Sivu 2/2

Lähetetty: 20 Heinä 2006, 10:03
Kirjoittaja 91GT
Eilen vihdosta viimein sain musseen mömmöt sisälle. Nyt ilmastointi toimii puolittain eli pätkii kompuran kytkintä auki/kiinni. Syklit vaihtelee ehkä sekunneista noin puoleen minuuttiin tai vähän yli. Mulla ei tosiaan ole tietoa millon viimeksi se on toiminut kunnolla. Mitä mulla auto on reilun puoltoista vuotta ollu niin ei ole toiminut alkuunkaan. Oikeat myrkyt laitettiin freonien joukkoon. Puljussa ohitettiin paine tunnistin ja tekee samaa.

Onko siellä muita antureita mikä vois tommosta tehdä. Tai viallinen rele. Vai kompura sökö.

Tekeeköhän kompuralle hallaa jos sitä käyttää kun se tollai pätkii.
Kyllä se kylmää lykkää muttei tietenkään siinä määrin kuin toimiessaan.
Tosin tämän hetken sää on sellanen ettei sitä nyt juur paljon tarviikaan.

No jos ei tässä kolmen viikon aikana selviä niin kurvaan sinne takasin. Jenkeihin perehtynyt kaveri on parat aikaa lomalla.

Lähetetty: 20 Heinä 2006, 10:14
Kirjoittaja Vee8
Tuohan on juuri normaalia toimintaa, jos kompura pyörisi jatkuvasti, räjähtelisi letkut ja höyrystimet aika taajaan. Painekytkin katkaisee virran kytkimeltä kun paine ylittää raja-arvon ja palauttaa sen kun paine on pudonnut riittävästi. Lisäksi sielä on anturi joka valvoo ettei kylmiä liikaa.

Lähetetty: 20 Heinä 2006, 10:28
Kirjoittaja 91GT
Siis tämmäsellä noin 20 asteen ilmalla ei kuulu käydä minuuttiakaan putkeen vaan katkoo jatkuvasti edes takaisin vai.

Lähetetty: 20 Heinä 2006, 11:55
Kirjoittaja Vee8
Kyllä se aika tiuhaan pois päältä menee. Toki oikein kuumalla katkeaa vain hetkeksi. Vaikea tuota on arvioida onko normaalin rajoissa vai ei, mutta noin se tekee toimiessaan.

Lähetetty: 20 Heinä 2006, 12:00
Kirjoittaja Dervish
Juu kyllä se toimintaan kuuluu että pätkii jatkuvasti.
Käyttiksessäni sen huomaa hienosti kun koittaa kaupunkiajoa harrastaa ilmastointi päällä, varsinaista nykymistä se ajaminen...

Lähetetty: 20 Heinä 2006, 15:05
Kirjoittaja 91GT
No sittenhän se tosiaan on ihan kunnossa. Tosiaan toi kaupunki kruisailu ilmastointi päällä on vähän nyppivää. Kiitokset rautalangan vääntäjille. :juu: :hattuwhee:

Eikä sitten muuta kuin ajoo vaan. :keppiheppa: :hevi:

Lähetetty: 09 Elo 2006, 16:02
Kirjoittaja 91GT
Oli lyhyt aikainen ilo. Toista viikkoa jo ilman ilmastointia. :cry:
Tänään kävin samassa liikkeessä testaamassa vuotoja. Ei löytynyt mitään mutta arvelivat että kompura ilmeisesti vuotaa eteenkin kun edellisestä kerrasta kun se on toiminut ei ole tietoa. Vai onko näissä kuivaimen vuodot kuinka yleisiä?

Millanen homma on vaihtaa kompuran tiivisteet ja mitä ne mahtaa maksaa. Siinä hommassa kai tarvitaan siihen tarkoitettu ulosvetäjä että saa kytkimen irti.

Entäs mitä maksaa uusi kompura.

No pitää syksyllä/talvella ihmetellä noita tarkemmin.

Lähetetty: 09 Elo 2006, 16:51
Kirjoittaja Dervish
Kuivain jos vuotaa niin se on jotain 150 eur tai alle Kivitilassa, tarvikkeena oli muistaakseni 280 eur !
Ja jari mäellä jne kahta ja puolta sataa, kuten kaikilla muillakin.

Jos kompuraa alat purkamaan niin -91 shop manualissa on muistaakseni räjäytyskuvat kompurasta kyllä ja monen monen sivun jutut.
(mut ans ku tarttis jonku ikkunan sähköt ni ei varmana ole)

Lähetetty: 09 Elo 2006, 16:56
Kirjoittaja Vee8
Varaosana noihin kompuroihin ei saa yhtään mitään. Katosko sieltä kuitenkin kaasut? Täytettiinkö uudellaan ja toimii?

Lähetetty: 09 Elo 2006, 18:11
Kirjoittaja veekoo
Kyselin juuri kompuroita ja kutoseen saa uutta kompuraa, mutta kasiin kompurat on peruskorjattuja. Tarkoittaa, etta vanha pitaa vieda coreksi. Kutvosen kompura tulee yhtena pakettina ja kasiin saa kytkimen erikseen. Nain siis "celica" SN-95 / foksi.

Lähetetty: 09 Elo 2006, 18:29
Kirjoittaja 91GT
Ei nyt sitten täytetty enää. Pieni vuoto oli kun typellä tai vastaavalla kateltiin ei vaan löytynyt mistä se vuotaa. Kaasupullon mittarista näkyi vuoto. En nyt viitsinyt sitten uudelleen täyttää sitä kun se varmaan taas olisi vain hetken toiminut.

Potikasta en saanut päälle muutakuin oikosulkemalla paineanturin.
Kun se vielä toimi niin se puhalsi välillä kylmää ja taas välillä normaalia ulkoilmaa.

Shop manualissa näky tosiaan olevan aika tarinaa tosta kompurasta ja "muutama" osakin sieltä sisältä löytyy.
Siellä oli erillaisia testejä tohon että pitääkö se kaasuja sisällään mutta niissäkin se pitää irrotella autosta.

Misäs olis pulju mikä tosissaan ymmärtää näitten foorttien päälle näissä asiossa.

Mites muuten on katselin tuolta motorcraftin sivuilta noita osia ja sen sellasia niin siellä luki että jos järjestelmä avataan niin pitää kuivain myös uusia.

No mitäs tommonen uusi/peruskorjattu kompura maksaa.

Lähetetty: 09 Elo 2006, 19:17
Kirjoittaja Vee8
Juu kuivain menee aina uusiksi kun järjestelmä avataan, muuten voi tulla ongelmia niin jäätymisestä kuin ettei kuivain enää jaksa kuivata. Kompuroitten hinnat nousi suomessa rajusti, ennen oli halvimmat alta satasen, nykyään halvin tais olla vähän yli neljäsataa. jenkeissä alkaen 360 taalaa. Ilmeisesti suomen hinnat oli vahingossa rajusti alle normitason aikanaan. Mutta aina kallista hommaa on ilmastoinnin korjuu.