Sivu 2/5

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 06 Elo 2010, 13:22
Kirjoittaja Antti66HT
NO ollaanpa analyyttisiä... Perjantai ja kaikki. PIkku flaimausta ilmassa tältä suunnalta auranjoen suuntaan (ei muista oliko se eura vai aura missä majailee möhköjen möhkö.. ;) )

Kiitoksia kauniista sanoista. itsekin olen tyytyväinen mottiin. Sifterin piru vaan pilas fiilikset, ja huohotus pöllytteli. Katseltiin että vasemmasta putkestakin tulee savua, ja pelättiin jo pahinta, mutta sitten muistui mieleen että tuo "crank case evac" systeemi imee tuonne vasempaan putkeen. Ei sitä tule kaikki aina mieleen...

427fe:n isku poraus suhde on se mikä tekee siitä otollisemman kierroskäyttöön. esim. 428fe, suhteet on ihan eri. MItähän tuollaisen 427:n pyörivät hilut painaa suhteessa strokeri kamoihin? itellä ei mitään hajua painoista, mutta lienee vaikutusta kierrosherkkyyteen. Omassa motissa kierrosherkkyyttä voisi edistää, erityisesti sillä silmällä suunniteltu nokka keppi, ja alu vauhtipyörä, joka hieman laskee pyörivien painoa.

En nyt lähde ameriikan palstoilta luettua tänne perustelemaan, mutta yleisesti on todettu että viivalta nopeiten lähtevä auto ei ole se joka penkittää eniten hevosia rullilla. Tästä asiaa tuntevat tahot voivat olla montaa mieltä, ja hyvä niin. Saadaan keskustelua.

Suosittelisin kaikille tutustumista http://www.sbftech.com sivuston kirjastoon tutustumista. Esittäytyy ja kirjoittaa muutaman viestin, 10, niin aukeaa semonen kirjasto moottori, kaasutin ja suoraan ajo tekniikkaa ettei toista ole vielä tullut vastaan.

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 06 Elo 2010, 13:36
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:NO ollaanpa analyyttisiä... Perjantai ja kaikki. PIkku flaimausta ilmassa tältä suunnalta auranjoen suuntaan (ei muista oliko se eura vai aura missä majailee möhköjen möhkö.. ;) )
juu, kyl mä Antti tajusin suusi olleen virneessä kun tätä kirjoitit... Äläs nyt, möhköjen möhkö onkin 460 cid pikkulohko!!! Kysy vaikka Homerilta!!! :lol: :lol:

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 06 Elo 2010, 15:26
Kirjoittaja Antti66HT
kaksin puheluks menee, ja ihan ot, mutta voisin vielä uhota että sytkä oli ihan päin h......ä natikoissa... Siitä johtuivat käynnistys vaikeudet, ja työnnettiinhän se taas perinteisesti kerran käyntiinkin. Kiitoksia vaan valppaille ohikulkijoille? Onneksi sentään startti kesti tällä kertaa sahauksen, keväällä kun niitäkin muutama vaihdeltiin. Perus asiat kuntoon sa sitten menoks, mutta aika vaan ei kertakaikkiaan nykyään riitä mihinkään.

Ensi vuonna toivottavasti nähdään isoa koppaa tositoimissa suora ja mutka radalla. kunnon rengastus alle niin taipuu, ja suorilla otetaan aika kiinni?

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 07 Elo 2010, 04:44
Kirjoittaja Galaxie61
muistaakseni alkuperästä 427 lohkoa ei paljoa porailla isommaks. voin muistaa väärinkin.
pikkulohkojuttuihin en puutu mitenkään, en semmosella ole ajellu kun 80 luvulla viimeks :idea:

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 09 Elo 2010, 10:42
Kirjoittaja KooKoo
No jos nyt vielä haluaa tästä asiasta keskustelua ja pähkintää, hyvä sivu aiheesta löytyy;
http://www.mustangandfords.com/techarti ... index.html

Siinäpä jenkkipoika vertailee Windsoria ja FE:tä.
Ei se ihan niin yksinkertaista se vertailu ole, niinkuin artikkelistakin voi lukea, mutta antaapa se ainakin
hyvän pohjan pääasiallisista eroista. Kylläpä se taitaa olla se kunkin oma käyttötarkoitus ja se mitä koneessa
arvostaa, se mikä jommalle kummalle koneelle kallistaa. Nii ja tietty olemassa olevat osat ja hinnat jne...

Itte olen päätynyt Windsorin puolelle. Sen verran voin sanoa, että koneesta ei tule mitään hirvittävän kireää,
max 6500 kiertävä katuauton käyttökone. Suurin yksittäinen etu omalla kohdallani windsorin eduksi on
paino siitä syystä, että kahta alustaltaan vastaavaa -69:iä FE:llä ja Windsorilla ajettuani ero on iso.
Ja taas mennään makuasioihin jnejne... Windsoriin saa tsiljoonaa eri yläkertakombinaatiota kohtuuhinnalla
(ei muuten kysytty chevymiehiltä..) mutta FE:n vääntö taas on hieman erilaista massoista johtuen puhumattakaan
siitä että se ON aito isolohko jnejne. FE:n 5 runkopukkia tekee alakerrasta huomattavasti stydimmän, mutta stud
girdle Windsorissa parantaa asiaa huomattavasti. Kestävyys ei ainakaan mun tapauksessa tuu olemaan se päähuoli kun
konetta ei suuremmin pyöritetä.

Lohkoja löytää Windsoriin helpommin ja omalla osallani vissiin vaikutti se, että tallissa oli yksi ylimääräinen
stanulohko..?? Toki jos tuosta 427:sta haluaa kasvattaa, niin sitten asiat taas muuttuu oleellisesti ja omasta
mielestäni isolohkon suuntaan, mutta jos tosiaan isoa haluaa niin kyllä se fe pitää unohtaa ja siirtyä suoraan
385-sarjaan niinku Jari tuossa omassa jutussaan mainitsikin.

Summasummarum, valinta riippuu joka kerta tilanteesta. Joka tapauksessa tuo artikkeli on hyvää peruskauraa
koneisiin tutustuttaessa, kannattaa lukea. Ainiin, artikkelissahan FE:stä on siis 428, ei 427, mutta kuiteskin....

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 10 Elo 2010, 16:13
Kirjoittaja Fastback
Alkuperäinen 427 on verrattain haluttu moottori ja hiperformance alttarilla usein uhrattuja joten niitä ei kasva joka oksalla. Alkuperäisen 427 FE:n rakentaminen on sellainen juttu, että se pitää sitten haluta vintage rautaa lokasuojien väliin. Mielestäni nykypäivänä kuka 427 FE:n haluaa niin viisainta olisi hankkia jälkituotantolohko kuten Genesis, Robert Pond tai Shelby. Nämä ovat uusia lohkoja, mitkä sietävät OEM 427 lohkoa suurempia porauksia. OEM rauta 427:ssa ei ole mitään vikaa, älkää käsittäkö niin, ne ovat vaan haluttuja niin keräilijöiden kuin entisöijien piirissä ja hinnat sen mukaiset. Eräs tuttu mies möi 10 kpl eri vuosimallien 427 lohkoja Fordin ja Holman&Moodyn tehtaan laatikoissa ja sai kröntästä 50.000 USD.

Joku muuten joskus vertasi isolohkoa isoihin tisseihin, että kaikki ne haluaa mutta eivät ole käytännölliset. Tuli vaan silloin ajateltua, että moniko on oikeasti valittanut sitä että eukolla, tyttöystävällä tai rakastajalla on liian isot daisarit???

Tästä keskustelusta ei puutu enää kuin 427 FE miesten kommentit. Näitäkin moottoreita kun on kerhon sisällä muutamia ja fmoc:n ulkopuolellakin toinen kourallinen. Antaa tulla rohkeasti, mielipiteitä on pyydetty.

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 11 Elo 2010, 09:43
Kirjoittaja Mexico65
http://www.precisionenginetech.com/proj ... ne-builds/

Our current engine project begins with a 351W block and increasing displacement to a whopping 427 CID.

After salvaging an original, well-worn 1966 Ford 427 side-oiler block, we begin to build a 485-cube big-dog. Bigger bore and longer stroke…whoof whoof!

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 11 Elo 2010, 13:31
Kirjoittaja Antti66HT
Noilla ohjeilla jo teoriassa pistää strokerin nippuun. tai ainkin huomaa, että parempi teettää osaavilla. lol

Ei näköjään tarvi dartin lohkoon tehdä kampiakselille tilaa. Orgista joutuu aika paljon muovailemaan sieltä täältä.

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 13 Elo 2010, 21:17
Kirjoittaja Fastback
Johan on mexicon linkin ukot oikein taikoneet paukkua FE:stä, ihan hv per kuutiotuuma :lol: En tosin tiedä mitä vertailussa haettiin, mutta eihän tuossa edes vertailla koneita tai edes yritetä. Nopealla mulkaisulla pisti jo silmään fe mekaanisella vesipumpulla, windsor sähköpumpulla, fe mekaanisella laahurilla, windsor hydraulirullalla, pieniä eroja, mutta vaikutusta kyllä. Käyttötarkoituksen mukaan, ei siinä sinällään mitään outoa. Ei noita sähköpumppuja ole paljoa kadulla nähnyt, ajaako joku sähköpumpulla?

Kun 427 FE miehet eivät uskalla tulla ulos kaapista, niin ei FE-moottorin omistajana täytyy kommentoida Natikoita. Jotain referenssiä voidaan ottaa siitä että Natikoiden rata-ajon neljäntenä 2010 vuonna oli FE:llä varustettu Mustangi. Edellä mexicon kisa-auto, Roush, Saleen ja sitten tyrannosaurus FE-Rex, ekalla kisarenkaat ja muutkaan eivät std. radiaaleilla päästelleet. En mä FE:tä sanoisi vanhentuneeksi tai toimimattomaksi. Mitä tulee lohkon materiaaliin, niin kaikilla on valinnanvapaus. :shock:

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 14 Elo 2010, 04:06
Kirjoittaja Antti66HT
köh... krhm.. no oli siinä fe:ssäkin ihan ok renkaat alla eli ei ihan peruskamaa. Hattua ylös jokatappauksessa.

Joo, ei noissa kai kahta konetta vertaillakaan, helkkarin hyvät kirjoitukset kuitenkin. Kertovat paljon oikean moottorin rakennukseb pieteetistä. fe- koneessa esim. laahuri nokka. Eikai alumiini fe ihan rex oo? ;)

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 14 Elo 2010, 09:36
Kirjoittaja Fastback
Ota Antti vicksiä, muutkaan eivät std radiaaleilla koski myös fe-rexiä, olisin voinut täsmentää - en halunnut vääristää. Alulohkoisilla fe-moottoreilla kilpailtiin jo '60-luvulla silloin kun "miähet" ajo kilpaa :) Ei alumiinilohko mitenkään uusi juttu ole.

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 14 Elo 2010, 12:44
Kirjoittaja jls
Jos mexicon auto on kilpuri, ei se fe-rex:kään ole mikään luksustouring. Kohtalaisesti on karsittu, kevennetty ja rakennettu. Hieno peli, mutta vois puhua jo kilpurista.
Hauskaa miten aikuset miehet kinastelee kumpi on parempi, nokia vai samsung. Jokainen jolla on mustang on voinu ite valita ostaako sen isolla vai pikkulohkolla. Omaani en isolohkoa laittas, eikä västpäkin makkiin varmaan tulis pikkulohkoa vaikka paljon maksettais. Matter of preference.

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 14 Elo 2010, 13:40
Kirjoittaja Antti66HT
Kyseiseen "rex":n oli muuten löytynyt hienot sivuikkunat. Itellähän ne on ihan vakio kamaa. Pastilli tekis hyvää, ilmastoinnit kuivaa kurkkua ;)

(Ei täällä aikuisia oo kinaamassa, mº ja F~bäck vaan ;) )

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 14 Elo 2010, 18:54
Kirjoittaja Fastback
Juha Juha, ei tää niin vakavaa ole. Antin kanssa naureskeltiin asiaa ihan kahdenkeskenkin. Eikä tässä ole mitään kinasteltavaa, isommassa on vara parempi. Suomen mikkihiiriradoilla pärjää turbonelarillakin. Kisa-auton määritelmä on minun määritelmän mukaan auto jossa häkki ja katuajoon hankala tekniikka ja näitä määritelmiä on n. 6 mrd erilaista telluksella. Plexit ne on mexicossakin ja Antti mä en noista ikkunoista huutelisi, muistan sinunkin ajaneen Jurvan Kynttyröillä pelkkä ohut teipattu muovi ikkunana... :)

Se mikä tässä keskustelussa on koomista, että muut puolustelee muitten autoja. Sanoisin että kummatkin vintage raudat ovat omistajiensa taidonnäytteitä. Toinen on rata-auto ja toinen pro touring. Hieno noita oli katsella ja kuunnella. Kaikista natikoiden vehkeistä em. Fe oli tosin ainoa kumpi sai ihon kananlihalle ja karvat pystyyn kun täräytti radalle. Kaippa se murraykin saa ihon kananlihalle tai minulla hikoilemaan kun pitäis mennä nurmikko ajamaan - ulkona on kuuma.

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll

Lähetetty: 14 Elo 2010, 21:55
Kirjoittaja JXA-26
Fastback kirjoitti:Kaippa se murraykin saa ihon kananlihalle tai minulla hikoilemaan kun pitäis mennä nurmikko ajamaan - ulkona on kuuma.
hjyvät hertsat, plaperon päryryt ! Palataanpa aiheesen ? Kyseinen aihe koskee suoranaisesti Fox / SN kuljettajia, isolohko ei ole enää vaihtoehto joten kuutiotuumia pitää löytää jotenkin muuten. Joten 351W menee nätisti laillisesti kyseisten härvelien keulalle, mutta mitä tuo vakio lohkon muutos koneistukset pitää sisällään stroukki sarjaa sisään sorvatessa ???? Onko etes mahdollista saada 427 muutos sarjaa vakio lohkoon sopimaan ? Kröhöm, nämähän kaikki siis vain kilpa käyttöön.... :vihellys: