Sivu 2/3

Re: 390 FE

Lähetetty: 18 Elo 2010, 11:44
Kirjoittaja Mexico65

Re: 390 FE

Lähetetty: 18 Elo 2010, 16:54
Kirjoittaja JarkkoP
pizzamake kirjoitti: ! Mut JOS olette valmiita varmistamaan osien kunnon,
niin kyselkää mitä Ylivieskan koneistamolla ottavat lohkon HUOLELLISESTA pesusta ja onko heillä mahdollisuutta särö-
tarkastaa ja sonic-tsekata lohkoa ENNEN HUOLELLISTA koneistustyötä?
Itsessään jo pesu ja mittaukset (jos tehdään ammattitaidolla paneutuen ko. työhön) kertoo lohkon todellisen tilan ja sitä kautta sen, KANNATTAAKO ruveta koneistamaan lohkoa!
Joka tapauksessa toi huolellinen lohkon pesu ja mittaukset asianmukaisilla välineillä vie aikaa = rahaa !
Tämä on mielestäni EHDOTON lähtökohta vanhan lohkon osalta ja veiveistä onkin jo mielipiteet olemassa. Mr. B.Rabotnic
kirjoittaa vanhojen veivien käytöstä mm. seuraavaa:

Varmistu siitä, että moottorin pyörivissä osissa ei AINAKAAN KIERTOKANGET ole se heikoin lenkki kokonaisuudessa!!!
Vanhojen kiertokankien käyttö on tarpeeton riski ja niiden todellista kuntoa on vaikea havaita edes röntgenillä.

Lisäksi oli vielä liuta seikkoja, minkä laisia käytettyjä veivejä on tullut vastaan kun on ruvettu TOSISSAAN tarkastamaan!
Näistä esim. laakerikaulojen muotoviat ja mittaheitot.

Sama tietysti pätee myös kampiakselin suhteen !
Täytyypi soitella sinne koneistamolle ja kysellä noista asioista..lohko oli kyl melkoisen rasvan peitossa ku sen koneistamolle vein et pesujen jälkeen varmaan on helpompi mittailla ja tutkia lohkoa..

Oisko helpoin muokata ne sarjat sopiviks jos teettäisi käytettävien kansien mukaan uudet laipat ja hitsais ne sitten pakosarjan putkiin kiinni?

Keinut tuli koneen mukana uudet, samoin työntötangot..
työntötangot on paketin mukaan tollaiset http://atlanticspeed.com/productcart/pc ... oduct=1610 (osa numero 7533-16) ja keinut on numeroiden mukaan tollaset http://cranecams.com/index.php?show=bro ... 3&prt=2120
lisäksi mukana tuli milodon öljypohja http://www.milodon.com/oil-pans/street- ... ford73.asp osanumero 31130 ja imuputki http://www.milodon.com/oil-system/pickups.asp numero 18370

Re: 390 FE

Lähetetty: 18 Elo 2010, 20:28
Kirjoittaja pizzamake
Ainoa vaihtoehto,mikäli vieläkin pidät noista rautakansistasi pakonomaisesti kiinni on todellakin muokata kiinnityslaipat
täysin uusiksi jos aiot saada peltisarjat ährättyä kiinni!

Suosittelisin edelleen Edelbrockin alukansia sinulle ja siihen on ihan järjelliset syyt:
-Painoero on huikea valukansiin nähden ja on pelkkää plussaa kun kone kevenee.
-Kun haette lisää konetehoja, noi kannet hengittävät jo sellaisenaankin huomattavasti paremmin, kuin noi vanhat
rautasiat.
-Siellä on terässeetit, joten et tarvi bensan sekaan mitään lisäaineita.
-Pakopuolella on CobraJet-pulttijako, joten peltisarjat istuvat niihin heti sen puolesta.
-Tällöin myöskin mielestäni Edelbrockin Performer RPM imusarja pääsee oikeuksiinsa huomattavasti paremmin kuin
rautakansilla.
-Ostettuasi alukannet, on sulla hyvässä tavarassa raha "tallessa", eivätkä ne ole minusta mitenkään hinnalla pilattuja
osia enää tänä päivänä.

Sun tönärit ja vipat...?
Yksi FE-motin heikoimpia lenkkejä on juuri noi OEM-rockers ja eivät ole järkevä valinta !
Niiden tilalle nykyään saa HYVÄÄ tavaraa, joihin voi luottaa. Erson on yksi parhaista, joita sinullekin suosittelisin.
Maksavat tällä hetkellä alle 800$ setti.
Työntötankoja EI VOI sokkona ilman mittauksia sinne mottiin tunkea, joten mahdollisesti sulla on nyt 1 ylimääräiseksi
jäävä setti? Muutenkin nuo 11/32" työntötangot kannattaisi vaihtaa 3/8" paksuisiksi tönäreiksi.

Näissä ei kannata köyhän pihtailla, sillä SE jos mikä aiheuttaa yleensä kalliita menoja lisää kun "säästetään"
väärissä asioissa. Usko mua, äläkä tee itsellesi karhunpalvelusta jääräpäisyydellä.
Oma asianne on tietysti miten projektin toteutatte, mut se sana SÄÄSTETÄÄN kannattaa kyllä heti heivata mielestä!!!

Re: 390 FE

Lähetetty: 18 Elo 2010, 21:15
Kirjoittaja JarkkoP
niinhän se on et köyhän ei kannata halpaa ostaa..täytyy nyt kattoo miten sen lohkon kans käy..saako siit edes tehtyä mitään, sitten suunnitella osien ostoa..

rautakannet nyt näillä näkymin pysyy, mutta eihän sitä tiedä mitkä siellä ens kesänä on.. :wink:

mikäs vaikutus sillä loiskelevyllä on öljypohjassa?

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 00:03
Kirjoittaja pizzamake
Katos perhanaa, rupeeks tää jankutus tuottamaan positiivisia tuloksia :shock:
AIVAN OIKEIN, tsekkaa nimenomaan rauhassa tilanne sen lohkon kanssa ja sen jälkeen rupeat suunnittelemaan jatkoa!
Se lohko on kuitenkin koko onnistumisen edellytys. Noita 390 lohkoja on tehty 1961-76 välisenä aikana joitaki miljoonia, eli kyllä niitä löytyy vielä
hyväkuntoisiakin yksilöitä std. koossa, ellei Suomesta ni ainakin rapakon tuolta puolen. Sweduland on yksi hyvä mahdollinen paikka? Saatan jopa täältäkin
tietää erään käyntikuntoisen 390:n?

Loiskelevyn tehtävänä on pitää öljymäärä öljypohjassa vakaana, eli öljy ei vaahtoudu eikä lähde kampiakselin limppujen mukana kiertävään liikkeeseen
nimenomaan kiihdytettäessä moottoria.Sinällään se ei mitenkään "tuota" hevosvoimia, mutta on erinomainen hankinta osana tasaisen öljynkierron varmistamiseen.

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 07:46
Kirjoittaja 302TT
Jos minä alan jankuttamaan pizzamaken intensiteetillä, niin kohta sulla on ohjelmoitava ruisku ja 2 turboa :lol:

Jossain vaiheessa vaan pitää vetää raja muiden mielipiteille ja miettiä, mitä alunperin oltiin rakentamassa ja mikä riittää omiin tarpeisiin.

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 09:45
Kirjoittaja pizzamake
302TT kirjoitti:Jos minä alan jankuttamaan pizzamaken intensiteetillä, niin kohta sulla on ohjelmoitava ruisku ja 2 turboa :lol:

Jossain vaiheessa vaan pitää vetää raja muiden mielipiteille ja miettiä, mitä alunperin oltiin rakentamassa ja mikä riittää omiin tarpeisiin.
Juuuuuu, ja voihan se tuurillakin onnistua toi motin "piristäminen" ???
Iso mahdollisuus siihen, että kone kokee täydellisen "masennuksen" sen sijaan että pony hirnahtaa virkeämmin, on mennä soitellen sotaan ja toivoa isä jumalalta
varjelusta matkalle, jättäen noi perusjutut oman onnensa nojaan.

Ilman muuta, jos halutaan tehdä peruskunnostus tolle ko. padalle siten, että käytetään vain noita OEM-peruspalikoita, ni ilman muuta se käy!
Silti ollaan siinä tilanteessa, että lohko on tsekattava kunnolla ja että NIMENOMAAN NOIDEN C7-GT kansien kanssa tulee peltisarjojen kanssa ongelmia!!!

Totta kai omistajalla on täydet vapaudet tehdä juuri kuten on ajatellut hilujensa suhteen, mutta sillon on ihan ajan hukkaa kysellä keneltään mitään mielipiteitä,
kun kerran kaavio ON JO kirkkaana mielessä? Siinähän sotketaan vain omat suunnitelmat perusteellisesti.

Mikäli istutaan nyt hiljaa alas MIETTIMÄÄN sitä, kuinka saadaan paras mahdollinen lopputulos, on syytä "puntaroida" tarkkaan vaihtoehtoja.
Muussa tapauksessa käy pian niin, että moottorin ensikäynnistyksessä, tai sen jälkeen onkin LIUTA jatkokysymyksiä, eikä tyytyväinen pony-kuski.

Myönnän olevani hiukan skeptinen "äänisen kypärä" ruususten pilvilinnojen suhteen, sen verran on Mr. Murphy kouluttanut jo tähän mennessä.

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 09:52
Kirjoittaja Mexico65
Otetaan askel taaksepäin.
Jospa lähdettäisiin liikkeelle tavoitteista. Ilman selkeää tavoitetta on turha ja turhauttavaa edetä näissä asioissa.

ESIM:
Teho tavoite ilmeisesti noin 300 - 350 hp (vastaa 390 GT moottorin tasoa).
Vääntö tavoite ilmeisesti 350 - 450 lb·ft (vastaa 390 GT moottorin tasoa).
(10.5:1 — 335 horsepower (250 kW) at 4600 rpm and 427 lb·ft (579 N·m) at 3200 rpm
* 1967, 1969 Ford Mustang)
Nokka-akseli joka voisi tuottaa tuon tehon ja väännön, jos pääpaino olisi kuitenkin vahvassa alarekisterin väännössä (1500 - 3000 rpm).
Edellä mainittu tavoitteet savutetaan helposti. koska koneen tehollinen kierrosalue asettuu noin 1500 - 4500(5000) rpm, max. 5500rpm (esim. rajoitettu).

Noilla arvoilla autosta tulee erittäin tehokkaan tuntuinen ja soveltuu C6 askin eteen kohtuullisesti (pidän C6 askia liian isona ja painavana pieneen autoon), tuo vaihteisto tekee hieman "laiskan" oloiseksi tuon auton, mutta vastaa kuitenkin alkuperäistä asetelmaa.

Nokka voisi olla esim.
Comp Cams 33-207-3 (http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=942&sb=2)
Dual Energy™, 265DEH
Very Strong Mid-Range, Everyday Performance w/ Stock Exhaust
Helpointa osta sitten kittinä niin saa kaikki tarvittavat osat jotka ovat aika lähellä optimia.
Dual Energy, 265DEH: Cam & Kit
Part: K33-207-3
Price: $440.81
http://www.compperformancegroupstores.c ... gory_Code=

Jos nyt tuo vastaa koneen tulevan käyttäjän tavoitetta, niin paukkuja ei kovin paljoa tarvita.
Uskon, että aikalailla vakio kamoilla saat tuosta erittäin kestävän ja pitkäaikaisen voimalähteen.

Mutta jos tavoite on korkeammalla tai se vuoden päästä on jotain muuta niin harkitse lohkoa, kanta ja muita edellä esiin tulleita vaihtoehtoja. Pysy kuitenkin FE linjalla!

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 10:38
Kirjoittaja pizzamake
Mexico65 kirjoitti:Otetaan askel taaksepäin.
Jospa lähdettäisiin liikkeelle tavoitteista. Ilman selkeää tavoitetta on turha ja turhauttavaa edetä näissä asioissa.

ESIM:
Teho tavoite ilmeisesti noin 300 - 350 hp (vastaa 390 GT moottorin tasoa).
Vääntö tavoite ilmeisesti 350 - 450 lb·ft (vastaa 390 GT moottorin tasoa).
(10.5:1 — 335 horsepower (250 kW) at 4600 rpm and 427 lb·ft (579 N·m) at 3200 rpm
* 1967, 1969 Ford Mustang)
Nokka-akseli joka voisi tuottaa tuon tehon ja väännön, jos pääpaino olisi kuitenkin vahvassa alarekisterin väännössä (1500 - 3000 rpm).
Edellä mainittu tavoitteet savutetaan helposti. koska koneen tehollinen kierrosalue asettuu noin 1500 - 4500(5000) rpm, max. 5500rpm (esim. rajoitettu).

Noilla arvoilla autosta tulee erittäin tehokkaan tuntuinen ja soveltuu C6 askin eteen kohtuullisesti (pidän C6 askia liian isona ja painavana pieneen autoon), tuo vaihteisto tekee hieman "laiskan" oloiseksi tuon auton, mutta vastaa kuitenkin alkuperäistä asetelmaa.

Nokka voisi olla esim.
Comp Cams 33-207-3 (http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=942&sb=2)
Dual Energy™, 265DEH
Very Strong Mid-Range, Everyday Performance w/ Stock Exhaust
Helpointa osta sitten kittinä niin saa kaikki tarvittavat osat jotka ovat aika lähellä optimia.
Dual Energy, 265DEH: Cam & Kit
Part: K33-207-3
Price: $440.81
http://www.compperformancegroupstores.c ... gory_Code=

Jos nyt tuo vastaa koneen tulevan käyttäjän tavoitetta, niin paukkuja ei kovin paljoa tarvita.
Uskon, että aikalailla vakio kamoilla saat tuosta erittäin kestävän ja pitkäaikaisen voimalähteen.

Mutta jos tavoite on korkeammalla tai se vuoden päästä on jotain muuta niin harkitse lohkoa, kanta ja muita edellä esiin tulleita vaihtoehtoja. Pysy kuitenkin FE linjalla!
Tähän ei tarvi enää mitään lisätä !!!
Se on piste ja Amen ! 8)

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 14:16
Kirjoittaja Antti66HT
Tylsää kun Jyri aina lopettaa keskustelut tyhjentävällä ja hyvin jäsennellyllä vastauksella :wink:

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 21:24
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Liitteen kuva ei ole 390 FE, vaan tarkoitettu REX moottori heebojen jatko suunnitelmiin.
Kaunis moottori. Tämä on vielä kauniimpi. Ensimmäistäkään en vieläkään tunnista suomen niemeltä, jos ei nykyisin ruotsissa olevaan Rauhalan "Cammeria" 427 sohc lasketa.

Kuva

Re: 390 FE

Lähetetty: 19 Elo 2010, 21:30
Kirjoittaja jallu64
Fastback kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Liitteen kuva ei ole 390 FE, vaan tarkoitettu REX moottori heebojen jatko suunnitelmiin.
Kaunis moottori. Tämä on vielä kauniimpi. Ensimmäistäkään en vieläkään tunnista suomen niemeltä, jos ei nykyisin ruotsissa olevaan Rauhalan "Cammeria" 427 sohc lasketa.

Kuva
Mistä noita kaunokaisia oikeen tulee :lol:

Re: 390 FE

Lähetetty: 20 Elo 2010, 12:31
Kirjoittaja pizzamake
Antti66HT kirjoitti:Tylsää kun Jyri aina lopettaa keskustelut tyhjentävällä ja hyvin jäsennellyllä vastauksella :wink:
Tsot-tsot Antti, ei tämä nyt tähän jää :huh2: Silti, vaikka tossa Mexico65 kävi läpi noi jutut, niin NE EIVÄT kumoa millään tavalla tässä topicissa lähtökohtaa!!!
Edelleen siellä on se lohko joka pitää pestä, tutkia ja mitata kunnolla!!! Tämä on se absoluuttinen lähtökohta, joka on syytä olla kunnossa.
Kun lohko on todettu sellaiseksi kuin se sitten onkaan, voidaan lähteä tekemään sitä mainittua suunnitelmaa, että mitä moottorilta haetaan!
Jos käytetään noita C7 GT-kansia, on käsittääkseni 2 vaihtoehtoa olemassa:
A) Hommataan noihin kansiin tarkoitetut alkuperäiset valusarjat (painoa).
B) Valmistetaan UNIIKIT peltisarjat. Äkkipäätä ajatellen tää tuntuu simppeliltä hommalta, mutta sopii lähteä kokeilemaan! On ERI SEPPÄ, joka takoo
käyvät ja hyvin hengittävät sarjat ko. kohteeseen! Sama pätee myös uusien peltisarjojen muokkaukseen sopiviksi.
JOS nyt kuitenkin päädytään vaihtoehtoon B) On syytä huomioida, että:
-On tarvittavat työkalut ja paikka jossa tehdä, eli auto samalla tontilla.
-Aikaa tehdä niitä systemaattisesti sovittaen.
-Fyrkkaakin menee.
-Mielenkiintoa ja uskomusta asian onnistumiseen löytyy, eli pitkäjänteisyyttä tarvitaan.

Re: 390 FE

Lähetetty: 21 Elo 2010, 06:16
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, oikeassa olet, myiökin oli perässä...

Mukava että fe jupinan myötä oon Makekin oot aktivoitunut palstalla... Näinä päivinä kun täällä on niin kovin hiljaista...

Re: 390 FE

Lähetetty: 21 Elo 2010, 11:48
Kirjoittaja pizzamake
Antti66HT kirjoitti:Juu, oikeassa olet, myiökin oli perässä...

Mukava että fe jupinan myötä oon Makekin oot aktivoitunut palstalla... Näinä päivinä kun täällä on niin kovin hiljaista...
Vai näin on hommat tällä palstalla? :shock:
Täytyy nyt kuitenkin YRITTÄÄ EDES pysyä faktalinjalla. Musta kun rupes heti tuntumaan vahvasti siltä, että mä oon joku kuolinairut, josta on
kehkeytymässä hyvää kyytiä forumin suurin paskiainen skeptisillä kannanotoilla? :?

Tunnustettakoon seuraavaa, että mäkin omistin ennen tota side oileria 390:n, jonka jenkit olivat "virittäneet". Myöskin 0,30 ylikoossa etc.
Vein sen 2005 Niemensivulle remppaan, kun motti käyttäytyi "hieman" ongelmallisesti? Seppo toki laittoi motin kuntoon, mut huusi ku kenttäsirkkeli,
et TAAS on tehty kaikkee TYHMÄÄ motille jne... :) Kuntoon tuli, ei siinä mitn ja palvelee tätä nykyä -64 Galaxien pellin alla.

Vois kai sanoa, että on jonkin verran perstuntumaa siihen, että kaikki ei todellakaan mene aina putkeen, ellei tarkasti tehdä hyväksi koettujen
menetelmien suhteen. Ei kai KUKAAN halua omistaa yhtä maailman HIENOIMPIIN kuuluvaa autoa, jossa on yksi maailman HUONOIMPIIN sijoittuva
motti ja vain sen vuoksi, ettei sitä tehty kunnolla??? Siksi tämä jupina, terveiset Jarkko&Pete Pee :wink:

Ite oon saanut tämän Blue Oval Performance-"taudin" aikanaan Kokkolassa NIMENOMAAN -67 GT 390 Fastback:llä (silloinen "Holmin Helmi"), joten on
ikään kuin sympatiat mukana, vaikkei heti ensi ikuulemalta uskoisi 8)