Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Lähetetty: 17 Kesä 2010, 09:11
Juu, osien tunnistaminen on elektroniikka-alalla joskus todella vaikeeta. Tuntuu että varsinkin autopuolella tästä on tehty kaikkein hankalinta. Varmaan osittain ihan tarkoituksella, jotta saadaan myytyä kokonaisia varaosalaitteita.
Mittauksen opastaminen näin "etänä" on vähän hankalaa, mutta yritetään...
Transistorin mittaamiseen tarvitaan yleismittari jossa on diodi-mittausalue, jolla mittari näyttää diodin kynnysjännitettä.
Ensiksi mittausta voi yrittää suoraan osan jaloista kun osa on vielä kiinni piirilevyllä. Tällöin tulosta saattaa vääristää levyllä olevat muut osat ja kytkennät. Eli parhaan tuloksen saa, kun irroittaa transistorin levyltä.
Jos kyseessä on tavallinen, ehjä transistori, niin silloin siitä löytyy kuin 2 diodia, kytkettynä kolmen jalan väliin siten, että yksi jalka on yhteinen. Kun ko väliä mittaa, niin toisinpäin siinä on kynnysjännitettä jotain 0,4...0,6 V ja sitten toisinpäin (mittarin johtojen paikkaa ristiin vaihtaen) mitattuna sähkö ei kulje ja kynnysjännitettä ei ole.
Jos transistori on palanut oikosulkuun, on kynnysjännite n 0 V molempiin suuntiin. Ja poikkipalanut ei sitten johda mitään.
Tällä mittauksella pystyy siis vain tunnistamaan onko kyseessä tavallinen transistori ja onko se ehjä. Fettien mittaaminen onkin sitten jo paljon hankalampaa.
Mittauksen opastaminen näin "etänä" on vähän hankalaa, mutta yritetään...
Transistorin mittaamiseen tarvitaan yleismittari jossa on diodi-mittausalue, jolla mittari näyttää diodin kynnysjännitettä.
Ensiksi mittausta voi yrittää suoraan osan jaloista kun osa on vielä kiinni piirilevyllä. Tällöin tulosta saattaa vääristää levyllä olevat muut osat ja kytkennät. Eli parhaan tuloksen saa, kun irroittaa transistorin levyltä.
Jos kyseessä on tavallinen, ehjä transistori, niin silloin siitä löytyy kuin 2 diodia, kytkettynä kolmen jalan väliin siten, että yksi jalka on yhteinen. Kun ko väliä mittaa, niin toisinpäin siinä on kynnysjännitettä jotain 0,4...0,6 V ja sitten toisinpäin (mittarin johtojen paikkaa ristiin vaihtaen) mitattuna sähkö ei kulje ja kynnysjännitettä ei ole.
Jos transistori on palanut oikosulkuun, on kynnysjännite n 0 V molempiin suuntiin. Ja poikkipalanut ei sitten johda mitään.
Tällä mittauksella pystyy siis vain tunnistamaan onko kyseessä tavallinen transistori ja onko se ehjä. Fettien mittaaminen onkin sitten jo paljon hankalampaa.