Sivu 2/4
Lähetetty: 27 Joulu 2004, 17:15
Kirjoittaja Fastback
MONTTU kirjoitti:Vanhaan Mustangiin kuuluu mun mielestä 14" vanteet. Mulla on 6" vanteet edessä ja 7" takana. Renkaat ovat tällä hetkellä naurettavaa amerikan M+S kamaa. Takapyörät saattavat kulua yllättäen loppuun keväällä. Saa nähdä saako enää mistään kunnollisia 14" renkaita.
Voihan tuo olla ettei 14" pyörälle löydy ihan kaikkia mahdollisia kokoja, mutta kyllä noita 14" pyöriä näkee jenkkien alla joten luulisi jotain löytyvän. 15" vanne ei tee mustangista vielä thyyningiä ja sillä vannekoolla alkaa rengastakin löytymään.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 01:02
Kirjoittaja MONTTU
Neuvokaas pojat vähän. Mustin pohjahan ei ole yhtään suora etu- ja taka apurungon välillä ( EI AINAKAAN MINUN ). Pitäiskös vetää connectori osittain ilman halki eikä pohjaa seuraten. Entäs jos käyttäisi suoraa pyöreätä 60mm cromoly putkea ( ei kertyisi ruostuttava törky päälle ) ja päissä nelikulmaista kiinnityksen vuoksi. En viitsisi millään avata pohjaa kokomatkalta.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 02:08
Kirjoittaja Fastback
MONTTU kirjoitti:Neuvokaas pojat vähän. Mustin pohjahan ei ole yhtään suora etu- ja taka apurungon välillä ( EI AINAKAAN MINUN ). Pitäiskös vetää connectori osittain ilman halki eikä pohjaa seuraten. Entäs jos käyttäisi suoraa pyöreätä 60mm cromoly putkea ( ei kertyisi ruostuttava törky päälle ) ja päissä nelikulmaista kiinnityksen vuoksi. En viitsisi millään avata pohjaa kokomatkalta.
Ford Korpelalla oli pyöreästä putkesta (cromoly ?) tehty kehikko '73 mussessa. Etu- ja takarunkojen väliin ja laput päissä vasten runkoja. Poikittaistuet oli tehty samaan ruotoon ja kardaanilenkit. Näytti hyvältä.
Tämä aihe kiinnostaisi minuakin sillä noi apurungot lämästään mulla suorakaiteen muotoisesta 3mm vahvasta profiilista. Toteutustapaa mietittiin alkuunsa "ilmavana", mutta taidetaan hitsata koko matkalta lattiaan kiinni ja katkotaan sopivat palaset jotta istuu pohjan muotoihin.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 12:10
Kirjoittaja Tahavo
Vanhalla palstalla oli hyvä kuva vanhempiin Mustangeihin tarkoitetusta apurunkojenyhdistäjästä. Se oli nimenomaan pyöreätä putkea ja ei ollut kiinni pohjassa.
Tosin, kun sitä kuvaa katsoi, niin tuntui että sillä systeemillä tuli melkoiset rasitukset apurunkojen päihin.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 14:52
Kirjoittaja Make67
Mustang and Fords-lehdessä oli aikoinaan noitten apurunkojen yhdistämisestä juttua ja siinä juurikin puututtiin siihen että useimpien early-mustien pohjapellit on jos jonkinmuotoisia erilaisten syitten johdosta. Siinä neuvottiin kylmästi suoristamaan pellit koska ne kuulemma on tehtaaltalähtiessä olleet suorat?? eli siis apurungot tulee hitsata suoraan myös pohjaan ja nimenomaan "vaakasuorasta" tavarasta olkoonkin sitten profiililtaan pyöreää tai kantikasta.
Tämä vain toteamuksena jenkkien metodeista, itsellä ei tosiaankaan ole minkäänlaista kokemusta apurunkoduunista...vielä! Jos ja kun joku tekee homman otan mielelläni neuvoja vastaan.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 23:41
Kirjoittaja 2065
Toki tyylejä tehdä on erilaisia...ja joka projektilla on aivan erilaiset tavoitteet ja lähtökohdat.
Mulla on entisöinnin alla 65 avo. Koska kynnyskotelot oli muutenkin kriittisen tarkastelun kohteena, ne avattiin alakautta ja apurunkojen yhdistäjät rakennettiin tukevasta palkista, apurungosta ensin "torqueboxien" sisään ja sieltä edelleen kynnyskotelojen sisään. Koko kynnyskotelon matkalla on tukeva palkki joka edellen torqueboxin kautta yhdistyy toiseen apurunkoon...
Päällepäin ei näy mitään....
ainakin toivottavasti siten kun on valmis...

Hölynpölyä
Lähetetty: 07 Tammi 2005, 14:03
Kirjoittaja Vieras
Nuo pultattavat rungonyhdistys putki jutut on aivan huuhaa juttuja, niillä on lähinnä psykolokinen merkitys, palkit tehdään oikea oppisesti kantti koneella ta särmäys puristimella. Jos tosi vahvaa haluaa niin rhs teräsputki on oikea aine ei huonekalu putki, seinämä vahvuus vähintään 3mm, tuon alle ovat turhaa työtä ja silmän lumetta.
Lähetetty: 08 Tammi 2005, 12:53
Kirjoittaja MONTTU
Pohjan leipominen suoraksi kuulostaa rajulta. Matalimman kohdan ( takalattia ) ja korkeinmman kohdan ( etulattia ) valillä on melkein 10cm korkeuseroa ( mitattuna etu aprungosta taka apurunkoon ). Kai sen tietysti tunkilla runnois...
Mietin tossa että jos käyttäisi kunnollista pyöreää (tai neliö) RHS putkea, runnoisi pohjaa vähän ja hitsaisi kiinni sieltä mistä putki koskee pohjaan. Tällöin putki kulkisi "ilman halki" aika lyhyen matkan, ehkä 50cm (välillä etuapurungon pää-takalattian etureuna). Vierastan sitä "ruostetaskua" joka jää hitsatun neliöprofiilin ja lattiapellin väliin. Pyöreällä ei tätä ongelmaa tulisi.
Ratkaisu
Lähetetty: 09 Tammi 2005, 23:23
Kirjoittaja ROKI
Sori mutta nuo ovat kyllä vihon viimmeisiä virityksiä, palkki rakenne / kotelo rakenne sieltä se tukevuus saadaan, ja viellä niin että ei jää niitä ruoste paska taskuja. Ja asiallisen näköisiä mulla on tuohon siisti ratkaisu, mut siitä YV:nä lisää jos kiinnostaa, mulla on laiton alla 66HT siihen tulee just sellaset. Aion valmistaa ylimääräisiä pareja muutamat.
Lähetetty: 10 Tammi 2005, 09:41
Kirjoittaja Mexico65
Yksi vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/89059/
Toinen vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/30640/
Lisäksi löytyy useita muitakin vaihtoehtoja. Mielestäni kaikki subframe connector ratkaisut ovat hyviä on ne sitten itse tehtyjä tai kaupasta ostettuja.
Suosittelen netin selaamista asian tiimoilta niin tässä kuin muissakin kysymyksissä.
Onko joku muuten havainnut, että jokin subframe connector ratkaisu olisi parempi käytännössä kuin jokin toinen? Onko kokemuksia ajossa tai onko joku tehnyt lujuuslaskelmia millä kombinaatiolla päästään jäykimpään lopputulokseen?
Ulkonäkö kysymys onkin jo ihan toinen asia, jos ulkonäkö on tärkein niin kannattaisi koko jäykistys unohtaa ja ajella vähän rauhallisemmin.
Runko musseen
Lähetetty: 12 Tammi 2005, 00:02
Kirjoittaja ROKI
Joo tuossa ekassa versiossa on jo itua, toka on ihan p:stä humpuukia, tuo eka versio olis viellä tukevampi, jos olis 60x80x3 tai 60x120x3 rhs teräs putkea. Tuo on tymäkkää tavara tuota tulee käsiteltyä päivittäin, tuossa kuvassa on 60x60x3 putki, sen etu ja taka lattian korkeus eron saa aika helpolla korjattuun, ei pidä mennä lekomaan se on pöhköjen hommia, ja jos oikein tekee niin tuo palkki pitäis korvata. Kotelolla 3mm tavarasta kantattu kotelo, sen saa muokattua pohjaan siististi ja tukevasti, tietysti makuja on monia niinkuin on viritteliöitäkin.
Lähetetty: 12 Tammi 2005, 00:07
Kirjoittaja 2065
mitä olette mieltä tosta kynnyskotelon kautta vedosta?

Lähetetty: 12 Tammi 2005, 10:17
Kirjoittaja Arto65FB
2065 kirjoitti:mitä olette mieltä tosta kynnyskotelon kautta vedosta?

Mikäs siinä. Kaikki, mikä yhdistää etu- ja taka-apurunkoja, on parempi kuin ei mitään. Tyylikkäämpikin voi olla koteloiden kautta vedettynä.
Lähetetty: 12 Tammi 2005, 10:20
Kirjoittaja Kimi
En lähtisi tuomitsemaan Mustang & Fords'in ratkaisuja humpuukina. Olen 457:n kanssa samaa mieltä, että apurunkojen yhdistäminen (käyttäen sitten vaikka suksisauvasta pykälää vahvempaa risua) on hyvä ratkaisu JOS ylipäätään halutaan jäykentää alustaa.
Suurin osa autoilijoista tuskin tarvitsee edes koko toimenpidettä autoilleen, vaan pelkkä renkaiden ja iskunvaimentajien vaihto - puslista puhumattakaan - saattaisi auton jo käytökseltään aika tavalla eri maailmaan.
2065: Idea kuulostaa hyvältä - toimivuudesta en osaa sanoa, mutta spekuloidaan sitä kun nähdään!
Lähetetty: 12 Tammi 2005, 18:17
Kirjoittaja Tahavo
Amatöörin pohdiskelua: Eikös se ole melkein parempikin, ettei ole ratakiskosta tehty, vaan on vähän joustava. Ei ole vaaraa että kori repeytyy irti, jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?