms.). Ikävä kyllä tässäkin on niitä poikkeuksia. Tällä meidän kylällä kun liikkuu museoleimattu Vulva 242, jossa helmojen räkähitsatut lappupaikat näkyy oikein selvästi monen metrin päähän. Mustan, siistin läpikäydyn pohjan kyllä pitäisi kelvata, ei siinä mitään tehtaan originaaleja maaliroiskeita tarvitse lähteä tekemään.

Yleisesti ottaen näissä on niin paljon erilaisia tulkintoja, että jos museointi kiinnostaa niin kannattaa ottaa yhteyttä tarkastajaan ja viedä auto näytille. He kyllä kertovat, mitä olisi tehtävä museoajoneuvostatusta varten. Ja jos vaatimukset on jotain aivan huimaa, niin toinen tarkastaja saattaakin tulkita toisin.

Mitäs sulla on mielessä, onko alennusmyynneistä löytynyt pussihousut ja olet Torinoa museoleimaan suunnittelemassa... :mrgreen: :wink:

Re: Museoinnista

Lähetetty: 07 Huhti 2011, 15:11
Kirjoittaja sininenIII
Moro!
Kyllähän pientä pussihousun vikaa on aina löytynyt, ja tässä kun Torinon kunnostelut hiljalleen etenee, välillä miettii asioita siltäkin kantilta.
Harrasteautoilu tuskin tulevaisuudessa halpenee. Näillä ajoilla mitä parina viime kesänä olen kurvaillut, on ollut melko kalliit kilometrit. Museointikelpoisuus sopisi siinäkin mielessä oikein hyvin. Autoa ei vielä ole täysin "pilattu", orggis kone on tallessa ja parit puslat on väärän väriset, mutta nekin on pienellä vaivalla vaihdettavissa. Pohjan hitsaukset ei ihan taida täyttää kriteereitä, muutama kohta ainakin täytyisi tehdä uusiksi. En ole päässyt vielä maalausvaiheeseen, siinäkin täytyy miettiä haetaanko alkuperäisväri vai joku muu, pääkopassa pyörii muutama vaihtoehto. On toki mielessä ollut auton vaihto valmiiksi museoituunkin, mutta vain hetkellisesti.
Kiitokset vastauksista noihin päässäni pyörineisiin kysymyksiin! :)
Aatu