S197 ruostuminen

On sulla muodot Mustangin...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

jumaleissa, että alumounia konepeitto? Senhän voisi eloksoida tai kiillottaa ja lakata... Rokin kanssa ihan samalla linjalla, että kaikki autot ruostuu. Alumiini ei tosin ruostu, se hapettuu - oksidoituu. Kaverin evo mistubishia joskus hipelöineenä muistaa kyllä miten alumiini venyy ja vajuu jos sitä pitäisi oikaista.

Florida autot tuppaavat ruostumaan pinnoilta mitkä ei perinteisesti vedä ruosteeseen, kuten osille pystypinnoista tai vaakapinnoista. Noh, tuskin tollainen vuoden parin florida käyttö autoa kuitenkaan rapauttaa jos sitä ei upota meriveteen. Siltikin mun henkilökohtainen ongelma on se, että florida autoihin ei enää ikinä sekaannuta (jos ei ole pakko... :D ).
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

tese kirjoitti:
96PurpleStang1 kirjoitti:.Alumiinin ongelma on oksidoituminen eikä ruostuminen,
Raudan ruostuminenhan on nimenomaan myös oksidoitumista eli hapettumista. :idea:
Niin näin kai se sitten täytyy olla!Halotaan nyt sitten kaikki hiukset kun kerran on alettu, montako kertaa
olet kuullut jostain projektista, peltikorista että "on se muuten hyvä mutta vähän oksidoitunut"??
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 538
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

96PurpleStang1 kirjoitti:
tese kirjoitti:
96PurpleStang1 kirjoitti:.Alumiinin ongelma on oksidoituminen eikä ruostuminen,
Raudan ruostuminenhan on nimenomaan myös oksidoitumista eli hapettumista. :idea:
Niin näin kai se sitten täytyy olla!Halotaan nyt sitten kaikki hiukset kun kerran on alettu, montako kertaa
olet kuullut jostain projektista, peltikorista että "on se muuten hyvä mutta vähän oksidoitunut"??
Että ei menis ihan hiusten halkomiseksi ja täysin ot:ksi niin en ole kyllä kuullut alumiininkaan yhteydessä kovi monesti oksidoitumisesta vaan hapettumisesta joka lieneen suomennos. :D :D
Mustang -67HT
corvettetyttö
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 14:44
Auto: c5

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja corvettetyttö »

Pitihän sitä soittaa puolitutulle dippa-insille joka on työkseen tekemisissä metallien sekä niiden lujuuksien kanssa.

-Eli alumiinin hapettumiseen/korroosioon vaikuttaa suuresti minkälaista alumiiniseosta käytetään sekä kuinka paljon alumiinissä on epäpuhtauksia. Alumiinin uudellen hiomisesta ja maalauksesta totesi, ettei tule montaa vuotta kestämään ilman uusia kukkasia.

-Erilaisia alumiiniseoksia on kuulema monia, käytetyimmät on AlMg, AlMgSi ja AlSi. Kuparia seosaineena sisältävät laadut kestävät erityisen huonosti ilmastollista korroosiota :( . Ford ei varmaan seoksistaan juuri kerro.

Pahasti vielä loppuun dippa-Inssi lohkasi, että onhan se Ford aikaisemmin saanut teräksen ja muovinkin ruostumaan...Jatkossa kuulema saa timantitkin ruostumaan jos käyttävät jossai timantteja :(

Onko s197:ssa muissa pelleissä alumiiniä vai onko konepelti ainoa?

Ctyttö
Viimeksi muokannut corvettetyttö, 29 Maalis 2010, 01:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Nyky autoissa yleensaä konepelti takapaksinkansi ja etulokarit, on alua. Ja uusin villitys on abs muoviset etulokasuojat, ranskalaisissa ja jaappanin tuotteissa olen tavannut sellasia.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Hei, auto ruostuu, sille ei voi mitään. Niitä voi ruostesuojauttaa, ja hoitaa ja huoltaa niin, että ruosteelle on mahdollismman vaikeaa tehdä tuhojaan, tarpeen vaatiessa niitä maaltaan, ja ruosteita korjataan jos tarve vaatii. Musta tuntuu, että tässä ollaan nyt metsästämässä sellasta unelma-autoa, jota ei ole olemassa. Kai sitä saman syssyyn haluais, ettei yhtään polttimoo koskaan palais, tai että puslat ja nivelet olis ikuisia, ja onhan se ikävää jos nahkapenkistäkin alkaa väri kulumaan. Ehkä tylyä tekstiä, mutta koitan palautella maanpinnalle, mustangkin on vaan auto!
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja TPN »

Mun autoa ei ole ruostesuojattu eikä suojata, koska jos ja kun se ruostuu, niin on aika paljon helpompi löytää sitä ehjää kohtaa mihin alkaa uutta liimaileen...

Muutenkin vähän epäilyttää se suojaaminen, ainakin moni aine mitä ite olen autojen pohjassa nähnyt on sellasta mikä oikein imee kosteutta ja sontaa sinne pellin ja massan väliin, siellä on sitten mukava tehdä reikiä kaikessa rauhassa.
1998 GT
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Ville K »

No, onhan näitä topikkeja jo vaikka kuinka paljon, missä puhutaan ruostesuojauksen puolesta ja vastaan. Itse olen ainakin noitten käyttöautojen kanssa huomannut, että ruostesuojaus on hyvä olla olemassa, jos auto on talvisinkin ajossa. Omassa mussessa ei ole massaa pohjassa, mutta se onkin talvet tallissa ja on aikaa sitä kynsiä, nytkin muutamasta kohdasta pohjaa rapsuttelin kirkkaalle pellille ja maalasin.

Ja edittiä vielä: Onhan mm. mobilistissä ym. ollut paljonkin juttuja jostain ihmesäilymistä, mm. 60-luvun ranskalaisista autoista, jotka ihan normaalikäytössä mureni jo parissa vuodessa takasin raaka-aineeksi. Nää muutamat säästyneet simcat ja renut on pääsääntöisesti omistajiensa toimesta purettu, ja ruostesuojattu huolellisesti jo uutena, tai lähes uutena, ja varmaan saaneet osakseen hyvää huolenpitoa. tuota pohjaa vasten on ihan käsittämätöntä ajatella, ettei nykyaikasilla aineilla ja osaamisella sais yhtä amerikan autoa pysymään hyvänä vuosikymmeniä????
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja TPN »

Mä olen ajanu nyt neljä talvea tuolla omalla eikä pohjassa näy kun pientä pintaruostetta mitä oli jo ostaessa, mm. jarruputkissa ja kardaanissa. Olen toki aina tilaisuuden tullen pessyt tuota alustaa huolella.
1998 GT
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Joo, eipä väitellä enää näistä termeistä enempää.Eipä tuo mitään hyödytä topikin aloittajalle.
Joka tapauksessa tuo ongelma S197 konepeitossa tuntuu olevan todellinen mutta aika varmasti
se ulkoinen vaurio tuon aikaan saa että hapettuminen what ever siellä maalin alla alkaa muhimaan.
Tunnen kyllä ongelman työn puolesta hieman toisenlaisissa kulkupeleistä mutta en tässä viitsi
siitä enempää kertoa.Kuten totesin, ja muutkin on alumiini erittäin hankala materiaali maalattavaksi
ja vielä tähänkään päivään mennessä ei ole sitä yhtä ja oikeaa esikäsittelyä tuohon löydetty..
Rauhaa veljet ja toivottavasti edelleenkin topikin aloittaja löytää sen hyvän auton.Ongelma on varmaan
tehtaalla jo tiedostettu ja parannuksia asian suhteen luultavasti on tehty. :D

Itse olen suojauksen kannalla jos se on oikein tehty, tässä esimerkki kuvat suojaamattomasta
kynnyskotelosta jossa ruoste on lähtenyt leviämään sisäpuolelta, kyseessä ei amerikkalainen auto.
Liitteet
Kuva 122.jpg
Kuva 102.jpg
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Pahasti vielä loppuu dippa-Inssi lohkasi, että onhan se Ford aikaisemmin saanut teräksen ja muovinkin ruostumaan...Jatkossa kuulema saa timantitkin ruostumaan jos käyttävät jossai timantteja :(

Tämä jos mikä on kukkapöksyjen puheita:)Ingman se oli joka sai maidon maistumaan ja opel
muovin ruostumaan..
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
virginialainen
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Touko 2007, 01:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja virginialainen »

Kuvassa olevassa autossa maali on lohkeillut pieninä paloina irti ja sen jälkeen se on paikkamaalattu. Paremman tuloksen olisi saanut jos koko konepelti olisi irroitettu ja maalattu kokonaan. Tässä tapauksessa on selvitty 50 eurolla kalliimpi tapaus olisi ollut 500-700 euroa. Kalliimmassa tapauksessa ei olisi lopputuloksessa ollut työn jälkiä havaittavissa.
Konepellin etureuna on herkkä kolhuille. Kiviä lentelee moottoritiellä. Se voi olla aiheuttanut tämän tai sitten maali on alun perin huonosti kiinnittynyt ja korkannut alla tapahtuneiden kemiallisten prosessien seurauksena. Ruostumisesta tässä ei uskoakseni ole kyse.
Avatar
StanTheMan
Hiljaisempi
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Touko 2010, 18:14
Auto: Ford Mustang -07 4.6l
Paikkakunta: Helsinki

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja StanTheMan »

corvettetyttö kirjoitti: Kuva
Mulla on vastaavanlainen "kuplinta" konepellissä ja melkein samassa kohdassa, joka on levinnyt pellin alle.
Mitähän tälle kannattaa tehdä? -Kuorinta ja maalaus? Mitä eri vaihtoehdot tulisivat maksamaan?

Konepellithän ei hirveitä maksa jenkeissä, mutta paljonkohan sellasen kuljetus tänne maksaa? -Tavallaan kiinnostaisi myös hieman "maustetumman" konepellin osto.
Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 625
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 »

Jos jollain on alumiininen konepetli ylimäärisenä voisin olla kiinnostunut ostamaan,värillä ja maalipinnalla ei väliä.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: S197 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Soodapuhallus ja kiillotus! Olisko komee, häh 8)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin