Sivu 2/2

Lähetetty: 18 Joulu 2004, 11:54
Kirjoittaja Fastback
MONTTU kirjoitti:Vauhtipyörä mukaan ( jos manuaali ), vesipumpun pitää pyöriä. Siinä tärkeimmät.
Käytännössäkö ilman peltisarjoja pärjäisi?

Lähetetty: 23 Joulu 2004, 23:57
Kirjoittaja MONTTU
PERIAATTEESSA KYLLÄ, MUTTA PELTISARJAN LIITOS ON UNIVERSAALI JA HELPPO. KYSY ENSIN.

Lähetetty: 24 Joulu 2004, 08:55
Kirjoittaja Tapsa
Mielenkiintoista paljonko voimaa tuottaa moottori combosi!
Xtreme sarjan nokkaa on myös kokeiltu kadullakin ei pitäis
olla hassumpi vaihtoehto ! Sämpylle meno on ihan viisas liike
saat jotain tuntumaa moottorin tehoista turvallisesti !
Se että varaa kaikkea mukaan moottorisi ympärille tarvittavaa
varmuuden vuoksi GM- mies kun onkin...
niin ei tarvitse osia hakea kesken sessioiden...!
Ota mukaasi Pakosarjat mitä meinaaat käyttää autossasi
niin saat niilla sarjoilla tehokäyrät samoiksi !
ei muuta kun Otalammelle dynoilemaan !
GOOD LUCK!

Lähetetty: 05 Tammi 2005, 18:54
Kirjoittaja MONTTU
Otin Mustista eilen motin pois ja pilkoin. Havaitsin seuraavaa:

MIINUSTA:
- Kaikki laakerit sökönä, keltaista ( pronssi ? ) näkyi enemmän kuin harmaata laakerimetallia.
- Yksi mäntä helmasta n. 2 senttiä halki ( kalkatuksen lähde ? )
- Nokan laakerit päädymmäisiä lukuunottamatta aivan ***skana. Harmaa laakerimetalli on irronnut jostain syystä laakerin runko-osasta, kiilautunut väliin ja sulanut uudenvuoden tinan näköiseksi.
- Ohjurin kumit kappaleina öljypohjassa.
- Ohjurit ihan loppu.
- Runkolaakereiden vaihtelevasta kunnosta päätellen linjaporaus on paikallaan.

PLUSSAA
- Sylinterit onneksi stanukoossa joten .030" poraus riittää kunnostukseen.
- Mexicaani on Mexicaani. Isot main capsit ja "HECHO-EN MEXICO" tunnus löytyivät.
- Onneksi en suunnitellut vanhojen osien remontointia vaan akseli, veivit, männät, nokka, vipat yms.. kaikki tulee uutta, vain lohko jää.
- Heitin strokeri kampuran paikalleen yhden vanhan veivi-mäntä yhdistelmän kanssa. Ei ole lähelläkään että ottais kiinni lohkoon, outoa!!.


Kuinkahan moni auto kulkee tälläisellä räjähtämäisillään olevalla koneella?
Toiminta vaikutti melko hyvältä, ainoa oire oli vieno pöllytys, öljyiset tulpat ja pieni kalkatus kylmänä. Ruutiakin oli tallella ainakin kuminpolttamiseen. Ensi kesänä olisi räjähtänyt varmasti ja todennäköisesti lohko mennyt mukana!!!


En minä sillä sano että kannattaisi yöunia menettää... heh heh.

Lähetetty: 06 Tammi 2005, 00:54
Kirjoittaja MONTTU
Laskin vähän 347 stroker matematiikkaa:
- Veivi on 7,874 mm pitempi kuin 302 vakio.
- Stroke on 10,16 mm pitempi kuin 302 vakio.
Tästä seuraa että:
- Mäntä on n.13 mm matalampi tapista lakeen. Saman verran näyttäisi hävinneen myös helmasta.
- Mäntä on alakuolokohdassa itseasiassa 2,794 mm ylempänä lohkossa kun vakiossa. Tämä onkin tarpeen kun mäntä on älyttömän matala.

Pitkä veivi yllättäen muuttaa kiertokankisuhteen edullisemmaksi kuin vakio 302 moottorissa !!
Lohkon/männän sivuttaisvoimat ovat pienemmät kuin 302 koneessa.

Tosin pitkän iskun aiheuttamat momentit ( tosin niitähän tässä haetaan ) rassaavat lohkoa.

Lähetetty: 06 Tammi 2005, 12:58
Kirjoittaja Vieras
Olipa tieteistarinaa :shock: minkä alan insiniöör Monttu on??

Lähetetty: 07 Tammi 2005, 09:56
Kirjoittaja Arto65FB
MONTTU kirjoitti:Laskin vähän 347 stroker matematiikkaa:
- Veivi on 7,874 mm pitempi kuin 302 vakio.
- Stroke on 10,16 mm pitempi kuin 302 vakio.

Pitkä veivi yllättäen muuttaa kiertokankisuhteen edullisemmaksi kuin vakio 302 moottorissa !!
Nyt meni joku väärinpäin. Veivisuhde on veivi/isku

302 5.09/3 = 1.69666...
347 5.4/3.4 = 1.588..

eli kyllä se huonompaan suuntaan menee.

Lähetetty: 08 Tammi 2005, 13:17
Kirjoittaja MONTTU
Oho, Arto65FB huomasi sähläykseni. Taisi olla kello aika paljon kun funtsailin noita.

Pointti oli kuitenkin se että luulin ensin veivisuhteen huononevan radikaalisti strokerin kanssa. (Tällähän perustellaan sitä mielipidettä että "strokeri rasittaa lohkoa niin paljon että hajoaa heti").
5.40" veivi on kuitenkin niin pitkä että negatiivinen muutos on kohtuullisen pieni.

Muutenkin kaikki satsin palikat näyttävät olevan SVO kamaa ja jo silmämääräisestikin järeämpää (kampura ja veivit) tai kevyempää (männät) .

On muuten aika häilyvä tämä FORD GENUINE SVO käsite. Alihankkijathan käytännössä tekevät valtaosan palikoista ( jopa tavallisista ei-SVO ). Strokeri kitissäkin valmistajia ovat Clevite, Fel-Pro, Federal Mogul, KB-Silvolite, Grant ja Saled Power. Kampiakseli ja kiertokanget ovat Fordin lootassa mutta ilman valukoodeja??.

Lähetetty: 08 Tammi 2005, 20:22
Kirjoittaja Mexico65
MONTTU kirjoitti:Kampiakseli ja kiertokanget ovat Fordin lootassa mutta ilman valukoodeja??.
Kampiakseli ja kiertokanget ovat Scatin valmistamat!
Niinhän se vaan on että SVO:n kamat ovat pääsääntöisesti tunnettujen alihankioiden valmistamia mutta Ford Racingin paketeissa. Samat kamat voi siis hankia muistakin ostopaikoista ovat vain erilaisissa paketeissa ja eri hintaisia ja yleensä kaliinpia.