Sivu 2/2

Lähetetty: 07 Helmi 2005, 16:34
Kirjoittaja Avomusse
Noniin jarrukamat on nyt hankittu. Kaikki löytyi US-Partsin tiskiltä suoraan. Vanhaa jää rummut ja kilvet. eteen tuli myös uudet laakerit.
Koko roska klubin alennuksilla 326eur.

Hyviä vinkkejä remontiin saa heittää,jos joku vielä rumpujen kanssa pelaa :wink:

Lähetetty: 17 Helmi 2005, 15:56
Kirjoittaja Mussemaan
Rakensin omat jarruni ylös viime talvena.
kulutushelyt ostin US-partsista oikeastaan vain siitä syystä kun niitä sattui siellä olemaan hyllyssä.
Pääsylinteri ja tehostin (mitä ei ennen ollut) tulivat uutena Nymannin Peteriltä.

Pikkunuppelit kunnostin, ja rumpujen sisälle uutta tuli vain jarrusylinterit ja hihnat.
Vaihdoin myös etuletkut ja taakse sen kumiletkun joka menee korista taka-akselille.



Hmmm...ei kai siinä sen kummempia niksejä ollut, haetutti vaan vikaa vuoden kun jarru nykäisi auton aina polkaistessa oikealle.

Syyksi paljastui (luonnollisesti sen jälkeen kun KAIKKI muut osat oli vaihdettu) toinen eturumpu joka oli epäkeskeinen!
Muuta syytä en tähän keksinyt kun sen että kun "kitkapinta" on viimeksi sorvattu niin rumpu on ollut sorvissa kiinni ulkokehältään. :shock:
Hyvä toimintatapa jos tavoitteena on saada varmasti epäkeskeinen tulos!
Muuten rumpujan pinnat olivat sileät ja hyvät, lähes kulumattomat.
Eli jos sorvautat rummut niin ehdottomasti kiinni sorviin keskireiästä.

Muutenkin edellisten viritykset ihmetyttivät, takakitkatkin olivat väärin asennetut. Toisen puolen hihnat olivat väärin päin. :evil: huolimattomuutta!
Eihän jarruhommissa oikeastaan mitään ihmeellistä ole, rummut ovat yksinkertaiset ja toimivat kun niitä vähänkään huolletaan. Toisaalta, jos jotain ihmeellisiä oireita tulee niin voi se vikakin olla aika hakusalla, sen ainakin olen oppinut.


Ja mitä levyjarruihin tulee niin ne ovat mielestäni taas näitä nykyajan hömpötyksiä...eihän nykyään opita edes ajamaan kunnolla kun levyjarrut vievät kaiken jännityksen mm. vuoristoetapeilla :D heh no ei vaiskaan.
Vakavasti puhuen olen joskus mietiskellyt että pitäiskö rakennella ajankuluksi tuollainen vesijäähdytyssysteemi rumpuihin.
Käyttävät ainakin kilpakuormureissa ja vissiin joissakin historic-autoissa.

Olisi vaan helppo ja edullinen homma rakentaa. 1kpl suutin/rumpu, 1kpl lampunpesuripumppuja/akseli ja ohjaus jarruvalojen katkaisijalta.
Systeemin vois naksauttaa päälle aina kun "ajetaan poikkeuksellisesti"

Onko kellään kokemusta tästä?

Lähetetty: 17 Helmi 2005, 18:22
Kirjoittaja Avomusse
Joo toi jarrukenkien paikka itseänikin kiinnosti,koska aina ei voi luottaa siihen että vanhat ovat oikein asennettu edellisellä kerralla. Korjausoppaassa tämä ensiö/toisiokengän paikat on selvästi näytetty.

Sorvaustyökalut on jo valmiina eli keskiöltä on tarkoitus kartiolla kiinnittää. Viimekevään katsastuksessa kaikki oli ok. Vaikka myöhemmin kesällä,kun avasin takarummut huomasin takakenkien kitkapintojen haljenneen keskeltä pituussuuntaisesti. Ilmeisesti joskus laahanneet ??

Ensiviikolla tarkoituksena purkaa jarrut ja suorittaa uusien osien asennus.

Jäähdytys idea mielenkiintoinen :!:

Lähetetty: 01 Maalis 2005, 17:14
Kirjoittaja Avomusse
Jarruremontti etujarrujen osalta rumpuja vailla valmis.
Havaintoja,jotka eivät ulkopäin näkyneet. Toisen puolen jarruletku oli päältäpäin uudenveroinen,mutta ilmeisesti turvoksiin sisäpuolelta.Koska ei paineilmalla testattuna läpäissyt ilmaa läheskään yhtähyvin,kuin toinen. Tästä ilmeisesti saattoi johtua joskus ilmenevä jarrujen puoltaminen :?: :idea:

Molemmat pyöräsylinterit syöpyneet piloille,johtuen vedestä jarrunesteen seassa ja varmasti talviseisotuksesta kylmässä tallissa. Nestettä oli osin vuotanut suojakumin puolelle Ja purettuina syöpymät näkyivät selvästi.
Jarrurummut joskus uusittu,kun mittauksissa lähes std mitoissa.

Takajarrut odottavat purkamista ainoastaan rummut on irroitettu ja mitattu. Onneksi nekin lähellä std mittaa.
US-Partsista ostetuissa osissa ei valittamista vain toinen takasylinteri pitää vaihtaa oikeaan,kun olivat vahingossa laittaneet pontiac gto -67 pyöräsylinterin. Koodissa vain yhden numeron ero. Kamat ovat kaikki Raybestoksen kamaa,joista ei sanomista.

Lähetetty: 06 Maalis 2005, 16:28
Kirjoittaja Avomusse
Tuli takajarrutkin purettua. Löytöjä monenlaista eikä näyttäis osien hankinta menneen hukkaan. Molemmat pyöränsylinterit sököt. Vesi tehnyt tehtävänsä yhdessä kylmässä seisotuksen kanssa. automaatti säädöt olisi vielä voinnut pelastaa vaikka ne vaijerit lähes poikki. jarrukengät loppuun kuluneet ja ilmeisesti jumittavista työsylintereistä johtuen,joskus laahanneet. On mukava testata keväällä miltä tuntuu pysähtyminen uusilla osilla. Vaikka ajelut onkin vain kruisailua ja maantietä.
Molemmissa rummuissa erilaiset osat sisällä!? Varmaan joskus käynnyt haaveri toisella puolen tai nuukuus iskenyt johonkin edelliseen omistajaan :lol:
Pääsylinterin kimppuun seuraavaksi.

Lähetetty: 06 Maalis 2005, 21:49
Kirjoittaja Tahavo
Minä tein viime talvena saman operaation. Uusin kaikki jarruosat putkia myöten. Eipä jarrut paljoakaan parantuneet, jonkin verran kuitenkin.
Mutta katsastuksessa hylkäsivät kun käsijarru oli liian tehoton! Nais-katsastaja, liekkö ollut hauiksessa liian vähän tehoa? Enpä nyt keksi kuinka kässäriin saisi lisää tehoa.

Lähetetty: 12 Maalis 2005, 00:08
Kirjoittaja ROKI
Siinä on yksi paska kohta mustangissa sitä saa vetää oikein olan takaa minä laitoi kaikki hilut uuttä takasiin, ja katastuksen kun menin niin meinas hylätä, mut sain puhuttua järkeä hemmoon että kiskase kunnolla sit sai sen tarvittavan 100pistettä. Se pitäis välittää eri tavalla joko se vipu pitempi mikä on siellä alla, tai väkipyörämäisesti tai sit hytraulinen käsäri siihenkin mulla on jo systeemi valmiina. Kun kerkeäis joskus rakentamaan ei ole kummonen laitettava, ralli miehilla on käytössä ja toimii varmasti, ei tartte repiä hampaat irvessä.

Lähetetty: 12 Maalis 2005, 09:06
Kirjoittaja musse67
ROKI kirjoitti:hytraulinen käsäri siihenkin mulla on jo systeemi valmiina. Kun kerkeäis joskus rakentamaan ei ole kummonen laitettava, ralli miehilla on käytössä ja toimii varmasti, ei tartte repiä hampaat irvessä.
Katsastuksessa vaan vaativat sen mekaanisen käsijarrun hydraulisen rinnalle.

Lähetetty: 12 Maalis 2005, 17:48
Kirjoittaja ROKI
Sopiihan ne rojut olemaan, mutta pitää laittaa se hytraulinen toimimaan aiemmin, ei se ole sen kummempi operaatio mekaaninen on vain silmänlumeena, hytraulinen hoitaa työn.

Lähetetty: 03 Kesä 2005, 17:22
Kirjoittaja Avomusse
Remontti valmis aikojasitten,mutta katsastus suoritettu eilen. Jarrut kehujen kera läpi. Omat fiilikset jarrujen toiminnasta ovat samanlaisia verrattuna vanhoihin. Puoltaminen hävisi ja käsijarrusta tuli erittäin hyvä verrattuna vanhaan (Kiitos ROKIlle vinkistä hitsata välitankoon uutta tavaraa) Vanhaa ei lopulta jäännyt,kuin rummut ja nekin sorvattuna. Olivat tosin tehtaan mitoissa ja vain lievästi soikeutta. Pääsylinteri lensi romukoppaan samasta syystä,kuin pyöränsylinterit. Vesi jarrunesteen seassa tuhoaa hitaasti,mutta varmasti.

Kaikkiaan opettavainen remontti,kun itse tekee kaikessa rauhassa.

PS. Joskus vielä laitetaan ne levyt :!:

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 00:04
Kirjoittaja ROKI
Hienohomma kun vanhan mutterinvääntäjän niksit auttoi, isäukko joskus pentun opetti pajassa niksit, pappa kun ite niksit opetteli sotaaikana, osia kun ei ollu saatavilla kaikk pit tehä itte.