Sivu 2/3
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 02 Touko 2010, 21:35
Kirjoittaja GT-350
Sitten paluu nykyaikaan...missä on teho clevet NYT?
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 02 Touko 2010, 22:34
Kirjoittaja harmi80
Taitaa olla se tehon käsite kokenut vähän inflaatiota sitten 80-luvun. Silloinen kisakireä vajaa kuuslitrainen tais olla mitä vaan 300-400 hv:n välillä. Nyt moderneilla kansilla ja nokka-akseleilla 400 hiippaa ei ole mitään, ja voi puhua ennemminkin käyttömoottorista kuin ränttätänttä kisakoneesta. Paljonko tehoa pitää olla teho-clevessä?
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 03 Touko 2010, 00:03
Kirjoittaja GT-350
Totta joka sana. Monasti vaan nuo menneiden aikojen 400hp yms. koneet oli mitattu butt-o-meterillä tai sound-o-meterilla, ja siinä kohtaa vastuu siirtyy luulijalle ja kuulijalle.
Clevelandiahan tehtiin '70-'74. Aikanaan sen aikaisilla mittauksilla ilmoitettiin Cleven tehoksi luokkaa 250-300hp ('70-'71) ja 164hp ('72-'73).
Muutama vuosi sitten seurasin varsin läheltä moottoriprojektia erääseen isokoriseen. Stroukkaamaton Cleve 2V -kansilla tuotti yli 400hp @ 5700rpm. Jopa ilman fäncyjä alukansia, tai edes 4V -kansia. Kyllähän Clevejä tuolla kulkee mutta kyllä ovat niin paljon harvemmassa kuin Windsor-sisarensa.
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 03 Touko 2010, 18:28
Kirjoittaja harmi80
Stroukkaamalla "pilataan" moni nykyään rakennettava C. Saadaan samat tehot kuin lyhytiskuisesta, korkealle kiekuvasta moottorista, mutta kun tulee piru vie käyttökelpoista voimaa sinne alaskin

. Oma kone on toista vuotta levällään ja edelleen pähkäilen että stroukkaanko vai en. Ja pähkäilenkin niin kauan kuin lompakko ammottaa tyhjyyttään

Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 03 Touko 2010, 18:56
Kirjoittaja jeppe
kyllä tos omas cleves tuli mukavasti ainaki vääntöö strokeri sarjan myötä verrattuna siihen aiempaan mikä oli myös samoilla osilla mutta vakio iskulla.ainaki näin perse dynolla ku entistä ei tullu penkitettyä
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 03 Touko 2010, 23:25
Kirjoittaja Fastback
Ex. Norbacka - Ex. Liikasen Esan mustassa mörökölli Mustangissa oli mekaanisesti ahdettu 351c. Jeesus, että se oli äreä kone. Alastarossa FHRA:n harjoituspäivillä Norbacka, silloinen Ojala ajoi 10,0 s. Ei kai tuo 10s ole maailman nopein, mutta siinä 10,0 lähdössä ahtimen remmi meni poikki 200m kohdalla.... loput 200m mentiin ilman bloweria. Tämä on ollut ärein Clevelandi mihin on ollut oikeus tutustua. Tämä auto kyykytti kaikki moottoripyörät Parkanon seudulla - KAIKKI. Myöhemminhän autoon tuli svo lohkoa ja tulikohan windsor tyylin kantta??? Harmi kun Norbacka on siirtynyt järeämpiin ratakuorma-autoihin...
Kyllä Fordin insinöörit ovat tienneet mitä tekivät '60-luvulla kun Clevelandia suunnittelivat. Parhaat mahdolliset kannet ja siihen jonkinmoinen alakerta - tämä on hyvä suunnitelma tänäkin päivänä kun moottoria tekee. Hankitaan niin hyvät kannet mihin rahkeet riittävät.
Onko se nyt sitten teho clevelandi, mutta Lohtajalla majailee aito Boss 351 Mustangi kuten erään toisenkin kerholaisen tallissa - nehän ovat Clevelandeja. Punkalaitumella on 302 Boss mustangin keulilla - sehän on 302 Cleveland kansilla. Taitaa johonkin historic luokan kilpuriinkin olla 302 Boss valmiina. Tompereen seudulla on punaisessa Panterassa kohtuullisen ralli 351c moottori, Pohjanmaan Pantera miehen Clevelandista ei ole mitään muistikuvia. Mites tuon Heinosen Pertin ratamusse? Onko siinä cleveland pohjainen motti??? Jos mennään lahden toiselle puolelle, niin UNIK racingin Jouni Kauttolla on 302 johdannaisessa Yatesin kannet (nehän pohjaavat itsensä Cleveland desingiin osittain). Ahvenanmaan Bo Nylundilla on tiukka Stockki ryhmän Mach 1, jossa on äreähkö 351c - keulii hienosti.
Paljon näitä röttelöitä on kun vaan alkaa muistelemaan, että missä on mitäkin. Harmi kun Litja möit auton pois, se oli ratojen kauneimpia autoja ja eikä se Cleveland kuulostanut ollenkaan huonolta! Vielä pitää muistella, että olise se Cleveland sama millä Vileniuksen Jamppa tms. ajoi '65 Fb:lla 11s ajan vartilla? Jollakin Clevelandilla äijät päästeli 11s puolelle, Humaloja pääsi minunkin muistaakseni 12s puolelle, mutta oli ongelmia jenkaavan padan kanssa - ei meinannut kiilahihna pysyä paikoillaan. Mä kaivan jostain noi speksit esiin tuosta Clevelandista. Mistä snake4.6 hankit tuon moottorin? Sullehan jäi joku 351c 4v singleplain hyllyyn joskus vai saitko myytyä?
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 07:46
Kirjoittaja 4.6 Snake
Juuri sama moottori on kyseessä,Arilta sen ostin. Vähän turhan vaikea katumoottoriksi kun ruttua oli melkein 14.
Edelin Torker imari on viellä jäljellä siitä,vaihdoin Holleyn strip dominatorin jonka väitettiin olevan paras yksitaso imari cleveen.
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 12:35
Kirjoittaja Arto65FB
Fastback kirjoitti:muistikuvia. Mites tuon Heinosen Pertin ratamusse? Onko siinä cleveland pohjainen motti???
Tarkoitat varmaan Markon Roadsport V8 -luokan autoa.
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 13:53
Kirjoittaja Galaxie61
vanhoja kun kaivellaan niin kuka se kuski oli joka muutti ruotsiin jo ennenkö osa harrastajista oli syntynykkään. ajeli ihan omilla lukemillaan 351 c ja joku väästpäkki..
neljä päivää ollu melkeen mielessä se nimi mutta ei vaan sytytä nyt..
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 15:17
Kirjoittaja Mexico65
Arto65FB kirjoitti:Fastback kirjoitti:muistikuvia. Mites tuon Heinosen Pertin ratamusse? Onko siinä cleveland pohjainen motti???
Tarkoitat varmaan Markon Roadsport V8 -luokan autoa.
Fastback tarkoittanee Pertin DTM Mustangia, siinähän oli alun perin (kone tietääkseni vielä olemassa) Ford Racing 302 Windsori terästettynä Yetesin kansilla ja Kinslerin 8 torvisella EFI systeemeillä. No joo onhan Yetesin kannet vähän niin kuin Clevelandin kansien jälkeläiset.
Markolla on siten puhdas 351 C avo Foxin keskellä.
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 15:39
Kirjoittaja Mexico65
Galaxie61 kirjoitti:vanhoja kun kaivellaan niin kuka se kuski oli joka muutti ruotsiin jo ennenkö osa harrastajista oli syntynykkään. ajeli ihan omilla lukemillaan 351 c ja joku väästpäkki..
neljä päivää ollu melkeen mielessä se nimi mutta ei vaan sytytä nyt..
Tarkoitatko Reijo Rauhalaa?
Etelä Suomessa pyörii yksi Reijon tekele 67 HT 351 C, + Toploder w/Hurst V-gate 2 in line sifter, + 9". Kaverini osti auton joskus 90 luvun alkupuolella. Joku oli lähes räjäyttänyt koneen mutta ei kuitenkaan koska neli-pulttinen lohko oli vahvistettu vielä tukisilloilla. Perän 9" murikka oli kyläkin halki.
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 16:23
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:Fastback kirjoitti:muistikuvia. Mites tuon Heinosen Pertin ratamusse? Onko siinä cleveland pohjainen motti???
Tarkoitat varmaan Markon Roadsport V8 -luokan autoa.
Ei kyl mä tarkotin Heinosen rata mossea. Samaan hengenvetoon sanottakoot, että en edes muistanut Ala-Nisulan avokasta.
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 18:11
Kirjoittaja Galaxie61
Mexico65 kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:vanhoja kun kaivellaan niin kuka se kuski oli joka muutti ruotsiin jo ennenkö osa harrastajista oli syntynykkään. ajeli ihan omilla lukemillaan 351 c ja joku väästpäkki..
neljä päivää ollu melkeen mielessä se nimi mutta ei vaan sytytä nyt..
Tarkoitatko Reijo Rauhalaa?
Etelä Suomessa pyörii yksi Reijon tekele 67 HT 351 C, + Toploder w/Hurst V-gate 2 in line sifter, + 9". Kaverini osti auton joskus 90 luvun alkupuolella. Joku oli lähes räjäyttänyt koneen mutta ei kuitenkaan koska neli-pulttinen lohko oli vahvistettu vielä tukisilloilla. Perän 9" murikka oli kyläkin halki.
tuttu nimi tuokin mutta nyt on kyseessä eri mies. kerron heti kun saan nimen mieleeni

Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 18:13
Kirjoittaja MustangGT
Mexico65 kirjoitti:Arto65FB kirjoitti:Fastback kirjoitti:muistikuvia. Mites tuon Heinosen Pertin ratamusse? Onko siinä cleveland pohjainen motti???
Tarkoitat varmaan Markon Roadsport V8 -luokan autoa.
Fastback tarkoittanee Pertin DTM Mustangia, siinähän oli alun perin (kone tietääkseni vielä olemassa) Ford Racing 302 Windsori terästettynä Yetesin kansilla ja Kinslerin 8 torvisella EFI systeemeillä. No joo onhan Yetesin kannet vähän niin kuin Clevelandin kansien jälkeläiset.
Markolla on siten puhdas 351 C avo Foxin keskellä.
DTM Mussessa käytettiin kahta moottoria:
MOOTTORI 1 (alkuperäinen DTM kone)
-5.0 SVO lohko (302ci)
-Yates kannet (CR 10:1)
-Kinslerin imusarja
-EFI-Technology moottorinohjaus
-Petersen dry sump
-n.550hp
MOOTTORI 2 (nyk. omistajan kone)
-336ci SVO/Fontana lohko
-AFR225 kannet (CR 13:1)
-C&S 800cfm billet spraybore kaasutin
-Aviaid Dry Sump
-n.550hp
Re: missä on teho clevet ?
Lähetetty: 04 Touko 2010, 20:02
Kirjoittaja Homer65
Mexico65 kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:vanhoja kun kaivellaan niin kuka se kuski oli joka muutti ruotsiin jo ennenkö osa harrastajista oli syntynykkään. ajeli ihan omilla lukemillaan 351 c ja joku väästpäkki..
neljä päivää ollu melkeen mielessä se nimi mutta ei vaan sytytä nyt..
Tarkoitatko Reijo Rauhalaa?
Etelä Suomessa pyörii yksi Reijon tekele 67 HT 351 C, + Toploder w/Hurst V-gate 2 in line sifter, + 9". Kaverini osti auton joskus 90 luvun alkupuolella. Joku oli lähes räjäyttänyt koneen mutta ei kuitenkaan koska neli-pulttinen lohko oli vahvistettu vielä tukisilloilla. Perän 9" murikka oli kyläkin halki.
Toi HT majaili jokus, 90-luvun alkupuolella, tossa Lohjan aseman kulmilla. Katosi sitten jälkiä jättämättä näiltä kulmilta.