Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 06 Heinä 2009, 11:53
- Auto: Mustang HT 1966
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Juu, osien tunnistaminen on elektroniikka-alalla joskus todella vaikeeta. Tuntuu että varsinkin autopuolella tästä on tehty kaikkein hankalinta. Varmaan osittain ihan tarkoituksella, jotta saadaan myytyä kokonaisia varaosalaitteita.
Mittauksen opastaminen näin "etänä" on vähän hankalaa, mutta yritetään...
Transistorin mittaamiseen tarvitaan yleismittari jossa on diodi-mittausalue, jolla mittari näyttää diodin kynnysjännitettä.
Ensiksi mittausta voi yrittää suoraan osan jaloista kun osa on vielä kiinni piirilevyllä. Tällöin tulosta saattaa vääristää levyllä olevat muut osat ja kytkennät. Eli parhaan tuloksen saa, kun irroittaa transistorin levyltä.
Jos kyseessä on tavallinen, ehjä transistori, niin silloin siitä löytyy kuin 2 diodia, kytkettynä kolmen jalan väliin siten, että yksi jalka on yhteinen. Kun ko väliä mittaa, niin toisinpäin siinä on kynnysjännitettä jotain 0,4...0,6 V ja sitten toisinpäin (mittarin johtojen paikkaa ristiin vaihtaen) mitattuna sähkö ei kulje ja kynnysjännitettä ei ole.
Jos transistori on palanut oikosulkuun, on kynnysjännite n 0 V molempiin suuntiin. Ja poikkipalanut ei sitten johda mitään.
Tällä mittauksella pystyy siis vain tunnistamaan onko kyseessä tavallinen transistori ja onko se ehjä. Fettien mittaaminen onkin sitten jo paljon hankalampaa.
Mittauksen opastaminen näin "etänä" on vähän hankalaa, mutta yritetään...
Transistorin mittaamiseen tarvitaan yleismittari jossa on diodi-mittausalue, jolla mittari näyttää diodin kynnysjännitettä.
Ensiksi mittausta voi yrittää suoraan osan jaloista kun osa on vielä kiinni piirilevyllä. Tällöin tulosta saattaa vääristää levyllä olevat muut osat ja kytkennät. Eli parhaan tuloksen saa, kun irroittaa transistorin levyltä.
Jos kyseessä on tavallinen, ehjä transistori, niin silloin siitä löytyy kuin 2 diodia, kytkettynä kolmen jalan väliin siten, että yksi jalka on yhteinen. Kun ko väliä mittaa, niin toisinpäin siinä on kynnysjännitettä jotain 0,4...0,6 V ja sitten toisinpäin (mittarin johtojen paikkaa ristiin vaihtaen) mitattuna sähkö ei kulje ja kynnysjännitettä ei ole.
Jos transistori on palanut oikosulkuun, on kynnysjännite n 0 V molempiin suuntiin. Ja poikkipalanut ei sitten johda mitään.
Tällä mittauksella pystyy siis vain tunnistamaan onko kyseessä tavallinen transistori ja onko se ehjä. Fettien mittaaminen onkin sitten jo paljon hankalampaa.
-
- Addikti
- Viestit: 334
- Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
- Paikkakunta: Alavus
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Hehe, palataas tähän juttuun taas.Tossa ajankuluksi piruttaan kokeilin tinata kahden (näkyy ekan postin kuvissa) rikkinäisten
5105 Ge:n tilalle nuo hommatut Irf 9640 S:t ja jumankeka, puhallin heräsi eloon, tosin säätö ei vaikuta mitään, ropelli pyörii
arviolta hieman puoliväliä suuremmalla teholla, ei kuitenkaan täysillä.Palikka kyllä lämpeni julmetusti joten en kauaa
tohtinut pitää päällä.Kuuluisaa kytkentäsavua ei kuitenkaan ilmaantunut.Eli mitäs nyt, toiveita on saada toimimaan..?
Eli tuo 4101 Ec joita siis se 1 kpl, näyttäisi toimivan ja kahden 5105 Ge:n tilalle pitäisi löytää oikeat/vastaavat osat..
Arvon asiantuntijat, apunne ja hyvät veikkaukset vielä otettais mielellään vastaan...Tilataanko kokeeksi 2 kpl IRF 540?
http://www.partco.biz/verkkokauppa/adva ... turers_id=
5105 Ge:n tilalle nuo hommatut Irf 9640 S:t ja jumankeka, puhallin heräsi eloon, tosin säätö ei vaikuta mitään, ropelli pyörii
arviolta hieman puoliväliä suuremmalla teholla, ei kuitenkaan täysillä.Palikka kyllä lämpeni julmetusti joten en kauaa
tohtinut pitää päällä.Kuuluisaa kytkentäsavua ei kuitenkaan ilmaantunut.Eli mitäs nyt, toiveita on saada toimimaan..?
Eli tuo 4101 Ec joita siis se 1 kpl, näyttäisi toimivan ja kahden 5105 Ge:n tilalle pitäisi löytää oikeat/vastaavat osat..
Arvon asiantuntijat, apunne ja hyvät veikkaukset vielä otettais mielellään vastaan...Tilataanko kokeeksi 2 kpl IRF 540?
http://www.partco.biz/verkkokauppa/adva ... turers_id=
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
- FaikkuFB
- Aktiivi
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
- Paikkakunta: Jkl
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Harmittaa masentaa, mutta se että puhallin heräsi henkiin, ei tarkoita mitään korjattavuuden kannalta.
Eikä myöskään tarkoita sitä, että se kokeiltu komponenti olisi lähellekään sopiva. Moottori pyörii, mutta ei säädy tarkoittaa luultavammin
sitä, että se osa ei ole oikea, tai sitten myös ohjauspiiri on rikki.
Eikä myöskään tarkoita sitä, että se kokeiltu komponenti olisi lähellekään sopiva. Moottori pyörii, mutta ei säädy tarkoittaa luultavammin
sitä, että se osa ei ole oikea, tai sitten myös ohjauspiiri on rikki.
-
- Addikti
- Viestit: 334
- Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
- Paikkakunta: Alavus
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Joo, olishan se nyt liian hyvää ollakseen totta...Tuota nuan, koetin tuossa filmata palikkaa vähän uudestaan josko
vielä tulis jotain vinkkejä..
vielä tulis jotain vinkkejä..
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
-
- Addikti
- Viestit: 334
- Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
- Paikkakunta: Alavus
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
No niin, päivitänpä tätä Pwm blower control-stooria.Eli pitkällisen selvittelyn ja vähän sattumaltakin
löysin tiedon että nämä fet-transistoreissa olevat Motorolan tyyppinumerot ovat vain koodeja liittyen
ko.osien valmistuspaikkaan.Kaikissa Motorolan Fordille valmistamissa komponenteissa on kuulemma
näin tarkoituksella tehty..Eli ei näitä saa oikein mistään selville, paitsi kaiketi joku spesialisti joka
osaa mitata ehjästä osasta.No kuitenkin uusi yksikkö on nyt usasta tulossa, toivotaan että olisi oikean
tyyppinen, näissäkin kun luettelot näyttävät vähän mitä sattuu..
löysin tiedon että nämä fet-transistoreissa olevat Motorolan tyyppinumerot ovat vain koodeja liittyen
ko.osien valmistuspaikkaan.Kaikissa Motorolan Fordille valmistamissa komponenteissa on kuulemma
näin tarkoituksella tehty..Eli ei näitä saa oikein mistään selville, paitsi kaiketi joku spesialisti joka
osaa mitata ehjästä osasta.No kuitenkin uusi yksikkö on nyt usasta tulossa, toivotaan että olisi oikean
tyyppinen, näissäkin kun luettelot näyttävät vähän mitä sattuu..
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
-
- Addikti
- Viestit: 334
- Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
- Paikkakunta: Alavus
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Jatkan vieläkin tätä synkkää yksinpuhelua.Uusi osa tuli joelta mutta joe oli sen verran kännissä että
lähetti tietysti aivan väärän osan.Eräs sähkäri vilkuili tuota vanhaa korttia vielä ja arveli että
nimenomaan pitää olla P-tyypin fetit koska ohjaavat tässä tapauksessa positiivistä jännitettä ja
että jollain tälläisellä kannattaisi nyt vielä kerran kokeilla:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=5204
Tätä kaiketi puoltaa sekin että nuo n-tyypin Irf540 paukahtivat heti halki..ja tuolla aiemmin kokeillulla
p-tyypin Irf9640 puhallin toimi jotenkin sentään..mutta minähän en tästä mitään tajua, yritän vaan
saada linkon lämmityslaitteen toimintaan edes jotenkin...hrrr!
lähetti tietysti aivan väärän osan.Eräs sähkäri vilkuili tuota vanhaa korttia vielä ja arveli että
nimenomaan pitää olla P-tyypin fetit koska ohjaavat tässä tapauksessa positiivistä jännitettä ja
että jollain tälläisellä kannattaisi nyt vielä kerran kokeilla:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=5204
Tätä kaiketi puoltaa sekin että nuo n-tyypin Irf540 paukahtivat heti halki..ja tuolla aiemmin kokeillulla
p-tyypin Irf9640 puhallin toimi jotenkin sentään..mutta minähän en tästä mitään tajua, yritän vaan
saada linkon lämmityslaitteen toimintaan edes jotenkin...hrrr!
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
-
- Addikti
- Viestit: 334
- Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
- Paikkakunta: Alavus
Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?
Ja vihdoin sain uuden osan joka tällä kertaa oli juuri oikea.Nyt toimii automatiikka ja puhallin nopeus
säätyy niinkuin pitääkin.Myös EATC:n diagnostiikka alkoi osan vaihdolla toimimaan.
Lincoln harrastajille tiedoksi vielä että Mark 8:n ja Continentalin osat ovat vaihtokelpoisia
keskenään mutta Town Car:n kanssa ei voi sekoitella.Kiitokset sitten vielä osan toimituksesta
Tuuma-Tepolle Riihimäen suuntaan
säätyy niinkuin pitääkin.Myös EATC:n diagnostiikka alkoi osan vaihdolla toimimaan.
Lincoln harrastajille tiedoksi vielä että Mark 8:n ja Continentalin osat ovat vaihtokelpoisia
keskenään mutta Town Car:n kanssa ei voi sekoitella.Kiitokset sitten vielä osan toimituksesta
Tuuma-Tepolle Riihimäen suuntaan

Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.